• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 14 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
11

یاران احمدی‌نژاد ، این روزها چه می‌کنند؟ / از خانه‌نشینی تا کار آزاد

  • کد خبر : 1198
  • 01 شهریور 1392 - 11:20
یاران احمدی‌نژاد ، این روزها چه می‌کنند؟ / از خانه‌نشینی تا کار آزاد

سرانجام ریاست محمود احمدی‌نژاد در دولت دهم به اتمام رسید؛ باشگاه خبرنگاران تلاش کرده است به بررسی آینده شغلی، مدیریتی و سیاسی ۱۸ وزیری بپردازد که تا آخرین روز تکیه احمدی‌نژاد بر کرسی پاستور، عهده‌دار ریاست وزارتخانه‌های دولت پرحاشیه وی بودند. به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، در ساعات پایانی روز چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۸، […]

سرانجام ریاست محمود احمدی‌نژاد در دولت دهم به اتمام رسید؛ باشگاه خبرنگاران تلاش کرده است به بررسی آینده شغلی، مدیریتی و سیاسی ۱۸ وزیری بپردازد که تا آخرین روز تکیه احمدی‌نژاد بر کرسی پاستور، عهده‌دار ریاست وزارتخانه‌های دولت پرحاشیه وی بودند.

به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، در ساعات پایانی روز چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۸، محمود احمدی‌نژاد در قامت رئیس‌ دولت دهم، لیست وزرای پیشنهادی خود را به مجلس هشتم ارائه کرد. اگرچه احمدی‌نژاد در آن روز به دلیل تعداد وزارتخانه‌ها، ۲۱ وزیر را به مجلس معرفی کرد، اما با ادغام‌هایی که در سال ۱۳۹۰، صورت گرفت، تعداد این وزارتخانه‌ها به ۱۸ رسیده است.در این گزارش به بررسی آینده شغلی، مدیریتی و سیاسی ۱۸ وزیری خواهیم پرداخت که تا آخرین روز تکیه احمدی‌نژاد بر کرسی پاستور، عهده‌دار ریاست وزارتخانه‌ها بودند.

 علی‌اکبر صالحی (وزیر امور خارجه دولت دهم)


“علی اکبر صالحی” در پاییز ۱۳۸۹، پس از عزل جنجال‌برانگیز منوچهر متکی وزیر امور خارجه پیشین، سکاندار دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران شد.

وی که دارای مدرک مهندسی مکانیک است، از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ نمانیده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود.

صالحی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ در زمان دبیر کلی اکمل‌الدین احسان اوغلو در سازمان کنفرانس اسلامی، معاونت سازمان مذکور را بر عهده داشت. وی در سال ۱۳۸۸، جانشین غلامرضا آقازاده در سازمان انرژی اتمی شد.

پس از اتمام دولت دهم و روی کارآمدن دولت یازدهم و با رای اعتمادی که نمایندگان مجلس به محمدجواد ظریف برای تصدی وزارت امور خارجه دادند، صالحی طی حکمی از سوی دکتر روحانی، بار دیگر به سازمان انرژی اتمی بازگشت.

محمدحسن طریقت‌منفرد (وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت دهم)


“محمدحسن طریقت‌منفرد” پس از آنکه در زمستان ۱۳۹۱، به قول رئیس‌جمهور وقت، تنها مرد کابینه یعنی مرضیه وحید دستجردی را از تصدی وزارت بهداشت عزل کرد؛ پس از چند ماه سرپرستی، با رای اعتماد نمایندگان مجلس، به عنوان دوازدهمین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

طریقت‌منفرد که متخصص چشم پزشکی است، صندلی خود را در وزارت بهداشت به چشم پزشکی دیگر یعنی “قاضی‌زاده هاشمی” سپرده است؛ طی حکمی از سوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به سمت رئیس مرکز تحقیقات مدیریت و سیاست‌گذاری سلامت این دانشگاه منصوب شده است.

احمد وحیدی (وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دولت دهم)


“احمدی وحیدی” وزیر پیشنهادی دفاع دولت دهم، در شهریور ۱۳۸۸، در فرآیند رای اعتماد نمایندگان مجلس هشتم به وزرای پیشنهادی دولت دهم بیشترین رای را از مجلس اخذ کرد.

طی پی گیری‌های خبرنگار ما از روابط عمومی وزارت دفاع، سمت جدید سردار وحیدی وزیر سابق این وزارتخانه هنوز مشخص نشده است.

رستم قاسمی(وزیر نفت دولت دهم)


“رستم قاسمی” در مرداد ۱۳۹۰ توسط محمود احمدی‌نژاد برای تصدی وزارت نفت به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد و با رای اعتماد نمایندگان به عنوان چهارمین وزیر نفت دوران احمدی‌نژاد، جانشین مسعود میرکاظمی شد.

رستم قاسمی که دارای مدرک مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف است از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ به مدت یک دهه، مسئول قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران بود.

در مورد آینده کاری وزیر نفت دولت دهم برخی گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که احتمالا قاسمی به محل خدمت سابق خود یعنی قرارگاه خاتم الانبیاء باز خواهد گشت، هرچند وی قبل از مراسم رای اعتماد، پیشنهاد مهندس زنگنه را برای ادامه فعالیت در وزارت نفت رد کرده بود.

حمیدرضا حاجی‌بابایی (وزیر آموزش و پرورش دولت دهم)


“حمیدرضا حاجی‌بابایی” که در ادوار پنجم، ششم،‌ هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی نماینده مردم شهرستان همدان بود، در آبان ۱۳۸۸ از طرف محمود احمدی‌نژاد برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد و با اخذ ۲۱۷ رأی موافق وزیر آموزش و پرورش دولت دهم شد.

حاجی‌بابایی که در آذر ۹۱ به دلیل حادثه آتش‌سوزی در مدرسه شین‌آباد پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی لب به عذرخواهی گشود، سومین وزیر آموزش و پرورش دوران احمدی‌نژاد و دهمین وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

“خانه‌نشینی” شغلی است که حاجی‌بابایی فعلا و پس از خروج خود از وزارت آموزش و پرورش برای آینده خود درنظر گرفته است؛ وی در همایش معاونین خود از این شغل جدیدش پرده برداشت. حاجی بابایی تنها وزیر دولت دهم است که بدون برگزاری مراسم تودیع و معارفه وزارتخانه را ترک کرد.

مجید نامجو (وزیر نیرو دولت دهم)


“مجید نامجو” دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران در رشته‌های سازه‌های هیدرولیکی از دانشگاه شهید باهنر کرمان است؛ وی که سابقه عضویت در دوره دوم شورای شهر کرمان را دارد، در تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۸۸، با ۲۱۰ رای موافق، اعتماد نمایندگان مجلس هشتم برای تصدی “وزارت نیرو” را کسب کرد.

نامجو که بازنشسته قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء است، در آخرین مصاحبه خود در جمع خبرنگاران در رابطه با آینده کاری خود گفت: احتمالا به دنبال “کار آزاد” می‌روم چون مدرک پایه یک نظام مهندسی دارم البته اگر احمدی‌نژاد برای تدریس در دانشگاه ایرانیان از من دعوت کند، قبول می‌کنم چرا که سابقه تدریس در دانشگاه را نیز دارم.

علی نیکزاد (وزیر راه و شهرسازی)


در سال ۱۳۹۰ که وزارت مسکن و شهرسازی با وزارت راه و ترابری ادغام شد و وزارتخانه جدید، راه و شهرسازی متولد شد، “علی نیکزاد” که سابقه استانداری اردبیل را در کارنامه خود داشت، بعنوان اولین وزیر راه و شهرسازی از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت.

جلسه رای اعتماد نیکزاد در ۱۵ مرداد ۱۳۸۸ برگزار شد و ۲۱۹ تن از نمایندگان مجلس به وزارت نیکزاد رای موافق دادند؛ نیکزاد در ۱۱ آذر ۱۳۹۱ با حفظ سمت، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شد.

وزیر راه و شهرسازی دولت دهم که با تاخیر به مراسم تودیع خود و معارفه آخوندی رسیده بود، در رابطه با آینده شغلی و سمت احتمالی جدید خود صحبتی نکرد.

محمدحسن نامی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دهم)


“محمدحسن نامی” که معاون وزیر دفاع بود،‌ پس از برکناری تقی‌پور در آذر ۱۳۹۱، عهده‌دار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شد. جلسه رای اعتماد نامی در ۸ اسفند ۱۳۹۱ برگزار شد و نامی ۱۷۷ رای موافق از بهارستان‌نشینان کسب کرد. نامی دارای دکترای جغرافیای سیاسی است.

وزیر ارتباطات دولت دهم که دل پری از ۶ ماه وزارتش دارد، در مراسم تودیع خود حرفی از آینده‌اش نزد و تنها از تنهایی خود در مدت کوتاه تصدی وزارتخانه گلایه کرد.

صادق خلیلیان (وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم)


“صادق خلیلیان” دارای مدرک دکترای اقتصاد کشاورزی از دانشگاه تربیت مدرس است؛ وی که سابقه ریاست دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس را در کارنامه دارد، در دولت نهم معاون برنامه‌ریزی وزیر جهاد کشاورزی بود. خلیلیان در ۱۵ مرداد ۱۳۸۸، با ۲۰۰ رای موافق در قامت وزیر جهاد کشاورزی از بهارستان راهی پاستور شد.

خلیلیان در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ در آخرین روز ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، با حضور در ستاد انتخاباتی وزارت کشور، برای کاندیداتوری نیز ثبت نام کرد.

وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم در مراسم تودیع خود از حفظ ارتباط خود با بخش کشاورزی و همکاران خود در این بخش خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی (وزیر اطلاعات دولت دهم)


“حجت‌الاسلام و المسلمین حیدر مصلحی” که سابقا نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه بود، در ۱۳ شهریور ۱۳۸۸، با اکثریت آرا از مجلس هشتم برای تصدی وزارت اطلاعات رای اعتماد گرفت.

در ۲۸ فروردین ۱۳۹۰ برخی منابع دولتی نزدیک به جریان انحرافی از استعفا مصلحی خبر دادند که در نهایت مخالفت صریح مقام معظم رهبری با عزل مصلحی از سوی احمدی‌نژاد حاشیه‌هایی از جمله خانه‌نشینی ۱۱ روزه احمدی‌نژاد را به همراه داشت.

درباره آینده شغلی‌ مصلحی نیز برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای مطرح شده از جمله احتمال ریاست وی در سازمان بازرسی کل کشور.


کامران دانشجو (وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت دهم)


“کامران دانشجو” که مسئول برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۸۸ بود، در ۱۱ شهریور ۱۳۸۸، با ۱۸۴ رای موافق، از سوی نمایندگان مجلس، مجوز حضور در کابینه دهم را در سمت وزیر علوم دریافت کرد.

دانشجو در دوران تحصیل خود در کالج سلطنتی لندن بدلیل اعتراض به سلمان رشدی (نویسنده کتاب آیات شیطانی) از انگلستان اخراج شده بود.

وزیر علوم دولت دهم در رابطه با آینده شغلی‌اش گفت :من هم دانشگاه دارم، دانشگاه من دانشگاه علم و صنعت است و به آنجا بر می‌گردم و به کار معلمی خود ادامه می‌دهم، من تاکنون ۷ کتاب تألیف کرده‌ام.

مصطفی محمدنجار (وزیر کشور دولت دهم)


“مصطفی محمد نجار” که دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی از سازمان مدیریت صنعتی است، در کابینه نهم عهده‌دار سمت وزارت دفاع بود. وی در دولت دهم بعنوان وزیر کشور انتخاب شد.

نجار در خصوص آینده شغلی خود اینچنین اظهار داشت: سمت خاصی را تحویل نگرفته‌ام.

محمد عباسی (وزیر ورزش و جوانان دولت دهم)


در مرداد ۱۳۹۰، سازمان تربیت بدنی و سازمان امور جوانان ادغام شدند و وزارت ورزش و جوانان شکل گرفت و “محمد عباسی” که در دولت نهم، وزیر تعاون بود، بعنوان اولین وزیر ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.عباسی در مجلس هفتم نماینده مردم گرگان و نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه بود.

وزیر ورزش دولت دهم هنگام ترک ساختمان سئول گفت: بدلیل رفاقتی که با دکتر صالحی (سرپرست وزارت ورزش) دارم، هر زمان کاری باشد دریغ نمی‌کنم.

اسدالله عباسی (وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی)


“اسدالله عباسی” آخرین وزیری است که در دوران احمدی نژاد، به مجلس معرفی شد. عباسی در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲، با ۲۰۰ رای موافق نمایندگان مجلس، به سمت وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی منصوب شد و جایگزین عبدالرضا شیخ الاسلامی شد. شیخ الاسلامی در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ با استیضاح مجلس شورای اسلامی از وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی برکنار شده بود.

وزیر کار دولت دهم در مراسم تودیع خود و معارفه ربیعی در رابطه با آینده کاری‌اش چنین گفت: ربیعی پیشنهاد کار دهد با جان و دل می‌پذیرم.

شمس الدین حسینی (وزیر اقتصاد و دارایی دولت دهم)


“شمس‌الدین حسینی” که دارای دکترای اقتصاد از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی است، سوابق مدیریتی و اجرایی قابل ملاحظه‌ای دارد. وی از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱، مدیرکل دفتر بین‌الملل و روابط عمومی وزارت نیرو بود.حسینی از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۷، مدیرکل دفتر مطالعات اقتصادی وزارت بازرگانی بود.

حسینی در ۱۵ مرداد ۱۳۷۸، با ۲۱۸ رای موافق، تاییدیه نمایندگان مجلس را اخذ کرد و بعنوان وزیر اقتصاد و دارایی به کابینه احمدی‌نژاد پیوست، وزیر اقتصاد دولت دهم در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۹۰، بدلیل اختلاس سه هزار میلیاردی که در سیستم مالی و بانکی کشور رخ داد، توسط نمایندگان مجلس استیضاح شد اما این استیضاح به سرانجام نرسید و حسینی در سمت خود باقی ماند.

حسینی اخیرا طی حکمی که از سوی احمدی‌نژاد ابلاغ شد به سمت رئیس مجمع اقتصادی و مالی دانشگاه تازه‌تاسیس جامع بین‌المللی ایرانیان منصوب شد.

سید محمد حسینی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم)


“سید محمد حسینی” که دارای دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی است، در دولت نهم، قائم مقام وزارت علوم و رئیس دانشگاه پیام نور بود. حسینی در ۱۳ شهریور ۱۳۸۸ با اکثریت آرای نمایندگان مجلس، بعنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم منصوب شد.

وزیر فرهنگ دولت سابق، اخیرا طی مصاحبه‌ای در رابطه با آینده کاری خود چنین گفت: من عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هستم و برای ادامه فعالیت به دانشگاه تهران باز می‌گردم.

سید مرتضی بختیاری (وزیر دادگستری دولت دهم)


“سید مرتضی بختیاری که در دولت اول احمدی‌نژاد، استاندار اصفهان بود، در ۱۲ شهریور ۱۳۸۸، با رای موافق اکثریت نمایندگان مجلس هشتم، بعنوان وزیر دادگستری دولت دهم منصوب شد.

بختیاری در واپسین روز‌های مسئولیت خود در این وزاتخانه دچار کسالت شد و این روزها در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری است و طبیعتا فعلا نباید از او انتظار پذیرش مسئولیتی را داشت.

مهدی غضنفری خوانساری (وزیر صنعت، معدن، تجارت دولت دهم)


“مهدی غضنفری” خوانساری در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۹۰، پس از ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن، از سوی احمدی‌نژاد بعنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی معرفی شد. غضنفری که در دولت نهم، عهده دار وزارت بازرگانی بود، ریاست سازمان توسعه تجارت ایران را در کارنامه مدیریتی و اجرایی خود دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دهم در مراسم تودیع خود، برای همکاری با نعمت‌زاده وزیر فعلی اعلام آمادگی کرد و بیان داشت که تا آخر خادم کشور خواهم بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=1198

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.