• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
6

ادعای مجدد کودتای نظامی “ماهر اسد”علیه برادرش “بشار اسد”

  • کد خبر : 1476
  • 04 شهریور 1392 - 17:01
ادعای مجدد کودتای نظامی “ماهر اسد”علیه برادرش “بشار اسد”

سخنگوی ارتش آزاد سوریه در پاسخ به سؤال مجری الجزیره که دلیل اقدام ماهر اسد -آن هم در زمانی که بازرسان بین المللی در دمشق هستند- را پرسید ، گفت: برادر رئیس جمهور سوریه از روی “عصبانیت و نادانی” دست به چنین اقدامی زده است! به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، شبکه خبری “الجزیره”، روزنامه انگلیسی […]

سخنگوی ارتش آزاد سوریه در پاسخ به سؤال مجری الجزیره که دلیل اقدام ماهر اسد -آن هم در زمانی که بازرسان بین المللی در دمشق هستند- را پرسید ، گفت: برادر رئیس جمهور سوریه از روی “عصبانیت و نادانی” دست به چنین اقدامی زده است!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، شبکه خبری “الجزیره”، روزنامه انگلیسی “گاردین” و روزنامه کانادایی “نشنال پست” در ادامه سیاستهای انتشار شایعات منفی و سیاه نمایی علیه نظام سوریه که در طول سه سال بحران آن را پی گرفته است، برای تحریک افکار عمومی درباره ماجرای بکارگیری سلاح شیمیایی در منطقه غوطه شرقی و غربی در سوریه، حملات شیمیایی اخیر سوریه را به ماهر اسد برادر بشار اسد نسبت داده اند.

 

شبکه خبری الجزیره در این باره  اظهارات سرهنگ فراری “عبدالحمید زکریا” سخنگوی ارتش آزاد را منعکس کرده است.

این سرهنگ خائن برای توجیه ادعاهای خود علیه دولت قانونی سوریه، داستان خنده داری را تعریف کرد و مدعی شد که هم اکنون اختلافات شدیدی در درون رهبری نظام سوریه بروز کرده که به حمله شیمیایی روز گذشته منجر شده است.
زکریا گفت: «بگذارید به صراحت بگویم، منابع آگاه ما از درون نظام از وقوع کودتایی نظامی در سوریه خبر داده اند؛ ماهر الاسد (برادر کوچکتر رئیس جمهور سوریه که فرماندهی عملیات سرکوب گروه های مسلح را بر عهده دارد) با بشار اسد بر سر ورود بازرسان شیمیایی سازمان ملل به سوریه اختلاف نظر دارد و هدایت عملیات و رهبری از بشار به ماهر انتقال یافته است.»
وی افزود: «ماهر اسد معتقد است که نباید بازرسان بین المللی اجازه تحرک در کشور سوریه را داشته باشند، زیرا به دنبال حضورشان در مناطق تحت سیطره مخالفان، برای حفاظت از آنان عملیات نظامی ارتش متوقف می شود و بدین ترتیب فرصتی برای تأمین سلاح برای مخالفین از سوی برخی طرف های حامی آنان پیش می آید و ماهر اسد از این مسأله ناخشنود است.»
به گفته این سرهنگ ارتش آزاد، «پس از آنکه ماهر نتوانسته حرفش را به کرسی بنشاند، عصبانی شده و تصمیم گرفت تا مخالفان را با سلاح شیمیایی مورد حمله قرار دهد؛ لذا به یکی از انبارهای نگهداری گاز شیمیایی “سارین” رفته و مقداری گاز را خارج نموده، به لشکر چهارم که فرماندهی حفاظت از دمشق را بر عهده دارد برده و بین بخش هایی از آن تقسیم می کند و به آن ها دستور می دهد تا مناطقی را بمباران کنند.»
بنا بر ادعای سخنگوی ارتش آزاد، «ماهر اسد حتی افسرانی را که خواستار دستور فرماندهی کل برای خروج سلاح های شیمیایی شده بودند، تنبیه کرده است.»
زکریا می گوید که بمباران شیمیایی، از مناطقی واقع در بالای “جبل قاسیون” صورت گرفته است.
او در پاسخ به سؤال مجری الجزیره که از این داستان غافلگیر و متعجب شده بود، دلیل اقدام ماهر اسد -آن هم در زمانی که بازرسان بین المللی در دمشق هستند- را پرسید که سخنگوی ارتش آزاد در توجیه مدعی شد: برادر رئیس جمهور سوریه از روی “عصبانیت و نادانی” دست به چنین اقدامی زده است!
ماهر اسد کیست؟
روزنامه کانادایی نشنال پست درباره ماهر اسد می نویسد: ماهر اسد، برادر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به چهعره ای رعب آور در دولت سوریه تبدیل شده است. از وی به عنوان فردی خشن و تند خو نامبرده می شود. وی  فرمانده گارد ۱۰ هزار نفری ارتش قوی سوریه است که در دو و نیم سال جنگ داخلی سوریه نقش مهمی داشته است.
اخیرا یک کانال تلویزیونی اسرائیل مدعی شده که وی عامل حملات شیمیایی اخیر در سوریه بوده و به چهره ای منفور تبدیل  شده است. بنابراین ادعا، ماهر اسد فردی با بی رحمی خود شناخته شده است.
ماهر اسد در آکادمی نظامی دمشق در کنار برادر بزرگتر خود “باسل اسد” آموزش دیده است. پس از آنکه باسل در یک تصادف اتومبیل در سال ۱۹۹۴ ،‌ماهر را به عنوان ولیعهد سوریه پس از بشار مطرح می کنند. گفته می شود که ماهر اسد  در سال ۲۰۱۱ در شهر درعا در حال تیراندازی به تظاهر کنندگان غیر مسلح سوری دیده شده و  فرمانده نیروهای نظامی در برخی  جبهه ها مثل حمص و حلب بر عهده وی است.
به گفته برخی منابع آگاه، ماهر  یک پای خود را  در بمب گذاری که موجب شد برخی مقامات دولت سوریه و شوهر خواهر آنها کشته شد، از دست داده است.
روزنامه انگلیسی گاردین نیز به بهانه اینکه اخیرا خبری از ماهر اسد  منتشر نمی شود، نوشت: او بیش از یک سال است که در انظار عمومی دیده نشده است  و چهره در سایه در سایه حکومت سوریه است، در حالی که بشار اسد، چهره ای عمومی در سوریه بوده است.
ماهر عضو ارشد کمیته مرکزی حزب بعث و ستون مرکزی یک دولت سوریه است که با وجود نابسامانی های جنگ داخلی سوریه، همچنان یکی از موثر ترین افراد در جهان باقی مانده است.
اما دلیل اینکه حملات شیمیایی اخیر را به وی نسبت می دهند، این است که ماهر اسد از بسیاری جهات نقش قاطع تری نسبت به یشار  در جنگ  داخلی این کشور بازی می کنند، فرماندهی توانمند نظامی در  دفاع از دمشق در برابر مخالفان در حومه پایتخت سوریه است.  بسیاری از مخالفان دولت سوریه به دلیل اینکه او را فردی دارای قساوت قلب می دانند،  پس از حمله شیمیایی در منطقه غوطه شرقی را به او نسبت می دهند.
انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=1476

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.