• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 17 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 26 March - 2024
8

درمان درد شکم و اسهال در طب اسلامی

  • کد خبر : 1949
  • 09 شهریور 1392 - 19:06
درمان درد شکم و اسهال در طب اسلامی

سفیدى چشم در طب الائمه آمده است که کسى از سفیدى چشم خود شکایت پیش امام صادق (علیه السلام ) برد. پس امام دستور داد فلفل سفیدى را به اضافه گل فلفل از هر کدام دو درهم و نشادر صاف یک درهم برگیرد سپس آنها را بکوبد و از آن در هر یک از چشمهایش […]

سفیدى چشم

در طب الائمه آمده است که کسى از سفیدى چشم خود شکایت پیش امام صادق (علیه السلام ) برد. پس امام دستور داد فلفل سفیدى را به اضافه گل فلفل از هر کدام دو درهم و نشادر صاف یک درهم برگیرد سپس آنها را بکوبد و از آن در هر یک از چشمهایش سه بار سرمه بکشد و ساعتى درنگ کند، این کار سفیدى را از بین مى برد و گوشت چشم را پاک مى کند و به اذن خدا درد آن ساکت مى شود. آنگاه چشمانش را با آب بشوید سپس با سنگ سرمه سرمه بکشد.

درد شکم و اسهال

مردى به امام صادق (علیه السلام ) گفت : اى فرزند پیامبر دخترم اسهال و درد شکم دارد، فرمود: چرا از برنج و دنبه استفاده نمى کنى ؟سپس روش ‍ پختن آن را به او یاد داد او همین کار را کرد و دخترش خوب شد.

مى گوییم : از نظر طبى معلوم است که برنج معده را قبض مى کند برنج را با حلیم آن مى پزند و با دنبه اى که ذوب نشده مخلوط مى کنند و مفید واقع مى شود. البته چربى و به خصوص چربى گوشت اسهال را تشدید مى کند ولى اگر دنبه ذوب نشده باشد چنین نیست .

 اسهال

عبدالرحمن بن کثیر مى گوید: در مدینه مریض شدم و اسهال گرفتم . امام صادق (علیه السلام ) به من دستور داد که سویق ((جاروس ))(۳۱) را با آب مخلوط کنم و بخورم و من چنین کردم و خوب شدم .

صداى شکم

کسى به نام ذریح از صداى شکم خود پیش آن حضرت شکایت کرد،

امام فرمود: آیا درد هم دارد؟ گفت : آرى فرمود: چرا سیاه دانه و عسل استفاده نمى کنى ؟ او چنین کرد و خوب شد.

مى گوییم : استعمال سیاه دانه با عسل چنین است که سیاه دانه را آرد مى کنند و با عسل خوب مخلوط مى کنند و سه بار صبح و عصر و شب به اندازه یک فندق مى خورند.

بادهاى درد آور

جابر بن حیان به امام صادق (علیه السلام ) نوشت : اى فرزند پیامبر خدا! بادى در تمام بدن من از فرق تا قدم افتاده و آزارم مى دهد مرا دعا کن . حضرت دعا کرد و به او نوشت : از شیاف عنبر و جیوه استفاده کن که انشاءالله شفا مى یابى او چنین کرد و شفا یافت .

مى گوییم : منظور از بادهاى دردآور، بادهایى که در هواست نیست که به گفته بعضى ها اگر داخل بدن شود مى کشد، بلکه منظور از آن گازهایى است که در داخل بدن جمع مى شود. وقتى آنها افزایش پیدا کنند و محلى براى خروج نباشد دردآور مى شود. پس امام به او امر کرد که با استعمال این شیاف اعصاب را تحریک کند تا این گازها بیرون آیند و او چنین کرد و خوب شد.

ضعف بدن

مردى به آن حضرت گفت : من در بدن خود دردى احساس مى کنم ، فرمود بر تو باد شیر که آن گوشت را مى رویاند و استخوان را محکم مى کند دیگرى به او گفت : من شیر خوردم و به من ضرر کرد فرمود: شیر به تو ضرر نکرده بلکه همراه آن چیز دیگرى خورده اى و آن چیز بر تو ضرر کرده است و تو گمان نموده اى که شیر ضرر کرده است .

مى گوییم : منظور امام همان شیر دوشیدنى است و شیر غذاى کاملى است که همه ویتامین ها که بدن به آن نیاز دارد و در خود جمع کرده است و لذا شیر با بیشتر مزاجها مى سازد از منافع مداومت بر خوردن شیر آن است که بدن را چاق مى کند و قلب و مغز را تقویت مى کند و به قوه بدن مى افزاید، به اضافه اینکه سینه را اصلاح مى کند و سرفه را تسکین مى دهد بنابراین ، شیر هم غذاست و هم دوا و ضعف بدن را از بین مى برد مخصوصا اگر ضعف از حرارت یا از سمومات غذایى ناشى شده باشد به ویژه اگر مریض ‍ دوره نقاهت خود را بگذراند.

تب نوبه

عبدالله بن بسطام از کامل از محمد بن ابراهیم جعفى از پدرش نقل مى کند که گفت ،: به محضر امام صادق (علیه السلام ) رسیدم ، پس به من گفت : تو را خوشحال و شاداب نمى بینم . گفتم : مولاى من تب نوبه دارم . پس فرمود: چرا از شربت گوارایى استفاده نمى کنى ؟ شکر را بکوب و در آب کن و به جاى آب ناشتا آن را بخور. مى گوید چنین کردم و دیگر تب عود نکرد.

مى گوییم : تب نوبه همان تب مالاریاست و غالبا باعث ضعف عمومى مى شود در اینجا امام شربت شکر را ناشتا تجویز مى کند و منظور امام شکر مصنوعى نیست که از هر ویتامین خالى است بلکه منظور او شکر طبیعى که از نى شکر به دست مى آید یا شکر سرخ یا عسل مى باشد که خدا در آن شفاى بسیارى از دردها را قرار داده همانگونه که در قرآن کریم به تصریح شده است . همچنین قند طبیعى که در اکثر میوه ها مانند انگور و خرما و مانند آنها وجود دارد و اینها باعث ایجاد نشاط و قدرت و پیدایش خون تمیز مى شوند، پس وقتى که بدن قوى شد در برابر تب مقاومت مى کند تا بر طرف شود و این شخص چنین کرد و شفا یافت .

اسهال تاءم با درد

خالد بن یخیج مى گوید: به امام صادق (علیه السلام ) از درد شکم خود شکایت کردم ، به من فرمود: برنج را بگیر و آن را بشوى سپس آن را بکوب و به اندازه کف دست در هر غذایى بخور. سپس فرمود، کسانى را که اسهال دارند نان برنج بدهید در شکم مبتلا به اسهال چیزى سودمندتر از آن نمى رود و آن معده را دباغى مى کند و بیمارى را از بین مى برد.

طب النبى و طب الصادق

نویسندگان : ابوالعباس مستغفرى و محمد خلیلى


لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=1949

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.