• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 17 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 26 March - 2024
3

حذف اطلاعات محرمانه پیش از فروش تلفن همراه

  • کد خبر : 1939
  • 09 شهریور 1392 - 18:51
حذف اطلاعات محرمانه پیش از فروش تلفن همراه

این روزها بازار اندروید بسیار داغ است و روزبه‌روز افراد بیشتری به جمع کاربران دستگاه‌های مجهز به این سیستم‌عامل اضافه می‌شوند. در این بازار داغ، خرید و فروش نیز رونق بسیار زیادی دارد و یکی از مهم ترین نکات هنگام فروش دستگاه های مجهز به این سیستم عامل، اعم از تلفن های همراه و تبلت […]

این روزها بازار اندروید بسیار داغ است و روزبه‌روز افراد بیشتری به جمع کاربران دستگاه‌های مجهز به این سیستم‌عامل اضافه می‌شوند.

در این بازار داغ، خرید و فروش نیز رونق بسیار زیادی دارد و یکی از مهم ترین نکات هنگام فروش دستگاه های مجهز به این سیستم عامل، اعم از تلفن های همراه و تبلت ها نیز پاکسازی اطلاعات شخصی و محرمانه از آنهاست.

همان طور که گفتیم، حفاظت از حریم خصوصی در این موقعیت برای بسیاری از کاربران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شماره تلفن ها، ایمیل ها، تصاویر، ویدئوها و… از جمله اطلاعاتی به شمار می رود که هیچ کس تمایل ندارد آنها را به اشتباه در دسترس افراد غیرمجاز قرار دهد.

یکی از ابتدایی ترین پیشنهادها در این شرایط، ممانعت از ارائه هرگونه وسیله اضافی همچون سیمکارت، کارت حافظه و… همراه با تلفن یا تبلت به صاحب جدید آن است، اما همان طور که اشاره کردیم این پیشنهاد یکی از ابتدایی ترین پیشنهادها به شمار می رود؛ چرا که پیش از این کار باید از اطلاعات مهم و ضروری خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید یا آنها را به رایانه یا دیگر دستگاه های جایگزینی که مدنظر قرار داده اید انتقال دهید.

در هر صورت به شما توصیه می کنیم پیش از فروش یا تعویض تلفن همراه و تبلت اندرویدی خود، مجموعه اقدامات زیر را به انجام برسانید:

۱ ـ اقدامات سخت افزاری: دستگاه های مجهز به سیستم عامل اندروید در طرح ها و اندازه های گوناگونی روانه بازار شده است و نمی توان باتوجه به مدل و طرح به بررسی آنها پرداخت، اما اگر کمی دقت داشته باشید می توانید مجموعه اقدامات لازم در بخش سخت افزاری را روی تمام این دستگاه ها به انجام برسانید.

این اقدامات عبارتند از:

خارج کردن کارت حافظه

کارت های حافظه از دیگر قطعاتی است که ممکن است همراه با دستگاه تلفن همراه یا تبلت در اختیار صاحب جدید قرار گیرد.

این کارت ها اطلاعات شخصی و محرمانه شما را در خود جا داده و در صورتی که از ظرفیت بالایی برخوردار باشد، قیمت زیادی را نیز به خود اختصاص می دهند.

کارت های حافظه همچون سیمکارت با باز کردن در پشتی یا جستجوی اطراف دستگاه شما قابل دسترسی بوده و گاهی اوقات برای خارج کردن آنها از دستگاه باید یک بار آنها را به داخل فشار دهید تا به سمت بیرون پرتاب شود.

خارج کردن سیمکارت

تقریبا می توان گفت همه تلفن های همراه از سیمکارت برای برقراری مکالمات تلفنی و ارسال و دریافت پیام کوتاه کمک می گیرند.

همچنین برخی تبلت ها نیز از این قابلیت پشتیبانی کرده و با قرار دادن سیمکارت داخل آنها می توانید از مکالمات تلفنی، ارسال و دریافت پیام کوتاه و ارتباطات اینترنتی استفاده کنید.

پس هنگامی که قصد دارید تلفن همراه یا تبلت خود را تعویض کنید یا آن را به فروش برسانید، باید توجه ویژه ای به سیمکارت داشته باشید. در بسیاری از موارد کاربران قصد دارند از سیمکارت فعلی دستگاه خود در دستگاه جدید استفاده کنند.

در چنین شرایطی، احتمال فراموش کردن خروج سیمکارت از دستگاه اول به دستگاه جدید نزدیک به صفر است، اما مواردی نیز وجود دارد که کاربر قصد دارد سیمکارت جدیدی را نیز تهیه کند که در این موارد ممکن است خروج سیمکارت از دستگاه قبلی فراموش شود.

پس توجه داشته باشید پیش از انجام هر کاری سیمکارت را از دستگاه خارج کنید. روش انجام این کار نیز به شرح زیر است.

ـ چنانچه در پشت دستگاه شما باز می شود، به احتمال زیاد با باز کردن آن سیمکارت قابل مشاهده و دسترسی خواهد بود. (ممکن است سیمکارت زیر باتری قرار گرفته باشد)

ـ چنانچه پشت دستگاه شما دری برای باز شدن وجود ندارد این احتمال وجود دارد که اطراف دستگاه شما شیاری برای قرارگیری سیمکارت تعبیه شده باشد. در این موارد باید با مشاهده لبه های دستگاه خود شیار مربوطه را پیدا کرده و سیمکارت را از آن خارج کنید. (در برخی مدل ها باید با استفاده از سوزن مخصوصی سیمکارت را از دستگاه خارج کنید)

وسایل جانبی

در بسیاری از موارد وسایل جانبی همراه با دستگاه فروشی به صاحب جدید تحویل می شود، اما گاهی اوقات برخی وسایل همچون هدفون های قوی تر، هندزفری بلوتوثی که جداگانه خریداری کرده اید و کیف تلفن همراه یا تبلت می توانند توسط دستگاه جدید شما نیز مورد استفاده قرار گیرند. در چنین شرایطی می توانید این وسایل را از فهرست اقلام فروشی خود خارج کنید.

توجه داشته باشید مواردی همچون محافظ های صفحه نمایش را نمی توان از روی نمایشگر جدا کرد و دوباره مورد استفاده قرار داد، اما در صورتی که این محافظ ها خش برداشته یا به دلیل مرور زمان جلوه بدی را به نمایشگر شما داده است، پیشنهاد می کنیم آنها را از روی نمایشگر جدا کنید تا کیفیت دستگاه شما به دلیل وجود این محافظ ها زیر سوال نرود!

۲ ـ اقدامات نرم افزاری: عموم کاربران با مجموعه اقدامات سخت افزاری آشنایی دارند، اما بسیاری از آنها با اقدامات نرم افزاری آشنا نیستند و در مواردی نیز کاربران تصور می کنند با حذف تصاویر و ویدئوهای شخصی خود می توانند تلفن همراه یا تبلت را به صاحب جدید منتقل کنند.

مواردی همچون کاربری حساب گوگل، ایمیل ها، متن های محرمانه و پشتیبان گیری از اطلاعات ذخیره شده در دستگاه فعلی از جمله گزینه های نرم افزاری به شمار می رود که پیش از فروش دستگاه اندرویدی خود باید به آنها توجه کنید.

پشتیبان گیری

پیشتر چند بار به حذف اطلاعات شخصی و محرمانه اشاره کردیم، اما توجه داشته باشید پیش از حذف این اطلاعات باید یک نسخه پشتیبان از آنها تهیه کنید تا در صورت نیاز بتوانید آنها را به دستگاه جدید خود منتقل کنید. در صورتی که اطلاعات شما در کارت حافظه مجزا ذخیره شده باشد، می توانید با خارج کردن کارت حافظه یا انتقال اطلاعات آن به هارد دیسک رایانه، عملیات پشتیبان گیری را به انجام برسانید.

در غیر این صورت اگر اطلاعات را در حافظه داخلی دستگاه ذخیره کرده اید، باید به کمک نرم افزارهای ارائه شده همراه با دستگاه یا با استفاده از کابل های ارتباطی موجود و انتخاب حالت اتصال حافظه انبوه، اطلاعات موجود در حافظه را روی هارد دیسک رایانه کپی کنید.

توجه: بسیاری از تلفن های همراه و تبلت ها تصاویر و فیلم های خود را در پوشه ای با نام DCIM ذخیره می کنند، اما توجه داشته باشید نرم افزارهای نصب شده روی دستگاه شما ممکن است از پوشه دیگری برای ذخیره این اطلاعات استفاده کنند و هنگام تهیه نسخه پشتیبان این پوشه ها را نیز فراموش نکنید.

تبیان زنجان

در بسیاری از موارد، فهرست مخاطبان، ایمیل ها و… در حساب کاربری گوگل شما ذخیره می شود. در صورتی که حساب کاربری گوگل را در دستگاه اندرویدی خود فعال کرده اید می توانید براحتی با فعال کردن آن در دستگاه جدید نیز از این اطلاعات بهره مند شوید، اما در صورتی که این اطلاعات را روی تلفن همراه یا تبلت ذخیره کرده اید، باید به کمک نرم افزارهای جانبی یا دیگر روش های هماهنگ سازی نسبت به تهیه نسخه پشتیبان از آنها نیز اقدام کنید.

پاکسازی اطلاعات

پس از حصول اطمینان از تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات موردنظر، باید مرحله پاکسازی را به اجرا درآورید. روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. شما می توانید دستگاه تان را در حالت ریکاوری بوت کنید و از فرمان های Reset و پاکسازی برای بازگشت به تنظیمات کارخانه کمک بگیرید یا این که به بخش Settings مراجعه کرده و در قسمت Backup & reset، گزینه Factory data reset را انتخاب کنید (توجه داشته باشید این گزینه ممکن است در دستگاه های مختلف دارای عنوان و روش دسترسی دیگری باشد، اما در حالت کلی عنوان ها و روش دسترسی شبیه به یکدیگر هستند).

استفاده از این گزینه موجب پاکسازی تمام اطلاعات ذخیره شده در حافظه دستگاه و بازگردانی آن به تنظیمات کارخانه ای می شود. در این شرایط دستگاه شما یک بار راه اندازی مجدد می شود و در بوت مجدد خود، همچون روز اول اطلاعاتی را به عنوان تنظیمات پایه از شما درخواست می کند.

توجه داشته باشید در بسیاری از موارد این گزینه قادر به پاکسازی اطلاعات ذخیره شده در کارت حافظه نیست، پس در صورتی که کارت حافظه را از دستگاه خارج نکرده اید، پیش از فروش یا انتقال آن به کاربر جدید از حذف اطلاعات ذخیره شده در آن اطمینان حاصل کنید.

روت و رام سفارشی

گاهی اوقات کاربران حرفه ای دستگاه خود را روت می کنند یا رام های سفارشی روی آن نصب می کنند. چنانچه جزو این دسته از کاربران هستید و دستگاه خود را روت یا رام های سفارشی روی آن نصب کرده اید، پیشنهاد می کنیم پیش از فروش یا انتقال آن به دیگران، رام اصلی دستگاه را روی آن نصب کرده و همه چیز را به حالت اولیه بازگردانید. (در صورتی که با روت و رام آشنایی ندارید مطمئنا دستگاه شما شامل این مرحله نمی شود و می توانید از آن صرف نظر کنید)

حرف آخر:

پیشنهاد می کنیم هرآنچه خودتان به آن نیاز دارید و هرآنچه را نمی خواهید در اختیار صاحب جدید تلفن همراه یا تبلت تان قرار بگیرد پیش از فروش از دستگاه تان خارج کرده یا نسبت به حذف آن اقدام کنید.

منبع: androidcentral

مترجم:مریم محمدبیکی فراهانی

منبع:کلیک

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=1939

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.