• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
8

وزیر ارشاد : کاهش تصدی گری باید به عرصه عمل برسد / حجت الله ایوبی : مشکل خانه سینما مسئله بزرگی نیست / شمقدری: باید یکی مرا به زور از این سمت برمی‌داشت

  • کد خبر : 1932
  • 09 شهریور 1392 - 18:43
وزیر ارشاد : کاهش تصدی گری باید به عرصه عمل برسد / حجت الله ایوبی : مشکل خانه سینما مسئله بزرگی نیست / شمقدری: باید یکی مرا به زور از این سمت برمی‌داشت

علی جنتی گفت: کاهش تصدی گری در میان مدیران سینمایی باید به اجرا برسد. به گزارش نبض سحر به نقل از باشگاه خبرنگاران حاضر در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان سینمایی ؛”علی جنتی” وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: وظیفه ارتقاء فرهنگ در کشور رسالتی است بر دوش ارشاد که تنها […]

علی جنتی گفت: کاهش تصدی گری در میان مدیران سینمایی باید به اجرا برسد.

به گزارش نبض سحر به نقل از باشگاه خبرنگاران حاضر در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان سینمایی ؛”علی جنتی” وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: وظیفه ارتقاء فرهنگ در کشور رسالتی است بر دوش ارشاد که تنها بر عهده ما نیست بلکه سایر ارگانها نیز در جهت تقویت ارزشهای انقلابی و اسلامی باید همکاری کنند.


وی ادامه داد: ۱۰ نهاد دولتی، عمومی و غیر دولتی از جمله حوزه علمیه، آموزش و پرورش وزارت علوم و دیگر سازمانها وجود دارند که به نحوی رسالت خود را در این زمینه نشان دهند.
جنتی عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد یکی از وزارتخانه هایی است که وظیفه بستر سازی، ایجاد زمینه های مناسب را دارد و باید با در اختیار داشتن ابزارهای قانونی بتوانند نهایت استفاده مطلوب را ببرند.
وی ادامه داد: در برنامه ای به شورای اسلامی ارائه کردند و با مورد تایید قرار گرفتن از سوی مجلس رای اعتماد قابل توجهی به این برنامه ها داده شد به طوری که بسیاری از سیاستهای راهبردی و برنامه های اجرایی را در حوزه فرهنگ و هنر و ادب تشریح کردم و از همه عزیزان در وزارت ارشاد می خواهم که با مطالعه برنامه نقش خود را در این برنامه بیابند.
وی افزود: چند اصل مهم و دغدغه های متنوعی بزرگان کشور دارند که تلاش من بر این است تا این دغدغه ها را کاهش دهم و به آسیب شناسی زمینه های عمومی و فرهنگی بپردازم.

جنتی با یادآوری آسیب های گذشته افزود: متاسفانه در گذشته آسیب های قابل توجهی وجود داشت که یادآوری آن تلخ است و همه ما معتقدیم در یک نظام ارزشی جای تاسف دارد که راستگویی و صداقت و امانت داری در سطح جامعه ما رو به افول است و دولت مردان ما باید با صداقت خود و حفاظت از ارزشها و صیانت، وجود خودمان را با الگو و اسوه قرار دادن بتوانیم آرمانها را گسترش دهیم.

وی با اشاره به بحث عدالت فرهنگی اظهار داشت: بحث عدالت فرهنگی موضوع دیگر فرهنگ است که با در اختیار گذاشتن امکانات فرهنگی و هنری فرصت های برابری برای همه ی فرهیختگان و ادیبان ایجاد کنیم بطوری که این امکانات به مکانهای دور دست و حتی مناطق مرزی برسد.
جنتی در خصوص تصدی گری در سینما ابراز داشت: بحث کاهش تصدی گری از دیرباز به گوش ما رسیده اما کمتر به عرصه عمل رسیده و باید با واگذار کردن بخشهایی به بخش خصوصی این عمل به تاخیر افتاده را به سرانجام برسانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پست های اضافی در سازمان سینمایی اظهار داشت: اکنون شاهد هستیم که ۳۰۰ پست رسمی و بخش در سازمان سینمایی هست که میتوان با کاهش این بخش ها ساختار کوچکتر اما کارآزموده تر داشته باشیم.

جنتی با اشاره به تبادل فرهنگی عنوان کرد: باید در این دهکده کوچک موثر ظاهر شویم چراکه دارای فرهنگ غنی دیرینه ای و تمدن سازی هستیم و باید با در اختیار گذاشتن امکانات برای دیگران خودمان را به جهان ثابت کنیم.

وی ادامه داد: در سینما دوران مختلفی را پشت سر گذاشتیم که در حال حاضر دوران بلوغ را به سر می بریم دوران افتخار آمیزی که فیلم های خوبی در حوزه دفاع مقدس و یا سایر حوزه ها ساخته شده که به نوعی ارزشهای اعتقادی، اسلامی و اخلاقی ما در آنها وجود داشته است.

جنتی با اشاره به فراموش نشدن دستاوردهای فرهنگی افزود: انعکاس دادن فرهنگ ایرانی و اسلامی و گسترش ارزش های انقلابی نکته ای است که باید با کمک سینماگران تقویت شود.

وی ادامه داد: اخلاق و ارزش مسائلی است که با مقررات و قوانین باید به سرانجام برسد، چرا که مقررات و قوانین دست و پا گیر، ممکن است موانعی را ایجاد کند، چرا که برای ارائه مجوزها باید فکر شده و اندیشه داشت و پای مجوزهایی که صادر می شود، ایستاد.

جنتی افزود: نباید به گونه ای برای برخی از آثار مجوزهایی را صادر کنیم که بعد از فشارهای بیرونی مجبور به پس گیری مجوز شویم.

وزیر ارشاد تاکید کرد: همچنین تعدد نگرش ها را در حوزه سینمایی باید از بین برد و با یک دید و نگاه به سینما نگاه کنیم و در صورتی که فیلمی قرار است به تفکر جامعه ما لطمه بزند، نگاه یکسانی نسبت به آن فیلم داشته باشیم.

جنتی در خصوص سالن های سینمایی نیز عنوان کرد: در حوزه فضایی سینما نیز مشکلات فراوانی از جمله تعداد اندک سینماها و فرسوده بودن آنها وجود دارد، به طوری که حتی در برخی از شهرهای بزرگ شاهد نبود سینماهای مناسب هستیم و باید نسبت به زیرساخت های سینمایی و تقویت آن توجه بسیاری داشته باشیم.

وی بااشاره به حداکثر استفاده از امکانات مالی ، افزود: در سال های گذشته در خصوص امکانات سینمایی بهره مندی مناسبی صورت گرفت، اما تلاش ما بر این است که حداکثر استفاده از امکانات مالی برای فضاسازی و تقویت امکانات مناسب تر برای حوزه های مختلف فرهنگی داشته باشیم.
جنتی ضمن تشکر از فعالیت های جواد شمقدری اظهار داشت: شمقدری در مدت مدیریت خود تلاش و حمایت بسیاری از سینماگران کردند و برخلاف گفته ایشان ما وی را به زور برکنار نکرده ایم، بلکه سیاست های دولت و طبیعت تغییر مدیران دولت باعث این اتفاق شده است.

وزیر ارشاد در خصوص حجت الله ایوبی نیز اظهار داشت: ایوبی فردی فرهیخته ، دانشمند و پرتلاش است که دربخش های مختلف مدیریتی خود کارهای موفقی را انجام داده و زمانی که اسم وی بر سر زبان ها افتاد، شخصیت های مختلفی در انتخاب وی به من تبریک گفتند.

جنتی ادامه داد: در این مدت بررسی هایی که انجام گرفت، چالش ها و اختلافات بسیاری میان سینماگران وجود داشت که انتخاب آنها به عنوان رئیس سازمان سینمایی مقدور نبود، بنابراین با توجه به آشنایی به حوزه مدیریت ایوبی تصمیم انتخاب وی گرفتیم.

در ادامه، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در این مراسم ضمن تشکر از اعتماد علی جنتی گفت: از اینکه علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرا به عنوان رئیس سازمان سینمایی انتخاب کرد و مورد اعتماد او قرار گرفتم، تشکر می کنم چرا که حساس ترین مسئولیت ارشاد را به دوش من گذاشته اند.

وی ادامه داد: خدا را شکر می کنم که جنتی و همراهان فرهنگی وی در حوزه فرهنگ فعالیت می کنند و با انتخاب من در این مسند اطمینان پیدا کردند و من تمام توانم را برای خدمت به سینمای ایران در پیش خواهم گرفت.

ایوبی عنوان کرد: سینما باعث فخر ایران است تا به جهان معرفی شود. سینمای تفکر و اندیشه غرب در دهه ۷۰ ازسوی سینمای ایران از بحران نجات پیدا کرد و برخی به گفته شمقدری اگر دهه ۷۰ مهدکودک سینما است، باعث شده در دوران بحرانی سینمای جهان موفق ظاهر شود و در برابر سینمای هالیوود مقاومت کند.

وی اظهار داشت: زمانی که روز سه شنبه دفتر اداری را از شمقدری تحویل گرفتم اولین قدم خود را با ملاقات با سینماگران آغاز کردم و با اطلاعاتی که کسب کردم، متوجه شدم که چه التهابی در سینمای ایران وجود دارد.

ایوبی با اشاره به حل مشکلات سینما اظهار داشت: در دولت تدبیر و امید بدون حضور همه سینماگران به حل مشکلات امکانپذیرنیست، چرا که سینما خانه همه ماست همانطور که وزیر فرهنگ فرمودند: وزارت فرهنگ و ارشاد خانه اهالی فرهنگ است.

وی ادامه داد: با اعتماد متقابل می توان شاهد بروز خلاقیت در عرصه سینما بود و با توجه به مطالب و نقدهای سینمایی که تاکنون خواندم، متوجه شدم همه این نوشته ها برای اطلاع من ارائه شده است.

ایوبی درخصوص حضور سینمای ایران در عرصه بین الملل ابراز داشت: حضور در عرصه بین الملل حق سینمای ایران است تا از این طریق صدای ایران به گوش جهان برسد تا از طریق ساخت فیلم هایی موفق و واقعی در جشنواره های بین الملل حضوری ماندگار داشته باشند.

وی در خصوص حاشیه سینمایی نیز عنوان کرد: باید از حاشیه های سینمایی بگذریم تا به متن برسیم، از جمله مسئله آموزش کارگردان ها است که مهمتر از آن مربوط به آموزش مردم است تا به سینما بروند.

ایوبی ادامه داد: سینما در حال ورشکستگی است و باید با تعامل صنعت سینما را به شکوفایی برسانیم و نقش تلویزیون و نهادهای مختلف از طریق تعامل با آنها می توان به کمک صنعت سینما رسید.

وی با اشاره به تشکیل اتاق مشاوره در سازمان سینمایی اظهار داشت: در سازمان سینمایی فضایی را ایجاد خواهیم کرد که برای همه دلپذیر باشد تا همه با عشق و امید به محیط کارشان بیایند، همچنین به زودی اتاق مشاوره و فکری تاسیس خواهیم کرد که با حضور بزرگان سینما مسائل سازمان و مشکلات سینما را مطرح کنیم و در جهت حل آنها تلاش کنیم.

ایوبی خاطرنشان کرد: مسئله خانه سینما نیز بزودی حل و فصل خواهد شد، چرا که در حال حاضر این مسئله مشکل بزرگی نیست و این مشکلات بر سر راه بازگشایی خانه سینما همچون خار کوچکی است که مانع حل مشکلات شده است.

وی در پایان گفت: سینمای ایران سینمای پویا و معنوی در چارچوب ارزشهای اسلامی است که با حل مشکلات به حرکت درخواهد آمد.

جواد شمقدری رئیس سابق سازمان سینمایی در ادامه مراسم گفت: در این گذر زمان هدف عده ای از آدمها در آن سوی دنیا جنگ طلبی است که بر طبل جنگ می کوبند و ما باید در این مراسم جنگ طلبی را محکوم کنیم و اهالی سینما نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند.

وی ادامه داد: دولت منتخب تدبیر و امید نیز با برنامه ویژه ای دشمن خود را جدی بگیرند، چرا که در منطقه ای هستیم که جنگهای مختلفی در اطراف ما برپا شده است.

شمقدری در خصوص تحریم های جهانی در جشنواره های مختلف عنوان کرد: در جشنواره های جهانی تحریم های بسیاری ایجاد شده که فیلم های ما با موضوعیت فرهنگ اسلامی را نمی پذیرند و فیلم های زیرزمینی و یا ایرانیانی که تنها اسم ایرانی را یدک می کشند به جشنواره راه پیدا می کنند و جایزه می گیرند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه درجشنواره های مختلف جهانی حضور پیدا کردیم و تندیس های متفاوتی را دریافت کرده ایم، نباید نگاه معطوفی به جشنواره های جهانی داشته باشیم، چرا که جشنواره تنها بخشی از برنامه های سینمایی است.

شمقدری تاکید کرد: جشنواره همچون بالکن خانه ای است که توجه معطوف صاحبخانه به این بخش باعث نادیده گرفتن اصل خانه می شود.

وی با اشاره به دوران بلوغ سینما افزود: در حال حاضر شرایط متفاوت را سپری می کنیم و کسانی که درصدد پیروی از شیوه های فیلمسازی یا مدیریت در دهه ۶۰ و ۷۰ هستند، باید بدانند آن دوران دوران خردسالی سینما بوده و در حال حاضر باید با گذر از دوران کودکی به فکر ترمیم و پاسخگویی به دغدغه های دوران بلوغ باشند.

شمقدری با اشاره به ۴ سال سینمای ایران ابراز داشت: ۴ سال سینمای ایران دوران پرمخاطره ای بود و با بیان این دوران هدف قضاوت منصفانه و ایده و ابتکارات برای دوره های بعدی را دارند.

وی افزود: عملکرد سازمان سینمایی را در این مدت به جنتی ارائه دادم و در شاخه های مختلف بیش از صد مورد اقدامات صورت گرفت که از جمله آن اقدامات بی نظیر انجمن سینمای جوان بوده است که در اینجا اشارات کوتاهی به آنها دارم.

شمقدری در خصوص چالشها و مشکلات حال حاضر سینما اظهار داشت: تلاش و برنامه ریزی در حوزه تولید و نمایش فیلم های ایرانی در بخش های اکران و شبکه خانگی و بازار بین الملل موضوعی است که در این مدت چالشها و مشکلات بسیاری دارد، همچنین اعتراضات به شورای صنفی نمایش و حجم کم سالن های سینما موضوع دیگر سینمای حال حاضر است.

وی ادامه داد: خرید فیلم های ایرانی، قاچاق فیلمها، قانون کپی رایت، بحث رابطه سینما با صدا و سیما نیز از دیگر برنامه های سینما است که مدیر آینده باید توجه ویژه ای داشته باشد.

شمقدری با اشاره به نبود وقت برای تبادل نظر با کشورهای منطقه، اظهارداشت: متاسفانه مهلت اینکه با کشورهای منطقه ارتباط بیشتری داشته باشیم را پیدا نکردیم اما در این زمان کوتاه با سینماگران مصری و تونس ارتباط خوبی برقرارکردیم، اما متاسفانه حوادث غیر منتظره برخی از این ارتباط ها را مختل کرد، به طوری که مدیر جشنواره قاهره حاضر به پذیرش فیلمهای ایرانی نبود.

وی ادامه داد: فیلم ۳۳ روز که با بازیگران عربی ساخته شده بود، با تعداد اندکی از سالن های سینمایی در لبنان به نمایش درآمد، که با وجود این نمایش اندک در میان ۱۵ فیلم هالیوودی رتبه سوم فروش لبنان را به خود اختصاص داد.

شمقدری درخصوص ارتباط با عراق نیز تاکید کرد: عراق نامی به اسم سینما ندارد، با توجه به اینکه جریان بمب گذاری در عراق باعث شده که مردم آن کشور روحیه به سینمارفتن را نداشته باشند و یکی دیگر از دلایل شرایط ناگوار برای نمایش فیلم های ایرانی در کشورهای مختلف باشد.

وی ابراز داشت: افزایش استحکام پایه های سینما از طریق حمایت های مالی و افزایش سرمایه گذاری در تولید مشکل دیگر سینما است که با وجود اینکه در سال ۹۰ اعتبارات خوبی به ما داده شد، اما در سال ۹۱ با کمبود بودجه مواجه شدیم و از آقای جنتی می خواهم که در این دوره سهم اعتبارات را افزایش دهد.

شمقدری در خصوص قوانین آئین نامه های سینمایی نیز اظهار داشت: همچنین باید تغییراتی در قوانین آئین نامه های سینمایی و همچنین ساختارهای اجرایی صورت گیرد.

وی در خصوص بخش خصوصی نیز تاکید کرد: بخش خصوصی در این زمان تشکیلات منسجمی نداشته و نیاز دارد که کار جدی نسبت به این موضوع صورت گیرد و با تدبیر و تامل در بخش خصوصی به مدیریت اصلی تصدی گری برسد که در حال حاضر شرایط بخش خصوصی امکان اینگونه مدیریت را ندارد.

شمقدری در خصوص سالن های سینمایی نیز اظهار داشت: سال گذشته قرار بود با بودجه ۱۰ میلیارد تومانی ۲۰۰ سالن سینما به نمایش دیجیتالی مجهز شود که متاسفانه این بودجه در اختیار وزارتخانه قرار نگرفت و امکان تجهیز سالنها فراهم نشد.

وی ابراز داشت: درجشنواره سال گذشته باتوجه به بحران نگاتیو توانستیم فیلمها را به صورت دیجیتال نمایش دهیم و امیدوارم با حل شدن مشکلات سالن های سینمایی به بهتر شدن روند نمایش فیلم ها برسیم. چ

رئیس سابق سازمان سینمایی بیان کرد: از دیگران می خواهم کاری که با من کردند با مدیر بعدی نکنند چرا که حجت الله ایوبی انسانی فرهیخته است و باید عاشقانه به ایشان کمک کنیم.

وی ضمن تشکر از محمد حسینی وزیر سابق ارشاد افزود: از علی جنتی تشکر می‌کنم که این مسئولیت را از دوشم برداشتند زیرا اگر خودم بودم براحتی کنار نمی زدم و باید یکی مرا به زود برمی‌داشت زیرا در جمهوری اسلامی فرار از مسئولیت معنا ندارد.

شمقدری در پایان خاطرنشان کرد: باید در سازمان برنامه ریزی و ساماندهی مناسبی صورت گیرد، چرا که سینمای حال حاضر پرشده است از کارگردانهای سینمایی که در نتیجه باعث بحران بیکاری، رقابت بیشتر و باندهای گروهی میان سینماگران شده است.

شایان ذکر است، شفیع آقامحمدیان، حجت الاسلام و المسلمین حمید محمدی، جلیل عرفان منش، داریوش بابائیان، جمال شورجه، جهانگیر سلطانی در این مراسم حضور داشتند.

گفتنی است؛ در پایان مراسم ضمن تقدیر از “جواد شمقدری” رئیس سابق سازمان سینمایی و  “محمد مهدی فداکار” معاون سابق توسعه مدیریت و منابع تقدیر شد و حکم “علی اصغر کاراندیش” مدیر توسعه مدیریت و منابع و “حجت الله ایوبی” رئیس سازمان سینمایی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطا شد

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=1932

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.