• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
15

سن سکته قلبی در ایران رو به کاهش است

  • کد خبر : 1995
  • 10 شهریور 1392 - 8:41
سن سکته قلبی در ایران رو به کاهش است

یک فوق‌تخصص جراحی قلب در خصوص سن سکته قلبی در ایران، گفت: سن بیماری‎های قلبی در کل دنیا بین ۶۵ – ۶۰ سال است و این در حالی است که سن سکته قلبی در ایران بین ۴۵ – ۴۰ سال است.“عنایت‌ا… کریمیان” در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، عنوان کرد: عوامل بسیاری […]

یک فوق‌تخصص جراحی قلب در خصوص سن سکته قلبی در ایران، گفت: سن بیماری‎های قلبی در کل دنیا بین ۶۵ – ۶۰ سال است و این در حالی است که سن سکته قلبی در ایران بین ۴۵ – ۴۰ سال است.“عنایت‌ا… کریمیان” در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، عنوان کرد: عوامل بسیاری در مورد کاهش سن سکته قلبی دخیل هستند، از جمله اضافه وزن، کم‌تحرکی، بیماری‎های کلیوی، دیابت، فشارخون کنترل نشده، زمینه‎های ارثی، رژیم غذایی پرچرب، مصرف دخانیات و اضطراب و استرس که از عوامل مهم در بیماری‎های عروق کرونری هستند.

 وی افزود: ایران نیز به لحاظ برخی عوامل خطرساز در این زمینه با سایر کشورها در یک رده قرار دارد، اما وجود استرس و اضطراب اجتماعی بالا در جامعه باعث شده منحنی سن سکته رو به پایین سوق پیدا کند. همچنین با صنعتی شدن جامعه، تمایلات به طرف غذاهای فست‌فودی و پرچرب بیشتر شده و از فرهنگ و آداب و رسوم سنتی در حیطه رژیم غذایی فاصله گرفته شده است.

 این فوق‌تخصص جراحی قلب، تصریح کرد: وجود چنین عواملی علاوه بر بروز مشکلات قلبی باعث ایجاد برخی سرطان‎ها می‌شود. همچنین شیوع دیابت در جامعه باعث تنگی عروق کرونری می‌شود. گفتنی است، روش‎های صنتعی نیز تأثیر به سزایی در تشدید دیابت دارد.

 کریمیان با اشاره به وجود فشارخون در جامعه، اظهار کرد: در حال حاضر جامعه ما ۲۰ درصد مردم دچار فشارخون هستند که فقط ۱۰ درصد آن‌ها شناخته و کنترل شده هستند.

 کریمیان با اشاره به مصرف رو به افزایش دخانیات در جامعه، اظهار کرد: یکی دیگر از عوامل مؤثر در کاهش سن سکته قلبی در ایران مصرف دخانیات در شکل جدید به ویژه به صورت قلیان است، به همین جهت آموزش‎های خاصی برای منع استفاده از مصرف دخانیات صورت گیرد، چرا که تأثیرات ناخوشایند دیگری نیز دارد.

 این فوق‌تخصص جراحی قلب در خصوص ایجاد پایگاه‎‌های سلامت نقش به سزایی در خصوص این امر دارد، هر چند تاکنون خیلی محکم و قوی عمل نکرده‎اند. کنترل چاقی و فرهنگ پرداختن به ورزش‎های همگانی باعث نشاط روحی و جسمی شده و تا حد زیادی از سکته قلبی جلوگیری می‎کند.

 کریمیان با اشاره به سن سکته قلبی در بین مردان و زنان، خاطرنشان کرد: تا سن ۶۰ سالگی مردان بیشتر در معرض خطر هستند، چرا که هورمون‎های زنانگی از ابتلا به سکته قلبی پیشگیری می‌کند، اما از سنین ۶۰ به بالا در بین مردان و زنان به حالت یکسان می‌رسد. گفتنی است، ۵ تا ۱۰ درصد از سکته‎ها با عوامل گفته شده منجر به مرگ می‌شود. همچنین سکته در سنین پایین بیشتر باعث مرگ می‌شود.


انتهای پیام

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=1995

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. ازاطلاع رسانی شما برادر عزیز ممنونم ، بله فشار و استرس و ناامیدی رخت بربستن شادی از جامعه ، این بلا رو سر جوانان ما اورده .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.