• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 17 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 26 March - 2024
11

رویترز: عربستان و اسرائیل هدف مشترک حمله به سوریه و ضربه زدن به تهران را دنبال می‌کنند

  • کد خبر : 2160
  • 11 شهریور 1392 - 20:58
رویترز: عربستان و اسرائیل هدف مشترک حمله به سوریه و ضربه زدن به تهران را دنبال می‌کنند

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی نوشته است اسرائیل و عربستان در تلاشند تا کاخ سفید را به اقدام نظامی علیه سوریه متقاعد کنند و در این مسیر یک هدف مشترک دارند و آن هم ضربه زدن به ایران است. ه گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی با اشاره به تصمیم اخیر «باراک […]

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی نوشته است اسرائیل و عربستان در تلاشند تا کاخ سفید را به اقدام نظامی علیه سوریه متقاعد کنند و در این مسیر یک هدف مشترک دارند و آن هم ضربه زدن به ایران است.

ه گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی با اشاره به تصمیم اخیر «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا برای ارسال طرح اقدام نظامی علیه سوریه به کنگره، نوشته است اکنون عربستان و اسرائیل برای هدفی مشترک که همان متقاعد کردن آمریکا برای حمله به سوریه است، تلاش می‌کنند.

رویترز با بیان اینکه اوباما با ارجاع طرح حمله به سوریه به کنگره علاوه بر ناامید کردن مخالفان سوری «دو متحد اصلی خود در خاورمیانه را نیز هراسان کرد»، نوشته است: اسرائیل و عربستان سعودی علاقه چندانی به هم ندارند، اما هر دوی آن‌ها بر دوست مشترکشان در کاخ سفید فشار می‌آورند تا پاسخی سخت به «بشار اسد» بدهد. و هر دوی آن‌ها همزمان نگاهی مداوم بر دشمن مشترکان در منطقه دارند؛ ایران.

با این حال، هم اسرائیل و هم عربستان تلاش کرده‌اند از انتقاد علنی از تصمیم اخیر اوباما پرهیز کنند. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه گفت اسرایل به خود «مطمئن» است و «سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان هم تنها بار دیگر جامعه جهانی را به تلاش برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه فراخواند.

رویترز سپس می‌نویسد اکنون نه اسرائیل و نه عربستان دیگر مثل سابق اطمینان ندارند که آمریکا بتواند از چیرگی ایران بر جهان عرب جلوگیری کند. به همین جهت هم هست که نتانیاهو در اظهارات اخیرش تلاش کرد تا به اسرائیلی‌ها اطمینان دهد که اسرائیل حتی بدون حمایت آمریکا هم قادر است از خود دفاع کند.

به نوشته رویترز، عربستان که ایران را رقیبی برای نفوذ خود در منطقه می‌داند، با حمایت از مخالفان دولت سوریه و تلاش برای سرنگونی «بشار اسد» به مواجهه به طرح‌های ایران نه فقط در سوریه، بلکه در تمام کشورهای عربی پرداخته است.

این گزارش می‌افزاید: پیشتر افشای اسناد محرمانه دیپلماتیک آمریکا، نشان داده است که ملک‌ عبدالله تا چه حد مشتاق اقدام نظامی آمریکا علیه ایران است. در یکی از این اسناد، فرستاده عربستان از واشنگتن می‌خواهد که برای پایان دادن به تهدیدات هسته‌ای تهران، «سر مار را قطع کند».

وزیر خارجه عربستان حتی در صحبت‌های روز یکشنبه خود در اتحادیه عرب با بیان اینکه تنها حرف زدن کافی نیست، نارضایتی خود از تردید اوباما برای حمله به سوریه را ابراز کرد.

رویترز در ادامه به مواضع اسرائیل و عربستان در قبال تحولات اخیر مصر اشاره کرده است. در حالی که برخی کشورهای اروپایی نسبت به کودتای نظامیان در مصر اعتراض کردند، اسرائیلی‌ها در این مورد سکوت کردند و به همکاری با ارتش این کشور ادامه دادند. عربستان نیز آشکارا به حمایت از ارتش پرداخت و میلیاردها دلار در این جهت هزینه کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=2160

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.