• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
7

«هاله‌بینی و طالع‌بینی» عرفان‌هایی که زندگی را متلاشی می‌کنند

  • کد خبر : 2118
  • 11 شهریور 1392 - 16:43
«هاله‌بینی و طالع‌بینی» عرفان‌هایی که زندگی را متلاشی می‌کنند

«هاله‌بینی»، «طالع‌بینی» و «ان.ال.پی» از عرفان‌های خانه برانداز مسحوب می‌شوند که امروز در جامعه رواج یافته است. به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، عرفان‌ها می‌توانند تقسیم‌بندی‌های مختلفی داشته باشند و نمی‌توان با همه آنها به یک گونه برخورد کرد. بعضی از آنها به گونه‌ای ریشه‌های دینی دارند و جوانه‌هایی از درخت کهنسال دین در سنت‌های […]

«هاله‌بینی»، «طالع‌بینی» و «ان.ال.پی» از عرفان‌های خانه برانداز مسحوب می‌شوند که امروز در جامعه رواج یافته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، عرفان‌ها می‌توانند تقسیم‌بندی‌های مختلفی داشته باشند و نمی‌توان با همه آنها به یک گونه برخورد کرد.

بعضی از آنها به گونه‌ای ریشه‌های دینی دارند و جوانه‌هایی از درخت کهنسال دین در سنت‌های مختلف هستند، مثل دراویشی که ما اکنون در کشور داریم، به هر حال اینها بر تنه درخت سنت رسته‌اند مانند نعمت‌اللهی‌ها و صفی علی‌شاهی‌ها که خود را جداً از سنت گذشته نمی‌دانند، برخی از این عرفان‌ها هم کاملاً زاده افکار مدرن هستند مثل گروه‌هایی که در آمریکا و اروپا به وجود آمده‌اند، مانند گروه‌های شیطان‌پرستی، خداگریز، اپیسم و پانکیسم و رپیسم، اینها دیگر خود را برخاسته از سنت نمی‌دانند، بلکه خود را نوعی تحرک علیه وضعیت مدرن می‌دانند.

عده‌ای هم حالت بینابین دارند، نه سنت را خوب می‌توانند درک کنند و نه دل به مدرنیته دارند، می‌گویند که ما پست مدرنیم.

* «اشو» عرفان برهنگی

خیلی از این افراد که جذب این عرفان‌ها می‌شوند، افراد خوب و سالمی هستند و تنها در تشخیص راه دچار مشکل شده‌اند، از عرفان‌های جدید می‌توان به عرفان اشو و سای‌بابا اشاره کرد که از نظر اعتقادی بسیار خطرناک هستند، عرفان اشو یک عرفان خانه برانداز و خانه خراب‌کن است چون فرهنگ این عرفان برهنگی است و معنویت را از این راه می‌دانند.

عرفان «یوگا» یکی از گروه‌های عرفانی‌های مطرح شده در چند سال اخیر که طرفداران بسیاری را هم در سال‌های اخیر به خود جذب کرده است، است، یوگا به معنای پیوستن و مهار کردن است، یوگا، سابقه طولانی دارد ولی در قرن اخیر بیشتر مورد توجه شده است، این مدل عرفانی، دارای شش ساحت است، زیرا معتقد است انسان دارای هفت بدن و هفت چاکرا و مراکز انرژی است، هدف یوگا از تمرین‌های جسمانی و روحی، آرامش و تسلط روح بر بدن است.

“اُشو” یکی دیگر از گروه‌های عرفانی رواج یافته در جامعه ایرانی است، نام اصلی اُشو، باگوان شری راجنیش است، وی در سال ۱۹۳۱ در روستای کوچوادا در استان مادیاپرادش هند به دنیا آمد و در سال ۱۹۹۰ از دنیا رفت، وی ادعا می‌کرد در ۲۱ سالگی، نور الهی را در خود احساس کرد و مذهب خود را مطرح ساخت، تحصیلات اُشو در فلسفه بود، مدتی به آمریکا رفت و مریدانی پیدا کرد، ولی به دلایلی از آمریکا اخراج شد.

وی هرگز کتاب ننوشت و تنها ۷ هزار سخنرانی داشت که به ۶۵۰ جلد کتاب (مانند: بلوغ، راز بزرگ، راز شهامت و خلاقیت، آواز سکوت، ملکوت، آفتاب درسایه، شورشی) تبدیل شده و به سی زبان زنده دنیا نیز ترجمه شده است، اُشو، دیدگاه‌هایی در باب عشق و حقیقت زن و مدرنیته دارد‌.

سای بابا، دیگر فرقه هندی است که بر پاره‌ای از علاقه‌مندان به معنویت تأثیر گذاشته است، سای‌بابا در سال ۱۸۳۵ در حیدرآباد در خانواده برهمن به دنیا آمد و در ۱۹۱۸ از دنیا رفت، تعالیمش را از کتاب‌های مقدس هندوها و اسلام گرفته بود.

وی با تعالیم ساده‌اش و برخی امور خارق‌العاده که برای او ادعا می‌کنند، طرفداران زیادی یافته است، وی به اعتقادات هندو مانند تناسخ قایل است و بر ذکر خدا و توجه به عالم درون و عشق و برابری ادیان و مذاهب تأکید می‌کند.

*بازار کتاب در محاصره عرفان‌های نوظهور

به هر حال، در زمینه بودیسم و تائوئیسم و هندوئیسم و امثال اینها کتاب‌های فراوانی در بازار کتاب موجود است که جایگزین عرفان‌های اسلامی می‌شود و نسل جوانی که علاقه‌‌مند به عرفان و معنویتند، گرفتار آن می‌شوند، وجه اشتراک عرفان‌های شرقی عقل‌ستیزی است.

«معنا درمانی، هاله‌بینی، طالع‌بینی، ان.ال.پی، هیپنوتیسم و مدیتیشن» دسته دیگری از عرفان‌های سکولار است که متأسفانه مدتی است در ایران معاصر گسترش پیدا کرده است، اگرچه فعالیت این نوع عرفان‌ها در زنجان کم است ولی باید مراقب جوانان زنجانی بود.

*استفاده از مفاهیم دین اسلام برای مقابله با عرفان‌های نوظهور

یک کارشناس مذهبی معتقد است، راه ایجابی و راه سلبی دو راه برخورد با این گونه عرفان‌های نو ظهور است که برخورد سلبی را باید به حکومت واگذار کرد.

وی با بیان اینکه در آثار دینی ما و از جمله قرآن کریم، در ارائه مفاهیم و آموزه‌ها، بسیار از داستان بهره گرفته شده است، افزود: این امر نشانگر اهمیت و تأثیرگذاری این قالب هنری است.

وی با اشاره به اینکه اندیشمندان دینی، علما و فضلا باید جهل‌زدایی کنند، یکی از مهم‌ترین علل و عوامل جهل و نادانی افرادی که به فرقه‌های کاذب و دروغین گرایش دارند، جهل به عرفان حقیقی و همین‌طور ناآگاهی نسبت همین فرقه‌های نوظهور است.

میر عیسی‌خانی ادامه داد: اگر جوانان را با شیوه‌های خاصی به انحراف می‌کشانند، ما هم باید با استفاده از همان شیوه‌ها، در بین نسل جوان آگاهی‌بخشی کنیم.

وی با اشاره به اینکه عرفان اسلامی ناشناخته است و مردم کمتر با این نوع عرفان‌ها آشنا هستند، افزود: باید در این زمینه اقدامات لازم انجام شود.

این کارشناس با بیان اینکه برای برطرف کردن شبهات دینی جوانان باید جلسات تخصصی برگزار شود، افزود: برای جلوگیری از گسترش عرفان‌های کاذب باید نگاه معنوی دینی و کلاسیک سنتی را با بسته‌بندی جدید و با تطبیق مسائل روز به جوان‌ها منتقل کنیم.

همچنین مسئول نهاد رهبری در دانشگاه زنجان، بهترین محافل گسترش عرفان‌های نوظهور را هیئت‌های مذهبی اعلام و تصریح کرد: این عرفان‌ها در هیئت‌هایی که به سبک خاصی عزاداری می‌کنند، شایع است.

وی عنوان کرد: برخی افراد که اقدام به تشکیل هیئت‌های مذهبی می‌کنند توان اداره آنها را ندارند، از این رو کسانی با عقاید خاص در هیئت‌ها نفوذ و اقدام به تبلیغ عرفان‌های موردنظر خود می‌کنند.

فرجی به مشاهدات خود در سطح شهر در مورد استفاده از علائم شیطان‌پرستی اشاره کرد و ابراز داشت:‌ وقتی به این افراد تذکر داده می‌شود آنها اغلب از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

وی، تربیت نیرو در مورد شناخت عرفان‌های نوظهور را از ضروریات دانست و گفت: نیروهای موجود با طی دوره‌های باز‌آموزی می‌توانند در ارائه راهکارها و شناسایی معضلات موفق باشند.

با توجه به فعالیت فرقه‌ها و جریان‌های فکری فرهنگی و گروههای وابسته به عرفان‌های نوظهور در سطح جامعه که با هدف ایجاد انحراف در عقیده جوانان فعالیت می‌کنند ضروری است اقدامات لازم از سوی مسئولان استان انجام شود.

اگرچه ظهور عرفان‌های جدید در زنجان به شکل برجسته نیست، اما این گزارش می‌تواند تلنگری برای مقابله با آنچه که در سطح جامعه اتفاق می‌افتد، باشد.

————————

گزارش: ملکناز نجفی

————————

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=2118

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.