• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
7

« رجعت » از مصادیق «فعل‌الله» است/اظهار نظرهای مسلم درباره آن حریم اعتقادات را می‌شکند

  • کد خبر : 2157
  • 11 شهریور 1392 - 17:55
« رجعت » از مصادیق «فعل‌الله» است/اظهار نظرهای مسلم درباره آن حریم اعتقادات را می‌شکند

عضو مرکز تخصصی مهدویت قم گفت: مسئله «رجعت» از مصادیق غیب و «فعل‌الله» است؛ لذا احدی از پیش خود نمی‌تواند و حق ندارد اظهار نظر قطعی درباره این موضوع داشته باشد. حجت‌الاسلام محمود اباذری، عضو بنیاد فرهنگی مهدی موعود و مرکز تخصصی مهدویت قم در گفت‌وگو با خبرنگار مذهبی شبکه اطلاع رسانی دانا،‌ ‌اظهار داشت: یکی از […]

عضو مرکز تخصصی مهدویت قم گفت: مسئله «رجعت» از مصادیق غیب و «فعل‌الله» است؛ لذا احدی از پیش خود نمی‌تواند و حق ندارد اظهار نظر قطعی درباره این موضوع داشته باشد.

حجت‌الاسلام محمود اباذری، عضو بنیاد فرهنگی مهدی موعود و مرکز تخصصی مهدویت قم در گفت‌وگو با خبرنگار مذهبی شبکه اطلاع رسانی دانا،‌ ‌اظهار داشت: یکی از عقاید مسلم و قطعی ما شیعیان موضوع «رجعت» است؛ به این معنا که قبل از قیامت و در همین عالم «تعدادی و نه همه»ی از دنیا رفتگان به اذن و اراده خداوند متعال به دنیا بازمی‌گردند.

وی افزود: به تعبیر شیخ مفید رضوان‌الله تعالی علیه، این گروه عده‌ای از خوبان هستند که برای یاری حق برمی‌گردند و عده‌ای دیگر نیز از سران ظلم و کفر و شرارت خواهند بود که برای مجازات و درس عبرت برای بشر آن روز برگردانده می‌شوند.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: مرحوم شیخ حرعاملی کتابی دارند به نام «الإیقاظ من الهجعه بالبرهان على الرجعه» که به نظرم مفصل‌ترین کتاب درباره رجعت است و روایات و آیات فراوانی را درباره رجعت به طور مفصل دسته‌بندی و بیان کرده‌اند.

یکی از موضوعات رجعت، بحث رجعت‌کنندگان است. اگر به روایات ذیل آیه ۳ سوره بقره نگاهی بیندازیم که راجع به متقین توضیحاتی بیان می‌کند، خواهیم دید که در روایات فراوانی یکی از مصادیق «یؤمنون بلغیب» را مسئله رجعت بیان کرده‌اند.

*تعیین مصداق برای رجعت‌کنندگان «رجماً بالغیب» است

عضو مرکز تخصصی مهدویت قم بیان داشت: این مسئله به این معناست که موضوع رجعت از مصادیق غیب و «فعل‌الله» است؛ لذا احدی از پیش خود نمی‌تواند و حق ندارد اظهار نظر قطعی درباره این موضوع داشته باشد. آگاهی نسبت به رجعت منحصرا وحیانی است و از طریق آیات قرآن و بیانات نورانی ائمه معصومین (ع) می‌شود آگاهی نسبت به آنها پیدا کرد.

حجت‌الاسلام اباذری گفت: در برخی روایات درخصوص برخی رجعت‌کنندگان نکاتی بیان شده است، درباره گذشتگان فرمودند که مثلا ۱۵ نفر از اصحاب حضرت نوح (ع)‌ یا چند نفر از اصحاب کهف، یا تعدادی از اصحاب رسول گرامی اسلام و امیرالمؤمنین (ع) مانند مقداد و سلمان و امثالهم و یکی از صحابه حضرت صادق (ع)‌ که ماجرای جالبی دارد. روایت شده است که داوود به محضر امام صادق علیه السلام آمده بود،‌ وقتی داشت برمی‌گشت حضرت فرمودند اگر کسی می‌خواهد یکی از یاران حضرت مهدی (ع)‌ را ببیند؛ اکنون اینجاست و اشاره به داوود کردند.

وی افزود: بنابراین مواردی را که در راوایت تصریح شده باشد که اینها در دوران رجعت باز می‌گردند، طبیعتا بعد از بررسی سندی و روایی، آن را می‌پذیریم. در غیر این صورت احدی چنین حقی ندارد و چنانچه مرتکب چنین خطایی شود‌، مصداق «رجماً بالغیب» است یعنی رها کردند تیری در تاریکی و ورود به منطقه ممنوعه؛ چرا که «رجعت» فعل‌الله است. اگر در مورد کار خداوند متعال از پیش خود سخنی بگوییم این ظلم به خداوند است.

*احدی نمی‌توند به ضرس قاطع نمی‌تواند بیان کند که من یا فرد دیگری در دوران رجعت حضور خواهیم داشت

عضو بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) اضافه کرد: در زیارت‌هایی که مربوط به آقا امام زمان (عج) است از جمله دعای عهد یکی از آرزوهای شیعه و از امیدبخش‌ترین اعتقادات ما مسئله رجعت است‌؛ چرا که یکی از مسائلی که موجب رخوت و سستی شیعه می‌شود این مسئله است که بیان می‌شود «از کجا معلوم که ما در زمان ظهور باشیم» این موضوع پاسخ‌های متعددی دارد که یکی از پاسخ‌های آن همین موضوع رجعت است؛ یعنی اگر اعمال ما بتواند لیاقت رجعت را به ما بدهد، فرقی ندارد که ما از دنیا برویم و امام زمان ظهور کنند، چرا که می‌توان با توفیق به رجعت به دنیا بازگشت و در رکاب حضرت بود.

حجت‌الاسلام اباذری بیان داشت: خوب است که در روایات معتبر درباره ویژگی خانم‌ها و آقایان رجعت‌کننده بررسی کنیم و سعی کنیم آن شاخصه‌ها و ویژگی‌ها را در خود ایجاد کنیم؛‌ چنین اعتقادی به رجعت، سازنده و متعالی، محرک و اثربخش است.

وی ادامه داد: حضرت صادق (ع) ‌می‌فرمایند نسبت من به داوود مانند نسبت پیامبر (ص)‌است به مقداد؛ خب ما بیاییم ببینیم مقداد در برابر انحرافات جامعه چه واکنشی داشته و نسبت به امام زمانش چگونه رفتار می‌کرد. اگر رجعت چنین نگاهی در ما ایجاد کند، این بسیار ارزشمند است؛‌ اما احدی نمی‌توند به ضرس قاطع نمی‌تواند بیان کند که من یا فرد دیگری در دوران رجعت حضور خواهیم داشت چرا که این امر یک امر الهی است که دانش آن در دست خداوند است و امام زمان (ع)‌نیز به اذن‌الله به این مسئله اشراف دارد.

بنابراین می‌توانیم تلاش کنیم که از رجعت‌کنندگان حق باشیم اما در عین حال هرگز نمی‌توانیم ادعا کنیم که ما یا افراد دیگری جزو رجعت‌کنندگان هستیم.

*حتی مراجع عظام هم به خود اجازه ورود به تعیین مصادیق رجعت‌کنندگان را نمی‌دهند

حجت‌الاسلام باذری در خصوص آثار این پدیده شوم اظهار داشت: این مسئله به یقین ورود غیرتخصصی به مسائل اعتقادی است که ضربه بسیار جبران ناپذیری را به اعتقادات وارد می‌سازد. اگر این موضوع ورود غیر فنی به مباحث فنی، تخصصی و اعتقادی به یک روال بدل شود اتفاق ناخوشایندی خواهد افتاد.

وی افزود: این موضوع از موضوعاتی است که برای اظهار نظر درباره آن به چندین علم نیاز است و مراجع معظم تقلید که در بیش از ۱۰ علم تخصص دارند نیز هرگز به خود اجازه نمی‌دهند درباره تعیین مصادیق رجعت‌کنندگان ورود پیدا کنند چرا که معتقدند این اتفاق در دست خداوند و به اذن و به دست ولی خداست.

عضو مرکز تخصصی مهدویت گفت: بنابراین فتح باب کردن درباره این موضوع مهم که مراجع تقلید در راه آن استخوان خرد کرده‌اند و آن را خط قرمز می‌دانند و اظهار نظرهای قطعی و مسلم درباره آن، نوعی در هم شکستن حریم اعتقادات است.

حجت‌الاسلام اباذری اظهار داشت: مطرح کردن این گونه موضوعات از سوی افراد غیر متخصص و عالم موجب می‌شود تا حربه‌ای به دست دشمنان و معاندان نظام اسلامی به خصوص مکتب تشیع داده شود و می‌تواند برای آنها بهترین خوراک برای استهزاء اعتقادات شیعه باشد.

انتهای پیام/خ

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=2157

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.