• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
9

یارانه شیر باید به خط نخست تولید «دامداران» پرداخت شود

  • کد خبر : 2403
  • 13 شهریور 1392 - 17:56

مشاور ارشد صنایع شیر ایران با تاکید بر بازگشت یارانه شیر مصرفی مردم توسط دولت گفت: این یارانه باید به خط نخست تولید یعنی دامداران پرداخت شود. به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حسین چمنی بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به نقش رسانه‌ها در فرهنگ سازی جامعه اظهار داشت: باید متوجه بود که […]

مشاور ارشد صنایع شیر ایران با تاکید بر بازگشت یارانه شیر مصرفی مردم توسط دولت گفت: این یارانه باید به خط نخست تولید یعنی دامداران پرداخت شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حسین چمنی بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به نقش رسانه‌ها در فرهنگ سازی جامعه اظهار داشت: باید متوجه بود که شیر و نحوه استفاده آن یکی از ۱۰ موضوع مهم کشور محسوب می‌شود.

وی سلامتی را یکی از نعمت‌های بی نظیر الهی دانست و افزود: این نعمت از جمله نعمت‌هایی است که بر طبق وعده الهی در مورد آن از انسان سئوال می‌شود.

مشاور ارشد صنایع شیر ایران با اشاره به فرهنگ ضعیف مصرف شیر در ایران افزود: باید متوجه بود که در مناطق محروم که از قضا روستا هم هست مغازه‌ها اقدام به فروش نوشابه می‌کنند در حالی که خبری از شیر و فرآورده‌های آن نیست.

وی با بیان اینکه سیاست‌گذاری‌های کلان کشوری هم در مورد مصرف شیر ضعیف است، گفت: در تعریف‌های سبد کالایی دولتی با وجود گنجانده شدن روغن، قند و شکر خبری از شیر و محصولات لبنی در این سبد کالایی نیست.

چمنی به کاهش مداوم مصرف شیر و محصولات لبنیاتی در سطح کشور اشاره و تصریح کرد: بر اساس آمارهای موجود سطح کلسیم و ویتامین D در بین دانش‌آموزان ایرانی باز هم کاهش یافته است که آسیب‌ها خاص خود را در آینده به همراه خواهد داشت.

*موقعیت بی‌نظیر زنجان در نزدیکی به بازارهای بزرگ

مشاور ارشد صنایع شیر ایران موقعیت اقلیمی زنجان را برای دسترسی به بزرگ‌ترین بازارهای کشور بی نظیر دانست و اضافه کرد: این موقعیت ظرفیت افزایش اشتغال را برای این استان فراهم می‌کند.

وی به تعطیلی برخی واحدهای دامداری در پی مشکلات به وجود آمده برای صنایع شیر کشور اشاره و تاکید کرد: یادمان باشد که این صنعت رابطه‌ای هم با مشکلات اجتماعی به دلیل رابطه مستقیم بین اشتغال در مناطق روستایی و مهاجرت ناشی از آن دارد که باید در برنامه‌ریزی‌ها مد نظر اهالی تصمیم‌ساز قرار گیرد.

چمنی با بیمار محور توصیف کردن نظام سلامت کشور افزود: باید متوجه بود که اگر کسی با همین قیمت‌ها اقدام به مصرف ماهانه ۲۰ هزار تومان محصولات لبنیاتی بکند بعد از ۵۰ سال ضمن پیشگیری از آسیب‌های ناشی از عدم مصرف این ماده، مجبور به تامین اعتبار برای مداوای برخی بیماری‌ها هم نخواهد شد.

وی مصرف شیر را راز طول عمر دانست و اضافه کرد: مصرف این ماه مغذی رمز پیشگیری از پوکی استخوان محسوب می‌شود که در حال حاضر از هر سه خانم ایرانی یکی به آن مبتلا است.

مشاور ارشد صنایع شیر ایران به روند پیر شدن جمعیت کشور طی چهار دهه آینده اشاره و تصریح کرد: یادمان باشد ۸۰ درصد مشکلات افراد سالمند استخوانی است که مصرف شیر نقش مهمی در بروز آن دارد.

وی میزان تولید شیر کشور را ۶ میلیون ۶۰۰ هزار تن اعلام و اضافه کرد: ۱۰ درصد از این میزان تولید در جریان توزیع از چرخه مصرف خارج می‌شود.

*کاهش ۲۲ درصد مصرف شیر در ایران

چمنی به کاهش ۲۲ درصدی مصرف شیر در کشور به دلیل سیاست گذاری‌های غلط اشاره کرد و گفت: طی دو سال گذشته با شیر و محصولات جانبی آن با همان شمشیری برخورد شد که با بنزین برخورد می‌شد.

وی نیاز روزانه انسان را به کلسیم یک‌هزارو ۵۰۰ میلی‌گرم اعلام و اضافه کرد: اصلی‌ترین ماده تامین کننده این ماده در بدن انسان شیر است.

مشاور ارشد صنایع شیر ایران در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در مورد بدبینی‌های موجود در بین مردم نسبت به شیرهای صنعتی گفت: به طور کلی نمی‌توان منکر وجود تقلب در بازار شد ولی مسئله مهم هوشیاری مردم در این مورد است به طوری که اگر احساس کردند شیر مصرفی منطبق با انتظارات آنها نیست می‌توانند اقدام به طرح شکایت کنند تا اینکه دست متقلب را رو کرده و یا خود به اطمینان در مورد مواد مصرفی مورد استفاده برسند.

وی با تاکید بر بازگشت یارانه شیر مصرفی مردم توسط دولت تصریح کرد: این یارانه باید به خط نخست تولید یعنی دامداران پرداخت شود.

چمنی با بیان اینکه ۷۰ درصد قیمت شیر مصرفی مربوط به هزینه شیر خام است، اضافه کرد: با مشکلات به وجود آمده در سال گذشته ایران بالاترین قیمت شیر خام را در جهان در مقطعی از زمان داشته است.

وی بر لزوم ارائه آموزش‌های عمومی و تخصصی به جامعه در مورد نحوه تبدیل شیر به محصولات دیگر اضافه کرد: اضافه کردن مواد افزودنی به شیر بر اساس قوانین موجود ممنوع است.

مشاور ارشد صنایع شیر ایران با مهم دانستن موضوع شیر دانش‌آموزی افزود: تحقق برنامه آموزش و پرورش در امور ارائه شیر به دانش‌آموزان تنها ۷ درصد از نیازهای این قشر را برآورده می‌کند ولی اهمیت ویژه‌ای در ارائه آموزش‌های مورد نیاز دارد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته برنامه‌های آموزش و پرورش در ارائه شیر به دانش‌آموزان تحقق نیافته است، ادامه داد: آموزش و پرورش در سال گذشته تنها به ۳۰ درصد از اهداف تعریف شده خود در این بخش رسیده است.

چمنی با بیان اینکه در سال جاری هنوز خبری از ارائه شیر به مدارس نشده است، اضافه کرد: طبق روال در این مقطع از سال مناقصات مربوط به این برنامه عملیاتی می‌شد که هنوز اقدامی در این مورد انجام نشده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=2403

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.