• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
9

تشکیل جلسه هیات دولت در فیس بوک ؟!/ پروژه ضدامنیتی «رفع فیلتر فیس‌بوک» را چه کسی کلید زد؟

  • کد خبر : 2425
  • 14 شهریور 1392 - 13:02
تشکیل جلسه هیات دولت در فیس بوک ؟!/ پروژه ضدامنیتی «رفع فیلتر فیس‌بوک» را چه کسی کلید زد؟

به نظر می‌رسد پروژه نانوشته‌ای در دستور کار برخی جریان های خاص قرار گرفته تا زمینه برای پیگیری برخی سناریوهای امنیتی – اطلاعاتی در کشور فراهم شود. به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا ایجاد صفحه‌هایی با نام سیاستمداران در فیس بوک و شبکه‌های اجتماعی دیگر تازه‌ نیست با این حال طی هفته‌های اخیر به دنبال فعالیت […]

به نظر می‌رسد پروژه نانوشته‌ای در دستور کار برخی جریان های خاص قرار گرفته تا زمینه برای پیگیری برخی سناریوهای امنیتی – اطلاعاتی در کشور فراهم شود.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا ایجاد صفحه‌هایی با نام سیاستمداران در فیس بوک و شبکه‌های اجتماعی دیگر تازه‌ نیست با این حال طی هفته‌های اخیر به دنبال فعالیت صفحاتی با نام برخی اعضای کابینه جدید دولت در این شبکه اجتماعی بحث‌های مختلفی درباره رفع فیلتر فیس بوک مطرح شده است.

بعد از محمد جواد ظریف ( وزیر خارجه ) و اسحاق جهانگیری ( معاون اول رییس جمهور ) این بار نوبت به بیژن نامدار زنگنه رسید که به فیس بوک بپیوندد تا سومین دولت مرد حسن روحانی باشد.

درپی عضویت زنگنه، وزیر نفت دولت روحانی به شبکه اجتماعی فیسبوک،کمپین”دعوت از وزیران دولت تدبیر و امید برای عضویت در فیسبوک” ایجاد شد.

چند روز قبل نیز محمد علی ابطحی در فیس بوک خود با اشاره به فعالیت دفتر مقام معظم رهبری و حسن روحانی در فیس بوک به وضعیت فیلتر فیس بوک انتقاد کرد.

مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان هم صفحه​ای در فیسبوک ایجاد کرد. افخم در یکی از نخستین مطالبی که در این صفحه منتشر کرده درباره فعالیتش در فضای مجازی نوشته است: سوالات زیادی در مورد مدیریت این صفحه دریافت شده است که می باید به عرض برسانم که این صفحه شخصی اینجانب مرضیه افخم می باشد که با تاسی از اقدام پیشروانه مقام عالی وزارت، جناب آقای دکتر ظریف تصمیم بر ایجاد این صفحه گرفتم.
پیش از این مهدی اخوان بهابادی – دبیر شورای عالی فضای مجازی – هم در ارتباط با عضویت و فعالیت در فیس بوک گفته بود:«به عنوان یک شبکه اجتماعی که در خارج از کشور فعالیت دارد، فرقی بین این شبکه با سایر شبکه‌های اجتماعی قائل نیستیم و پیش از این هم اعلام کرده‌ایم که عضویت در این شبکه‌ها به طور طبیعی جرم نیست اما دور زدن سامانه فیلترینگ کشور طبق قانون جرم محسوب می‌شود. »این اتفاقات در حالی رخ می دهد که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در دنیا این روزها مشخص شده است که شبکه اجتماعی فیس بوک در حال از دست دادن جذابیت‌های خود در میان مخاطبان است و بررسی‌های صورت گرفته از کاهش ۹ درصدی کاربران این سایت نسبت به گزارش سال ۲۰۱۲ خبر می دهند اما همچنان محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در میان نوجوانان به شمار می‌رود.
در ادامه این فضا سازی ها روزنامه قانون با اشاره به حضور زنگنه در فیسبوک از احتمال تشکیل جلسات هیات دولت در این شبکه اجتماعی خبرداد! و نوشت با این اوصاف بعید نیست که هیات دولت هم زمانی در فیسبوک جلساتی برگزار کنند!
* اما مساله به این سادگی ها نیست…

اما با رصد امور و برخی جوسازی های مرموز به نظر می‌رسد پروژه نانوشته‌ای در دستور کار برخی نهادهای خاص قرار گرفته تا زمینه برای پیگیری برخی سناریوهای امنیتی – اطلاعاتی در کشور فراهم شود؛ پروژه‎‌ای که در گام اول و با توجه به حساسیت فضای مجازی در میان جوانان، اینترنت را هدف اصلی خود قرار داده است.

جرقه اول در این زمینه را سایت شخصی اکبر هاشمی رفسنجانی زد. چند روز پس از روی کار آمدن رسمی دولت آقای روحانی، سایت هاشمی رفسنجانی در اقدامی معنادار، جمله‌ای مثبت از او را که سال گذشته بیان شده بود بازنشر کرد.
این سایت در مطلبی با عنوان «نظر هاشمی درباره فیس بوک چیست؟»، مسدود شدن این شبکه اجتماعی در ایران را غیرقابل قبول دانست و به نقل از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: «امروز عصر انفجار اطلاعات است و این مهم‌ترین تفاوت شرایط زمانی برای انقلاب ما و انقلابهای امروز منطقه است. قیام ۱۵ خرداد را که مردم ما انجام داده‌‌اند و شهدای بسیاری داشت در دنیا بسیار کم مطرح شد. روزنامه‌های خارجی تنها چند کلمه‌ای و آن هم حرف‌های رژیم را می‌نوشتند اما اکنون وقتی یک خبرنگار به زندان می‌رود در کل دنیا پخش می‌شود. رسانه‌های آزاد و مخصوصاً سایت‌ها که درگیر دولت نیستند گاهی هم با اغراق و بزرگ‌نمایی این موضوعات را مطرح می‌کنند. این گونه انفجار اطلاعات دیگر بسته نمی‌شود البته عوارض بدی هم دارد اما ما برخلاف عده‌ای که فکر می‌کنند این جریان‌ها خطرناک است فکر می‌کنیم این جریان به سعادت بشریت کمک می‌کند و چیز مبارکی در دنیاست. امروز یک صفحه فیس بوک که هزینه‌ای برای مردم ندارد تبدیل به موضوع خبری در تمام تلویزیون‌ها و دستگاه‌های دنیا می‌شود.»
اما این ابراز ارادت سایت هاشمی به فیس‌بوک پایان ماجرا نبود. روزنامه «هفت صبح» هم در یکی از شماره‌های اخیر خود، تی‌تر و عکس نخست را به انتشار خبری درباره صفحه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جدید کشورمان اختصاص داد و از فعالیت رسمی این صفحه به عنوان صفحه ضخصی مسئول دیپلماسی ایران خبر داد.
فارغ از اینکه آیا فعالیت در یک سایت اینترنتی که بنا به هر دلیلی در داخل کشور مسدود است و طبق قوانین، فعالیت در آن جرم محسوب می‌شود، از سوی یک مقام رسمی آن هم در جایگاه بالایی مانند وزارت امور خارجه قابل پذیرش است یا خیر، به نظر می‌رسد همزمانی این رویداد‌ها خبر از یک برنامه مدون خبر می‌دهد.
از سوی دیگر، روزنامه «فایننشال تایمز» در گزارشی در مورد محمدجواد ظریف، صفحه فیس بوک او را مورد توجه قرار داده است. این روزنامه انگلیسی نوشته است: «دو هفته پس از معرفی ظریف به عنوان وزیر خارجه، این دیپلمات کارآزموده ۵۳ ساله، طرفداران زیادی را برای صفحه فیس بوک خود جذب کرده است. ظریف که نماینده سابق ایران در سازمان ملل بوده، چهار سال پیش به فیس بوک ملحق شد.»
پیش از این نیز گزارش‌های متعددی در مورد صفحه‌های فیس بوک و توییتر منصوب به روحانی منتشر شده بود و حالا فعالیت‌های مجازی وزیر خارجه جدید ایران مورد توجه قرار گرفته است.
یک سایت نزدیک به دولت یازدهم هم درباره این مساله نوشته است: «هم اکنون فرزندان و دیگر اعضای خانوادهٔ بسیاری از مقامات کشوری و نیز برخی از مسولان رده پایین‌تر و همچنین بسیاری از فعالان سیاسی و تقریبا اکثریت فعالان مطبوعاتی و همچنین بسیاری از چهره‌های شناخته شدهٔ دیگر حوزه‌ها، صفحاتی به نام خود در فیسبوک دارند که هر از گاهی برخی از آن‌ها در رسانه‌ها هم بازتاب پیدا می‌کند.»
این مساله در حالی صورت گرفته که پیش از این، مدیریت شبکه اجتماعی فیس بوک صفحات مرتبط با جریان مقاومت مانند صفحات مرتبط با سیدحسن نصرالله، حزب الله لبنان و گروه‌های مقاومت فلسطینی و سوریه‌ای را نیز مسدود کرده بود.
به نظر می‌رسد با توجه به رویکرد ضدارزشی و ضدایرانی مدیران فیس‌بوک و نقش آفرینی این شبکه اجتماعی در کودتاهای مخملی مدرن، اصرار عجیب برخی سیاسیون بر طرح موضوع لزوم رفع مسدودیت این سایت در داخل کشور، مشخص می‌کند که پروژه مشخصی در این زمینه مورد اقدام قرار گرفته و احتمالا رفع فیلتر فیس‌بوک، گام اولیه در اجرای آن خواهد بود؛ پروژه‌ای که با توجه به سابقه استفاده از این شبکه اجتماعی در جریان آشوب‌های خیابانی سال ۸۸، لزوم توجه ویژه مقامات امنیتی به این مساله را گوشزد می‌کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=2425

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.