• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 17 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 26 March - 2024
8

از رییس جمهور و وزرا انتظار داریم اعتدال رعایت شود

  • کد خبر : 2698
  • 17 شهریور 1392 - 13:00
از رییس جمهور و وزرا انتظار داریم اعتدال رعایت شود

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: رییس جمهور شعار اعتدال سر داد و ما از ایشان و وزرا انتظار داریم که این اعتدال رعایت شود اما اخیرأ اخباری منتشرشده که برخی وزرا خط اعتدال را شکسته‌اند و افراد ارزشی را کنار گذاشته و افرادی غیر ارزشی را برای مسؤولیت‌ها انتخاب می‌کنند. به گزارش شبکه […]

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: رییس جمهور شعار اعتدال سر داد و ما از ایشان و وزرا انتظار داریم که این اعتدال رعایت شود اما اخیرأ اخباری منتشرشده که برخی وزرا خط اعتدال را شکسته‌اند و افراد ارزشی را کنار گذاشته و افرادی غیر ارزشی را برای مسؤولیت‌ها انتخاب می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، به نقل از رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی شب گذشته در سخنرانی پس از نماز مغرب و عشاء در میان زائران و مجاوران بارگاه رضوی به اهمیت مسئله امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: در این راه باید هم حق را به جا آورد و هم دیگران را به انجام آن دعوت کرد زیرا جوهره امر به معروف و نهی از منکر در تواصی است.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه «إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ» از سوره والعصر و لزوم انجام عمل صالح، هرگونه وظیفه‌ای که دیگران حق مطالبه آن را داشته باشند، حق نامید و ادامه داد: چهار حق وجود دارد که اولین آن، حق خدا بر بندگانش است.
وی اظهار داشت: هر آنچه که ما داریم، جان ما، مال ما، سلامتی و تمام نعمت‌هایی که در اختیارداریم از جانب خداوند است بنابراین، خدا بر ما حق دارد و تنها کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که هر نعمت را بشناسیم، در جای خود مورد استفاده قرار دهیم و خداوند را برای این نعمت‌ها شاکر باشیم.
این مرجع تقلید دومین نوع حق را حق مردم بر یکدیگر عنوان کرده و اظهار داشت: مسلمانان بر یکدیگر حق دارند همان‌گونه که همسایگان نسبت به یکدیگر، پدر و مادر بر فرزندان و فرزندان بر پدر و مادر حق دارند حتی غیرمسلمانان نیز اگر زندگی مسالمت‌آمیز با مسلمانان را پذیرفتند باشد، بر مسلمان حق دارد؛ حقوق بشر اسلام، گسترده‌ترین حقوق بشر دنیا است، مرزهای جغرافیایی نمی‌توانند مسلمانان را از هم جدا کند.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم سومین حق را حق محیط زندگی انسان بر او دانست و اظهار داشت: انسان حق تخریب محیط‌زیست و جنگل‌ها را ندارد و همچنین لایه ازن که به فرموده خداوند متعال، حافظ کره زمین است؛ نباید این گون تصور شود که تمام آنچه وجود دارد در اختیار نسل حاضر است زیرا نسل‌های بعد نیز به این محیط نیاز دارند و تخریب آن خلاف دین است.
این مرجع تقلید به تأکید اسلام در رعایت حقوق دیگران، حتی حیوانات اشاره کرد و با بیان روایتی از امام صادق (ع)، تصریح کرد: ایشان در این روایت به توجه اسلام در رعایت حقوق حیوانات اشاره‌شده و ۴ حق حیوانات بر صاحبان آنان ذکر شده است.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی حق چهارم را حق انسان بر خود عنوان کرده و اظهار داشت: انسان مدیون خویش است و این حق بر انسان است که عمر خود را تلف نکند و همچنین نمی‌تواند خود را از بین ببرد؛ حق پنجمی هم تعریف‌شده که عبارت است از حق حکومت به مردم و مردم به حکومت که تعریف خود را دارد.
این به تبلیغات منفی دشمنان در مورد روحیه صبر که اسلام بر آن تأکید دارد اشاره کرد و گفت: برخی دشمنان علیه این روحیه که اسلام به مسلمانان توصیه کرده تبلیغات می‌کنند که اسلام می‌گوید شما در مقابل کسی که به شما ظلم کرد سکوت کنید، اگر کشور شما را اشغال کردند اعتراض نکنید و این بزرگ‌ترین دروغ است؛ صبر در فرهنگ اسلامی یعنی استقامت.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی به نتایج صبر و استقامت در کارها اشاره کرد و بیان داشت: رسیدن به خواسته‌ها در دنیا و آخرت بدون مشکلات حاصل نخواهد شد و راه رسیدن به آن، تنها از راه صبر و استقامت ممکن خواهد بود.
این مرجع تقلید با اشاره به قسمت « وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ» از این آیه شریفه، ابراز داشت: باید در مقابل هوای نفس،وسوسه‌های شیطان، ماهواره‌ها که به خانه‌ها را پیداکرده، اینترنت و رسانه‌ها استقامت کرد؛ هم خود استقامت کنیم و هم دیگری را به استقامت دعوت کنیم و همچنین برای رسیدن به خواسته‌های خود مطابق این بخش « وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ»، به ۴ اصل حق توجه داشته باشند.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به آغاز دهه کرامت، بابیان روایتی از معصوم (ع)، ابراز داشت: در روایتی نقل‌شده که خداوند پاره‌ای از تن پیغمبر (ص) را در قم قرار می‌دهد و در آنجا مدفون می‌شود و کسی که او را زیارت کند، بهشت بر او واجب خواهد شد و همچنین علامه مجلسی در نقلی از ائمه اطهار (ع) نسبت به شهر مقدس قم، آورده است که زمانی فرامی‌رسد که از قم به تمام دنیا علم گسترده شده و اتمام حجت می‌شود و مردم دنیا از آن استفاده می‌کنند.
این مرجع تقلید خطاب به جوانان تاکید کرد: برای آن که زیارتتان قبول واقع شود، به محتوای زیارت‌نامه‌ها توجه کنید و با توجه به آن‌ها، توشه‌ای از تقوا، ایمان، پاکی، امانت، صداقت و دوری از گناه که سنت انبیاء است را به دست خواهیم آورد.
وی به تفکر در هنگام زیارت اشاره کرد و ابراز داشت: گاهی پس از زیارت بهتر است که انسان در گوشه‌ای بنشیند و به گذشته زندگی خود و تأثیری که زیارت حضرت علی بن موسی الرضا می‌تواند بر زندگی او داشته باشد فکر کند زیرا این تفکر در این شرایط بسیار مفید خواهد بود و تأثیراتی در انسان به وجود می‌آورد که برای تمام زندگی به او کمک خواهد کرد.
این مرجع تقلید با تأکید بر اهمیت توجه به نماز، اذعان کرد: امام حسین (ع) برای به پا داشتن نماز و همچنین امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد و به شهادت رسید و همچنین، امام علی (ع) نیز در اهمیت توجه به نماز در نامه‌ای به مالک اشتر می‌فرمایند: «ای مالک، به مصر می روی که کشور پهناوری است و در آنجا کارهای بسیاری داری اما در هنگام، اولین و مهم‌ترین کار تو نماز است؛ نماز است که تو را برای انجام کارها آماده می‌کند.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه سخنان خود در بارگاه رضوی به مسائل روز اشاره کرد و گفت: رییس‌جمهور شعار اعتدال سر داد و ما از ایشان و وزرا انتظار داریم که این اعتدال رعایت شود اما اخیرأ اخباری منتشرشده که برخی وزرا خط اعتدال را شکسته‌اند و افراد ارزشی را کنار گذاشته و افرادی غیر ارزشی را برای مسؤولیت‌ها انتخاب می‌کنند که نیازمند توجه و نظارت بیشتر رییس‌جمهور محترم مخصوصاً در مورد آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها است.
این مرجع تقلید با بیان این مطلب که افراد مسؤول در این حوزه باید افرادی ارزشی، عالم، سالم و باتقوا باشند، بیان داشت: کلیدی که ایشان در دست داشت، مهم‌ترین آن کلید آموزش و پرورش و دانشگاه‌هاست زیرا امروز و آینده مملکت در دست آنان است که اگر مراقب این‌ها نباشیم، اقتصاد، سیاست، فرهنگ، دین و ایمان خراب می‌شود، پس باید پرورشی علمی، ارزشی و تقوایی داشته باشند.
وی با بیان این که با مجازات چند مفسد اقتصادی، ریشه مشکل پیدا نمی‌شود و حل نخواهد شد، تأکید کرد: ریشه این معضلات در آموزش و پرورش و دانشگاه‌هاست که در آنجا است که باید تقوا بالا رود تا به دنبال ثروت‌اندوزی‌های نامشروع نروند، باید مردم را ساخت و پرورش داد تا حکومتی مقتدر داشته باشیم همان طور که پیامبر اکرم (ص) اولین کار خود را تربیت عده‌ای با ایمان قرارداد تا بتواند پس از تشکیل حکومت اسلامی آن را حفظ کند.
این مرجع تقلید در پایان بیانات خود ضمن دعا برای تمامی کشورهای اسلامی از شرّ توطئه های دشمنان، کشور سوریه را کشوری مهم و کلیدی ارزیابی کرده و برای نجات و حل مشکلات کشور سوریه نیز دعا کرد.

انتهای پیام/
لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=2698

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.