• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
9

پایان بازی هسته ای باید برد-برد باشد/ تلاش برای جلوگیری از وقوع جنگ در سوریه/ یارانه ها تا پایان سال به همین صورت اجرا می شود

  • کد خبر : 2918
  • 20 شهریور 1392 - 0:05
پایان بازی هسته ای باید برد-برد باشد/ تلاش برای جلوگیری از وقوع جنگ در سوریه/ یارانه ها تا پایان سال به همین صورت اجرا می شود

رئیس جمهور در اولین گفتگوی زنده تلویزیونی خود با مردم اقدامات و برنامه های دولت در زمینه های اقتصادی، یارانه ها، افزایش تولید سوخت، حل مشکلات کشاورزان، برنامه صلح آمیز هسته ای و همچنین موضع درقابل مسائل منطقه خصوصا سوریه را تشریح کرد.به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی […]

رئیس جمهور در اولین گفتگوی زنده تلویزیونی خود با مردم اقدامات و برنامه های دولت در زمینه های اقتصادی، یارانه ها، افزایش تولید سوخت، حل مشکلات کشاورزان، برنامه صلح آمیز هسته ای و همچنین موضع درقابل مسائل منطقه خصوصا سوریه را تشریح کرد.به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور امشب(سه شنبه) در اولین گفتگوی زنده تلویزیونی خود با مردم اقدامات و برنامه های دولت در زمینه های اقتصادی، یارانه ها، افزایش تولید سوخت، حل مشکلات کشاورزان، برنامه صلح آمیز هسته ای و همچنین موضع درقابل مسائل منطقه خصوصا سوریه را تشریح کرد.

رئیس جمهور در آغاز سخنانش در این گفتگوی تلویزیونی ، هفته کرامت و میلاد امام رضا(ع) را تبریک و جان باختن عده ای از هموطنانمان در حادثه رانندگی شب گذشته در اتوبان تهران – قم را تسلیت گفت.
وی اظهار داشت: گفت: به همه مردم ایران، اقوام، روستانشین‌ها، شهری‌ها و همه آنهایی که الان کنار تلویزیون برنامه را تماشا می کنند سلام عرض می کنم و درود می‌فرستم و هفته کرامت، میلاد کریمه اهل بیت علیه السلام و میلاد امام هشتم که در پیش رو داریم را تبریک عرض می‌کنم.
رئیس جمهور افزود: به همه جانباختگان در حادثه بسیار تاسف‌آور دیشب که عده‌ای در این حادثه کشته و عده‌ای مجروح شدند، به همه خانواده‌های عزادار تسلیت می‌گویم و برای همه جراحت‌دیدگان آرزوی سلامتی و بهبود می‌کنم.
** دستورات ویژه برای بررسی به دلایل بروز حادثه دیشب و رسیدگی به مجروحان
به گزارش باشگاه خبرنگاران دکتر روحانی با اشاره به اقدامات دولت در خصوص حادثه شب گذشته  اظهار داشت: دولت در زمینه این حادثه به وظیفه خود عمل خواهد کرد، دستورات موکدی به وزارت کشور و وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی داده شده که در زمینه این حادثه بررسی کنند بیشتر برای اینکه شاهد چنین حوادثی در آینده نباشیم. به وزیر بهداشت هم دستور داده شده در زمینه رسیدگی به مجروحان حادثه اقدامات لازم را انجام دهد.
** گزارش های دولت بر مبنای واقعیات خواهد بود
رئیس‌جمهور اضافه کرد: دولت هفته‌های اولیه کار و فعالیت خود را می‌‌گذراند، خدا را شاکریم که در این هفته‌های گذشته، اقدامات و وظایفی که بر عهده دولت بوده، تلاش شده به آنها عمل شود، وزرا به مجلس شورای اسلامی معرفی شدند و رای اعتماد گرفتند و دولت تشکیل شد و به لطف خدا تاکنون سه هفته کاری از آغاز فعالیت دولت یازدهم گذشته است.
دکتر روحانی ادامه داد: خوشحالم امشب به یکی از وعده‌هایم یعنی گزارش‌دهی به مردم عزیز عمل می‌کنم، این دولت، دولت پاسخگو خواهد بود، این دولت، دولت پاسخگو خواهد بود ، گزارش بر مبنای تبلیغات نیست بلکه بر مبنای واقعیت‌ها و تشریح واقعیت‌هاست.
** دولت باید بعنوان خادم مردم در برابر اربابان خود پاسخگو باشد
وی افزود: هدف از گزارش دادن ما به مردم این است که کشور مال مردم و دولت هم خادم مردم است. خادم باید در برابر اربابان خود در هر قسمتی گزارش دهد که البته گزارش دهی ما در بخش های مختلف خواهد بود، دولت سخنگو دارد ، بخشی از مطالب از طریق سخنگو و بخشی اقدامات از سوی وزارت خانه ها ، دستگاه های مربوط و مسئولان برای مردم بیان می شود و بخشی از گزارش ها را نیز رییس جمهور به صورت نوبه ای خدمت مردم تقدیم خواهد شد.
رئیس قوه مجریه اظهار داشت: آنچه را که می گذرد و آنچه را که ما عمل می کنیم مردم باید بدانند و انتظار ما این است مردم ما اظهار نظر و ما را نقد و نصیحت کنند.
** مردم دولت را یاری کنند
وی تصریح کرد:  این دولت خدمتگزار از آن آنهاست بنا بر این از صاحبان اصلی کشور که ملت بزرگوار ایران است دولت توقع دارد ضمن اینکه دولت را حمایت و یاری می کند در مسیری که آنها می فهمند، درک می کنند و خواسته آنهاست ، دولت را هدایت کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دکتر روحانی در پاسخ به این پرسش که آیا عملکرد سه هفته گذشته رضایت شما را فراهم می کند یا خیر؟ گفت: قضاوت آن با مردم عزیز و بزرگوار ماست ، تلاش ما بر این است که همه توان خود را برای خدمت به کار گیریم و امیدواریم این خدمت مقبول خداوند و مردم باشد و بنده و همکارانم بتوانیم رضایت مردم را در شرایط بسیار سختی که کشور با آن مواجه است ، جلب کنیم.

 رئیس جمهور با بیان  اینکه ما در سه بخش مطالعه انجام داده‌ایم ، گفت: کارگروهی در دوران رقابت‌های انتخاباتی با ارزیابی وضع کشور برنامه دولت تدبیر و امید را ارائه کرد که در اختیار مردم قرار گرفت و وعده‌های ما بر مبنای ارزیابی نظر مردم و مطالبه و خواست آن‌ها بوده است.
** تشکیل پنج کارگروه در دولت
وی افزود:  در بخش دوم پس از اعلام نتیجه آرا بود که رئیس‌جمهور منتخب لازم دید کارگروه‌های جدیدی تشکیل شود. بنابراین پنج کارگروه در حوزه‌های سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی کار خود را شروع کرده‌اند و مجموعه ارزشمندی تهیه شد و در بخش سوم بعد از تشکیل دولت، وزرا کار خود را شروع کرده که محصول کارشان به تدریج به دست ما می‌رسد.
رئیس قوه مجریه اضافه کرد: یکی از اولین وعده های من این بود که در ۱۰۰ روز اول به طور دقیق آنچه را که از شرایط کشور تحویل گرفته‌ایم به مردم گزارش دهیم.
** مشکلات اصلی دولت در دو بخش اقتصاد و روابط خارجی است
به گزارش باشگاه خبرنگاران وی با بیان اینکه در ارزیابی‌های صورت گرفته مشخص شد که مشکلات اساسی ما عمدتا در دو بخش اقتصادی و روابط خارجی است، خاطرنشان کرد: در بخش اقتصادی کشور در شرایط رکورد تورمی قرار دارد و مرکز آمار و بانک مرکزی اعلام کردند که رشد اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۱ منفی بوده است.
** بر اساس آمار بانک  مرکزی و مرکز آمار، رشد اقتصادی کشور منفی است
دکتر روحانی ادامه داد: البته بانک مرکزی یک رقم و مرکز آمار رقم دیگری را اعلام کرده، ولی هر دو اعلام کردند که رشد اقتصادی منفی بوده است. اما هر دو رقم در منفی بودن یکسان هستند که رقم مرکز آمار منفی ۵.۴ و رقم بانک مرکزی در شش ماهه اول بدون نفت، منفی ۲.۲ است که با نفت مقداری افزایش می‌یابد و هر دو رقم به هم نزدیک می‌شود.
وی افزود: ارقام تورم نقطه به نقطه حدود ۴۴ درصد و تورم سالانه پایان مرداد ۳۹ درصد است، این رقم نشان می دهد که کشور از نظر تورم و رکود در شرایط ویژه قرار دارد.
** وقتی کشور در شرایط رکود تورمی است، کار بسیار سخت می شود
رئیس جمهور اظهار داشت: لذا وقتی کشور در شرایط رکود تورمی است، کار بسیار سخت می شود زیرا اگر فقط رکود باشد با سیاست انبساطی می توان به جنگ رکود رفت و وقتی مشکل فقط تورم باشد با سیاست انقباضی می توان تورم را مهار کرد اما وقتی هر دو وجود دارد کار بسیار سخت است.
 وی اضافه کرد: البته به این معنا نیست که دولت به آینده امیدوار نباشد و این مشکلات راه‌حلی نداشته باشد. دولت در بخش‌های مختلف مشکلات را بررسی می‌کند و برای حل آنها به دنبال راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت است، در زمینه بودجه و یارانه اقداماتی را انجام داده، دولت برای اقدامات فوری برنامه‌ریزی کرده و به نتایجی رسیده که من آن را امشب برای مردم توضیح خواهم داد.
دکتر روحانی گفت: دولت با انجام اقداماتی در زمینه بودجه و یارانه ها زمینه انجام کارهای فوری را فراهم می آورد.
** افزایش ۸ برابری بودجه در ۱۰ سال

به گزارش باشگاه خبرنگاران رئیس جمهور با اشاره به بودجه گفت: می دانیدکه بودجه در ۱۰ سال گذشته از ۲۵ هزار میلیارد تومان به ۲۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و این بدان معناست که بودجه ۸ برابر شده است، در صورتی که قیمت اجناس ۵ برابر شده اند.

دکتر روحانی اضافه کرد: ۸ برابر شدن نرخ بودجه یعنی پیشی گرفتن هزینه دولت فارغ از افزایش قیمت های هماهنگ در کالاها.

رئیس دولت یازدهم تصریح کرد: دولت در انبساط بودجه قدمهایی برداشته، دولت با وجود بروز مشکل در فروش نفت نمی تواند کسری بودجه را با افزایش مالیات ها تامین کند، همچنین دولت نمی تواند خدمات مورد نیاز مردم را در زمینه های بهداشت، آموزش ، امنیت، دفاع و … کاهش دهد.

** از ۲۱۰ هزار میلیاردتومان بودجه ، ۱۳۰ هزار میلیارد قابل تحقق است

وی افزود: از معاونت برنامه و نظارت راهبردی دولت قبل درباره بودجه ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی سوال کردیم که آیا این بودجه عملی است یا نه ، که این معاونت پاسخ داد که فقط ۱۳۰ هزار میلیارد از بودجه محقق می شود و ۸۰ هزار میلیارد آن قابل تحقق نیست.

رئیس جمهور اظهار داشت: در شروع کار دولت یازدهم، معاونت برنامه و نظارت راهبردی نیز بررسی های خود را درباره محقق شدن بودجه انجام داد و این معاونت نیز به همان رقم ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رسید.

** کسری بودجه ۶۰ هزار میلیارد تومانی

دکتر روحانی ادامه داد: مبارزه با رکود و همچنین انجام پروژه های عمرانی نیاز به منابع جدیدی داشت که ما برای تامین این منابع اصلاحیه بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی را به مجلس ارائه دادیم. اگر این اصلاحیه تصویب شود، باز ۶۰ هزار میلیارد کم داریم، پس از اصلاحیه بودجه رقم واقعی بودجه را به مردم اعلام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه بودجه باید حتما اصلاح شود و با اصلاحیه بودجه ما باید رقم واقعی را به مردم بگوییم، افزود: این اولین قدم شفاف‌سازی است که دولت به مردم قول داده است.این دولت دولت راستگویان است و همه واقعیت های خوشحال کننده و یا ناراحت کننده را به مردم می گوییم.

** تکلیف وزارت اقتصاد برای اعلام برنامه های ضد تورمی در ۶ ماه

رئیس جمهور با بیان اینکه برای مقابله با رکود تورمی راه حل های میان مدت و بلندمدت داریم، خاطرنشان کرد: در واقع در سال ۹۳ کارهای اساسی دولت شروع می شود از هم اکنون به وزارت اقتصاد و امور دارایی دستور داده شده ظرف مدت ۶ ماه برنامه های خود را برای رکود و تورم اعلام کند.

دکتر روحانی افزود: برنامه های کوتاه مدت ما آغاز شده است، برای اجرایی شدن این برنامه ها به حضور و مشارکت مردم نیاز داریم، چرا که بدون حضور مردم مشکلات حل نمی شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران وی درباره راهکارهای وعده داده شده در حرم مطهر امام خمینی (ره) در هفته دولت گفت: در هفته دولت به مردم اعلام کردم که در اولین جلسه هیئت دولت، ستاد اقتصادی کابینه ظرف مدت ۱۵ روز طرحی را در خصوص رفع موانع اصلی برای تحقق رونق اقتصادی ارائه دهد.

وی تصریح کرد: نام این طرح رونق اقتصادی در کوتاه مدت است و خوشبختانه ستاد اقتصادی دولت ظرف مدت ۱۵ روز با برگزاری جلسات متعدد این طرح را ارائه و در جلسه هیئت وزیران مطرح کرد.

دکتر روحانی اضافه کرد: این طرح در ۲۵ بند عمومی، ۹ بند ویژه بانک مرکزی و یک بند برای پایش توسط وزارت اقتصاد برای ارائه گزارش های ماهیانه تدوین شده است. جزئیات این طرح بزودی از طریق سخنگوی دولت در اختیار مردم گذاشته می شود.

** فعلا به دنبال مبارزه با تحریم داخلی هستیم

رئیس جمهور تاکید کرد: اساس کار دولت روانسازی در تولید، اشتغالزایی ، کاهش تشریفات اداری و مبارزه با تحریم داخلی است.

وی گفت: در واقع گفته می‌شود ما دو گونه تحریم داریم؛ یک نوع تحریم خارجی و یک نوع تحریم داخلی. ما فعلا به دنبال مبارزه با تحریم داخلی هستیم.
** برنامه دولت برای کمک به تولیدکنندگان و حل مشکلات گمرکی

رئیس قوه مجریه ادامه داد: مثلا کسی که می خواهد برای تولید مواد اولیه و یا ماشین آلات وارد کند، امروز به دلیل ۳ برابر شدن قیمت دلار با مشکل نقدینگی مواجه است، علاوه بر این، وجود معضلات اقتصادی در کشور و عدم امکان پیش بینی آینده باعث نگرانی بانکها شده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: در گذشته وقتی کسی برای گشایش اعتبارات اسنادی به بانکها مراجعه می کرد، ۱۰ درصد میزان حجم کالای وارداتی را در اختیار بانک می گذاشت و بانک با اعتباراتی که آن شخص داشت، برای وی ال سی باز می کرد، در حال حاضر به دلیل التهابات به وجود آمده این ۱۰ درصد به ۱۳۰ تا ۱۳۵ درصد افزایش پیدا کرده است و تولیدکنندگان را با مشکل اساسی کمبود نقدینگی مواجه کرده، یکی از مصوبات روز یکشنبه هیئت دولت این است که بانکها حداکثر تا ۳۰ درصد برای گشایش اعتبارات اسنادی از مشتریان نقدینگی دریافت کنند.

دکتر روحانی اظهار داشت: برای انجام این مصوبه، نظام بانکی کاملا آماده است و اکنون دستورالعمل آن به بانک مرکزی ابلاغ شده است و در آینده نزدیک بانکها موظف به اجرای این مصوبه خواهند بود.

رئیس جمهور ادامه داد: در هر صورت دولت به فکر مصرف کنندگان است، چرا که هر مشکلی که برای تولید به وجود آید، نهایتا باید مصرف کننده تاوان آن را بپردازد، شاید در ابتدا راه حل های دولت راهگشای تولید باشد، ولی در نهایت به سود مردم است.

وی اضافه کرد: همچنین، درمواقعی کالا خریداری می شود و حتی آن ۳۵ درصد سهم بانکها نیز به آنها پرداخت شده است ولی کالاها به دلیل عدم پرداخت حقوق گمرکی در گمرک مانده اند، چرا که پرداخت این حقوق گمرکی نقدینگی جدید می خواهد که تولیدکننده و وارد کننده به دلیل مشکلات توانایی پرداخت آن را ندارد، از این رو به گمرک دستور داده شده که به اندازه بدهکاری گمرک کالا را ضبط کند و بقیه کالاها را ترخیص کند تا رونق در تولید و اشتغال به وجود آید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دکتر روحانی تصریح کرد: همچنین گاهی اجناسی وارد می شود که اسناد با اجناس وارداتی اختلاف دارند، در گذشته این اختلاف تا ۵ درصد مجاز بود، اکنون دولت این اختلاف را به ۱۰ درصد رسانده است.

رئیس جمهور ادامه داد: همچنین کالاهایی وارد می شود و به دلیل مشکل در انتقال ارز به بانک عامل، ترخیص آن با موانع گمرکی روبرو می شود، در این موارد نیز دستور داده ایم که وقتی تولیدکننده سهم تعهدات خود را عمل کرده، کالا آزاد شود.

رئیس دولت یازدهم تاکید کرد: اختیاراتی به گمرک داده ایم تا مشکلات را حل کند، همچنین از تشریفات کاسته شود و برنامه ریزی ها ظرف مدت کوتاهی صورت گیرد.

رئیس جمهور گفت: ما می خواهیم مانند لاین سبز مسافران، لاین مشخصی برای تولید در گمرک در نظر گرفته شود و همچنین از تشریفات غیر ضروری گمرکی پرهیز شود.

** لزوم اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار

رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به قانون محیط کار گفت: این قانون را مجلس تصویب کرده ولی آئین نامه اجرایی آن هنوز نوشته نشده است، این قانون می تواند به کسب و کار رونق دهد و دستگاه ها براساس این قانون موظفند ظرف مدت ۲ ماه آئین نامه های خود را ارائه دهند تا شرایط لازم برای تغییر و رونق در کسب و کار به وجود آید.

** پیمانکاران نباید احساس کنند دولت آنها را رها کرده
به گزارش باشگاه خبرنگاران دکتر روحانی ادامه داد: یکی از مصوبات اخیر هیئت دولت مشکل پیمانکاران بود چرا که پیمانکاری سد و جاده ساخته و از دولت طلب دارد و این طلب بخشی مربوط به موقعات بانکی است و بخشی نیز مربوط به حقوق کارگران است که در نهایت این مشکل به مردم منتقل می شود.

وی افزود: در این مصوبه آمده است که دولت باید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی یا دستگاه های مربوطه تمام بدهی دولت به پیمانکاران را تقدیم کند و راه تسویه حساب تعیین و ظرف دو ماه ارائه شود. اینکه پیمانکار احساس کند از دولت طلبکار است و دولت هم رهایش کرده و کاری ندارد از لحاظ روحی و زندگی تاثیرگذار است و باعث لطمه خوردن رونق و اشتغال می شود.

** قول وزیر نفت برای افزایش تولید ۳۰ میلیون متر مکعب گاز 

رئیس جمهور همچنین درباره حوزه نفت گفت: در زمینه نفت دستورالعملی به وزیر داده شده است،  ما با دو مورد بسیار فوری مواجه هستیم؛ اولی بحث تولید گاز است چرا که این تولید به اندازه کافی نیست و بسیاری از بنگاه هایی که باید گاز مصرف کنند نفت گاز و نفت کوره مصرف می کنند. در طول امسال نفت گاز و نفت کوره ای که توسط آن ها مصرف شده چیزی حدود ۷ میلیارد دلار است که با محاسبه این وضعیت تا پایان سال به ۱۷ میلیارد دلار می رسد لذا اگر بتوانیم در زمینه گاز حرکت سریعی انجام دهیم، این ۱۷ میلیارد دلار باری است که از دوش جامعه ما برداشته می شود و از سوی دیگر ۱۰ میلیارد درآمد دارد.

دکتر روحانی تاکید کرد: دولت تلاش خواهد کرد مخصوصا در زمینه پارس جنوبی اقدامات فوری انجام دهد، فازهای ۱۲، ۱۵، ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ نیز در اولویت هستند و تلاش می شود در ماههای آینده کمک کنیم تا سریعا به نتیجه برسد.

وی اضافه کرد: وزیر نفت به ما قول داده که تا پایان سال بتوانند روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب بر تولید گاز بیفزاید که این کار از پارس جنوبی و جاهای دیگر انجام خواهد شد و قدم بسیار مهمی است.

رئیس جمهور گفت: ظرفیت و تولید نفت ما پایین آمده است وتصمیم دولت این است که در کوتاه مدت این تولید را به ۴ میلیون بشکه برساند و راه حل هایی برای صادرات بیابد.

روحانی گفت: ظرفیت و قدرت تولید برای کشور از لحاظ استراتژیکی بسیار مهم است و جزء برنامه های فوری است البته برای پالایشگاه های خلیج فارس برنامه های سریعی در نظرداریم  تا نیاز به واردات بنزین مرتفع شود.

** قیمت تضمینی خرید گندم تا پایان هفته اعلام می شود

به گزارش باشگاه خبرنگاران وی ادامه داد: در زمینه کشاورزی در همین هفته جاری شورای اقتصاد تصمیمات اساسی و مهمی خواهد گرفت، به دلیل این که ما در محصولات اساسی کشاورزی امسال متاسفانه اتکای مان بر واردات بوده به طوری که از ۱۰ میلیون گندم مصرفی در کشور ۷ و نیم میلیون تن باید گندم وارد شود.

دکتر روحانی ادامه داد: طبق بررسی ها ، مشکلات متعددی در حوزه کشاورزی وجود دارد اما دو مشکل است که باید به طور فوری حل شود؛ این دو مشکل کود داخلی و کود خارجی است که باید وارد کنیم اما در تلاشیم تا پایان شهریور و اوایل مهر آن را حل کنیم و مسئله دوم قیمت تضمینی محصولات اساسی است که به طور صریح باید حل شود که امیدواریم تا آخر این هفته یا اوایل هفته آینده قیمت تضمینی گندم اعلام شود تا کشاورزان به صحنه بیایند.

** دولت سنگینی رای مردم را روی دوش خود حس می کند

رئیس جمهور گفت: روستاییان عزیز در این انتخابات به من رای بالایی دادند و من احساس وظیفه خاصی نسبت به آن ها دارم ، البته دولت مکلف است نسبت به همه مردم، اشتغال و معیشت آن ها تلاش کند. دولت سنگینی رای مردم را روی دوش خود حفظ می کند.

وی افزود: اساسا امنیت غذایی برای ما استراتژیک است و در شرایط تحریم همه حواس دولت باید این باشد که با این مشکلات کالاها را خرید، حمل و منتقل کند در حالی که می توان همه این کارها را با تولیدات کشاورزی در داخل جبران کرد و در داخل سرمایه گذاری کرد.

**  رفع ممنوعیت واردات ماشین‌آلات کشاورزی دست دوم به شرط سالم بودن 

دکتر روحانی اضافه کرد: هم در بخش کشاورزی و هم در دیگر بخش های تولید، نیاز به ماشین آلات کشاورزی است واین ماشین آلات نو گران است در حالی که پول در دست تولیدکنندگان نیست اما ماشین آلات دست دوم که یک یا دو سال کار کرده باشند، اما عمرشان بیشتر از پنج سال نبوده و فرسوده نشده باشند را مجوز دادیم که وارد شوند و این یکی از بندهای مصوب ماست که می تواند در مسئله رونق بسیار موثر باشد.

وی افزود: در این مصوبات بندهای زیادی وجود داشت که ۹ یا ۱۰ بند آن ها به بانک مرکزی ابلاغ شده و ۲۵ بند مربوط به بخش های دیگر است.

** ارائه راه حل به مجلس برای تامین منابع یارانه ها

به گزارش باشگاه خبرنگاران رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهارتش درباره یارانه ها تصریح کرد: در همین بودجه نسبت به منبع درآمدی مربوط به یارانه ها، دولت و مجلس احساس می کردند که مشکل وجود دارد لذا در مجلس تصویب شد که حامل های انرژی ۳۸ درصد گران شود تا منابع یارانه ای نقدی تامین شود.

وی افزود: در این زمینه دولت قبل می بایست از اول تیر ماه این قانون را اجرا می کرد اما اجرا نشد، اولویت اول این دولت هم رونق تولید است و راه حل هایی هم برای تامین منابع یارانه ای ارائه شده است که در این زمینه اصلاحیه ای به مجلس داده ایم تا نمایندگان راهکارهایی را پیشنهاد کنند.

** یارانه ها تا پایان سال به همین صورت اجرا می شود
رئیس جمهور ادامه داد: یارانه تا پایان سال به همین صورت اجرا خواهد شد، البته برای مرحله دوم یارانه ها ما در حال آسیب شناسی هستیم، برای اینکه مشخص کنیم مقدماتی که برای مرحله دوم وجود دارد چه خواهد بود .
** در سیاست خارجی به دنبال تعامل سازنده هستم

به گزارش باشگاه خبرنگاران حجت الاسلام و المسلمین روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از دیدگاه شما اعتدال در سیاست خارجی به چه معناست، اظهار داشت: بنده اعتدال را در همه زمینه ها مطرح کرده و در سیاست خارجی نیز به دنبال تعامل سازنده هستم، البته ممکن است شیوه ما در سیاست خارجی مقداری با قبل متفاوت باشد ، چرا که به تعبیر مقام معظم رهبری نرمش، انعطاف و مانور هنرمندانه و قهرمانانه هم مطلوب و هم قابل قبول است، البته اصول و آرمانها نیز باید حفظ شود.

رئیس جمهور بیان کرد: سیاست خارجی این دولت با یک آغاز خوبی مواجه شده ، چراکه برای اولین بار در مراسم تحلیف از کشورهای دوست دعوت شد و بیش از ۵۰ کشور حضور یافتند که ۱۱ هیئت آن در بالاترین سطح بوده و بقیه در سطوح نمایندگان و وزرای خارجه بودند.

دکتر روحانی تصریح کرد: ایجاد فضای جدید در داخل و خارج به دلیل نشاط، امید و شادی مردم بوده ، چرا که حضور مردم پیام مهمی به جهانیان داشت و بسیاری از کشورهای جهان این پیام ملت را شنیدند.

وی ادامه داد: همه کشورهای دنیا به استثنای چند کشور پیام تبریک فرستادند و با تماس تلفنی و کتبی با بنده برقرار کردند ، بنده به همه آنها پاسخ دادم و خود این پیام ها یک فضای جدیدی در روابط جمهوری اسلامی ایران با دنیای بیرون ایجاد کرد.

** پنجشنبه عازم قرقیزستان هستم/ ملاقات با پوتین

به گزارش باشگاه خبرنگاران رئیس جمهور در ارتباط با سفر خود به شانگهای اظهار داشت: اولین برنامه سفرم شرکت در اجلاس سازمان همکاری‌های شانگ‌های است که پنج‌شنبه این هفته عازم قرقیزستان هستم.

وی ادامه داد: بنده در این سفر با رئیس جمهور روسیه ملاقات خواهم داشت ، چرا که این دولت درصدد است روابط خود را با کشور و همسایه بزرگ ما روسیه توسعه دهد چرا که ما در بسیاری از زمینه ها و در مسائل منطقه ای و جهانی اشتراک نظر داریم و با این کشور همکاری های متعددی داشته ایم، بنابراین این ملاقات اهمیت بسیاری دارد.

** اهمیت ملاقات با رئیس جمهور چین

دکتر روحانی ادامه داد: ما همکاری های متعددی هم با کشور چین داریم و آنها آمادگی دارند در بخش هایی در ایران سرمایه گذاری کنند و همینطور یکی از بندهای مصوب جلسه روز یکشنبه ، بحث بهره برداری از حساب هایی بود که از فروش نفت داشتیم و اینکه چگونه کشورها بتوانند با اعتماد به این حسابها در ایران سرمایه گذاری کنند ، بنابراین ملاقات با رئیس جمهور چین اهمیت خاصی دارد.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سفر به نیویورک برای شما اهمیت خاصی دارد و چرا سفر به نیویورک را انتخاب کردید، اظهار داشت: اجلاس مجمع عمومی و اجلاس سالانه و دعوت دبیرکل سازمان ملل باعث حضور من در این اجلاس شد و لذا سخنرانی من در این اجلاس و اعلام مواضع دولت جدید اهمیت بسیاری خواهد داشت.

** سه سخنرانی در سازمان ملل

وی ادامه داد: بنده در اجلاس خلع سلاح و اجلاس کشورهای غیر متعهد که البته در سطح وزرای خارجه خواهد بود، حضور خواهم داشت و در افتتاحیه اجلاس کشورهای غیر متعهد سخنرانی خواهم کرد.

دکتر روحانی افزود: این سه سخنرانی مهم در نیویورک خواهد بود، ضمن اینکه مصاحبه و دیدار با ایرانیان و گفتگو با نخبگان سیاسی و فرهنگی خواهم داشت که این هم اهمیت خاصی دارد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما گفتگو با کشورهای ۱+۵ را در نیویورک تائید می کنید، تصریح کرد: مقدمات این کار از طرف ما آماده شده است و بنده لازم بود تعیین کنم که مذاکره کننده کدام نهاد است، آیا دبیرخانه شورای امنیت مسئول مذاکره خواهد بود و یا وزارت امور خارجه که بنده این مهم را مشخص کرده و این اولین قدمی بود که برداشته شد.

** برای گفتگوی جدی با دنیا آماده ایم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در چه چارچوبی با گروه ۱+۵ مذاکره خواهید کرد، تاکید کرد: ما کاملا برای یک گفتگوی جدی هم با دنیا، گروه ۱+۵ و با آژانس بین المللی انرژی اتمی آماده ایم و تمامی حقوق جمهوری اسلامی ایران طبق مقررات بین المللی و به خصوص معاهده NPT باید حفظ شود.

** هیچکس نمی تواند ایران را از حق غنی سازی محروم کند

به گزارش باشگاه خبرنگاران رئیس جمهور افزود: هیچ کس نمی تواند ملت ایران را از حقوق غنی سازی در خاک خود البته در چارچوب مقررات بین المللی و نظارت آژانس محروم سازد.

دکتر روحانی همچنین خاطرنشان کرد: ما به دنبال احترام و حقوق متقابل هستیم و بنده معتقدم اگر طرف مقابل اراده جدی داشته باشد، مسئله هسته ای در یک زمان نه چندان طولانی قابل حل است وبنده در شرایط دولت جدید هیچ وقت بدبین نبوده ام، چون در این دولت اراده کافی و منطق قوی وجود دارد.

** پایان بازی هسته ای باید برد-برد باشد
وی در ادامه اظهار داشت: در مسئله هسته ای، پایان بازی باید بازی برد- برد باشد، برد – باخت معنا ندارد، آن کسی که بازنده است معنیش این است که تحمل نخواهد کرد و ادامه نخواهد داد، برای ادامه کار ما می توانیم بازی برد- برد داشته باشیم، ما برای بازی برد- برد آماده هستیم.

** وزرای خارجه ۱+۵ از حالا درخواست ملاقات کرده اند

رئیس جمهور اظهار داشت: من فکر می کنم این کار در نیویورک شروع می شود، با ملاقات وزیر خارجه با وزرای مربوطه ، بنده هم ملاقات هایی دارم، برخی از وزرای خارجه ۱+۵ از حالا برای ملاقات درخواست کرده اند بنابراین این کار آغاز می شود، ما در هر سطحی، برای اینکه مسئله را حل کنیم آمادگی داریم.

دکتر روحانی با بیان این که دنیا کاملا باید بداند که این دوره زمانی برای حل و فصل مسائل هسته ای نامحدود خواهد بود، گفت: ما یک دوره زمانی مشخصی داریم از این دوره زمانی و از این فرصتی که ملت ما به وجود آوردند دنیا هم باید استفاده کند ما هم از این فرصت استفاده می کنیم، ان شاءالله ما قدم به قدم بتوانیم این مشکلات را حل و فصل کنیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که یکی از محورهای مهم درسیاست خارجی ما شرایط خاص منطقه به خصوص در خاورمیانه و شمال آفریقاست که شاید مهمترین بند آن تحولات جاری در سوریه است و در این زمینه تحلیل جنابعالی چیست، اظهار داشت: منطقه خاورمیانه همیشه حساس بوده و الان حساستر است، منطقه با دو مشکلی که در واقع دشمنان این منطقه آفریدند مواجه شده، یکی مشکل اختلافات طایفه گری است و یک مشکل تروریسم است، این دو مشکل کم کم دامن بسیاری از کشورها را فرا گرفته اما سوریه یک اهمیت ویژه ای برای منطقه دارد.

وی ادامه داد: سوریه در خط مقدم مقاومت است و شرایط امروز این کشور تبدیل شده به یک جنگ داخلی، ما در آن جا طایفه گری می بینیم، افراط گری می بینیم، تروریسم می بینیم، مداخله خارجی می بینیم که همه این ها مشکلات را دو چندان کرده و مخصوصا بهانه گیری اخیری که آمریکایی ها و حامیانشان شروع کرده بودند به بهانه مسئله شیمیایی که البته ما استفاده از سلاح شیمیایی در هر کشوری در هر منطقه ای و با هر شرایطی که باشد را محکوم می کنیم.
** مذاکره با ۳۵ وزیر خارجه درباره سوریه

به گزارش باشگاه خبرنگاران دکتر روحانی تصریح کرد: به طور قاطع آن ها با این بهانه می خواستند مداخله خارجی را شروع کنند، جمهوری اسلامی ایران و دولت در این زمینه بسیار فعال بود یعنی علاوه بر اینکه مذاکرات و پیام هایی با بعضی از سران کشورها داشتیم، وزارت خارجه ما و وزیر امور خارجه نیز با بیش از ۳۵ وزیر خارجه و همچنین با سازمانهای بین المللی در این زمینه مذاکره و گفتگو کرد که ما امیدواریم این تلاش ها کم کم به ثمر برسد .

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: امید ما این است که جنگی آغاز نشود، علامت هایی داریم مشاهده می کنیم و اگر ما موفق شویم که منطقه و سوریه را از یک حمله نظامی دور کنیم به اعتقاد من قدم مهمی برای منطقه و ثبات منطقه همه ما برداشته ایم.
** از هر اقدامی برای جلوگیری از وقوع جنگ استقبال می کنیم

رئیس جمهور در بخش دیگری از این گفتگوی زنده تلویزیونی در پاسخ به این سوال که فکر می کنید با پیشنهاد اخیر سوریه و با نرمشی که درقبال این پیشنهاد که در واشنگتن دیده شده و موضع گیری برخی کشورهای اروپایی خطر جنگ رفع شده باشد یا باید فکر کنیم در آغاز رفع این خطرهستیم یا نه، اظهار داشت: احتمال اینکه خطر کم شده باشد خیلی زیاد است البته هنوز صددرصد نمی توان در این زمینه حرف زد اما ما از هر اقدام و ابتکاری که در سطح بین المللی برای جلوگیری از جنگ باشد در چارچوب مقررات بین المللی حمایت می کنیم، البته بحثی که امروز مطرح است و آن نظارت بر سلاح های شیمیایی است اصولا ما با آن موافقیم.

وی ادامه داد: ما با سلاح شیمیایی کلا مخالفیم و نظر ما این است که کل منطقه از سلاح کشتار جمعی از جمله سلاح شیمیایی عاری باشد و می دانیم جمهوری اسلامی ایران به این معاهده منع سلاح های شیمیایی پیوسته و ما معتقدیم همه کشورهای منطقه باید به این مقررات و این معاهده بپیوندند.

** آثار جنگ سوریه دامن آغازکننده آن را می گیرد
دکتر روحانی گفت: بنابراین جمهوری اسلامی ایران هر تلاشی که بتواند انجام دهد که مانع جنگ باشد این کار را خواهد کرد و اگر خدای ناکرده جنگی آغاز شود ما این جنگ را دراین منطقه بسیار خطرناک می بینیم، چرا که آثار بسیار مخربی خواهد داشت، اولش هم دامن آن هایی را فرا می گیرد که شروع کننده این جنگ خواهند بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: البته ما همانطور که من قبلا هم اعلام کردم حمایت های نوع دوستانه خود را به مردم سوریه انجام خواهیم داد.

** تشکر از مردم و رسانه ملی

به گزارش باشگاه خبرنگاران حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی در پایان این برنامه با بیان اینکه دو تشکر بدهکارم و با این دوتشکر عرایضم را تمام می کنم ، اظهار داشت: تشکر اول بنده از ملت بزرگوار ایران است به خاطر همه حمایتهایشان و حوصله ای که امشب کردند و به عرایض من گوش دادند.

وی ادامه داد: تشکر دومم از رسانه ملی است که در مقاطع مختلف در انتخابات و بعد از انتخابات نقش بسیار ارزشمندی داشت، به خاطر برنامه امشب هم از رسانه ملی تشکر می کنم و همچنین می خواهم قول دهم که ان شاءالله این برنامه تکرار خواهد شد و ما در فاصله های نه چندان دور و کوتاه باز هم گزارش هایی را خدمت مردم تقدیم می کنیم، امیدوارم همه ما دراین دهه کرامت مشمول عنایت های خاندان رسالت به ویژه علی بن موسی الرضا (ع) باشیم.

انتهای پیام/
لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=2918

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.