• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
8

زنجان مهد پیشرفت‌های علمی

  • کد خبر : 3236
  • 23 شهریور 1392 - 14:03
زنجان مهد پیشرفت‌های علمی

استان زنجان در حال حاضر به موفقیت‌های مطلوبی در حوزه علم دست یافته است که رشد و ارتقای دانشگاه‌ها بیانگر این موضوع است. به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، با توجه به جایگاه رفیع علم و دانش در فرهنگ اسلامی دانش همواره مورد توجه جوامع مختلف بوده و این امر در نقش آن جامعه در […]

استان زنجان در حال حاضر به موفقیت‌های مطلوبی در حوزه علم دست یافته است که رشد و ارتقای دانشگاه‌ها بیانگر این موضوع است.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، با توجه به جایگاه رفیع علم و دانش در فرهنگ اسلامی دانش همواره مورد توجه جوامع مختلف بوده و این امر در نقش آن جامعه در جهان تاثیرگذار بوده است.

در حال حاضر یکی از قدرت‌های جامعه پیشرفت‌های علمی و فنی آن جامعه محسوب می‌شود به طوری که می‌توان گفت، کشوری که از جایگاه علمی در جهان برخوردار باشد، قدرتمند محسوب می‌شود.

رشد و پیشرفت فعالیت‌های علمی در استان زنجان نیز در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته و اقدامات مهمی در این زمینه انجام شده است.

نباید نقش موثر دانشگاه‌ها را در پیشرفت علمی جامعه نادیده گرفت، چراکه دانشگاه‌ها به عنوان موتور حرکت فعالیت‌های علمی نقش تاثیرگذاری در پیشرفت‌های علم و دانش دارند و چه بسا که پیشرفت‌های علمی موجب افزایش خرد جامعه شده و این امر در نهایت به رشد و تعالی جامعه کمک کرده است.

نقش دانشگاه‌های زنجان در ارتقای علمی زنجان و رشد ۴۰۰ درصدی پذیرش دانشجوی دوره دکتری از سوی دانشگاه زنجان را نمی‌توان در این تحول عظیم علمی نادیده گرفت.

دانشگاه‌های زنجان در سال‌های اخیر گوی سبقت را از یکدیگر ربوده و نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا کرده‌اند.

* ۵۳ گرایش دوره دکتری در دانشگاه زنجان

رئیس دانشگاه زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان، اظهار داشت: به منظور گسترش تحصیلات تکمیلی و با پیگیری مسئولان دانشگاه در ترم اول سال تحصیلی ۹۳-۹۲ طبق موافقت شورای گسترش و برنامه‌‌ریزی آموزش عالی و اعلام پورتال سازمان سنجش آموزش کشور، دانشگاه زنجان در ۵۳ رشته گرایش مقطع دکتری اقدام به پذیرش دانشجو می‌‌کند.

محسن افشارچی با اشاره به پذیرش بیش از ۱۱۲ دانشجو در این مقطع، تصریح کرد: تعداد دانشجویان دکتری این دانشگاه به ۳۰۵ نفر افزایش می‌یابد.

*رشد ۴۰۰ درصدی گرایش‌‏‌های دکتری دانشگاه زنجان

رئیس دانشگاه زنجان از رشد کمی ۴۰۰ درصدی رشته گرایش‌‏‌های دکتری دانشگاه زنجان خبر داد و افزود: در حال حاضر ۸۷ رشته گرایش در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه دانشجو می‌پذیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تولید علم در مقطع دکتری دانشگاه زنجان را با جهش مطلوبی مواجه می‌‌کند، مسئولان دانشگاه با اخذ مجوز راه‏‎‌‌اندازی پردیس بین‌‌الملل، تلاش‌‏‌هایی را در خصوص افزایش سطح کیفی این مهم انجام داده‌اند.

افشارچی با اشاره به تحصیل بیش از ۱۱ هزار دانشجو در این دانشگاه خاطرنشان کرد: جذب دانشجو در ۶۲ رشته در مقطع کارشناسی و در یک رشته مقطع کاردانی نیز در این دانشگاه صورت می‌گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان نیز از رشد ۵۰۰ درصدی در رشته‌های بالینی این دانشگاه خبر داد و افزود: رشد ۱۰۰ درصدی افزایش دانشجو از دیگر موفقیت‌های این دانشگاه است.

رحیم سروری با اشاره به رشد ۴۰۰ درصدی در تعداد اساتید خاطرنشان کرد: در هفت سال اخیر به ویژه با تمرکز بر موفقیت‌های سه سال اخیر در دانشگاه، در حوزه‌های مختلف شاهد موفقیت‌هایی بوده‌ایم.

وی احداث نخستین بیمارستان خصوصی در استان، اخذ مجوز ۲۱ کلینیک و پاراکلینیک را از جمله دیگر موفقیت‌ها بیان کرد و افزود: در حوزه آموزش احداث بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی آیت‌الله موسوی، دانشکده داروسازی، دندانپزشکی و فناوری نوین پزشکی که با سفرهای استانی هیئت دولت میسر شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تاکید بر نقشه راه در حوزه سلامت تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی زنجان در حوزه آموزش علوم پزشکی و بهداشت استان به خودکفایی لازم رسیده است.

وی یکی از اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی استان در انتهای برنامه پنجم توسعه را کسب رتبه تیپ یک کشوری دانست و گفت: این موفقیت بسیار بزرگی برای استان و دانشگاه علوم پزشکی زنجان بوده که زودتر از موعد محقق شده است.

*کسب رتبه تیپ یک جهاد علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان

سروری در ادامه اظهار داشت: کسب رتبه تیپ یک کشوری کار بسیار بزرگ و جهاد علمی بود که در حوزه بهداشت و درمان و آموزش استان کسب شد و این امتیاز با بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ، معتبر کشور و کلانشهرها در یک سطح قرار دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه آموزش، جذب فوق تخصص و متخصص به استان در طی سال‌های گذشته بسیار حائز اهمیت بوده، افزود: افزایش تعداد دانشکده‌ها، اعضای هیات علمی و نیز تعداد دانشجویان و ایجاد ۲۸ رشته مقطع تخصصی و دکترا از دیگر موفقیت‌های کسب شده در هفت سال اخیر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به افزایش مشارکت اعضای هیات علمی، نشر ۴۰ کتاب و دو مجله به زبان انگلیسی در حوزه تحقیقات و فناوری عنوان کرد: در حال حاضر ۱۶ مرکز تحقیقات دایر است.

وی گفت: ارتقای شاخص‌های درمانی، توجه به کیفیت خدمات ارائه شده، راه‌اندازی مرکز ترومای بیمارستان موسوی، توجه به توریسم‌درمانی از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در حوزه درمان است.

قائم مقام وزیر بهداشت اظهار داشت: موفقیت در واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی، برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات نظام پزشکی در دو دوره، انجام اعمال جراحی مختلف تخصصی و فوق تخصصی برای نخستین بار در استان، راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه و اعطای مجوز به بخش خصوصی از دیگر اقدامات دانشگاه در حوزه درمان بوده است.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان در حوزه بهداشت و اجرای برنامه پزشک خانواده روستایی پیشرو است، تصریح کرد: راه‌اندازی دوره دکترای طب اورژانس و مرکز ناباروری و پیوند مغز استخوان از برنامه‌های این دانشگاه است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار زنجان با اشاره به جایگاه علمی استان زنجان در حوزه دستاوردهای علمی افزود: زنجان جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد.

فیروز احمدی با بیان اینکه رشد ۱۱ درصدی برای جایگاه علمی کشور نشان از توجه مسئولان به این امر دارد، خاطرنشان کرد: با وجود همه تحریم‌ها ایران به چنین جایگاهی دست یافته است.

وی با اشاره به اینکه ایران در منطقه خاورمیانه حرف‌های بسیاری در حوزه علم دارد، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری مطلوبی در این حوزه انجام شده است.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان با اشاره به رتبه برتر پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان اظهار داشت: این پارک سال گذشته مقام برتر را کسب کرده است.

*دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان؛ الگوی کشورهای منطقه

وی اضافه کرد: اقدامات انجام شده در پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان به عنوان الگوی کشورهای منطقه انتخاب شده است.

جلیل خاوندگار با اشاره به جایگاه دانشگاه تحصیلات تکمیلی در جهان خاطرنشان کرد: پارک علم و فناوری این دانشگاه حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

وی به نمونه بودن پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان اشاره کرد و گفت: جایگاه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری باید در پژوهش تعریف شود.

گفتنی است، نباید نقش دانشگاه پیام‎نور، آزاد اسلامی، مراکز علمی و کاربردی، مراکز فنی و حرفه‌ای و دانشگاه تربیت معلم را در ارتقای جایگاه علمی استان زنجان نادیده گرفت، هر کدام از دانشگاه‌های استان زنجان در ارتقای جایگاه علمی نقش تاثیرگذاری داشته و موجب شده تا دانشجویان زنجانی در بخش‌های مختلف موفقیت‌های چشمگیری به دست آورند.

زنجان استانی دانشگاهی است که نام دانشمندان آن همچون پرفسور ثبوتی و امیر علم غضنفریان بر تارک علم ایران می‌درخشد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=3236

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.