• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

۷ درسی که آمریکا باید از بحران شیمیایی سوریه بیاموزد

  • کد خبر : 3333
  • 24 شهریور 1392 - 13:02
۷ درسی که آمریکا باید از بحران شیمیایی سوریه بیاموزد

یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی از مقامات آمریکایی خواست به هفت درس مهم بحران شیمیایی سوریه توجه کنند. به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا اندیشکده بلفر در گزارشی در خصوص تحولات سوریه نوشت: شور و شوق آمریکایی‌ها برای حمله به سوریه با طرح روس‌ها برای نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه کاهش یافته است. این اندیشکده «۷ درس» […]

یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی از مقامات آمریکایی خواست به هفت درس مهم بحران شیمیایی سوریه توجه کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا اندیشکده بلفر در گزارشی در خصوص تحولات سوریه نوشت: شور و شوق آمریکایی‌ها برای حمله به سوریه با طرح روس‌ها برای نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه کاهش یافته است.

این اندیشکده «۷ درس» قابل دریافت از تحولات اخیر سوریه را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است:

۱- پناه بردن آمریکا به حربه نظامی و خشونت به عنوان روش پاسخ‌گویی ارجح، هم در سطح بین‌المللی و هم در سطح داخلی قابل پذیرش نیست. حمله نظامی از دو منظر نقد شده است: مشروعیت و کارآمدی. ایالات متحده نه از منظر اخلاقی، نه سیاسی و نه حقوقی مجاز به استفاده از زور با هدف منع استفاده از سلاح شیمیایی نیست. حتی اگر این حمله صورت هم بپذیرد، تاریخ نشان داده است که این‌گونه اقدامات بازدارندگی لازم را ندارند.

۲- رابطه بین هدف و وسیله اهمیت دارد. همه قبول دارند که کسی که از سلاح شیمیایی استفاده کرده باید تنبیه شود و دیگر اجازه استفاده از این سلاح‌ها را نیابد. آنچه محل اختلاف است، ابزار این تنبیه است. ایالات متحده به‌تنهایی نمی‌تواند تصمیم بگیرد که استفاده از زور بهترین روش است.

۳- اینکه دولت آمریکا می‌گوید که تمام مسیرهای صلح‌آمیز را برای پاسخ‌گویی به استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه امتحان کرده است، دروغی بزرگ و توهین به شعور مردم جهان است. راه‌های صلح‌آمیز زیادی وجود داشتند که می‌توانستند به کار گرفته شوند از جمله نرم‌های بین‌المللی برای منع تسلیحات شیمیایی. ارجاع به دادگاه بین‌المللی جنایی هم راهی دیگر بود که می‌توانست مورد استفاده قرار گیرد.

۴- گفتگو با دشمنان بهتر از تهدید و تمسخر آنان است. طرح روسیه ناشی از دو نقل قول بود: سخنان جان کری که به سوریه پیشنهاد می‌داد تسلیحات شیمیایی خود را تحت نظارت بین‌المللی قرار دهد. این پیشنهاد در دیدار وزرای خارجه روسیه و سوریه منجر به تولید پیشنهاد مسکو شد. در حال حاضر روسیه، ایران، عربستان سعودی و ایالات متحده بازیگران اصلی مناقشه سوریه هستند و این دولت‌ها باید برای حصول توافق با یکدیگر گفتگو کنند.

۵- ممکن است شاهد آن باشیم که از این پس شهروندان عادی آمریکایی شروع به بحث در خصوص جایگاه و نقش این کشور در جهان کنند. بسیاری از شهروندان آمریکایی در جریان بحران اخیر به طرح سوالات اساسی از دولت اوباما پرداختند بالاخص اینکه چه هدفی از حمله به سوریه دنبال می‌شود؟ نتایج چنین حمله‌ای چه خواهد بود؟ چرا آمریکا باید چنین حمله‌ای را هدایت کند؟ و …

۶- اجرای قواعد بین‌المللی در خصوص منع استفاده از سلاح شیمیایی یک مسوولیت جمعی در سطح بین‌المللی است که تفاوت زیادی با اعتبار قدرتی چون ایالات متحده دارد. جهان از مسوولیت جمعی استقبال کرده اما اقدامات یک‌جانبه را رد می‌کند.

۷- ایالات متحده و جهان باید جدا به دنبال به کار بستن پیشنهادی شورایی باشند که این درس‌ها را در عمل پیاده کند. این بدان معناست که ایالات متحده نباید در صورتی که سوریه و روسیه طبق خواسته واشنگتن عمل نکردند خود به تنهایی اقدام به اجرای قانون کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=3333

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.