• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

تکذیب‌های دروغ خبری که به واقعیت پیوست

  • کد خبر : 3805
  • 29 شهریور 1392 - 12:05
تکذیب‌های دروغ خبری که به واقعیت پیوست

خبر عزل فرهاد دانشجو که از سوی خبرگزاری فارس منتشر شد از ساعتی پس از انتشار تا ساعتی مانده به عزل دانشجو به طور مداوم تکذیب شد تا بالاخره حقانیت خبر در عملکرد هیئت امنای دانشگاه آزاد مشخص شد. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، خبر امضای صورتجلسه برای عزل فرهاد دانشجو ساعت ۱۸:۴۷ روز […]

خبر عزل فرهاد دانشجو که از سوی خبرگزاری فارس منتشر شد از ساعتی پس از انتشار تا ساعتی مانده به عزل دانشجو به طور مداوم تکذیب شد تا بالاخره حقانیت خبر در عملکرد هیئت امنای دانشگاه آزاد مشخص شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، خبر امضای صورتجلسه برای عزل فرهاد دانشجو ساعت ۱۸:۴۷ روز ۱۷ شهریورماه از سوی خبرگزاری فارس اعلام شد که این خبر با عکس العمل‌های بسیاری همراه بود.

خبر این بود که ۶ نفر از اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد با تهیه صورتجلسه‌ای، فرهاد دانشجو را از ریاست دانشگاه آزاد عزل و حمید میرزاده عضو هیئت امنای این دانشگاه را به سرپرستی آن منصوب کردند.

این خبر عکس العمل‌هایی را به همراه داشت که در میان عکس العمل‌های مختلف، صحبت‌های جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم جالب‌تر به نظر می‌‍‍‌‌‌‌‌‌‌رسد.

توفیقی در نخستین اظهارنظر در مورد خبر امضای صورتجلسه برای عزل دانشجو و احتمال عزل وی از ریاست دانشگاه آزاد در ساعت ۲۱:۵۵ روز ۱۷ شهریورماه یعنی حدود ۳ ساعت پس از انتشار خبر فارس با عنوان «تلاش برای عزل فرهاد دانشجو از ریاست دانشگاه آزاد»، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، خبر عزل دانشجو را با اطمینان تکذیب کرده و گفت: عزل رئیس دانشگاه آزاد روال قانونی دارد و بنده صورت‌جلسه‌ای مبنی بر عزل رئیس این دانشگاه امضا نکرده‌ام.

حتی توفیقی در حاشیه مراسم معارفه سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان در روز ۱۸ شهریورماه نیز مجدد تاکید کرد که به هیچ وجه صورتجلسه‌ای را برای عزل دانشجو رئیس دانشگاه آزاد ‌امضاء نکرده‌ام.

پس از آن صمدی یزدی عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد در روز ۱۹ شهریورماه عنوان کرد که صورت‌جلسه امضاء شده مربوط به تغییر رئیس دانشگاه آزاد نیست و  تغییر ریاست دانشگاه با امضای صورت‌جلسه ممکن نیست.

این در حالی است که فرهاد دانشجو روز قبل از آن خبر امضای صورجلسه را تائید کرده و گفته بود که خبر صورتجلسه‌ای مبنی بر عزل خود توسط تعدادی از اعضای هیئت امنا را دو سه روز قبل شنیده است و طی دو سه روز گذشته متوجه شده که تعدادی از اعضای هیئت امنا با تهیه صورتجلسه‌ای قصد عزل بنده را دارند البته خبر موثق و رسمی را از رسانه‌های کشور شنیده است.

در این میان توفیقی پس از اظهار نظر در رابطه با اینکه صورتجلسه ای را امضا نکرده است عکس العمل دیگری را هم داشت.

توفیقی روز ۱۸ شهریور ماه اطلاعیه‌ای را از طریق پرتال وزارت علوم صادر کرد که براساس آن تأکید کرد خبر عزل فرهاد دانشجو ساختگی است و چنین صورت جلسه‌ای را نه دیده و نه امضاء‌کرده و این خبر اساسا کذب محض است.

وی در ادامه این اطلاعیه آورد: ” احتمالا شتابزدگی ناشی از شوق جوسازی علیه وزارت علوم به اندازه‌ای بوده که سازندگان خبر فرصت نیافته‌اند با مطالعه اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی دریابند که تغییر رئیس آن دانشگاه تابع ضوابط خاصی است و توسط هیئت امنا ‌انجام می‌گیرد و وزیر علوم نیز یکی از اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد است».

حال پس از تائید خبر فارس از طریق عملکرد هیئت امنای دانشگاه آزاد و عملی شدن عزل فرهاد دانشجو و جایگزینی میرزاده به جای وی چند سوال در ذهن‌ها مطرح می‌شود.

اینکه چطور در اطلاعیه وزارت علوم خبر منتشر شده در رابطه با عزل فرهاد دانشجو را ساختگی قلمداد شده است؟ اگر خبر احتمال عزل دانشجو ساخته ذهن خبرنگار خبرگزاری فارس بوده است چطور پس از گذشت ۱۰ روز عملی شد؟

در این اطلاعیه آمده است سرپرست وزارت علوم چنین صورتجلسه‌ای را نه دیده و نه امضا کرده است.

در حالیکه خبرگزاری فارس ۳ روز پس از انتشار این اطلاعیه در تاریخ ۲۲ شهریورماه تصویر صورتجلسه امضا شده توسط توفیقی و ۳ نفر از اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد را نیز منتشر کرد.

 

در این صورتجلسه اعضای هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به هاشمی رفسنجانی رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد به استناد ماده ۱۱ اساسنامه این دانشگاه و تبصره یک آن خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده‌ هیئت امنای دانشگاه شدند.

در بخش دیگری از اطلاعیه وزارت علوم نیز آمده است احتمالا شتابزدگی ناشی از شوق جوسازی علیه وزارت علوم به اندازه ای بوده که سازندگان خبر فرصت نیافته اند با مطالعه اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی دریابند که تغییر رئیس آن دانشگاه تابع ضوابط خاصی است و توسط هیئت امنا ‌انجام می گیرد و وزیر علوم نیز یکی از اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد است.

در اینجا این سوال مطرح می‌شود که شتابزدگی واقعا از سوی خبرگزاری فارس بود که خبری را به درستی منتشر کرد یا از سوی افرادی که خبر درست خبرگزاری فارس را منکر شدند و در فاصله کوتاهی همان را عملی کردند؟

البته توفیقی اظهار نظرهای دیگری نیز در این رابطه داشت که این اظهار نظرها با آنچه اتفاق افتاد مطابقت ندارد.

توفیقی۲۷ شهریورماه در در حاشیه آئین افتتاح پروژه‌های عمرانی دانشگاه زنجان گفت: رفتن دانشجو در دستور کار هیئت امنای دانشگاه آزاد نیست.

ولی آنچه بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد اظهار نظر توفیقی در ساعتی مانده به عزل دانشجو بود، توفیقی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در جمع خبرنگاران، گفت: با فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد آشنایی ندارم و امروز برای نخستین بار در جلسه هیئت امنا شرکت می‌کنم تا پس از بحث و بررسی نظر خود را اعلام کنم.

توفیقی گفت: باید مواردی که در دستور جلسه هیئت امنا قرار گرفته است مطرح شده و پاسخ‌های دانشجو را نیز بشنود و پس از آن بتواند با بررسی نظر خود را در مورد عزل دانشجو اعلام کند.

آیا در اینجا این سوال مطرح نمی‌شود که چطور توفیقی که به اذعان خودش با دانشجو آشنایی ندارد و پاسخ‌های وی را هم نشنیده است پس از ساعتی بعد از این اظهار نظر خودش به عزل دانشجو رای موافق می‌دهد؟

به هر حال پس از هیاهوی فراوان در جامعه دانشگاهی در ده روز گذشته، به رغم تکذیب هیئت امنای دانشگاه آزاد فرهاد دانشجو در روز ۲۷ شهریورماه از ریاست دانشگاه آزاد عزل شد.

برکناری فرهاد دانشجو در حالی صورت پذیرفت که هیئت‌امنا و توفیقی پس از انتشار خبر فارس، رسما برکناری وی را تکذیب و خارج از دستور کار این هیئت خوانده بودند.

خبر فارس صحت یافت، دانشجو با حفظ آبرو و با عملکرد ایده آل برکنار شد و حال جامعه دانشجویی چشم به نمایندگان مجلس و عملکرد آن ها در رابطه با عزل و نصب‌های آموزش عالی در آستانه سال تحصیلی دارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=3805

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.