• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

کارناوال‌های شادی با طعم مزاحمت

  • کد خبر : 3864
  • 30 شهریور 1392 - 7:46
کارناوال‌های شادی با طعم مزاحمت

کارناوال‌های عروسی در روزهای پایانی تابستان افزایش یافته و همین امر موجب آزار و اذیت مردم می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، کارناوال‌های عروسی این روزها به عنوان معضلی برای شهر زنجان تبدیل شده و مردم در ساعت‌های پایانی شب که برای استراحت در منزل حضور دارند، به دلیل سر و صدای بیش از […]

کارناوال‌های عروسی در روزهای پایانی تابستان افزایش یافته و همین امر موجب آزار و اذیت مردم می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، کارناوال‌های عروسی این روزها به عنوان معضلی برای شهر زنجان تبدیل شده و مردم در ساعت‌های پایانی شب که برای استراحت در منزل حضور دارند، به دلیل سر و صدای بیش از حد این کارناوال در بدرقه عروس و داماد به خانه بخت، آسایششان به مخاطره می‌افتد.

صدای بلند موسیقی، رقص کودکان شاد که تا نیمه بدن خود را از ماشین‌های در حال حرکت بیرون آورده‌اند، دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری که لحظه به لحظه این صحنه‌ها را به یادگار می‌سپارند از جمله صحنه‌هایی است که در کاروان‌های عروسی در حال حرکت در خیابان‌های شهر زنجان به صورت مشترک قابل مشاهده است.

انبوه ماشین‌هایی که بوق زنان شبی شاد را برای یک عروس و داماد رقم می‌زنند، هرگز به این مسئله فکر نمی‌کنند که ممکن است این سر و صداها باعث ایجاد مزاحمت برای دیگران شده یا حتی گیر افتادن در این کاروان‌ها جان بیماری را به خطر بیاندازد.

اما آنچه در برگزاری این جشن‌ها باید مدنظر گرفته شود لزوم رعایت حق مردم است،جشن‌ها نباید باعث ایجاد مزاحمت برای مردم باشد و این مسئله نکته‌ای است که متأسفانه طی چند سال گذشته به دست فراموشی سپرده شده است.

یکی از این مزاحمت‌ها راه‌اندازی کاروان‌های عقد و عروسی در خیابان‌های شهر در ساعات پایانی شب است که با بوق زدن‌های متمادی ماشین‌های همراه عروس و داماد باعث ایجاد سرو صدا و سلب آسایش مردم می‌شود.

برخی از برگزارکنندگان این مراسم نیز که در ساعات آغازین شب این گونه کاروان‌ها را راه می‌اندازند با حرکت در خیابان‌های شلوغ باعث ایجاد ترافیک می‌شوند.

راه‌اندازی کاروان عروسی برای خوشبختی زوجین و آینده مشترک آنها اثر مطلوبی ندارد و فقط می‌تواند موجب شادمانی و بدرقه همراهان برای رساندن عروس و داماد به خانه مشترکشان باشد، ولی اینکه این موضوع چرا موجب شده تا آسایش مردم مورد توجه نباشد جای سئوال دارد.

نباید شادمانی عده‌ای موجب تجاوز به حقوق سایر افراد شود، باید توجه داشت که حقوق شهروندی یکی از مواردی است که در زندگی مدرن باید به آن توجه کافی داشت، به واسطه اینکه من می‌خواهم شاد باشم نمی‌توانم آسایش دیگران را برهم بزنم.

آشنا نبودن با حقوق شهروندی از دلایل مهم ایجاد سر و صدا و مزاحمت شبانه در پایان مراسم عروسی است، هنوز رعایت حقوق شهروندی برای افراد جامعه درونی نشده است چون آموزش‌های شهروندی آن گونه که باید به افراد جامعه آموزش داده نشده است.

اگر چه  راهکار حل مزاحمت‌های شبانه برخی افراد پس از پایان مراسم عروسی انتظامی و امنیتی نیست بلکه راه‌حل آن روش‌های آموزشی و فرهنگی است،اما نیروی انتظامی نیز در این زمینه دخیل است.

همگان می‌توانند در محیط‌های بسته به شادی بپردازند و کسی مانع آنان نمی‌شود و لی در صورت حضور در خیابان برای ادامه شادی باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد.

بیشتر کارناوال‌های عروسی زنجان از جاده گاوازنگ از محل بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان عبور می‌کنند که این امر موجبات ناراحتی بیماران را فراهم می‌کند.

بیمارانی که بر روی تخت  بیمارستان هستند، نمی توانند گزینه مناسبی برای آزار و سلب آسایش باشند.

از طرف دیگر اکثر کارناوال‌های عروسی از میدان ولیعصر زنجان که بیمارستان ولیعصر زنجان در آن قرارداد عبور می‌کنند که این امر نیز مشکلاتی را برای بیماران به وجود می‌آورد.

چهار راه سعدی نزدیکترین مسیر به بیمارستان شهید بهشتی زنجان است که هر شب شاهد عبور کارناوال‌های شادی با صداهای بلند و آزار دهنده است.

برگزاری کاروان و کارناوال‌های جشن عروسی تا نزدیکی صبح، با ایجاد سر و صدا و بوق‌های ممتد و اعمال خلاف شئون دینی و اجتماعی برای شهروندان ایجاد مزاحمت می‌کند که باید حل شود.

شادی اینگونه مراسم‌ها را نباید به بهای رنج و آزار جمعی از کهنسالان یا خردسالان، بیماران یا خستگانی که در حال استراحت هستند، تمام کنیم.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی زنجان در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه نباید خوشحالی عده ای از مردم موجب سلب آسایش مردم شود، افزود: پلیس وظیفه ایجاد آسایش و راحتی برای همه مردم را در دستور کار دارد.

جعفر کردلو  بر لزوم رعایت قوانین توسط کاروان‌های عروس تاکید کرد و افزود: در صورت عدم رعایت قانون، صاحبان کاروان‌های عروس احضار و با موارد غیر قانونی برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه این کارناوال‌ها نباید برای مردم مزاحمت ایجاد کنند، افزود: برخورد قانونی با چنین افرادی صورت می‌گیرد.

فارس امیدوار است این گزارش تلنگری برای افراد که آسایش مردم را به خطر می‌اندازند، باشد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=3864

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.