• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
10

تهمت تقلب به نظام غیرقابل بخشش است/ خنثی سازی ۱۱ عملیات انتحاری در یک سال/ ماهیت آمریکا تغییر نمی‌کند

  • کد خبر : 4238
  • 05 مهر 1392 - 23:57
تهمت تقلب به نظام غیرقابل بخشش است/ خنثی سازی ۱۱ عملیات انتحاری در یک سال/ ماهیت آمریکا تغییر نمی‌کند

سرلشکر جعفری گفت: سپاه تنها نهادی در نظام مقدس جمهوری اسلامی است که تاسیس شده تا انقلاب اسلامی را حفظ و پاسداری کند و دستاوردهای آن را نگه دارد. به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس برنامه تلویزیونی شناسنامه با حضور سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شبکه سه سیما آغاز شد. سردار جعفری […]

سرلشکر جعفری گفت: سپاه تنها نهادی در نظام مقدس جمهوری اسلامی است که تاسیس شده تا انقلاب اسلامی را حفظ و پاسداری کند و دستاوردهای آن را نگه دارد.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس برنامه تلویزیونی شناسنامه با حضور سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شبکه سه سیما آغاز شد.

سردار جعفری در این برنامه ضمن تبریک به مناسبت هفته دفاع مقدس، در پاسخ به این سؤال که نام شما محمدعلی است یا عزیز جعفری، اظهارداشت: نام شناسنامه‌ای بنده محمدعلی است اما از بدو تولد در خانه عزیزالله صدایم می‌کردند و علتی که این نام در جبهه هم مورد استفاده قرار می‌گرفت به این دلیل بود که با توجه به اینکه در دفاع مقدس با یکی از دوستان و نزدیکان با همدیگر بودیم و او مرا با اسم کوچک صدا می‌کرد دوستان دیگر هم با همین اسم صدا کردند؛ «عزیز جعفری» بیشتر به عنوان فامیل و نام خانوادگی شناخته می‌شود اما اسم کوچک من محمدعلی است.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به این سؤال که یک نشریه آمریکایی نام شما را در فهرست ۵۰۰ نفره افراد قدرتمند دنیا منتشر کرده است؛ آیا از این موضوع اطلاع‌دارید، تصریح‌کرد: نشریات، سایت‌ها، و رسانه‌‌های خارجی خیلی چیزها می‌نویسند؛ از این نکته اطلاع داشتم و در واقع این نشانگر اقتدار سپاه است که ما چون خادم آن هستیم و مسئولیت سپاه را بر عهده داریم نام بنده را برده اند، غربی‌ها توجیه نیستند که فرد یا افراد خیلی در جمهوری اسلامی یا نظام اسلامی و الهی مطرح نیستند بلکه این سازمان قدرتمند سپاه پاسداران است که تولید قدرت کرده است اما اینها اینطور برداشت کرده‌‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که جایگاه فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نظام جمهوری اسلامی کجاست، یادآورشد: همین طور که شاهد هستید انقلاب اسلامی ایران نکته بسیار مهمی که دارد استمرار خود انقلاب اسلامی است؛ هیچ انقلابی در طول تاریخ عمرش به اندازه عمر پویای انقلاب و استمرار انقلاب که هرچه زمان جلوتر می‌رود انقلاب به مراحل بالاتر خود نزدیک‌تر می‌شود، نبوده و چنین انقلابی را نداشته‌ایم؛ حتی اگر به صدر اسلام هم نگاه کنیم بعد از ۱۰ سال تشکیل حکومت اسلامی در عربستان و مدینه و بعد از رحلت پیامبر، یک وضعیت دیگری غیر از آنچه که خداوند متعال و پیامبراکرم(ص) ترسیم کرده بودند، پیش‌ آمد.

سردار جعفری تأکید کرد: بنابراین در انقلاب اسلامی آنچه که خیلی مهم است و دنیا را شگفت‌زده کرده همین استمرار وضعیت انقلابی و ماندن انقلاب اسلامی در مسیر اولیه خود است؛ همان جهت‌گیری که حضرت امام خمینی (ره)پایه‌گذاری کردند، همان خط امروز بعد از ۳۶ -۳۵ سال، دنبال می‌شود و این نکته شگفت‌انگیز انقلاب اسلامی ما است.

وی ادامه داد: اینجا سپاه پاسداران همین مسئولیت را بر عهده دارد یعنی حفظ انقلاب؛ سپاه تنها نهادی در نظام مقدس جمهوری اسلامی است که تاسیس شده تا انقلاب اسلامی را حفظ و پاسداری کند و دستاوردهای آن را نگه دارد و حتی به قول مقام معظم رهبری در جهت‌گیری‌‌های انقلاب اسلامی نقش ایفا کند.

فرمانده سپاه پاسداران افزود: بنابراین مسئولیت فرمانده سپاه مسئولیت خیلی خطیر و سنگینی است؛ البته به جز تحمل فشار و بار سنگین این مسئولیت، خادمی انقلاب اسلامی و خدمتگزاری به مردم مومن و انقلابی ایران اسلامی که همه انقلاب اسلامی مدیون دین و ایمان مردم ما است، جز مجاهدت کار دیگری نیست.

سردار جعفری در پاسخ به این سؤال که آیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نیروی نظامی مانند نیروهای نظامی مرسوم دنیا است، گفت: خیر، این نکته مهمی است. وجه تمایز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نیروهای دیگر دنیا خیلی مشخص، روشن و زیاد است؛ آنچه ما مشترک هستیم با نیروهای نظامی دنیا ماهیت نظامی بودن ما است، این ماهیت هم به خاطر این است که ما برای دفاع از انقلاب اسلامی مانند ارتش‌های دیگر دنیا در عرصه زمین، دریا، هوا، ۳ نیروی قوی زمینی، دریایی، هوایی داریم و ماهیت سازمانی این ۳ نیروی سپاه نظامی است و بخش قابل توجهی از سپاه پاسداران را این ۳ نیرو تشکیل می‌دهند و ماهیت کلی سپاه چون خود سپاه نهاد مسلحی است و به خاطر این ۳ نیروی نظامی زمینی، دریایی و هوایی، ماهیت غالب سپاه قرار شده نظامی باشد آن هم بعد از دفاع مقدس این ماهیت در مجلس شورای اسلامی قانونی شد.

وی اضافه‌کرد:‌ اما از همان ابتدا این تذکرات توسط مقام معظم رهبری به سپاه داده می‌شد که توجه داشته باشید شما درست است نظامی هستید اما قبل از اینکه نظامی باشید یک نهاد انقلابی و نیروی مردمی و مکتبی هستید و ویژگی‌های خاص خود را باید داشته باشید و آنها را در سپاه حفظ کنید و مدام این تذکرات به سپاه داده می‌شد و سپاه هم به این نکته توجه داشته است که علی‌رغم اینکه ماهیتش نظامی است اما باید تفاوت‌هایی داشته باشد که در ۲-۳ مورد است.

جعفری ادامه داد: یکی اینکه اولا سپاه قبل از اینکه سازمان نظامی کلاسیک باشد یک نهاد انقلابی است؛ روحیه انقلابی باید در کل سپاه حاکم باشد، معنویت و مردم‌داری و نیروی مردمی بودن سپاه باید حفظ شود و این مقدم بر همه ویژگی‌های دیگر سپاه است.

سردار جعفری اظهارداشت: توانمندی‌های تخصصی سپاه مثل تجهیزات و فناوری هم بحث ثانویه‌ای است که سپاه پاسداران باید دنبال کند؛ مقدم بر تجهیزات محوری موضوع مردمی بودن، مکتبی بودن و انقلابی بودن سازمان سپاه است.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به این سؤال که شما از دانشجویان تسخیرکننده لانه جاسوسی سفارت آمریکا نیز بودید، برنامه‌ریزی آن چطور انجام شد و احساسات ضدآمریکایی که منجر به این اقدام شد، چگونه به وجود آمد، اظهارداشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کاملاً مشخص بود که آمریکا از طریق سفارتخانه خود در ایران کاملاً برنامه‌ریزی و نیروهای مخالف انقلاب را سازماندهی می‌کند و این برای قشر دانشجو و روشنفکر انقلاب مشخص و روشن بود.

وی یادآور شد: این برنامه‌ریزی در انجمن‌های اسلامی‌ دانشگاه‌های اصلی عمدتا دانشگاه تهران، صنعتی شریف و امیرکبیر انجام گرفت که دانشگاه‌های دیگر هم بودند اما محور اصلی، این ۳ دانشگاه بودند که با یکدیگر هماهنگی و برنامه‌ریزی برای تصرف لانه جاسوسی کردند؛ منتهی این کار با طبقه‌بندی بسیار بالا صورت گرفت.

جعفری خاطرنشان کرد: قبلا همه خیلی نمی‌دانستند خیلی با رعایت مسائل تشکیلاتی و طبقه‌بندی این مسئله تعداد خیلی محدودی از کادرهای اصلی‌ این ۳ دانشگاه می‌دانستند؛ به بهانه اینکه آن روز می‌خواهد علیه آمریکا راهپیمایی شود بقیه دانشجویان مطلع شدند ولی کم‌کم در حینی که به سمت لانه جاسوسی می‌رفتند بقیه نیز مطلع می‌شدند و اطلاع‌رسانی می‌شد که چنین کاری می‌خواهد صورت بگیرد.

سردار جعفری در پاسخ به این سؤال که مهمترین و بالاترین پست فرماندهی جنگ در چه سنی به شما محول شد و این مسئولیت با چه پشتوانه مدیریتی و توانمندی به شما داده شده بود، افزود: البته وقتی ما اینها را توضیح می‌دهیم برخی از پاسداران جوان ما این سوال برایشان پیش می‌آید که چرا امروز شما چنین مسئولیت‌هایی به ما نمی‌دهید؟ که باید گفت شرایط جنگ و جبهه کاملاً متفاوت با شرایط امروز است.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به این سؤال که البته شما هم امروز به جوان‌گرایی معروف هستید، گفت: هست، اما آن شدت را ندارد و آن نسبت را که ما بگوییم یک جوان ۱۷ و ۱۸ ساله حتی فرمانده تیپ بود، البته خود من سنم بیشتر بود و حدود ۲۴-۲۳ سال داشتم که فرماندهی تیپ عاشورا را در جبهه به عهده بنده گذاشتند؛ ولی شرایط جنگ و جبهه با شرایط امروز متفاوت بود.

وی تصریح‌کرد:‌ نکته دیگر اینکه اینکه زمان، زمان یادگیری، تجربه کسب کردن یا شرایطی که انسان بتواند مسئولیت بپذیرد به عبارت پختگی دوران دفاع مقدس کپسولی بود؛ یک ماه دفاع مقدس شاید با بیش از یک یا چند سال این دوران قابل مقایسه است و شاید به خاطر شرایط بحرانی و صحنه‌های درگیری در جبهه بود.

فرمانده کل سپاه افزود: مسئولیت اولی که در جبهه بر عهده ما گذاشتند، زمستان سال ۵۹ بود که ما سوسنگرد رفته بودیم و عراقی‌ها شهر سوسنگرد را یک بار تصرف و فرمانده سپاه آنجا را شهید کرده بودند و سپاه در این شهر منحل شده بود و باید دوباره تشکیل می‌شد؛ در اوایل آبان‌ماه سال ۵۹ که یک ماه بعد از جنگ بود؛ بعد ۱۵ روز که جنگ آغاز شد به عنوان نیروی بسیجی از طریق انجمن اسلامی دانشگاه تهران خودم آمدم، و اعزام هم نشدم و معرفی‌نامه‌ای برای خودم نوشتم چون مهر انجمن دست خودم بود و خودم را به جبهه معرفی کردم؛ آنجا چند نفر تا از برادران پاسداری که قبلاً در دوران انجمن اسلامی ما را دیده بودند، من را شناختند که یکی از آنها شهید اسماعیل دقایقی بود.

وی ادامه داد: از طریق انجمن اسلامی گاهی یکدیگر را می‌دیدیم؛ آنجا ما را دیدند ما می‌خواستیم به خرمشهر برویم ولی هرچه اصرار کردیم قبول نکردند و گفتند شما را برای کار دیگر نیاز داریم و یک دوره یک هفته‌ای آموزش خمپاره ۱۲۰ برای ما گذاشتند که ما آن را به نیروهای بسیجی و مردمی منتقل کنیم، از نیروهای ارتشی یاد گرفته سپس منتقل کنیم.

جعفری گفت: بعد از اینکه این دوره یک هفته‌ای به اتمام رسید به ما گفتند حالا باید آموزش دهید اما ما گفتیم نمی‌شود با این یک هفته آموزش دهیم باید یک دوره عملی برویم در جبهه و مدتی کار کنیم بعد بتوانیم بیاییم آموزش بدهیم. هرچه گفتند، ما قبول نکردیم. در همین گیر و دار شهید دقایقی حکم گرفت که سپاه سوسنگرد را مجددا تشکیل دهد.

سردار جعفری تصریح‌کرد:‌ در اینجا شهید دقایقی به بنده هم گفت که برای کمک به ما به سوسنگرد بیا؛ آنجا رفتیم و اولین مسئولیتی که به عهده ما گذاشتند در آبان سال ۵۹ مسئول خمپاره‌های شهر سوسنگرد بود یعنی ادوات که بعدا در جبهه مطرح شد؛ با مسئولیت ما این را راه انداختیم بعد مسئولیت آموزش سپاه سوسنگرد را بر عهده ما گذاشتند که انتقال دوره‌های آموزشی و بردن نیروهای بسیج مردمی در کنار واحدهای یگان های ارتش که در خود جبهه مستقر بودند آموزش دهیم ولی کم‌کم به کارهای عملیاتی منتقل شدیم.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به این سؤال که چرایی ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر نظرات مختلفی وجود دارد نظر شما در این زمینه چیست، گفت: آنچه که قابل توجه است و کمتر روی آن صحبت می‌شود در مورد پیروزی نظامی ایران بر دشمن در دفاع مقدس است، این پیروزی نظامی با آزادسازی خرمشهر حاصل شد البته ما ۴ عملیات بزرگ انجام دادیم عملیات ثامن‌الائمه، طریق‌القدس، فتح‌المبین، بیت‌المقدس. در نیمه دوم سال ۶۰ یعنی یک سال که از جنگ گذشت، عملیات ثامن‌الائمه و حصر آبادان شروع شد و تا سوم خرداد ۱۳۶۱ که حدود ۸-۷ ماه می‌شود این چهار عملیات بزرگ پی در پی انجام گرفت و نتیجه آن عملیات بیت‌المقدس بود که منجر به فتح خرمشهر شد و صدام دید که ایران به دور پیشروی افتاده است و دستهایش بالا رفت و تسلیم شد.

جعفری خاطرنشان کرد: بنی‌صدر در دی‌ماه ۵۹ می‌خواست پای میز مذاکره بنشیند و فکر کرد دیگر نمی‌تواند کاری بکند ولی با همت و مقاومت و تلاش و مجاهدت نیروهای مردمی و سپاهی و همه صورت گرفت و وحدتی که با فرار بنی صدر بین سپاه و ارتش ایجاد شد، این خیلی کمک کرد و بعد از یک سال و نیم خرمشهر آزاد شد.

وی گفت: این پیروزی نظامی ما به صورت قاطع بر دشمن صورت گرفت و عراق اعلام کرد دنبال آتش بوده و اعلام عقب‌نشینی کرد و گفت من عقب‌نشینی می‌کنم؛ جمهوری اسلامی هم قبول کرد و گفت عقب برو تا ببینیم که آیا راست می گویی یا نه؟ ارتش عراق عقب‌نشینی کرد و روی مرزها مستقر شد اما از آنجایی که ماهیت صدام را می‌شناخت و واقعا قابل اعتماد هم نبود، حرف امام این بود که صدام قابل اعتماد نیست می‌خواهد فرصت از ما بگیرد و نیروهایش را بازسازی و دوباره به ایران حمله کند.

وی ادامه داد: هر کشوری که در حال جنگ باشد به محض اینکه آتش‌بس پذیرفتند و زیر بار آتش‌بس رفتند آتش‌بس همین طور تا آخر می‌ماند یعنی حالت نه جنگ نه صلح باقی می‌ماند؛ مثل اسرائیل و سوریه البته سوریه خود را آزاد نکرد و این حالت پیش آمد و نزدیک به نیم قرن است که این حالت وجود دارد. قطعنامه‌ای صادر نشد و فقط ارتش عراق گفت من عقب می‌آیم؛ اما این کافی نبود. او باید جواب می داد که اصلا به چه مجوزی به ایران حمله کرده؟ و تجاوز به خاک ایران داشت و این همه خسارت وارد کردی؟

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود:‌ از این رو امام با دوراندیشی و تدابیر حکیمانه و الهی که داشتند نپذیرفتند چون قطعنامه‌ای در کار نبود که سازمان‌های بین‌المللی صدام را محکوم کنند و متجاوز معلوم شود. چون آنها می‌گفتند ایران شروع کرده بوده و حتی تهمت هم به ایران زدند. اگر همین طور آتش بس را می‌پذیرفتیم، این حالت ادامه یافته و هیچ چیز معلوم نمی‌شد و ایران به حق خود نمی‌رسید.

وی افزود: این تدبیر الهی و حکیمانه‌ای که بود که تنها در امام وجود داشت و حتی اگر کس دیگری این را می‌فهمید که باید چنین کاری کند، جرات بیانش را نداشت.

فرمانده کل سپاه تصریح کرد: به این دلایل باید جنگ ادامه می‌یافت تا متجاوز معلوم شود و نظام بین‌المللی بپذیرد که متجاوز و تجاوزگر کیست؟ و مهمتر از همه اینکه مرزهای ایران امنیت یابد. در این حالت نه جنگ و نه صلح نباشد یک امنیت دائمی که امروز به برکت ۸ سال دفاع مقدس حاکم بر مرزها اگر آن روز پذیرفته می شد، امروز نبود.

سردار جعفری در ادامه در خصوص بخش‌هایی از خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال ۶۶ مبنی بر اینکه شما و آقایان کوثری و محصولی از کمبود سلاح و پتو گزارش می دادید، آیا چنین وضعی باعث پذیرش قطع‌نامه شد، افزود: اینگونه نبود که سال آخر جنگ اینگونه باشد. در جنگ ۲ نگاه از نظر سیاسی و مدیریتی وجود داشت. یکی نگاه حضرت امام بود که باید جنگ ادامه یابد و صدام تنبیه شود و کسب اطمینان صددرصدی از امنیت ایران باشد این نگاه حضرت امام و همچنین حضرت آقا بود که آن زمان رئیس جمهور بودند ولی نگاه دیگری هم وجود داشت که برخی مسئولان آن زمان داشتند که باید زودتر جنگ را تمام کنیم لذا در همان سال ۶۳-۶۲ به ما می‌گفتند یک عملیات موفق کنیم و بر سر میز مذاکره جنگ را تمام کنیم. این نگاه، نگاه قطعی امام نبود.

وی افزود: همان طور که امروز هم بین دیدگاه‌ مقام معظم رهبری با برخی از مسئولان در برخی از مسائل متفاوت است مثلا در موضوع رابطه با دشمن یا مذاکره با آمریکا بحث استقامت و پایداری ‌در برابر دشمن متفاوت است. این تفاوت دیدگاه توسط مسئولانی که بودجه و امکانات کشور در دست آنها بود و عمدتا در دولت بودند، وجود داشت البته آن زمان حضرت آقا رئیس‌جمهور بودند اما اختیارات اجرایی کشور دست نخست وزیر بود. اینکه این دیدگاه در میزان پشتیبانی دولت از جنگ موثر بود یا نه نمی‌توانیم قضاوت کنم و به صورت منطقی بگوییم و کسی را متهم کنیم ولی آنچه که به صورت قطع و یقین در فرماندهان جنگ وجود داشت و برداشتمان این بود اگر چنانچه دولت در پشتیبانی بیشتر از جبهه مصمم باشد، ما با این مشکلات مواجه نمی‌شدیم.

سرلشکر جعفری در پاسخ به این سؤال که جدی‌ترین تهدیدی که تاکنون علیه نظام جمهوری اسلامی ایران وجود داشته است چه بوده، گفت: همانگونه که می‌دانید رسالت اصلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حفظ انقلاب است و دفاع از مرزهای کشور و مقابله با هجوم دشمن خارجی وظیفه دوم ما است و حفظ تمامیت ارزی وظیفه ارتش است. وظیفه اصلی و اولیه سپاه دفاع از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن است.

وی افزود: به همین دلیل سپاه پاسداران تنوع مأموریتی بسیار بالایی دارد، مقابله با تهدیدات دفاعی سخت، مقابله با تهدیدات امنیتی از جنس مسلحانه و غیر مسلحانه، چرا که ما دو تعریف از تهدیدات امنیتی داریم یکسری از تهدیدات امنیتی آنهایی است که در شمال غرب کشور و یا کردستان وجود دارد و تهدیدات مسلحانه است و یک نوع تهدیدات امنیتی غیرمسلحانه است مانند ماجراهای سالهای ۷۸ و یا ۸۸ و یا تهدیدات فرهنگی و سیاسی.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: سؤال اینجاست که انقلاب اسلامی که سپاه پاسداران مسئول حفظ آن است و باید به استمرار انقلاب کمک کند، با چه چیزی بیشتر از همه تهدید می‌شود، پاسخ این سؤال یک چیز نیست و در هر مقطع زمانی متفاوت است.

سرلشکر جعفری گفت: در ۱۰ سال اول، تهدید نظامی علیه انقلاب جدی‌ترین تهدید بوده است ولی بعد از آن، تهدید جنگ تمام شد گرچه تهدید وجود داشت اما بالفعل نشده بود، اما تهدید فرهنگی و تهدید سیاسی در اواسط انقلاب را ما شاهد بودیم و انقلاب از مسیر سیاسی تهدید شد و حتی در حاکمیت نفوذ کردند و شعار توقف انقلاب اسلامی را سر دادند و گفتند ما انقلاب را می‌خواهیم چه کار کنیم.

عضو شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: آنها می‌گفتند حالا در سال ۵۷ انقلاب پیروز شده است و مستقر شده و ما دیگر انقلاب لازم نداریم و باید مردم خود را اداره کنیم و آب و نان آنها را تأمین کنیم. شعارهای انقلاب در مقابل ظلم دشمنان و استکبار دشمنان و ظلم‌ستیزی که شعار اصلی انقلاب است و حضرت آقا نیز بر آن تأکید کردند، حمایت از مستضعفین و مظلومان جهان، حمایت از مسلمانان شعار اصلی انقلاب است.

وی افزود: این مقابله با ظلم استکبار و حمایت از محرومین و مستضعفین شعار اصلی انقلاب اسلامی و یک حکومت دینی است. آنها می‌گفتند که این شعار باید متوقف شود و شعار نه غزه نه لبنان را می‌گفتند و این شعارها دستاوردهای همین نگاه بود.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: غیر از دوران دفاع مقدس که تهدید نظامی تهدید اصلی بوده است، تهدید فرهنگی، سیاسی و حتی اقتصادی امروز به صورت همزمان بر ما فشار می‌آورد که همان جنگ نرم است و این تهدید اصلی علیه انقلاب است.

سرلشکر جعفری ادامه داد: اتفاقا در جنگ تحمیلی به انقلاب اسلامی که سپاه پاسداران محصول حراست از آن است، لطمه وارد نشد گرچه به تمامیت ارضی ما هجوم شد اما اصل انقلاب اسلامی مورد تهدید واقع نشد و به قول حضرت امام ما در جنگ انقلابمان را به دنیا معرفی کردیم.

وی افزود: خود جنگ سبب شد تا انقلاب بیشتر در دنیا توسعه پیدا کند اینکه در دیگر کشورها انجام می‌گیرد، یعنی بیداری اسلامی مدیون جنگ ۸ ساله است و این هم یعنی صدور انقلاب.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: جنگ نه تنها انقلاب اسلامی را مورد تهدید قرار نداد بلکه آن را تقویت و حتی صادر کرد. تهدیدات سیاسی، اقتصادی و امنیتی می‌تواند انقلاب اسلامی را مورد تهدید جدی قرار دهد. عده‌ای از اواسط انقلاب در حاکمیت نفوذ کردند و شعار توقف انقلاب را سر دادند که حضرت آقا از همان روز چفیه را روی دوش مبارک خود انداختند و جلوی این حرکت انحرافی علیه مسیر راستین انقلاب اسلامی ایستادند.

وی در ادامه تصریح کرد: بزرگترین تهدید علیه انقلاب اسلامی بعد از جنگ تحمیلی فتنه ۸۸ است. من هم در جنگ بودم و هم در فتنه ۸۸، در فتنه ۸۸ خط به مراتب سنگین‌تر و جدی‌تر از جنگ برای انقلاب اسلامی بود.

جعفری ادامه داد: این مسئله تهدید علیه انقلاب اسلامی و حرکت دینی انقلاب اسلامی بود. در فتنه ۸۸ ما تنها نگاه به داخل نکنیم، در فتنه ۸۸ بسیاری از عوامل داخلی آگاهانه و بسیاری هم ناآگاهانه همراهی کردند که البته بسیاری هم پشیمان شدند و فهمیدند چه کلاهی بر سر آنها رفته است اما برنامه‌ریزی اصلی آن خارج کشور بود همانگونه که آمریکایی‌ها به آن اقرار کردند.

وی در پاسخ به اینکه آیا بحث‌هایی که تاکنون در مورد حمله به ایران مطرح شده است تنها جنگ روانی و تبلیغاتی بوده است و یا بعضی از آنها واقعا به نقطه عملیاتی رسیده است، افزود: شاید من از معدود کسانی هستم که معتقدم دشمن به این زودی‌ها جرأت حمله به ایران را ندارد و حتی از سال ۸۰ به این طرف که واقعه ۱۱ سپتامبر به وجود آمد و آمریکایی‌ها تلاش کردند که انقلاب اسلامی ایران را کنترل کنند و رفتار انقلاب را تغییر دهند هدف اصلی این بود به افغانستان حمله کردند تا بتوانند جا پای خود را در افغانستان محکم کنند و به عراق حمله کردند تا بتوانند در عراق مستقر شوند و حلقه محاصره ایران را کامل کنند که بتوانند حساب ایران را برسند.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: من از همان موقع در سال ۸۲ و چند ماه بعد از حمله آمریکایی‌ها به عراق که خیلی‌ها احتمال می‌دادند آمریکا به ایران حمله کند، ‌گفتم که چنین حمله‌ای رخ نخواهد داد، دلیل آن هم این بود که تا زمانی که این شرایط ما حفظ شود و مردم پشت سر ما باشند و نظام را قبول داشته باشند و حمایت می‌کنند از نظام و این آمادگی در نیروهای مسلح ما وجود دارد که اتفاقا با سال ۸۲ و سالهای انتهایی جنگ قابل مقایسه نخواهد بود، چنین اتفاقی نمی افتد.

سرلشکر جعفری ادامه داد: امروز به هیچ عنوان توان دفاعی ما و ساختارهایی که پیش‌بینی شده با آن زمان قابل مقایسه نیست. در کنار این عامل اصلی که همان حضور مردم در صحنه و حمایت آنان از آرمان‌های انقلاب، از اسلام و دین و همچنین رهبری و مجموعه نظام انقلاب اسلامی با قدرت استمرار دارد. حمایت قاطبه مردم ما به لحاظ تاریخی چیزی جز تحقق وعده الهی نیست. وقتی مردم در جامعه‌ای با عزم راسخ از دین حمایت می‌کنند انقلاب اسلامی یعنی همین. زمانی که حمایت اکثریت قاطع مردم در یک جامعه از دین خدا صورت می‌گیرد وعده خدا محقق می‌شود و رعب شدید در دل دشمنان می‌افتد و این رعب و نصرت‌‌های الهی بازدارنده است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: زمانی که می‌گوییم دشمن جرأت حمله به انقلاب اسلامی را ندارد به همین دلیل است، این آمادگی ما و حضور مردم در صحنه و یاری دین اینها و همچنین نصرت الهی و رعبی که خداوند در دل دشمن می‌اندازد بزرگترین عامل بازدارنده است، امروز امنیتی که در ایران حاکم است بی‌نظیر است، به عنوان مثال در مرزهای جنوب شرقی ما که بسترهایی برای تهدید وجود دارد که البته آنجا نیز این مسئله صد در صد از بین رفت چرا که ما امنیت آنجا را به خود مردم سپرده‌ایم و اینها با جان و دل از خاک ما دفاع می‌کنند.

وی افزود: آنها با برنامه ریزی، روش‌های وحشیانه و عملیات‌های انتحاری به دنبال ضربه زدن به ما بودند. در چنین حملاتی امکان ندارد که شما بتوانید جلوی حملات انتحاری را بگیرید اما ایران توانسته است چنین کاری را انجام دهد. ظرف یک سال گذشته ۱۱ مورد عملیات انتحاری خنثی شده است و زمانی که تلاش کردند وارد مرزها شوند ما جلوی آنها را گرفته‌ایم.

وی افزود: وقتی در یک کشوری ساختار دفاعی و امنیتی افزایش می‌یابد قابل مخفی کردن نیست به عنوان مثال در موضوع امنیت داخلی امروز نزدیک به ۲۰۰ گردان امام علی (ع)، بسیج، خاص ناامنی‌های شهری داریم که در سال ۸۸ نداشتیم و با این وجود بسیجیان جانفشانی کردند.

سردار جعفری با بیان اینکه ما تا ۴ -۵ سال پیش به دلیل مشکلات ساختاری نمی‌توانستیم تیپ‌های مردم پایه‌‌ای که برای دفاع زمینی بود در بدنه بسیج سازمان‌دهی کنیم تا آمادگی‌شان بالا برود، خاطر نشان کرد: الان بیش از ۶۰۰ گردان امام حسین(ع) بسیج علاوه بر توان قبلی‌مان آماده شده‌اند و به صورت کاملا تخصصی در حال آموزش هستند و توانمندی‌مان در این زمینه روز به روز در حال افزایش است.

وی در ادامه گفت: این عزم و اراده مردمی به غیر از توان موشکی، پدافندی و دفاع در حریم هوایی کشورمان در بحث رادارها است که در این زمینه نیز مطالعات و پیشرفت‌های بسیار خوبی کرده‌ایم که دیگر متکی به سلاح‌های خارجی نیستیم و در این بخش به خودکفایی کامل رسیده‌ایم.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه اصلی‌ترین وظیفه سپاه مقابله با تهدیدات علیه نظام است اگر روزی تهدیدات سیاسی علیه نظام وجود داشته باشد سپاه پاسداران چه واکنشی نشان می‌دهد؟ گفت: مقام معظم رهبری هفته پیش فرمودند در موضوع سیاسی تا زمانی که موضوع رقابت سیاسی در چارچوب قانون است سپاه نباید وارد شود ولی باید سپاه هوشیار باشد و هویت تفکرات انحرافی جریانات سیاسی که مغایر با اهداف نظام است را باید به خوبی بشناسد.

سردار جعفری در ادامه تصریح کرد: زمانی که دیدگاه‌های انحرافی سیاسی می‌خواهد برخلاف قانون در نظام ورود پیدا کند و اثرگذار باشد، مانند فتنه سال ۸۸ که مبنای سیاسی داشت و بعدا به موضوع امنیتی تبدیل شد سپاه وارد عمل می‌شود و سپاه باید با هوشیاری و اشراف اطلاعاتی، مسائل سیاسی را پیش‌بینی و هشدارهای لازم را بدهد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه رابطه سپاه با کدام یک از دولت‌ها بهتر بوده است، خاطر نشان کرد: ابعاد این مسئله مختلف است، هر دولتی معتقد بوده که رد یک زمینه خاص باید بیشتر کار شود سپاه نیز در آن بعد به دولت کمک کرده است غیر از دولت دوم خرداد که توسعه‌ای که هدف گذاشته بود با اهداف انقلاب مغایر بود و سپاه همکاری خود را با این دولت به شدت پایین ‌آورد.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: اما اگر دولت دوم خرداد می‌خواست که برای مردم کار کند ما نهایت همکاری را با دولت می‌کردیم و هر جایی که مشاهده کردیم که این دولت می‌خواهد برای مردم کار کند به آن کمک کردیم مثلا اقدامات سازندگی که از دولت قبل دوم خرداد ایجاد شده بود در این دولت نیز خیلی کم وجود داشت و سپاه در این امر به دولت کمک کرد.

سردار جعفری خاطر نشان کرد: در دولت نهم و دهم احساس نیاز به کمک و نقش سپاه در سازندگی کشور به شدت افزایش یافت و سپاه نیز به پختگی لازم رسیده بود و تجهیزات آن نیز افزایش یافته بود از طرف دیگر فشار دشمن نیز افزایش یافته بود و شرکت‌هایی که برای تکمیل پارس جنوبی با ایران قرارداد بسته بودند نیز رفتند و سپاه گفت که آمادگی انجام این کار را دارد و دولت نیز استقبال کرد و هر دولتی در زمینه‌ای که برای کمک به مردم به صحنه بیاید و از سپاه کمک بخواهد سپاه هم تکلیف خود را به خوبی انجام خواهد داد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه پیام‌های مهم داخلی و خارجی انتخابات ۹۲ را چه می‌دانید، گفت: انتخابات ۹۲ همان طوری که مقام معظم رهبری پیش‌بینی کرده بودند حماسه‌ای سیاسی بود که باید آفریده می‌شد که الحمدالله این کار انجام شد و انتخابات بسیار خوب و امنی برگزار شد.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه افزود: بحثی که مطرح کردم به معنای این نیست که در انتخابات قبلی دقت نمی‌شد ولی در این انتخابات چون همه مراقب بودند باعث این شد که دقت در همه انتخابات گذشته در انتخابات سال ۹۲ برای مردم ایران و جهان بروز کند و خود را نشان دهد.

سردار جعفری خاطر نشان کرد: امانتداری در رأی مردم موضوعی نیست که نظام اسلامی بخواهد با آن بازی کند، ما ادعای این را داریم که نظامی اسلامی داریم و این نظام اسلامی نمی‌تواند در آرای مردم خیانت در امانت کند.

وی با بیان اینکه تهمت تقلب در انتخابات سال ۸۸ تهمت ناروایی بود که به هیچ وجه قابل بخشش نیست، گفت: در این انتخابات حالتی که پیش آمد و نسبت آرای کاندیدای منتخب با نفر بعدی حدود ۲۷۰ هزار رأی شد یک کار الهی و خدایی بود که برای همه مردم دنیا که تردید داشتند جمهوری اسلامی با آرای مردم چگونه برخورد می‌کند، پاکدستی نظام اسلامی ثابت شد.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: هیچ صحنه دیگری نمی‌توانست به صورت حقیقی افتاد بیفتد همه مردم در آن حضور داشته باشند و بتوانند نتیجه کار خودشان را ببینند و مهمتر از همه تهمت‌های ناروای ناجوانمردانه در ذهن دوست و دشمن پاک شود و بزرگترین توفیق انتخابات ۹۲ وحدت مردم شد.

سردار جعفری در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه در شرایط کنونی بهترین واکنش ما به آمریکایی‌ها چگونه باید باشد، تصریح کرد: ماهیت آمریکایی‌ها هیچ وقت تغییر نمی‌کند ولی ممکن است استقامت و پایداری نظام اسلامی روی اصول خود و مشاهده برخی از خصلت‌های مردم که زیر بار حرف زور نمی‌روند باعث این بشود که دشمن کوتاه بیاید.

وی با اشاره به اینکه زیر بار حرف زور نرفتن بزرگترین درس عاشورا بود گفت: علاوه بر آموزه‌های دینی در فرهنگ ایرانی ما نیز هیچ وقت ایرانیان زیر بار حرف زور نرفتند و جامعه ایرانی و اسلامی در مقابل فشار و تهدید همیشه متحد می‌شود.

فرمانده سپاه پاسداران با بیان اینکه انسجام ملی با فشارها و تهدیدهای دشمن افزایش می‌یابد، گفت: اگر روزی دشمن سر عقل بیاید و بفهمد که تهدید و فشار و اتخاذ زبان زور با ملت ایران جواب عکس و منفی می‌دهد ممکن است پای مذاکرات بنشیند.

سردار جعفری با بیان اینکه نرمش قهرمانانه یعنی نظام متکی به باورهای ایرانی و اسلامی مردمش قدرتمند است و مثل یک کوه استوار در مقابل تمام فشارهای دشمن ایستاده است، گفت: در همین حالت اقتدار، نرمش هم باید وجود داشته باشد و این نرمش قهرمانانه برای این است که به دشمن بگوییم ما حاضریم بنشینیم و صحبت بکنیم و ببینیم که آیا آنها فهمیده‌اند یا نه. باید حالی‌شان کنیم که ایران در مقابل حرف زور هیچ وقت تسلیم نمی‌شود و آنها باید کوتاه بیایند.

وی با بیان اینکه این حرفهایی که رئیس‌جمهور محترم در این روزها زدند کاملا در چارچوب اصول نظام بود و نتیجه ایستادگی در چند سال گذشته است، تصریح کرد: سال گذشته فشار اقتصادی زیادی بر روی کشور بود ولی مردم در ۲۲ بهمن ۹۱ و انتخابات ۹۲ حضور گسترده‌ای داشتند و دشمن اگر عاقل باشد و بخواهد دقیق و هوشمندانه به ارتباط با ایران نگاه بکند، می‌فهمد که تهدید جواب نمی‌دهد و باید با ایران حرف زد.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: نرمش قهرمانانه یعنی ما از اصول خود به هیچ وجه عدول نمی‌کنیم اما در چارچوب اصول و مبتنی بر خط درست انقلاب حرفمان را می‌زنیم و از حقوقمان دفاع می‌کنیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=4238

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.