• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 17 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 26 March - 2024
11

سیگار، سراب دنیای متجدد غرب برای زیبایی خانم‌ها

  • کد خبر : 4216
  • 05 مهر 1392 - 17:55
سیگار، سراب دنیای متجدد غرب برای زیبایی خانم‌ها

کشورهای غربی همواره با کشف دغدغه‌های مردم کشورهای جهان سوم تلاش می‌کنند تا آنها را با خود همراه سازند، زیبایی و تناسب اندام یکی از دغدغه‌های زنان امروزی است که راه حل واهی غرب برای رسیدن به این زیبایی سیگارهای لاغری است. به گزارش خبرنگار جامعه فارس، پسر سلانه سلانه در حالیکه کوله پشتی خود […]

کشورهای غربی همواره با کشف دغدغه‌های مردم کشورهای جهان سوم تلاش می‌کنند تا آنها را با خود همراه سازند، زیبایی و تناسب اندام یکی از دغدغه‌های زنان امروزی است که راه حل واهی غرب برای رسیدن به این زیبایی سیگارهای لاغری است.

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، پسر سلانه سلانه در حالیکه کوله پشتی خود را از این دست به آن دست می‌کند وارد خانه می‌شود، پدر و مادر با نیم نگاهی به یکدیگر با هم حرف می‌زنند و آرام از هم می‌پرسند: «لباس‌هایش بوی سیگار می‌داد؟».

این آغاز نگرانی‌های یک خانواده در سال‌های گذشته بود تا مبادا پسر نوجوان و جوانشان به سمت سیگار متمایل شود و در جمع محافل دوستانه سیگار، نقل و نبات محافل دوستانه آنها باشد.

اما متأسفانه با گذشت زمان و گسترش وسایل ارتباط جمعی شاهد نفوذ زیرپوستی فرهنگ غربی در کشور هستیم و بدون اینکه دختر و پسر نوجوان و جوان ایرانی با فلسفه کارهای هنرپیشه‌های هالیوودی آشنا شوند آنها را الگوی رفتاری خود قرار می‌دهند و با تقلید از آنها سعی می‌کنند خود را همسان آنها کنند، اما این همسان کردن چرا و به چه قیمتی اتفاق می‌افتد؟

سیگار بهانه‌ای برای ترک قلیان

یکی از معضلاتی که در سال‌های اخیر شاهد روند افزایشی آن در میان دختران کشورمان هستیم گرایش به استفاده از سیگار در محافل دوستانه است که زنگ خطر را برای جامعه شناسان و مسئولان به صدا درآورده است، دختران و پسران ما با این شتاب به کجا خواهند رسید؟

سمیه پورنسب دختر دانشجویی که اولین سیگار خود را در جشن تولد دوستش استعمال کرده است می‌گوید: قبل از اینکه سیگار استفاده کنم در میهمانی‌ها و جشن‌های خانوادگی ما قلیان همیشه وجود داشت و حتی قلیان وسیله‌ای است که هم اکنون نیز به عنوان یکی از وسایل اصلی در جهیزیه دختر باید وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در مراسم تولد یکی از دوستانم که در یکی از بوستان‌های تهران بود سیگار لایت به من تعارف شد و دوستانم می‌گفتند مضرات سیگار به مراتب کمتر از قلیان است و تو که قلیان استفاده می‌کنی چرا تا کنون سیگار را امتحان نکرده‌ای؟

در آن مراسم به من پیشنهاد دادند برای اینکه مصرف قلیان را کم کنم با سیگار لایت شروع کنم هم اکنون با گذشت سه سال نه تنها با سیگار نتوانستم قلیان را رها کنم بلکه الان در روزهایی که قلیان نمی‌کشم سیگار را استفاده می‌کنم.

خوشبختانه هنوز قبح خرید سیگار از دکه برای خانم‌ها شکسته نشده است

یکی از فروشندگان سیگار معتقد است خانم‌ها برای اینکه خود را هم ردیف با مردان نشان دهند به استفاده از سیگار روی می‌آورند و اکثر خانم‌ها نیز سیگارهای لایت و خیلی سبک را دوست دارند و معتقد هستند که آنها ضرر و زیان کمتری دارد.

وی می‌گوید: معمولاً دخترانی که سیگار استفاده می‌کنند خودشان برای خرید سیگار مراجعه نمی‌کنند چون هنوز خوشبختانه قبح خرید سیگار برای دختران هنوز شکسته نشده است و نگاه‌ها به دختری که از یک دکه سیگار می‌خرد نگاه خوبی نیست.

سعیده.ت دختری که در یکی از آرایشگاه‌های غرب تهران مشغول به کار است می‌گوید: یک روز در آرایشگاه با خانمی آشنا شدم که عنوان کرد با استفاده از سیگارهای لاغری توانسته در مدت کوتاهی به وزن ایده‌آل خود دست پیدا کند.

وی ادامه داد: این خانم مدعی بود که علی رغم اینکه مدت‌ها برای لاغری  رژیم‌های متنوعی را استفاده کرده بود اما به نتیجه نرسیده بود اما با استفاده از سیگارهای اسلیم توانسته بود در مدت کوتاهی به وزین ایده‌آل خود برسد.

این دختر آرایشگر افزود: با توجه به اینکه من آن زمان به شدت به دنبال لاغر کردن خودم بودم سیگار اسلیم را امتحان کردم که بعد از چند ماه نتیجه‌ای نگرفتم و متوجه شدم سیگار کشیدن فقط به یک عادت برای من تبدیل شده است که گاهی در جمع دوستان هم برای اینکه خودم را با کلاس‌تر از بقیه نشان بدهم از سیگار استفاده می‌کردم.

رئیس مرکز تحقیقات و پیشگیری کنترل دخانیات دانشگاه ‌علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: آمار سرطان دهان در سیگارهای «لایت» بیشتر از سیگارهای معمولی است و سیگارهای سبک و خنک تنها ترفند تبلیغاتی است.

زهرا حسامی با اشاره به آمار ۱۵ درصدی مبتلایان به سیگار در کشور بیان داشت: در سیگارهایی که در آن از بیوفیلتر استفاده می‌شود، به دلیل این‌که فرد سیگاری پک‌های عمیق‌تری می‌زند، میزان دود بیش‌تری وارد ریه فرد می‌شود بنابراین استفاده از بیوفیلتر، سرابی بیش نیست.

زیبایی دستاویز رسانه‌های غربی برای ترویج استفاده از سیگار در بین زنان

در این میان نباید از تبلیغات رسانه‌های بیگانه غافل بود، رسانه‌های بیگانه با شناسایی دغدغه‌های زیبایی شناسی زنان تلاش دارند در بیان فواید استفاده از سیگارهای تبلیغی خود مواردی را بیان کنند که خانم‌ها برای رسیدن به آنها حاضر هستند هزینه های گزافی را پرداخت کنند مانند لاغری و داشتن اندامی متناسب که در سال‌های اخیر شاهد گسترش تبلیغات در خصوص استفاده از این نوع سیگارها هستیم.

این رسانه‌ها معمولاً با بیان اینکه این سیگارها کاملا از مواد گیاهی ساخته شده‌اند و هیچگونه عوارضی ندارند سعی در همراه کردن مخاطب با خود دارند و معمولاً قیمت‌هایی برای این سیگارها گفته می‌شود که معمولاً برای تمام اقشار به راحتی قابل تهیه باشد.

محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با اعلام خطر در مورد افزایش  تبلیغات سیگارهای متنوع مخصوص زنان گفت: مصرف سیگار در زنان حدود ۳ درصد و در مردان حدود ۲۸ درصد است. به همین خاطر لازم است برای جمعیت زنان اقدامات فرهنگی گسترده‌تری انجام شود، چرا که این کمپانی‌ها بر روی افزایش مصرف دخانیات بر روی دختران و زنان جوانان ما سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال در حال حاضر سیگارهای مخصوص لاغری، سیگارهای مخصوص زنان باردار و سیگارهایی با رنگ‌های حیات‌بخش، تولید و به صورت گسترده تبلیغ می‌شود.

سیگار، ژستی برای عقب نماندن از قافله بازیگران

مجید ابهری جامعه شناس مصرف سیگار و قلیان در دهه گذشته بین نوجوانان و جوانان و بویژه دختران و زنان جوان افزایش چشمگیری داشته است علت اساسی این گسترش بخاطر تأثیرات شبکه ماهواره‌ای،دوستان و همسالان است.

وی ادامه داد: در یک پژوهش میدانی مشخص شد که ۷۰ درصد از دختران و زنان جوان اعلام کردند که بخاطر عقب نماندن از دوستانشان و همچنین بخاطر اینکه امروزی جلوه کنند سیگار یا قلیان استعمال می‌کنند.

ابهری تصریح کرد: ۱۰ درصد اعلام کردند که بخاطر سرگرمی و تفریح این کار را انجام می‌دهند و ۲۰ درصدد باقی‌مانده دلیل خاصی را برای استعمال سیگار بیان نکرده و عنوان کردند همینطوری سیگار می‌کشم.

این رفتارشناس افزود: البته باید گفته شود که مصرف سیگار دروازه ورود به اعتیاد است و متأسفانه کف سنی مصرف سیگار در بین دختران به ۱۷ سال رسیده است.

ابهری تصریح کرد: دو گروه از دختران و زنان جوان در زمینه مصرف سیگار وجود دارد یک گروه طرفداران هنرپیشه‌ها و بازیگران فیلم‌ها و سریال‌های ماهواره ای هستند که برای بزرگتر نشان دادن خود از سن شناسنامه‌ای خود اقدام به مصرف سیگار می‌کنند.

وی افزود: گروه دوم فقط براساس تقلید کورکورانه و برای اینکه پاسخی به دعوت‌های دوستان و همسالان خود ندارند مصرف سیگار را می‌پذیرند در این میان جای خالی مهارت اجتماعی «نه» گفتن دیده می‌شود و فرزندان ما در خانواده باید با این مهارت آشنا شوند و در مقابل دعوت دوستان و همسالان خود بتوانند نه بگویند و اگر از تمسخر و سرزنش آنها هراسی نداشته باشند مصرف سیگار در میان آنها ازبین خواهد رفت.

این جامعه شناس افزود: فروش سیگار نخی یا دانه‌ای در دکه‌های روزنامه فروشی نیز یکی از دلایل افزایش مصرف سیگار در بین جوانان و دختران است و باید با این مراکز برخورد قانونی صورت گیرد و مغازه‌ها اجازه نداشته باشند به دختران و پسران کمتر از ۱۸ سال سیگار بفروشند.

وی ادامه داد: آموزش‌های اولیه در مورد زیان‌های سیگار مخصوصاً در صداو سیما باید رشد چشمگیری پیدا کند و خانواده‌ها باید با رفتار خود الگوی مثبت رفتاری برای فرزندان باشند و زیان‌ها و عواقب خطرناک را به فرزندان خود یادآوری کنند.

افزایش مصرف سیگار در میان زنان در کلانشهر‌های کشور

جمعی از اساتید گروه علوم اجتماعی دانشگاه تهران بر اساس پژوهشی گسترده در کلانشهر تهران در رابطه با «عوامل جامعه شناختی موثر بر مصرف سیگار در بین زنان و دختران شهر تهران» به این نتیجه رسیده‌اند که ۷،۶ درصد از زنان در طول روز بیش از ۲۰ نخ سیگار مصرف می‌کنند که تحت عنوان «سیگاری قهار» شناخته می‌شوند. تحقیقی که در سطح شهر تهران با حجم نمونه بیش از ۵۰۰ نفر از زنان تهرانی در مناطق، پایگاه‌های اجتماعی و سطوح مختلف جایگاه‌های اجتماعی انجام شده است و نشان‌دهنده افزایش مصرف سیگار در میان زنان در کلانشهر‌های کشور است.

سیگار درک وارونه‌ای از پیشرفت و تجدد

شهلامیرگلوبیات عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با خبرنگار جامعه فارس گفت: یکی از مهمترین علت‌های گرایش خانم‌ها به سیگار این است که استفاده از سیگار را به نوعی پیشرفت و تجدد می‌دانند و اینکه عده‌ای بیان می‌کنند به خاطر فرار از دغدغه‌ها و مشکلات زندگی به سیگار روی می‌آورند اصلا قابل قبول نیست  و بیشتر نفوذ فرهنگ غربی در کشور بر افزایش مصرف سیگار تأثیر گذاشته است.

وی ادامه داد: راه پیشگیری از گسترش استفاده از سیگار در بین خانم‌ها راه‌های قهری نیست بلکه آموزش‌ها و دادن آگاهی‌ها در خصوص مضرات سیگار راهکار مفیدی برای جلوگیری از این موضوع است.

بیات اظهارداشت: افزایش استفاده از سیگار و قلیان یکی از دلایل افزایش ابتلا به سرطان است و این مسئله می‌تواند باعث بروز امراض ریوی باشد.

وی افزود: درکشورهای دیگر نیز استفاده از سیگار بین جوانان افزایش چشمگیری داشته است و هنوز رسانه‌ها به این موضوع به صورت کارشناسانه نپرداخته اند،همچنین مدارس و دانشگاه‌ها نیز باید برنامه ریزی کنند و اطلاعات و آموزش‌های لازم را در اختیار جوانان قرار دهند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=4216

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.