• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
7

نشست ۱+۵ نتایج رضایت‌بخشی داشت/ روحانی از لحظه ورود به نیویورک در کانون توجه رسانه‌ها بود

  • کد خبر : 4283
  • 07 مهر 1392 - 7:33
نشست ۱+۵ نتایج رضایت‌بخشی داشت/ روحانی از لحظه ورود به نیویورک در کانون توجه رسانه‌ها بود

مشاور رئیس‌جمهور گفت: امید است در نشست در ژنو نتایج بهتری به دست آید اما به طور کلی می‌توان گفت اولین جلسه وزرای خارجه ۱+۵ جلسه رضایت‌بخشی بود. به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، محمدرضا صادق مشاور رئیس‌جمهور امشب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در پاسخ به این سؤال که سخنرانی رئیس‌جمهور در شصت […]

مشاور رئیس‌جمهور گفت: امید است در نشست در ژنو نتایج بهتری به دست آید اما به طور کلی می‌توان گفت اولین جلسه وزرای خارجه ۱+۵ جلسه رضایت‌بخشی بود.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، محمدرضا صادق مشاور رئیس‌جمهور امشب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در پاسخ به این سؤال که سخنرانی رئیس‌جمهور در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد بازتاب وسیعی داشت، شما این اقبال را در چه می‌دانید، گفت:‌ از لحظه اول که آقای روحانی وارد نیویورک شد در کانون توجه رسانه‌ها بود.

مشاور رئیس جمهور تصریح کرد: یکی از مسئولان رسانه‌های بین‌المللی به بنده گفت که‌ در دو روز اقامت آقای روحانی وی ستاره‌ شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود که بنده چرایی این را از وی پرسیدم و او پاسخ داد آقای روحانی گفتمانی را طرح کرد که الان دنیا به آن نیاز دارد.

وی یادآور شد:‌ گفتمان آقای روحانی که مورد اقبال ملت ایران قرار گرفت این فرصت را فراهم کرد که در دوره پیش‌رو الگویی از مردم سالاری دینی و خدمت به مردم مورد توجه قرار گیرد.

صادق همچنین به سخنرانی آقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، کنفرانس خلع سلاح و اجلاس غیرمتعهدها اشاره کرد و گفت: در کنفرانس مطبوعاتی نیز که با حضور رسانه‌های معتبر بین المللی و تأثیرگذار انجام شد آقای روحانی به پرسش‌هایی که مدت‌ها در افکار عمومی وجود داشت به خوبی پاسخ داد و موجب شد وی در کانون توجه رسانه‌ها قرار گیرد.

صادق در ادامه این گفت‌وگو به نشست رئیس‌جمهور با اصحاب رسانه‌های آمریکایی اشاره و تصریح‌کرد:‌ ما با رسانه‌ها دو جلسه داشتیم که یکی با مسئولان، سردبیران و عناصر ارشد رسانه‌های آمریکا در سطح بین‌المللی بود که آنان در این جلسه سؤالات و ابهامات خود را بازگو و پاسخ خود را از آقای روحانی دریافت کردند.

مشاور رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه نشست با اصحاب رسانه‌های آمریکا به دلیل کار تبلیغاتی نبود، گفت: در این جلسه مدیران و مسئولان ارشد رسانه‌ها اتهاماتی که علیه جمهوری اسلامی ایران زده می‌شد و به دلایلی پاسخ آن را نشنیده بودند طرح کردند که با جواب‌های عالمانه و قانع‌کننده رئیس‌جمهور در چارچوب مواضع جمهوری اسلامی روبه‌رو شدند که برای‌ آنها تحسین‌برانگیز بود.

وی ادامه داد: مدیران، سردبیران و عناصر ارشد رسانه‌های آمریکا در این جلسه می‌گفتند که ما به این زوایا اشراف نداشته‌ایم.

صادق به نشست دوم رئیس‌جمهور با رسانه‌های آمریکایی نیز اشاره و تصریح کرد: این یک کنفرانس خبری و مطبوعاتی بود که در ساعات پایانی حضور آقای روحانی در نیویورک صورت گرفت که این کنفرانس در محل اقامت رئیس‌جمهور بود و بیش از ۱۰۰ آژانس خبری معتبر شرکت و سؤالات خود را مطرح کردند.

مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما تیم رسانه‌ای چندانی در سفر رئیس‌جمهور به نیویورک نبردیم، خاطرنشان کرد: ترکیب هیئت ۸ – ۹ نفر بودند و چند نفری نیز کارهای تشریفاتی و اداری را انجام می‌دادند و تیم رسانه‌ای رئیس جمهور نیز حدود ۳ الی ۴ نفر بود؛ بنابراین با یک تیم محدود رسانه‌ای به نیویورک رفتیم.

وی دیدار با رهبران مسلمان آمریکا، فرهیختگان اندیشکده‌های آمریکا، نشست با جامعه آسیایی آمریکا و ملاقات‌های دوجانبه با بیش از ۱۷ رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر را از جمله برنامه‌های صورت گرفته در این سفر عنوان کرد.

صادق در مورد استقبال بانی‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل از رئیس جمهور ایران نیز تصریح‌کرد: دبیرکل سازمان ملل تا نزدیک در سازمان به استقبال آقای روحانی آمد که برای کارکنان خود سازمان نیز جالب بود.

مشاور رئیس‌جمهور ادامه داد:‌ آقای روحانی در این سفر به آقای بانی‌کی‌مون گفت که ما توقع‌مان از سازمان ملل در خصوص ترور دانشمندان هسته‌ای ایران حداقل اتخاذ واکنش بود.

در ادامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب، صادق در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چه فرایندی در سفر آقای روحانی به مجمع عمومی سازمان ملل متحد اتفاق افتاد که نگاه‌ها به این سفر مثبت بود، گفت: این فضایی که پیش آمده است و آقای رئیس جمهور در کانون توجه رسانه‌ها و سیاست‌مداران قرار گرفت، می‌تواند کمک مؤثری برای روشن شدن فرجام پرونده هسته‌ای ایران باشد.

وی افزود: در این سفر آقای رئیس‌جمهور با اختیارات کاملی که دارد مسئولیت مذاکرات هسته‌ای را به وزیر امور خارجه سپرد، در طی چند سال گذشته مذاکراتی در بحث هسته‌ای دنبال می‌شد که در سطوح پایین‌تری بود و برای اولین‌بار مذاکرات در ارتباط بحث هسته‌ای در سطح وزرای خارجه، دو روز پیش در نیویورک برگزار شد.

مشاور رئیس‌جمهور افزود: در این جلسه آقای ظریف به عنوان نماینده ایران و از کشورهای عضو ۱+۵ در سطح وزیر امور خارجه شرکت کردند و مواضع جمهوری اسلامی در چارچوب مواضع اصولی تبیین شد و حتی فرصتی دست داد تا هر کدام از وزرای خارجه از برگزاری این نشست اظهار خرسندی کنند.

صادق گفت: توافق‌هایی که در این نشست صورت پذیرفت مسیر امیدوارکننده‌ای را برای همه شرکت‌کنندگان نوید داد، حتی بعد از آن جلسه که آقای ظریف به جلسه بعدی حضور یافت در آن جلسه چند جمله‌ای در ارتباط با اینکه این جلسه چگونه شکل گرفته است برای فرهیختگان آمریکایی بیان کرد و مورد تشویق حضار قرار گرفت.

وی افزود: ان‌شاءالله در نشستی که در ژنو توافق شده امید است نتایج بهتری به دست آید اما می‌توان به طور کلی گفت اولین جلسه وزرای خارجه ۱+۵ جلسه رضایت‌بخشی بود.

صادق در رابطه با اینکه چه تمهیداتی اندیشیده شده است که دستاوردهای هئیت ایرانی در نیویورک ادامه یابد، اظهارداشت: در هر صورت آقای ظریف امشب هم در آنجا است تا مقدمات کار را دنبال کند؛ بالاخره دیپلماسی ابعاد مختلفی دارد که باید پیگیری شود لذا تمهید کار فراهم می‌آید و امیدوار هستیم که به زودی شرایط به گونه‌ای باشد با مرتفع شدن آنچه در مورد ایران مطرح بوده است آثار عملی آن را مردم عزیزمان ببینند.

مشاور رئیس‌جمهور ادامه داد: در مجموع نشست وزرای ۱+۵ نتایج رضایت‌بخشی داشت و امیدوارم گزارش‌های مشروح آن را دوستان ما در وزارت امور خارجه ارائه دهند.

صادق در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا مطلب جالبی درباره این سفر به ذهن شما می‌آید که آن را ارائه کنید، گفت: در روز آخر سفر که هیئت می‌خواست به ایران بازگردد از سوی دولت آمریکا یک شی‌ء باستانی که مدت‌ها توقیف و به طریق قاچاق وارد این کشور شده بود به عنوان هدیه تقدیم نمایندگی شد و همراه هیئت به ایران آمد.

وی افزود: آقای نجفی معاون رئیس جمهور در امور میراث فرهنگی جلسات بسیار خوبی داشت و نشست‌ها و توافق‌هایی خوبی با مراکز دانشگاهی داشت و مصاحبه‌هایی با رسانه‌های مختلف که متقاضی بودند ترتیب داده شد و از بین ۱۰۰ تقاضا ما تنها توانستیم به ۳ تقاضا پاسخ مثبت دهیم.

مشاور رئیس جمهور در پایان از رسانه ملی، خبرگزاری‌ها و خبرنگاران رسانه‌های مختلف تشکر و قدردانی کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=4283

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.