• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
9

شب‌های نینوایی با طعم تمسخر ارزش‌ها در حضور خاتمی

  • کد خبر : 7639
  • 06 آذر 1392 - 19:17
شب‌های نینوایی با طعم تمسخر ارزش‌ها در حضور خاتمی

محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات گفت: امروز خیلی صحبت از عزت و کرامت انسان می‌شود ولی شوربختانه کرامت و عزت انسان به نام دین به پای منافع نامشروع قدرت‌ها در حال نابود شدن است.شامگاه یکشنبه ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۲ جلسه‌ای در انجمن شاعران ایران برگزار شد که ادامه سلسه نشست‌های سوگواری با عنوان “شب‌های نینوایی” […]

محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات گفت: امروز خیلی صحبت از عزت و کرامت انسان می‌شود ولی شوربختانه کرامت و عزت انسان به نام دین به پای منافع نامشروع قدرت‌ها در حال نابود شدن است.شامگاه یکشنبه ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۲ جلسه‌ای در انجمن شاعران ایران برگزار شد که ادامه سلسه نشست‌های سوگواری با عنوان “شب‌های نینوایی” بود؛ جلسه‌ای البته با طعم تمسخر ارزش ها.

در این مراسم که با حضور “محمد خاتمی” رئیس بنیاد باران و جمعی از اهالی شعر و سیاست برگزار شد، “سهیل محمودی” به عنوان مجری و البته دبیر جلسات، محفل را با غزلی از خواجه شیراز آغاز کرد.

پس از شعرخوانی او، “علی اکبر حجازی” خواننده و “محمود مرادی حقیقی” نوازنده نی به همراه “ساعد باقری” به اجرای شعر “نی نامه” از مرحوم “قیصر امین پور” پرداختند و سپس “مهدی ارگانی” به عنوان سخنران چهارمین شب “شب‌های نینوایی” پشت تریبون رفت.

این عضو حلقه فرهنگی اصلاح‌طلبان که قرار بود درباره فرهنگ عاشورا و چیستی گریه بر مصائب سومین امام شیعیان صحبت کند، اما با خروج از دایره بحث، اهانت به ارزش ها را در این محفل کلید زد!

ارگانی گفت: لازم است روشنفکران به معنی طبقه اجتماعی که اهل نظر هستند و از خودشان تئوری دارند، رهبری فرهنگ و هنر را بر عهده داشته باشند.

وی با لحنی تمسخرآمیز ادامه داد: در گذشته تمام مسئولین کشور، برادر بودند، پس از آن حاج آقا شدند و اکنون دکتر! در حالیکه تولید کننده اثری هنری در کشور باید خود یک روشنفکر بوده و ذوق کار خود را داشته باشد و بتواند برای مباحث مرتبط با کارش تئوری و نظر شخصی ارائه کند، موضوعی که در میان هیچ‌کدام از مدیران فرهنگی ما وجود ندارد.

* مادر شهیدی که مالیخولیا دارد!

این فعال فرهنگی شبه اصلاح‌طلب در بخش دیگری از سخنانش با بیان جملاتی موهن اظهار داشت: “ما خوب و بد را با هم قاطی کرده‌ایم و گاهی اوقات احتمال دارد که برای یک امام حسین بدلی گریه کنیم”!

ارگانی ادامه داد: مثلا مادر شهیدی که فرزندش را در راه خدا داده و از این موضوع ناراضی است! ممکن است این فرد دچار مالیخولیا باشد؛ مانند مستندی که از “ننه علی” در تلویزیون به عنوان یک قهرمان پخش شد که وی دکه‌ای در بهشت زهرا برای خود ساخته بود و خدا را در زیر بار منت خود غرق کرده بود و همسر و زندگی خود را در تنگنا قرار داده بود”.

وی با سفسطه‌پردازی در خصوص نوع برخورد مادر یکی از شهدای کربلا با نوع رفتار “ننه علی” اضافه کرد: در واقعه عاشورا زمانی که سر وهب نصرانی را برای مادرش آوردند، مادر این شهید از گرفتن سر فرزندش سر باز زد و گفت ما چیزی را که در راه خدا داده‌ایم، پس نمی‌گیریم؛ اینجاست که باید گفت مدیران فرهنگی ما باید بدانند که ننه علی قهرمان نیست بلکه یک بیمار درمند محترم است.

ارگانی در ادامه سخنان توهین آمیز خود گفت: “یا در جایی دیگر ما از انسان به عنوان ابزار صحنه استفاده می‌کنیم و در قالب مراسم شیرخوارگان حسینی که به نوعی برای مادران به یک کلینیک و مرکز بیمه تبدیل شده، به عزاداری برای حسین (ع) می‌پردازیم و نمی‌فهمیم که این با عشق به اباعبدالله فاصله دارد”.

این مدیر فرهنگی دولت موسوم به اصلاحات با انتقاد از برخی سریال های دینی سیما، اظهار داشت: در سریال یوسف پیامبر از یوسف یک مدیر و کارشناس کشت و صنعت می‌سازیم یا از مختار یک آدم مشتی میدان خراسانی ساخته‌ایم.

ارگانی در بخش پایانی سخنانش با وجود کلام صریح امام حسین‌(ع) که فرمودند “انا قتیل العبرات؛ من کشته اشکم”، در نظری مغالطه‌آمیز گفت: حسین هدف اشک است و شایسته است که اشک برای او ریخته شود، زیرا حسین خود اشک مومن است و گریه برای او اشک ریختن برای ناتوانی خودمان است.

او با ذکر جمله فوق اینگونه نتیجه‌گیری می کند که عزاداری شیعیان در سوگ سرور و سالار شهیدان از آن با عنوان “نا عزاداری برای حسین(ع)” یاد کرد و گفت: من با این واژه عزاداری هم مخالفم؛ چون واژه قشنگی نیست! ما در گریه برای امام حسین (ع) برای شکوه و عظمت او گریه می‌کنیم و این اشک ریختن به اشک شوق بسیار نزدیک است.

بعد از سخنرانی ارگانی و شعرخوانی چند تن از شعرای حاضر در جلسه که سرشار از طعنه و کنایه‌های خاص بود و “مقتل خوانی” ساعد باقری که از برنامه‌های ثابت “شب‌های نینوایی” است، “محمد خاتمی” به عنوان میهمان ویژه مراسم پشت تریبون رفت و به ایراد سخن پرداخت.

رئیس دولت اصلاحات در ابتدای سخنانش از اینکه به نظر وی “چهره اباعبدالله(ع) درست خلاف آن چیزی ترسیم می شود که باید در جامعه ترویج می‌شد”، ابراز تاسف و تاثر کرد.

وی با بیان اینکه “امام حسین(ع) می‌خواست انسان عزیز باشد و این عزت سرمایه‌ای غیر قابل معامله است”، ادامه داد: “شاید آنچه اتفاق افتاده هم با حسن نیت بوده ولی لااقل این انتظار بود بعد از پیروزی انقلاب که خودش درس گرفته از کربلا بود و از آن سرچشمه آمده بود، ما نحوه دیگری نگاه داشته باشیم به اباعبدالله”.

خاتمی با بیان اینکه در زندگی اباعبدالله نکته‌ها و پیام‌های مهم زیادی وجود دارد ولی آنچه می‌توان خلاصه کرد و گفت، اینست که اباعبدالله مظهر عزت الهی و نیز خواستار عزت انسان بود، مدعی شد تصویری که اکنون از ایشان وجود دارد، نمایانگر چهره‌ای ناتوان، محتاج و کوچک است!

رئیس مجمع روحانیون با بیان مطلبی که آن را “نکته ظریفی” دانست که “فردی از اهل معنا و اطلاع” برای او گفته و برایش جالب توجه بوده، اظهار داشت: بنده خودم تحقیق نکردم؛ می‌گوید ما در هیچ سندی معتبری و مقتل محکمی ندیدیم که اباعبدالله تقاضای آب کرده باشند.

خاتمی در عین حال با اشاره به طلب آب توسط حضرت در یکی دو مقطع از وقایع کربلا، در تفسیر این اقدام آن حضرت، گفت: [اباعبدالله] تصمیم گرفتند خودشان لشکر دشمن را بشکافند و به شریعه فرات بروند یا برای خود او یا فرزندانش که تشنه بودند، آب بیاورند و این طلب آب نه به معنی تقاضای آب و اظهار عجز و ناتوانی از تشنگی است که روح اباعبدالله بالاتر از اینهاست.

وی اضافه کرد: “امام حسین(ع) در قیام کربلا یا در برابر اصراری که برای تسلیم شدن در برابر یزید می‌شد، جملات عجیبی دارند و می‌گویند فرومایه‌ای مرا میان دو امر مخیر کرده؛ یا بمیر یا ذلت و خواری را بپذیر. هیهات من الذله! نه خداوند خواری را برای انسان خواسته، نه پیامبر او و هیچ انسان غیرتمند و آزاده‌ای هم نمی‌پذیرد که ذلت را بپذیرد و این نقشی است که امام حسین (ع) داشت”.

این سخن رئیس دولت اصلاحات در واقع منفذی برای هجمه به حکومت به بهانه نقد وضع موجود بود و خاتمی اظهار داشت: “امروز خیلی صحبت از عزت و کرامت انسان می‌شود ولی شوربختانه کرامت و عزت انسان هم امروز به نام دین به پای منافع نامشروع قدرت‌ها در حال نابود شدن است”.

انتهای پیام/منبع:دانا

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=7639

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.