• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
4

افزایش ۵۰ درصدی بودجه ارتش و کاهش بودجه بسیج در لایحه دولت/ افزایش ۶۰ درصدی بودجه وزارت خارجه در سال ۹۳

  • کد خبر : 8301
  • 18 آذر 1392 - 20:50
افزایش ۵۰ درصدی بودجه ارتش و کاهش بودجه بسیج در لایحه دولت/ افزایش ۶۰ درصدی بودجه وزارت خارجه در سال ۹۳

بررسی بخش هایی از لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور نشان می دهد بودجه ارتش  و سپاه پاسدران انقلاب اسلامی افزایش چشمگیری داشته است، همچنین بودجه وزارت خارجه ۶۰ درصد و بودجه شورای نگهبان ۴۵ درصد افزایش یافته است.بررسی بودجه پیشنهاد شده برای نهادهایی نظیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز تحقیقات استراتژیک […]

بررسی بخش هایی از لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور نشان می دهد بودجه ارتش  و سپاه پاسدران انقلاب اسلامی افزایش چشمگیری داشته است، همچنین بودجه وزارت خارجه ۶۰ درصد و بودجه شورای نگهبان ۴۵ درصد افزایش یافته است.بررسی بودجه پیشنهاد شده برای نهادهایی نظیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز تحقیقات استراتژیک استراتژیک این مجمع ، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، سازمان بسیج مستضعفان، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، وزارت امور خارجه و ارتش جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که دولت تدبیر و امید رقمی معادل ۱۸۳ هزار و ۷۹۸ میلیارد و ۸۱۴ میلیون ریال را برای این نهاد ها و دستگاه های دولتی در بودجه سال آینده پیش بینی کرده است.البته رقم بودجه نهادهای یاد شده در قانون بودجه سال ۹۲ معادل ۱۳۷ هزار و ۱۶۳ میلیارد و ۳۰۱ میلیون ریال بوده است که مقایسه بودجه پیشنهادی دولت در سال ۱۳۹۳ با بودجه قانونی دستگاه ها و نهادهایی که نام آن ها مورد اشاره قرار گرفته است، نشان می دهد رقمی معادل ۴۶ هزار و ۶۳۵ میلیارد و ۵۱۳ میلیون ریال به بودجه آن ها اضافه شده است. درحقیقت بودجه ۱۳ دستگاهی که نام آن ها پیشتر مورد اشاره قرار گرفت به طور میانگین رشدی ۳۰ درصدی را نشان می دهد.

در این بین بیشترین افزایش مربوط به بودجه ارتش جمهوری اسلامی بوده است چرا که پیشنهاد دولت برای بودجه این نهاد در سال ۱۳۹۳ رقمی معادل ۵۱ هزار و ۸۵ میلیارد و ۵۸۴ میلیون ریال است در حالی  که میزان بودجه ارتش در قانون بودجه سال جاری، ۳۴ هزار و ۴۴۶ میلیارد و ۱۶۴ میلیون ریال پیش بینی شده است، بررسی این موضوع نشان می دهد دولت تدبیر و امید بودجه ارتش را حدود ۵۰ درصد نسبت به رقم پیشنهادی دولت در سال گذشته افزایش داده است.

دولت همچنین بودجه ۳۶ هزار و ۸۹۶ میلیارد و ۵۲۳ میلیون ریالی سپاه در قانون بودجه سال ۱۳۹۲ را حدود ۳۰ درصد افزایش داده و آن را به میزان ۴۴ هزار و ۵۶۶ میلیارد و ۶۸۶ میلیون ریال به مجلس پیشنهاد کرده است. از سویی بودجه نیروی انتظامی در لایحه بودجه ۹۳ حدود ۹ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است و به طور کلی این سه نهاد نظامی یعنی ارتش، سپاه و نیروی انتظامی بیشترین افزایش میزان بودجه را در بین نهادهای ذکر شده به خود اختصاص داده اند.

نکته حایز اهمیت این است که اگرچه دولت تدبیر و امید، بودجه سازمان بسیج مستضعفین را نسبت به بودجه پیشنهادی دولت دهم ۱۲۹ میلیارد و ۷۴۲ میلیون ریال افزایش داده است، اما رقم پیشنهادی برای بودجه این نهاد در مقایسه با میزان بودجه بسیج در قانون بودجه ۱۳۹۲ بیش از ۲ هزار میلیارد ریال کاهش داشته است و بر خلاف سه نهاد نظامی نظیر ارتش، سپاه و نیروی انتظامی بودجه بسیج افزایشی در لایحه پیشنهادی دولت برای سال ۹۳ نداشته است.

دولت همچنین در لایحه پیشنهادی اش برای بودجه سال ۹۳ بودجه مجلس شورای اسلامی را نسبت به قانون بودجه سال ۹۲ بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال افزایش داده و از سویی نسبت به لایحه پیشنهادی دولت دهم برای سال ۹۲، بودجه مجلس را بیش از هزار و ۸۰۰ افزایش داده است. که این موضوع رشدی ۱.۵ برابری را برای بودجه مورد نظر دولت برای مجلس نشان می دهد.

بودجه شورای نگهبان نیز در لایحه بودجه دولت ۴۵ درصد افزایش یافته است، این در حالی است که در سال آینده انتخاباتی در پیش نداریم.

در لایحه پیشنهادی دولت تدبیر و امید برای بودجه سال ۱۳۹۳، میزان بودجه دستگاه هایی نظیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری، وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه نیز شاهد افزایش بوده است.

به گزارش مهر، در جدول زیر پیش بینی بودجه در لایحه سال ۱۳۹۳، میزان بودجه در قانون سال ۹۲ و پیش بینی بودجه در لایحه سال ۹۲ برای نهادهایی نظیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز تحقیقات استراتژیک استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، سازمان بسیج مستضعفان، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، وزارت امور خارجه و ارتش جمهوری اسلامی ایران مورد اشاره و مقایسه قرار گرفته است.

 

نام دستگاه

پیش بینی دولت روحانی در لایحه بودجه ۹۳

ابلاغ لاریجانی به عنوان قانون بودجه ۹۲

پیشنهاد دولت احمدی نژاد در لایحه بودجه ۹۲

مجمع تشخیص مصلحت

۲۴۱میلیاردو ۳۰۰میلیون ریال

۲۱۰ میلیارد ریال

۱۸۰ میلیارد ریال

مرکز تحقیقات استراتژیک

۶۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال

۵۹ میلیارد و ۵۲۴ میلیون ریال

۴۶ میلیارد و ۳۳ میلیون ریال

مجلس شورای اسلامی

۲ هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال

۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال

هزار و ۱۴۴ میلیارد و ۵۰۸ میلیون ریال

شورای نگهبان

۳۹۰ میلیارد ریال

۲۷۱ میلیارد و ۳۲۲ میلیون ریال

۲۱۱ میلیارد و ۳۲۲ میلیون ریال

سپاه پاسداران

۴۴ هزار و ۵۶۶ میلیارد و ۶۸۶ میلیون ریال

۳۶ هزار و ۸۹۶ میلیارد و ۵۲۳ میلیون ریال

۳۶ هزار و ۳۹۶ میلیارد و ۵۲۳ میلیون ریال

معاونت برنامه ریزی

۸۶۴ میلیارد و ۱۷۲ میلیون ریال

۶۰۰ میلیارد و ۷۸۵ میلیون ریال

۵۰۰ میلیارد و ۷۸۵ میلیون ریال

بسیج

۶ هزار و ۲۷۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال

۸ هزار و ۱۴۲ میلیارد و ۷۵۸ میلیون ریال

۶ هزار و ۱۴۲ میلیارد و ۷۵۸ میلیون ریال

وزارت اطلاعات

۱۳ هزار و ۶۷۴ میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال

۱۱ هزار و ۳۸۱ میلیارد و ۶۳ میلیون ریال

۹ هزار و ۴۸۱ میلیارد و ۶۳ میلیون ریال

نیروی انتظامی

۴۵ هزار و ۱۶۴ میلیارد و ۴۸۴ میلیون ریال

۳۶ هزار و ۹۲۰ میلیارد و ۸۶۴ میلیون ریال

۳۶ هزار و ۲۲۰ میلیارد و ۸۶۴ میلیون ریال

وزارت امور خارجه

۸ هزار و ۳۷۹ میلیارد و ۱۴۸ میلیون ریال

۵ هزار و ۳۸۴ میلیارد و ۲۹۹ میلیون ریال

۵ هزار و ۳۸ میلیارد و ۲۹۹ میلیون ریال

ارتش جمهوری اسلامی

۵۱ هزار و ۸۵ میلیارد و ۵۸۴ میلیون ریال

۳۴ هزار و ۴۴۶ میلیارد و ۱۶۴ میلیون ریال

۳۳ هزار و ۳۵۶ میلیارد و ۱۶۴ میلیون ریال

منبع:مهر

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=8301

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.