• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
9

یک قدم از اصول خود کوتاه نخواهیم آمد / فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای نه یک کلمه کمتر و نه بیشتر

  • کد خبر : 9978
  • 27 دی 1392 - 10:19
یک قدم از اصول خود کوتاه نخواهیم آمد / فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای نه یک کلمه کمتر و نه بیشتر

رئیس‌جمهور در دومین روز از سفر به استان خوزستان در برنامه‌های مختلفی حضور یافت و در خصوص مسایل مهم بین‌المللی، داخلی و اوضاع خوزستان صحبت کرد. دولت یازدهم که در نخستین سفر استانی خود خوزستان را به عنوان مقصد انتخاب کرده است از روز سه‌شنبه وارد این استان شده است و رئیس جمهور و اعضای […]

رئیس‌جمهور در دومین روز از سفر به استان خوزستان در برنامه‌های مختلفی حضور یافت و در خصوص مسایل مهم بین‌المللی، داخلی و اوضاع خوزستان صحبت کرد.

دولت یازدهم که در نخستین سفر استانی خود خوزستان را به عنوان مقصد انتخاب کرده است از روز سه‌شنبه وارد این استان شده است و رئیس جمهور و اعضای هیئت همراه چهارشنبه در دومین روز حضور در خوزستان در برنامه‌های مختلفی حضور یافتند.

* دفاع مقدس انسجام، اتحاد و ساخت هویت ملی ایران را شکل داد

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در آغازین برنامه دومین روز حضور خود در خوزستان در صبحگاه مشترک نیروهای نظامی و انتظامی حضور یافت و بعد از سان ‌دیدن از نیروهای نظامی به سخنرانی پرداخت.

رئیس جمهور در این مراسم اظهار کرد: بسیار خوشحالم که در این استان مهم که تربت خاک شهیدان است، نیروهای دلاور و رزمنده ارتش، سپاه، ناجا، بسیج و مرزبانی را ببینم.

وی افزود: هر ملتی و حتی هر دینی دارای یادگارانی است که آن یادگاران هویت تاریخی و خاطره تاریخی آن را می‌سازند.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر از آیین مقدس اسلام سخن می‌گوییم از بدر و احد به عنوان یادگارانی که خاطره جمعی صدر اسلام را ترسیم می‌کند باید یاد کنیم.

روحانی تصریح‌ کرد: خوزستان به عنوان یادگار دفاع و ایستادگی و ایثار یک ملت بزرگ است که این یادگار است که خاطره جمعی ایستادگی و دفاع ملت را می‌سازد.

وی اضافه کرد: البته نمی‌توان از بدر سخن گفت و از دلاوری‌های علی (ع) سخن نگفت از احد گفت و از حمزه سیدالشهدا دلاورمرد احد یاد نکرد.

روحانی خاطرنشان‌کرد: خوزستانی‌ها در کنار همه مردان بزرگ در ۸ سال دفاع مقدس، حماسه و افتخار آفریدند.

وی افزود: از عملیات مهم همچون شکستن حصر آبادان باید گفت که آغاز پیروزی در برابر متجاوزان بود تا طریق‌القدس و تا فتح المبین که فتح آشکار و مبین رزمندگان اسلام بود، تا بیت‌المقدس و آزادی خرمشهرش که همه دل ایرانیان و آزادی‌خواهان را از غصه رها کرد تا رمضان، والفجر، خیبر و بدر، کربلای ۴ و ۵، همه عملیات‌های مهم و سرنوشت‌سازی که در این استان شاهدش بودیم که در این استان شکل گرفته بود و به سایر استان‌ها و سراسر کشور تعمیم یافت.

رئیس جمهور ادامه داد: خوزستان نماد مقاومت ملت است همه جنگیدند، آذری، فارس، لر، سیستانی و عرب و همه استان‌های ایران همه به خوزستان آمدند و دفاع کردند.

روحانی تصریح ‌کرد: گویی در دفاع مقدس یک بار دیگر انسجام، اتحاد و ساخت هویت ملی ایران شکل گرفت و اینجا خون همه ایرانیان به هم پیوند خورد.

وی اضافه‌ کرد: شب عملیات خیبر و یا شب قبلش که قایق‌های کوچک، رزمندگان را به خط مقدم حمل می‌کردند شبی که هلی‌کوپتر هوانیروز در شب تاریک برای اولین بار پرواز کردند عملیاتی که همه رزمندگان از سراسر کشور در کنار هم بودند و خیبر جایی بود که دریایی، زمینی و هوایی و همه دست به دست هم دادند و حماسه بزرگ را رقم زدند.

*با همه توان از منافع کشور و ملت دفاع می‌کنیم

روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم صبحگاه مشترک لشکر ۹۲ زرهی نیروهای مسلح در اهواز اظهار کرد: کشور و ملت ایران ملتی صلح دوست است.

وی افزود: هرگز به کشوری تجاوز نکردیم و هرگز قصد تجاوز به کشوری را نداریم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جنگ با عراق در واقع به ما تحمیل شد، تصریح کرد: حتی در جنگ تحمیلی هشت ساله فقط دفاع کردیم، مدافع بودیم و از منافعمان دفاع کردیم.

روحانی همچنین عنوان کرد: نیروهای مسلح ما بر مبنای استراتژی بازدارنده‌ای و دفاع همواره آماده‌اند اما هیچگاه جنگ‌طلب نیستند.

وی با بیان اینکه نیروهای مسلح کشورمان همواره به دنبال استقرار صلح هستند، گفت: در دنیای سیاست، طرفدار صلح هستیم اما نیازمند به نیروی مسلح توانمند آموزش‌دیده هستیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نیروی مسلح قوی‌ است که می‌تواند کشور را از جنگ و تجاوز دیگران بازدارد، گفت: ما به کسی تجاوز نمی‌کنیم اما در برابر متجاوزان با همه توان و قدرت از منافع کشور و ملت و انقلاب دفاع می‌کنیم و دشمن را از تجاوز پشیمان خواهیم کرد.

دولت برای توسعه خوزستان مصمم است

روحانی اظهار کرد: امروز خوزستان نباید تنها یادگار مقاومت باشد، راهیان نور تنها نباید سرزمین‌های پاک و تربت پاک ایثار و فداکاری ملت خود را مشاهده کند بلکه باید از آبادانی خوزستان نیز بازدید کنند.

وی اذعان کرد: این سرزمین سبز و نخل‌های زیبای پربار و مزرعه‌های باشکوه و صنعت شکوهمند و شهرهای بازسازی‌ شده بهتر از قبل از جنگ باید دیده و مشاهده شوند.

رئیس جمهور تصریح کرد: پس امروز یک رسالت دیگر بر دوش همه ماست، همانطور که در دفاع مقدس ما در این منطقه و جهان الگو شدیم، هشت سال در برابر متجاوزین ایستادیم و یک میلیمتر از خاک این سرزمین را به دشمن ندادیم به همان اندازه در آبادانی این سرزمین باید الگو شویم.

وی با بیان اینکه کشورهایی بعد از جنگ جهانی دوم تلاش کردند و کشور ویران خود را بازسازی کردند گفت: باید الگوی مقاومت و استقامت باشیم و همزمان الگویی برای ساخت و سازندگی و توسعه باشیم.

روحانی با تاکید بر اینکه دولت برای توسعه این کشور و از جمله توسعه خوزستان مصمم است اضافه کرد: نیروهای مسلح همانطور که پاسدار مرزهای این سرزمین هستند برای دفاع از سرزمینشان تحت فرامین و ولایت ولی امر نگاه‌شان به بیرون مرزهاست و با چشم تیزبین خود تحرکات دشمنان و رقیبان را به دقت نظاره می‌کنند نگاه دیگری هم باید به دیگر دشمنان یعنی توسعه‌نایافتگی، حاشیه‌نشینی، بیکاری و مشکلات اقتصادی داشته باشیم.

وی گفت: اینها هم دشمنان ملت ما هستند، بیکاری و فقر و توسعه‌نیافتگی دشمنانی هستند که باید با آن‌ها مقابله کرد.

رئیس جمهور ابراز داشت: دولت به همان نسبتی که مصمم است از مرزهای این سرزمین به کمک نیروهای جان بر کف دفاع کند باید از توسعه و پیشرفت و آبادانی این کشور نیز دفاع کند.

وی ادامه داد: در این راه، دولت دست نیاز به سمت نیروهای مسلح دراز می‌کند، نیروهای مسلح هستند که می‌توانند کشوری امن استانی امن، مرزها و سرزمین امن را برای توسعه بسازند.

روحانی افزود: بدون امنیت هیچ‌گونه توسعه و پیشرفتی امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه شاید برخی از تصمیمات دولت بار شما را برای دفاع از این سرزمین سخت‌تر و پیچیده‌‌تر ‌کند گفت: ممکن است نیاز باشد حضور ظاهری نیروهای مسلح کمرنگ اما حضور باطنی، هوشیاری و تیزبینی آنها نسبت به گذشته بیشتر شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: باید سرزمین‌های بیشتری را در اختیار مردم قرار دهیم تا برای آبادانی آن تلاش کنند و این بدان معناست که رسالت شما برای دفاع پیچیده‌تر می‌شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: دولت مصمم است تمام آبادان و خرمشهر را به عنوان منطقه آزاد معرفی کند و این بدان معناست که کار شما نیروهای مسلح سخت‌تر می‌شود اما نباید به امنیت ملی و امنیت داخلی استان راهبردی خوزستان لطمه‌ای وارد شود.

روحانی بیان کرد: اینجاست که می‌طلبد همکاری دولت با نیروهای مسلح بیشتر از گذشته شود و در همین راستا باید دست به دست هم دهیم.

* حاضر نیستیم از حقوق‌مان عقب‌نشینی کنیم

روحانی در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: ما در دفاع از حقوق‌مان اصرار داریم و همان‌طور که حاضر نشدیم یک کلیومتر از خاک کشورمان را بدهیم حاضر نیستیم یک کیلومتر از حقوق‌مان نیز بگذریم.

وی اذعان کرد: ما دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم و به همه کنوانسیون‌های بین‌المللی در منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی پیوسته‌ایم اما از فناوری صلح‌آمیز کوتاه نمی‌آییم.

رئیس جمهور تصریح‌ کرد: ما می‌گوییم فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای نه یک کلمه کمتر و نه بیشتر.

روحانی اضافه‌کرد: نه یک کلمه کمتر یعنی در فناوری صلح‌آمیز هر آنچه حق ماست کوتاه نمی‌آییم و نه یک کلمه بیشتر یعنی دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیستیم و این فتوای رهبر ماست.

وی خاطرنشان‌کرد: برای دفاع از حقوق خود ایستاده‌ایم و برای دست‌یابی به این حقوق نیاز به اتحاد، آمادگی، تیزبینی و دقت و مراقبت از مرزها داریم.

رئیس جمهور افزود: خوزستان ویژگی خاص خود را دارد بندرگاه‌ها، آب‌های آزاد، نفت، زمین‌های مستعد، صنعت و البته مردم غیور و عشایر فداکار، خوزستان را متمایز کرده است.

روحانی در پایان گفت: این استان حساسیت خاص خود را دارد و نیاز به وحدت، اتحاد، مقاومت و ایستادگی داریم چرا که همه زیر یک پرچم هستیم پرچم ایران، پرچم ولایت و پرچم منافع ملی و ایستادگی و مقاومت برای حقوق ملت ایران؛ هستم و خواهیم بود و این پرچم همواره در اهتزاز باد.

* عشایر حافظان ملت‌اند

حضور در بین سران عشایر خوزستان دومین برنامه از دومین روز سفر رئیس جمهور به خوزستان بود.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در دیدار سران عشایر خوزستان در سخنانی با گرامی‌داشت ماه ربیع‌الاول اظهار کرد: ربیع برای همه انسان‌ها ربیع است مگر می‌شود ولادت نور باشد خورشید تابان هدایت باشد و زمستان باشد، ربیع است ربیع القلوب ربیع الناس ربیع العالم و ما باید امروز مثل همیشه از انوار هدایت پیامبر اسلام(ص) و امام صادق(ع) بهره‌مند شویم.

وی افزود: عشایر با نقش تاریخی خود و با حراست خود از محیط‌زیست و با نقش خود در تحولات سیاسی و در مبارزه با استعمار و استمرار آزادی و مشروطیت و سپس در انقلاب و دفاع مقدس در راه سربلندی کشور حرکت کردند.

رئیس جمهور ادامه داد: قبل از رضاخان نقش عشایر نقش گروه مولد بود عشایر مصرف‌کننده نبودند و برای خرید کالا به شهر نمی‌رفتند بلکه کالای خود را می‌فروختند.

روحانی تصریح ‌کرد: عشایر در کنار جنگل‌ها از طبیعت استفاده و آن را حفظ کردند عشایر بهترین دوستان محیط زیست و حافظان آن بودند حتی مراعات می‌کردند کدام گله را به کدام سمت هدایت کنند.

وی اضافه‌کرد: جنسیت در عشایر وجود نداشت ولی تقسیم کار وجود داشت مردان بخشی از کار را برعهده و بخش دیگر را برعهده همسران و دختران می‌گذاشتند نه تبعیض قومیت بود و نه جنسیت و دوستی رفاقت و برادری در بین عشایر برقرار بود.

روحانی افزود: عشایر به عنوان حافظان مرزها در برابر استعمارگران بودند و در خط مقدم مبارزه با انگلیس و مبارزه برای آزادی در برابر استبداد صغیر موجب پیروزی مشروطه شدند وگرنه حقیقت مشروطه از بین رفته بود.

رئیس جمهور ادامه داد: اختلاف در معنای قرآنی و به معنی تفاوت است و اگر همه یک نوع بودند چگونه می‌توان شناخت و اختلاف و تفاوت که یکی از آیات‌ الهی است را درک کرد مثل قرار گرفتن لباس عربی در کنار لباس بختیاری که چقدر زیباست.

روحانی تصریح ‌کرد: عشایر خاستگاه تنوع فرهنگی بودند و خرده فرهنگ‌ها یکی از نعمت‌هاست تنوع لباس، رنگ، شکل و گونه‌ها و لهجه‌ها از نعمت‌هاست.

وی خاطرنشان‌کرد: همه اینها زیبایی‌های عشایر اقوام و ایلات تا قبل از رضاخان بود اما یکی از ویژگی‌های سخیف رضاخان ضدیت با عشایر بود و در این راستا اول یکسان‌سازی لباس را مطرح کرد.

رئیس جمهور افزود: از برنامه‌های غلط رضاخان مبارزه با عشایر بود چراکه فکر می‌کرد برای قدرت یافتن ارتش باید عشایر را سرکوب کند در حالی که بهترین حافظان ملت عشایر هستند و آنها نه تنها حافظ خود هستند بلکه در روز خطر حافظان کشورند.

روحانی ادامه داد: رضاخان یکسان‌سازی لباس و فرهنگ را دنبال و فکر می‌کرد اما تمدن جدید منافاتی با تنوع قومی و قدرتمند بودن ایلات و عشایر ندارد، بلکه این تنوع‌ها فرصت خوبی برای رشد فرهنگی و اقتصادی است.

*دولت تبعیض حقوق شهروندی عشایر را نمی‌پذیرد

رئیس جمهور  در ادامه اظهار کرد: در دولت اصرار و تاکید می‌کنم که حق تقدم اشتغال با نیروهای محلی است.

وی با بیان اینکه با این اقدام، می‌خواهیم کشورمان توسعه یابد افزود: ما باید دست به دست هم دهیم و این کشور را به سمت تعالی و پیشرفت ببریم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مگر ما نخستین کشوری در منطقه نبودیم که نهضت مشروطه را به راه انداخت، اولین انقلاب بزرگ مستقل اسلامی در این سرزمین آغاز به کار کرد و حفظ آزادی از این سرزمین به مشام دیگران رسید.

وی بیان کرد: امروز مبارزه با استکبار این است که کشور را بسازیم و توسعه دهیم، این مبارزه با کشورهای بزرگ است، با شعار و فریاد صرف، مسئله حل نمی‌شود.

روحانی اضافه کرد: برای مقابله و رویارویی با دشمن باید خودمان را آماده کرده و برنامه‌ریزی کنیم، باید کشور را بسازیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: خوزستان واقعا نگین ایران است، راست گفته‌اند اینجا خوزستان، جایگاهی است که باید پرچم اهل بیت (ع) به اهتزاز درآید.

رئیس‌جمهور ابراز داشت: استانی که عشق به اهل بیت(ع)، یک وحدت عظیم و بزرگی را در این استان به وجود آورده است.

وی ادامه داد: به حق درست است همه عشایر در این کشور یکپارچه‌اند؛ ایران، اسلام و عشق به خاندان رسالت این خطه را به‌هم دوخته و پیوسته است، در ملت ایران کسی را نداریم عاشق اهل بیت(ع) نباشد، برادران اهل سنت هم عاشق اهل بیت (ع) هستند.

روحانی با اشاره اینکه کشاورزی یعنی حضور عشایر، دامپروری و صنعت هم بر همین پایه و اساس است گفت: اخلاق، فرهنگ و غیرت سنتی را نگه دارید اما شیوه‌های سنتی باید به روز شود.

وی با اشاره به اینکه دولت عشایر را فرصت می‌داند، گفت: دولت تبعیض حقوق شهروندی را برای عشایر نمی‌پذیرد.

رئیس جمهور بیان کرد: دولت یازدهم با وجود اینکه در ابتدای راه قرار دارد اما در حد توان قدم‌هایی را برداشته و برای استان گام‌های بلندتری را برخواهد داشت.

وی تصریح کرد: مصمم هستیم طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری را تا پایان همین دولت به ثمر برسانیم.

روحانی با بیان اینکه احیای کارون به عنوان یک اراده مدنظر دولت است افزود: کارون باید سرزنده و پرنشاط باشد تا خوزستان و ایران زنده باشد.

وی اضافه کرد: در جلسه با نخبگان تاکید کردم که نخبه تنها به معنای داشتن مدرک دانشگاهی نیست، هر آن کس که برای جامعه مفید است و صاحب تجربه، نخبه است.

رئیس جمهور تصریح کرد: سران عشایر جزو نخبگان جامعه ما هستند، همه باید به عشایر و بزرگان طوایف احترام کنیم.

وی با بیان قرائت آماری از جمعیت عشایری خوزستان که توسط مسئولان استان تهیه شده بود گفت: اگر همه آمارها درست باشد تا حد مطلوب فاصله زیادی داریم و همه باید تلاش کنیم تا به نقطه مطلوب برسیم.

* نیازمند فراگیری همزیستی مسالمت‌آمیز سیاسی هستیم

سومین برنامه حجت‌الاسلام حسن روحانی در خوزستان حضور در همایش «ظرفیت‌های توسعه اقتصادی» با حضور فعالان اقتصادی و کارآفرینان خوزستان بود.

رئیس جمهور در این همایش با تبریک ایام میلاد با سعادت پیامبر(ص) و امام صادق (ع) و آغاز امامت ولی‌عصر (عج) اظهار کرد: باید بین وظایف دولت، کارآفرینان و بخش‌های مردمی تقسیم‌بندی کنیم.

وی با بیان اینکه اساس فعالیت اقتصادی اعم از کشاورزی، صنعت و خدمات به عهده مردم است، افزود: دولت‌ها وظیفه دارند امنیت ملی، امنیت سرمایه‌گذاری و شرایط را برای واردات ضروری و صادرات حداکثری فراهم و تامین کنند.

رئیس جمهور اضافه کرد: دولت باید محیط سیاسی اجتماعی، بازار، سرمایه و بورس و اقدامات زیربنایی را برای اقتصاد و مردم تامین کند و بر کلیت اقتصاد نظارت کند، مابقی کارها با مردم و فعالیت آن‌ها است.

وی با بیان اینکه خداوند شرایطی را برای ما فراهم کرده که در نزد خدا و مردم هیچ بهانه‌ای باقی نمانده است، گفت: امروز دیگر شرایط جنگ و بی‌ثباتی در کشور حاکم نیست، هر چند که هنوز نتوانسته‌ایم آرامش کامل را در زمینه بازار، بورس سرمایه و سایر بازارها به‌ وجود بیاوریم اما شرایط به صورت نسبی مهیا است.

وی با بیان اینکه نخستین کار برای سرمایه‌گذاری ایجاد آرامش و کاستن از دعواهای سیاسی است، عنوان کرد: نزاع‌های سیاسی و برخوردهای سیاسی جامعه را به تنش وارد می‌کند و بر فعالیت‌های اقتصادی تاثیر سویی خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه تنش‌های سیاسی جامعه بسیار کاهش یافته است، اظهار کرد: نباید از انتقادات و نظرات نگران باشیم و باید مردم را در این زمینه آزاد بگذاریم.

روحانی تصریح کرد: دلمان می‌خواهد همه نهادهای کشور بخش‌های جامعه پرنشاط بوده و انتقاد سازنده داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه مصمم هستیم این راه را ادامه داده تا آرامش سیاسی در جامعه حاکم شود، خاطرنشان کرد: در این راه همه باید کمک کنند، همه مردم بخش‌های سیاسی، تشکل‌های سیاسی، باید همزیستی مسالمت‌آمیز سیاسی را بیاموزند.

*تعامل با دنیا برای منافع مردم و فعالان اقتصادی است

روحانی اظهار کرد: می‌خواهیم به جایی برسیم که نه تنها برای نیازهایمان بلکه برای همه مسائل با دنیا تعامل داشته باشیم و در یک شرایط آزادتر، آرام‌تر و عادی‌تر و پرمنفعت‌تر برای مردم و کارآفرینان تعامل کرد.

وی با بیان اینکه به منافع ملی خود اهمیت می‌دهیم، گفت: منافع ملی ایران گاهی در گرو فعالیت در سیاست خارجی، گاهی اقتصاد و گاهی هم فرهنگی است.

روحانی در ادامه با بیان اینکه باید در همه بخش‌ها متوازن عمل کرد، تصریح‌کرد: در دورانی به بخش محیط زیست بی‌اهمیت شدیم و نتیجه آن نیز آن است که امروز یک شرایط ویژه داریم.

وی ادامه داد: دریاچه ارومیه، زاینده رود و کارون را نمی‌شود بی‌توجه بود، مگر می‌شود به محیط زیست بی‌اهمیت بود هدف ما بهبود مادی و معنوی زندگی مردم است باید به همه جوانب مسئله نگاه کرد.

رئیس جمهور اضافه‌کرد: در این راستا بخش‌هایی که بر عهده دولت است آغاز شده و در این پنج ماه گام‌های مهمی نیز برداشته شده است.

روحانی با بیان اینکه در سیاست خارجی گام‌هایی برداشته و شرایط مناسب‌تر شده است، خاطرنشان‌کرد: توافق ژنو تا چند روز آتی عملیاتی می‌‌شود و این قدم نخست در سیاست خارجی است که هم در امنیت، هم اقتصاد و هم جایگاه ایران در جهان مهم است.

وی در ادامه با بیان اینکه از این توافق چه افرادی ناراحت شدند، ادامه داد: چرا رژیم صهیونیستی این همه داد و فریاد زد؛ اینها اهمیت این مسئله را نشان می‌دهد؛ تمام دوستان ما در منطقه و جهان در تماس‌هایی اعلام کردند که این توافق برای منطقه و دنیا اهمیت دارد.

رئیس جمهور تصریح‌کرد: دولت هرکاری می‌کند با عنایت خدا، رهنمودهای رهبری و همراهی مردم است.

روحانی اضافه‌کرد: دولت در زمینه آرام‌سازی بازار تمام تلاش خود را انجام داده است، البته مردم این آرامش را در بازار ایجاد کرده‌اند و این امیدی است که در سراسر کشور ایجاد شده هرچند ما امید و تدبیر خود را از مردم می گیریم.

وی اظهار کرد: باید از انجمن‌های تخصصی، صنفی، مردمی و مردم‌نهاد بهره بگیریم، صادرات، کشاورزی، خدمات را مردم بهتر انجام می‌دهند.

رئیس جمهور خاطرنشان‌کرد: هرچه تصدی دولت کم شود، بهتر است؛ دولت باید زمینه‌سازی کند هرچند برخی تصدی‌ها مانند سیاست‌خارجی در اختیار دولت است که در چارچوب سیاست‌های مقام معظم رهبری تصمیم‌گیری و عمل می‌کند.

روحانی افزود: امنیت نیز مقوله‌ای است که بر عهده دولت است هرچند نیروهای مسلح تحت امر مقام معظم رهبری است اما دولت امنیت را به معنای عام جزء وظایف خود می‌داند.

وی بیان داشت: بقیه امور باید به مردم سپرده شود و دولت برای ایجاد تسهیلات لازم برای فعالیت اقتصادی در بخش سیاست خارجی، آرامش داخلی، ثبات اقتصادی و مسائل زیربنایی قدم‌هایی برداشته است.

رئیس جمهور اضافه‌کرد: در حوزه زیربنایی نیز یک شبکه اطلاعات داخلی با پهنای باند مطلوب در سال آینده راه‌اندازی خواهد شد.

روحانی با تاکید بر اینکه بخش عمده حمل و نقل باید بر دوش بخش ریلی و سپس به کشتی‌رانی و جاده‌ای اختصاص یابد، گفت: بر همین اساس از اولویت‌های سرمایه‌گذاری در این چهار سال در بخش ریلی است و در این بخش فعال می‌شویم.

وی با بیان اینکه در بخش بانکی اقدامات زیادی باید انجام شود، تصریح‌کرد: بانک‌های ما از وظایف اصلی خود فاصله گرفته‌اند.

رئیس جمهور ادامه داد: برخی سرمایه‌گذاری‌های استانی نیز باید انجام شود خوزستان آماده فعالیت است آب و هوا و سرزمین و شرایط این استان در دسترسی به آب‌های آزاد امتیاز بزرگی است.

رئیس جمهور ادامه داد: اینکه خوزستان با این ظرفیت و مشکل بیکاری داشته باشد به هیچ وجه قابل قبول نیست در نتیجه فعالان اقتصادی باید سرمایه‌گذاران خارجی را دعوت کنند.

* باید با دنیا تعامل سازنده داشته باشیم

روحانی در بخش پایانی سخنان خود در همایش «ظرفیت‌های توسعه اقتصادی» با بیان اینکه نیازمند افزایش بهره‌وری هستیم، گفت: باید یاد بگیریم چطور می‌شود ارزان‌تر تولید و رقابت ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه امروز بازار منطقه و جهان معیار رقابت است، وقتی نتوانیم رقابت کنیم یعنی مشکل داریم، خاطرنشان کرد: در همین راستا یکی از تلاش‌های ما این است که بنیاد نخبگان را فعال کنیم.

رئیس جمهور گفت: باید بخش نخبگان با بخش تولید، صنعت کشاورزی و خدمات کنار هم قرار گیرد و باید صنعت را اصلاح کنیم و کیفیت‌ها را ارتقا بخشیم.

وی با اشاره به بودجه سال آینده برای خوزستان گفت: بودجه استانی در سال ۹۳ حدود ۸۰۰ میلیارد تومان است ۳۰۰ میلیارد آن از داخل تامین و ۵۰۰ میلیارد آن از بودجه عمومی اختصاص داده شده است.

*اجرای ۱۲۹ طرح عمرانی در خوزستان

رئیس جمهور اضافه کرد: برای سال آینده ۱۲۹ طرح عمرانی اجرا خواهد شد که البته بودجه در نظر گرفته شده رقم قابل ملاحظه‌ای در بخش عمرانی است.

وی با تاکید بر اینکه در این سفر هم تصمیمات مهمی را برای خوزستان اتخاذ کردیم که آنها را محقق می‌کنیم، افزود: دولت وعده داده تا برای طرح آبرسانی و اراضی ۵۵۰ هزار هکتار را آماده کند تا تحولی بزرگ در این را استان موجب شود.

روحانی ادامه داد: تصمیمات در مورد کارون سیاست‌های شورای عالی آب بوده تا شرایط مطلوب دنبال ‌شود زیرا کارون نه تنها حیات خوزستان بلکه رگ حیاتی کشور است.

وی اضافه کرد: همچنین دولت طرح فاضلاب اهواز را به دلیل وجود مشکلاتی برای مردم و آلودگی که دارد را تا پایان سال ۹۳ اجرایی و به اتمام می‌رساند.

رئیس جمهور با بیان اینکه آب مسئله اصلی است، گفت: آب شرب بهداشتی اهواز تا پایان هفته متصل می‌شود و شهروندان دیگر در این زمینه مشکلی ندارند.

وی عنوان کرد: تمامی طرح‌های آب خوزستان از اولویت‌های ما است، برای آبادان، خرمشهر و بقیه شهرها برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه کرده‌ایم و آنها را محقق خواهیم کرد.

روحانی بیان کرد: در زمینه ریزگردها رایزنی‌هایی با نخست وزیر عراق کرده بودیم و در یک کلمه از سمت ما، آنهایی که وظایف دولت بوده را دنبال کرده و می‌کنیم اما کار اصلی بر دوش شماست که باید با سرمایه خودتان و ایرانیان خارج از کشور فعال‌تر شوید و در خوزستان کار کنید.

وی اضافه کرد: خوزستان علاوه بر اینکه استانی صنعتی‌ بوده، استان کشاورزی هم است، خوزستان توانمند در تولید گندم، ذرت، نیشکر و خرما است و در این زمینه مقام اول و دوم تولیدات را به خود اختصاص می‌دهد.

رئیس جمهور گفت: خوزستان با استعداد ا‌ست، باید همه بخش‌ها دست در دست هم دهند و آن را به پیشرفت برسانند.

*تسهیلات از ما، کار از شما

وی با تاکید بر اینکه کار اصلی را شما مردم انجام می‌دهید و دولت فقط تسهیلات و کمک‌ها را ارائه می‌کند، عنوان کرد: ۵۲۲ میلیارد تومان برای ۳۳ طرح عمرانی، ۱۶ طرح عمران روستایی و ۱۶ طرح عمران شهری برای خوزستان در همین دولت اجرا می‌شود.

روحانی با تاکید بر اینکه آبادانی کشور در گروی وحدت،انسجام و برادری است،گفت: تفاوت بین فارس و لر و عرب اصلا قابل قبول نیست، این تبعیض‌ها را باید کنار بگذاریم و با برادری مسیر را پیش ببریم.

وی تصریح کرد: اگر ما دست به دست هم دهیم دست خدا هم در کنار ما خواهد بود و به طور حتم موفق می‌شویم.

رئیس جمهور تاکید کرد: با هم دوست و رفیق باشیم، همانطور که امام راحل همیشه می‌فرمود «دعواها و بحث‌‌های طلبگی»، یعنی با هم بحث کنیم اما تفرقه و جدایی نباشد، امام اینطوری این موضوع را تشبیه می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: آرامش در جامعه هم نسبت به روند سیاست خارجه و هم در بخش اقتصادی بسیار مهم است، تنش‌های و نوسانات اقتصادی سرمایه‌گذار را فراری می‌دهد.

روحانی تصریح کرد: باید شرایط را به‌گونه‌ای فراهم سازیم که احساس آرامش در جامعه بیش از پیش فراهم شود.

وی با توضیح این دلایل که با کشورهای خارجه چرا مذاکره می‌کنیم، چرا می‌گوئیم تعامل سازنده تصریح کرد: مردم ما می‌گویند تنش را با دنیا کاهش دهید.

رئیس جمهور افزود: ایستادگی با اصول، غیر از تنش است، ما بر سر اصولمان قاطع ایستاده‌ایم و این دولت یک ‌ذره از مواضع اصول ملت و مردم کوتاه نخواهد آمد.

وی با بیان اینکه لازمه ایستادگی درشت حرف زدن و تنش و دعوا نیست، ابراز داشت: کاهش تنش بسیار سخت است و برای این امر باید اعتمادسازی کرد که این کار نیز کار پیچیده‌ای ا‌ست.

روحانی با بیان اینکه ایران امروز با دنیا در ستیز نیست، گفت: روی مواضع ملی ایستاده‌ایم اما باید با دنیا تعامل سالم و سازنده و موثر داشته باشیم.

*صاحبان اصلی انقلاب خانواده‌های شهدا هستند

رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های دومین روز حضور در خوزستان در بین خانواده‌های شهدا و ایثارگران حاضر شد و به سخنرانی پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این دیدار اظهار کرد: شما افتخار ایران و کشور و انقلاب اسلامی هستید.

وی افزود: اینکه گفته می‌شود صاحبان اصلی انقلاب ایثارگران و خانواده‌های شهدا هستند سخن درستی است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما در مقابل شما سر تعظیم فرود می‌آوریم و جز تواضع و کرنش در برابر شما کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.

روحانی تصریح کرد: ما اخلاقی و مظلومانه جنگیدیم و ملتی که با روحیه جهاد و ایثار و فداکاری در برابر قدرت‌های جهانی به میدان می‌آید خدا هم آن را یار و یاور خواهد بود.

وی با درود بر شهدای نظام و انقلاب تصریح کرد: شما امت هستید نزد ما و وظیفه داریم که بهترین شکل و در خور شان از شما مراقبت و پاسداری کنیم، همانطور که عزیزان شما روزی برای حفظ این خاک و سرزمین جنگیدند و جان دادند.

*دیدار با خانواده شهدا به من آرامش می‌دهد

روحانی اظهار کرد: صاحبان اصلی انقلاب، ایثارگران و خانواده‌های آن‌ها هستند و بدون ایثار و شهادت این انقلاب پیروز نمی‌شد.

وی به ایثار و شهادت علما و طلاب در فروردین ۱۳۴۲ اشاره کرد و ادامه داد: در آن زمان عده‌ای را شهید کردند و رعب و وحشت در سراسر قم ایجاد شد و شب‌های بعد از فیضیه شرایطی پیش آمد که درب خانه‌ها را بستند و فقط درب خانه امام باز بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه مگر می‌شود بدون زندان و شکنجه نهضت آغاز شود، تصریح کرد: مگر می‌شد بدون شهادت و ایثار و ایستادگی انقلاب پیروز شود.

وی با بیان اینکه ملت ایران در دوران انقلاب در برابر قدرت‌های جهان ایستادگی کرد، گفت: وقتی ملت ما به صحنه آمد نه تنها در برابر رژیم استبدادی بلکه در برابر قدرت‌های جهان ایستادگی کرد.

روحانی اضافه کرد: روحیه جهاد و فداکاری، لطف خدا را به دنبال خواهد داشت پس به یاری خدا به پا خیزید.

وی عنوان کرد: شهدا جاودانه افتخار آفریدند و آن‌هایی که در انقلاب شهید شدند جایشان بهشت نبود بلکه فردوس اعلا است.

رئیس جمهور خطاب به خانواده شهدا اظهار کرد: لبخند خدا‌‌ همان رضایت خداست و مهم رضایت خداست، شما نمی‌دانید فرزندان شما در پیشگاه خداوند چه جایگاهی دارند.

وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس هیچ‌کس به ما کمک نکرد، تصریح کرد: روزهای نخست جنگ و حتی روز‌های آخر را به یاد آورید که چه اندازه تنها و مظلوم بودیم، در کنار این مظلومیت چه زیباست ایستادگی، هیچ‌کس به ما کمک نکرد اما کمک خدای بزرگ و مردم مقاوم و ایثارگر نتیجه‌بخش بود.

روحانی خاطرنشان کرد: در روز‌های نخست جنگ از طرف شورای عالی دفاع مامور بودم که همه انبارهای کشور را به منظور بررسی میزان مهمات بازدید کنم، تمام کشور‌ را بازدید کردم و با توجه به اینکه سپاه به دنبال خمپاره ۶۰ بود، همه آمار‌ها به ما می‌گفت خمپاره ۶۰ نداریم.

وی اضافه کرد: پس از بازدید‌ مناطق مختلف کشور در زاغه مهماتی شیراز خمپاره ۶۰ پیدا کردیم که این سبب خوشحالی ما شد و از‌‌ همان جا تلفنی موضوع یافتن خمپاره ۶۰ را با مسئولان عالی رتبه نظام مطرح کردم و این مسئله مایه خوشحالی همگان شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما اخلاقی جنگیدیم، تصریح کرد: ما اسلامی جنگیدیم و با اینکه می‌توانستیم صدمات جانی زیادی به دشمنان وارد کنیم این کار را نکرده و اصول اخلاقی را رعایت کردیم.

وی بیان کرد: مال، ثروت و فرزند نمی‌تواند به انسان آرامش دهد و تنها یاد خدا است که آرامش و طمانینه می‌دهد.

روحانی ادامه داد: یاد و خاطره و دیدار خانواده شهدا به من آرامش می‌دهد، آن کار که فرزندان، پدران و عزیزان شما انجام دادند هیچ‌گاه قابل جبران نیست.

وی با بیان اینکه دولت وظیفه دارد در چارچوب و توان خود هرچه دارد در راستای ایثارگری خانواده‌های شهدا و ایثارگران عملیاتی کند، تصریح کرد: عزیزی که سلامتی خود را از دست داده و یا قطع نخاع است دولت چگونه می‌تواند در برابر عظمت این ایثار برای او کاری کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه خدمت به خانواده‌های شهدا مایه افتخار است اذعان کرد: این یک تعارف نیست بلکه یک وظیفه و حقیقت است و ما باید افتخار کنیم که خادم ایثارگران، جانبازان و آزادگان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تعامل با کشورهای همسایه وقتی ارزشمند است که قدرت ملی خود را بالا ببریم و از این قدرت می‌توانیم در روابط خارجی استفاده کنیم.

روحانی با بیان اینکه شهیدان شما زنده‌اند، اظهار کرد: اگر کسی بگوید شهید مرده است درک ناقصی دارد، شهیدان زنده‌اند و دولت و مردم به آن‌ها افتخار می‌کنند.

وی همچنین به درخواست خانواده ایثارگران و شهدا در زمینه اشتغال اینگونه جواب داد: اشتغال یک مشکل اساسی کشور است اما متاسفانه بحث گرانی آن قدر شدید شد که ترجیح دادیم ابتدا تورم را کنترل کنیم و سپس به بحث اشتغال بپردازیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه خانواده‌های ایثارگران در اولویت برنامه‌های دولت قرار دارند، اظهار داشت: امیدواریم دولت وظیفه خود را در قبال این خانواده‌ها انجام دهد.

*حضور در برنامه زنده تلویزیونی

آخرین برنامه دومین روز سفر رئیس جمهور به خوزستان حضور در برنامه زنده تلویزیونی بود که در آن حجت‌الاسلام روحانی ضمن بیان برنامه‌های مختلف دولت برای توسعه خوزستان برخی از مشکلات شهرهای مختلف استان خوزستان را از زبان مردم ساکن آن شهر شنید.

انتهای پیام/منبع:فارس

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=9978

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.