• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
13

خرم دره ،شهرستانی زیبادر استان زنجان با فرهنگ و تمدن هشت هزار ساله

  • کد خبر : 12911
  • 01 فروردین 1393 - 16:19
خرم دره ،شهرستانی زیبادر استان زنجان با فرهنگ و تمدن هشت هزار ساله

خرم دره ،شهرستانی زیبا و دیدنی  با فرهنگ وتمدنی ۸هزار ساله وجاذبه های طبیعی شگفت انگیز ، با ۹۰ تپه و اثر تاریخی در ایام تابستان و تعطیلات نوروزی میزبان گردشگران و مسافرین مشتاقی می شود که برای دیدن طبیعت زیبا و سایر آثارتاریخی ایران زمین به این خطه سفر می کنند. شهرستان خرم دره […]

خرم دره ،شهرستانی زیبا و دیدنی  با فرهنگ وتمدنی ۸هزار ساله وجاذبه های طبیعی شگفت انگیز ، با ۹۰ تپه و اثر تاریخی در ایام تابستان و تعطیلات نوروزی میزبان گردشگران و مسافرین مشتاقی می شود که برای دیدن طبیعت زیبا و سایر آثارتاریخی ایران زمین به این خطه سفر می کنند.

شهرستان خرم دره با مساحتی معادل۴۰۷کیلومترمربع در قسمت جنوبی استان زنجان واقع شده است که از شمال به استان قزوین و از شرق و غرب به شهرستان ابهر از واز جنوب به شهرستان خدابنده محدود می شود.

بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ جمعیت شهرستان خرم دره بالغ بر ۶۵۰۰۰ نفراست که شا مل یک بخش و یک شهر ،۲دهستان و۱۸روستا است و زبان و لهجه مردم شهرستان ترکی و فارسی می باشد.

برخوداری شهرستان خرم دره از هوای پاک وسالم

برخورداری از هوای پاک وسالم یکی از ویژه گی های منطقه خرم دره است و مسافران و گردشگرانی که برای گذراندن تعطیلات قصد سفر به این شهرستان را دارند می توانند از هوای پاک و بدون آلودگی این منطقه استفاده نمایند.

مکان های دیدنی و گردشگری شهرستان خرم دره

شهرستان خرم دره به دلیل داشتن آب و هوای مناسب و بسیار مطلوب و طبیعت با صفا از مهترین مناطق گردشگری استان و کشور به شمار می رود .

باغهای وسیع میوه ،کوچه باغها ی قدیمی ،ک.ه های همجوار ،سدهای خلیفه لو و شویر و وجود بیش از ۹۰ اثر باستانی ،شامل قلعه های تاریخی ،تپه ها و ابنیه تاریخی قدیمی ترین محوطه شناخته شده سکونت بشری در دوره دهکده نشینی و پیش از تاریخ در تپای به نام تپه خالصه در باغات شهر خرم دره بیانگر دیرینگی و سکونت اقوام بشری در شهر خرم دره است که همگی از مناطق بکر و دیدنی این شهرستان در کنار میهمان نوازی مردم فهیم و فرهنگ دوست خرم دره که زبانزد خاص و عام می باشد به شمار آورد.

این شهرستان با توجه به خاک حاصلخیز و هوای معتدلی که دارد یکی از مهمترین مراکز کشاورزی استان زنجان به شمار می رود،از مهمترین محصولات این منطقه می توان به سیب ،انگور ،گردو ،آلوچه ،سیب زمینی و …اشاره کرد که در این میان سیب لبنانی خرم دره از شهرت جهانی برخودار است .

منطقه خرم دره ،منطقه ای کوهستانی محسوب می شود و از نظر طبیعت زیباترین جنگل ها و باغات میوه را در استان زنجان دارا می باشد که به همین دلیل به این شهرستان نگین سبز استان نیز می گویند.

از جاذبه های طبیعی و بکر این شهرستان می توان به کوچه باغ های زیبا و کوه های الوند با ۳۰۰۰ مترارتفاع و هپی داغی با ارتفاع تقریبی ۱۵۰۰متراشاره کرد که از گذشته های دور تاکنون نام شهرستان خرم دره با آنها قرین بوده است.دره های سر سبز ،چشمه سار هاو صخره های عظیم از مناطق دیدنی و زیبای این دو رشته کوه در شمال و غرب شهرستان است که در ایام سال به ویژه در تعطیلات تابستان و نوروز پذیرای تعداد زیادی از شهروندان و هموطنان از سراسر کشور می باشد.

بنا های تاریخی ثبت شده شهرستان خرم دره

از اثر به ثبت رسیده می توان به تپه خالصه قدمت _ پیش از تاریخ (خرم دره) تپه داستاران قدمت اثر _اسلامی (خرم دره) تپه آرانج قدمت اثر_تاریخی(روستای آرانج) قیزلر قلعه سی قدمت اثر _تاریخی (روستای سوکهریز) آینه لر داشی قدمت اثر _تاریخی (روستای خلیفه لو) محوطه گوره چال قدمت اثر_ پیش از تاریخ (خرم دره) گوی تپه قدمت اثر _تاریخی (ویستان علیا) قبرستان سوکهریز قدمت اثر _تاریخی (سوکهریز) تپه سینداران قدمت اثر _تاریخی (روستای اسلام آباد) محوطه قینر جه قدمت اثر _تاریخی (روستای فلج) قیزلار قلعه سی قدمت اثر _تاریخی (روستای پلاس) محوطه کرم بلاغی قدمت اثر_ تاریخی (روستای اردجین) محوطه خرابه لر قدمت اثر _تاریخی (روستای الوند) محوطه آخارباخار قدمت اثر _تاریخی(روستای سوکهریز) درمان تپه سی قدمت اثر _تاریخی(روستای نصیر آباد)تپه نصیر آباد قدمت اثر _تاریخی(روستای نصیر آباد) و… اشاره کرد.

این شهرستان همچنین دارای تپه ها و محوطه باستانی است و بر اساس یافته هاو نتایج کاوشهای باستان شناسان در تپه خالصه خرم دره که در حدود یک کیلومتری جنوب این شهر واقع شده است نشان می دهد که مردم این دیار در ۸ هزار سال پیش ،از فرهنگ و تمدن پیشرفته برخوردار بوده اند.

صنایع دستی شهرستان خرم دره

صنایع دستی شهرستان خرم دره قالی و فرش بافی ،جاجیم ،گلیم ،گلدوزی ،منبت ،گیپور وخیاطی از مظاهر هنری و فرهنگی این شهرستان می باشد که حاکی از ذوق و استعداد مردم این دیار در گذشته و حال است.

حیات وحش و طبیعت شهرستان خرم دره

حیات وحش و طبیعت شهرستان خرم دره به علت واقع شدن در مجاورت کوه های شمال (انجیلین و…) همچنین ارتفاعات بلند منطقه و بارش های فصلی از طبیعت بکر و زیبایی برخوردار است بطوری که در برخی مناطق این شهرستان جانوران و پرندگان حمایت شده همچون بز کوهی ،کبک ،گرگ و…دیده می شوند.

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=12911

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۶
  1. تشکر صمیمانه از آقای مرادی بابت زحمات در قبال شهرمان

  2. با این وضعیت ابیاری در مزارع به صورت غرقابی، سه سال دیگر از باغ های سرسبز خرمدره چیزی جز کویر نخواهد ماند .چرا همه فقط همین الان رامی بینند واینده را نه . مسئولین کمک کنند.

    • سلام

      با تشکر از مسئول مربوطه، که در نشر این مطلب، متحمل زحمت شده اند.

      و تشکر مجدد از آقای کلانتری که به نکته ی بسیار مهمی اشاره کردند، مدیران و مسئولان شهرستان، به گوش باشید که بقاء و دوام ارزش های طبیعی و نعمت های الهی این شهر زیبا ، مورد ضمانت هیچ کسی قرار نگرفته.!!

      پس با حمایت از کشاورزان، در نوع ابیاری محصولات و مرکبات، و با ایجاد ابیاری های نوین( قطره ای و…) ، از کاسته شدن عمر این طبیعت زیبا، جلوگیری کنید.

      نجفی از خرمدره

  3. یکی ازفامیل های قدیمی وقدمت دارخرمدره نزدیک سی سال خوزستان سکونت داشتم ولی ییلاق قشلاق سالانه ودیدوبازدیدفامیل وآشنایان باعث شدازمابین شهرهای این مسیرخوزستان به خرمدره این تک زیباشهرسرسبزوخرم وبکروداشتن مردمون خوب وساده دل ومهمان نوازیکی ازفوق العاده ترین شهرهایی که باسفاست وتوذهن وخاطربجاماندنیم شده وآرزوی سکونت دائم برای تمام دوستداران طبیعت تمام کمال روتواین شهرزیباخرمدره داراهستم_‏

  4. خسته نباشیدبنده راازراه دورپذیراباشید خداقوت مطالب خوبی دارید

  5. مرسی….خسته نباشید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.