• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7

چارچوب منافع ملی،اخلاق و دیانت رعایت شود/مردم با شرایطی جدید در نظام سلامت مواجه خواهند شد/کار‌شناسان و پیشکسوتان عرصه فرهنگ خود به صحنه بیایند

  • کد خبر : 14330
  • 10 اردیبهشت 1393 - 0:11
چارچوب منافع ملی،اخلاق و دیانت رعایت شود/مردم با شرایطی جدید در نظام سلامت مواجه خواهند شد/کار‌شناسان و پیشکسوتان عرصه فرهنگ خود به صحنه بیایند

رئیس جمهوری در گفتگوی زنده تلویزیونی با بیان اینکه سیاست این دولت سیاست تعامل سازنده است،گفت:در زمینه حق هسته‌ای خط قرمز ما حقوق ملت است،اما اینکه از این حقوق چگونه استفاده کنیم وابسته به تصمیمات نظام است و هرگز از حقمان کوتاه نخواهیم آمد و نمی‌گذاریم منافع ملی زیر چکمه متخاصمان قرار گیرد.گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی […]

رئیس جمهوری در گفتگوی زنده تلویزیونی با بیان اینکه سیاست این دولت سیاست تعامل سازنده است،گفت:در زمینه حق هسته‌ای خط قرمز ما حقوق ملت است،اما اینکه از این حقوق چگونه استفاده کنیم وابسته به تصمیمات نظام است و هرگز از حقمان کوتاه نخواهیم آمد و نمی‌گذاریم منافع ملی زیر چکمه متخاصمان قرار گیرد.گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور با مردم از شبکه یک سیما آغاز شد.

گفت‌و‌گوی امشب رئیس‌جمهور سومین گفت‌و‌گوی زنده دکتر روحانی از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم است.

رئیس جمهوری در گفت و گوی زنده تلویزیونی گفت:دولت در زمینه اقتصادی با مسائل فراوانی مواجه بود؛ اولینش تورم بود. تورم ۴۳ درصدی برای کشور قابل تحمل نبود و مانند یک بیماری‌ که دچار خونریزی شدید بود و باید در ابتدا این خونریزی را بند می‌آوردیم تا درمانش کنیم.

وی افزود:ما از امکانات بانک مرکزی هم استفاده نکردیم و کنترل پایه پولی باعث شد که ما بر تورم مهاری بزنیم. امروز خوشحالم که اعلام کنم تورم نقطه به نقطه ما ۷.۶ یا ۷.۴ است ما به مردم وعده داده بودیم که تلاش خواهیم کرد که تورم را تا پایان سال به ۳۵ درصد برسانیم و این کار را کردیم و در پایان سال تورم ۱۲ ماهه به ۳۴ درصد رسید.

دکتر روحانی در ادامه تصریح کرد:وعده‌های اقتصادی‌ که دادیم عملی کردیم،یا می بایست یارانه نقدی را کم می‌کردیم و یا شرایطی که برای مصرف انرژی بود را قبول می کردیم. مصرف انرژی در کشورمان ۲ برابر حد جهانی است. امسال زمستان با مشکلاتی توانستیم گاز خانگی مردم را تامین کنیم به قیمتی که برخی کارخانه ها و پالایشگاه‌ها گازشان قطع شد.

رئیس جمهور تاکید کرد:حامل‌های انرژی در سال ۸۹ یک بار افزایش یافت و ۵۵۰ درصد افزایش قیمت داشت. افزایش حامل‌های انرژی به طور متوسط ۵۰درصد است لذا ما ناچار بودیم که به خاطر شرایط کشور دفعی عمل نکنیم.

به هیچ عنوان افزایش قیمت ها در سطح بالا نخواهد بود

رئیس جمهور کشورمان گفت: با توجه به اجرایی کردن مرحله دوم هدفمند کردن یارانه ها دولت تدابیر لازم را اتخاذ خواهد کرد تا قیمت ها در سطح بالا افزایش پیدا نکند.

رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به سوالی درباره اجرایی کردن فاز دوم هدفمند کردن یارانه ها گفت:این موضوع تصمیم مشترک دولت و مجلس نبود؛بلکه بحث یارانه ها تصمیم مورد نظر نظام است و قانون مصوب کرده است که دولت و مجلس در این راستا وارد عمل شوند.

وی افزود: قانون هدفمندکردن یارانه ها را مجلس تصویب کرد و قرار شد در مرحله دوم آن درآمد دولت ۴۸ هزار میلیارد تومان باشد؛لذا دولت بایستی از طریق افزایش دو برابری حامل های انرژی در این زمینه وارد عمل می شد.

دکتر روحانی تاکید کرد: دولت در راستای عدم فشار بر روی مردم شیب ملایمی را برای افزایش قیمت حامل های انرژی در پیش گرفت.

وی در پاسخ به سوالی درباره این که آیا افزایش قیمت حامل های انرژی سبب خواهد شد تا مردم فشار بیشتری را تحمل کنند اظهار داشت: با وضعیت موجود در کشور راه حل دیگری برای دولت وجود نداشت و ما باید یا مسیر گذشته را ادامه می دادیم و یا برای پرداخت یارانه ها روش جدیدی را اتخاذ می کردیم.

رئیس جمهور کشورمان خاطرنشان کرد:در کشور ما افزایش قیمت حامل های انرژی از جمله برق و گاز مشکلاتی را برای مردم به وجود می آورد؛لذا ما در این زمینه افزایش چندانی نداشتیم.

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد:در بحث انرژی برق با توجه به اینکه این انرژی در صنعت و کشاورزی بسیار مورد نیاز است،ما شیب ملایمی را در نظر گرفتیم اما در بنزین و گازوئیل متفاوت عمل کردیم.

دکتر روحانی تصریح کرد:در موضوع افزایش قیمت حامل های انرژی نیز به دلیل حمل و نقل عمومی ما در افزایش قیمت گازوئیل شیب ملایمی را اتخاذ کردیم؛زیرا می توانستیم قیمت گازوئیل را به لیتری ۵۰۰ تومان یا ۳۰۰ تومان افزایش دهیم،ولی ما ۲۵۰ تومان را درنظر گرفتیم تا مشکلی برای مردم به وجود نیاید.

رئیس قوه مجریه با بیان این که متاسفانه در مسئله برق ما هنوز به نقطه ای نرسیده ایم که بتوانیم هزینه هایی را که شرکت برق مصرف می کند به دست آوریم،تصریح کرد: دولت یک راه حل میانه را در نظر گرفته است.

دکتر روحانی افزود: این موضوع که اگر حامل های انرژی گران شود بر زندگی مردم تاثیرگذار است؛درست است ولی نه بسیار زیاد بلکه ۵.۶ درصد به این گرانی ها اختصاص دارد که دولت آن را جبران خواهد کرد.

وی افزود: باید بگویم که با توجه به افزایش قیمت حامل های انرژی تورم ایجاد شود؛لذا باید به مردم بگویم که به هیچ عنوان افزایش قیمت ها در سطح بالا نبوده و نخواهد بود و اگر گازوئیل و بنزین گران شده است،ولی دولت اجازه نمی دهد که تورم ایجاد شود از این رو سازو کارهای منسجم و متعددی را در این زمینه اتخاذ کرده است.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد:مجلس شورای اسلامی،طبق قانون دولت را موظف کرد تا ظرف ۱۰ روز از کسانی که نیازمند دریافت یارانه هستند روند ثبت نام را انجام دهد که شاهد بودیم دولت در این زمینه عملکرد موفقی را داشت.

راهی که دولت انتخاب کرده،براساس یک مسیر درست و برنامه ریزی منسجم است

رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به سوالی درباره این که آیا ۷۳ میلیون نفری که برای دریافت یارانه ثبت نام کرده اند، نیازمند دریافت یارانه هستند و آیا افزایش قیمت حامل های انرژی برای تامین کسری بودجه دولت است؛گفت: انتظار می رود سوالات شما با کمی تانی مطرح شود،طبق قانون مجلس شورای اسلامی از دولت خواسته است که به نیازمندان یارانه بدهد؛لذا دولت نیزدر راستای اجرای این قانون از مردم دعوت کرد تا آن هایی که نیازمند هستند برای دریافت یارانه ثبت نام کنند و این موضوع عین قانون بود.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد:مردم با یک نظم خوب و منسجمی برای دریافت یارانه ثبت نام کردند.

وی افزود: در بسیاری از کشورها روند ثبت نام از ۷۳ میلیون نفر بسیار مشکل است؛لذا باید از همه مسئولین این حوزه به خصوص بخش سایبری کشور تقدیر و تشکر کنم که روند ثبت نام یارانه ها را به خوبی انجام دادند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد:از کسانی که به خاطر اهداف ملی از ثبت نام برای دریافت یارانه انصراف دادند تشکر می کنم و باید بگویم دولت درآمدی را که از افزایش حامل های انرژی و انصراف مردم از دریافت یارانه ها دریافت می کند،سه ماه یک بار گزارش جامعی را به مردم در این باره خواهد داد.

وی تاکید کرد: همه این پول ها و درآمدها صرف نظام سلامت،محیط زیست و همچنین کمک یارانه کالایی برای افراد نیازمند خواهد شد.

دکتر روحانی اظهار داشت:راهی را که دولت انتخاب کرده،براساس یک مسیر درست و برنامه ریزی منسجم است.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که در حوزه سلامت چه فکری برای مردم کرده‌اید و چگونه مشکلات را برطرف می‌کنید؟گفت: ما در زمینه سلامت مشکلات فراوانی داریم و مردم با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند،در طول سال حدود ۸ میلیون نفر در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند که این مسئله هزینه‌های سنگینی را بر مردم تحمیل می‌کند و بعضا بیماری‌های صعب العلاج مشکلات فراوانی دارد.

وی ادامه داد:قبل از شروع به کار دولت مشکلات فراوانی در این زمینه وجود داشت که بسیاری از آن‌ها رفع شده و من به مردم اعلام می‌کنم که در سال ۹۳ قیمت داروهای ساخت داخل افزایش نخواهد یافت و داروهای خارجی نیز ۱۰ درصد کاهش می‌یابد و هم اکنون نیز ملزومات پزشکی کاهش پیدا کرده است.

مردم با یک شرایط جدید در نظام سلامت مواجه خواهند شد

دکتر روحانی همچنین بیان کرد: مردمی که در این زمینه نیازمند می‌شوند،سهمی که باید پرداخت کنند ۱۰ درصد خواهد بود و از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه این روند قدم به قدم تغییر خواهد کرد،یعنی هر شخصی که وارد بیمارستان شود،هزینه‌هایش از طریق بیمه یا دولت تامین خواهد شد.

رئیس جمهور همچنین تصریح کرد:مردم با یک شرایط جدید در نظام سلامت مواجه خواهند شد،ما تمام مردم را بیمه خواهیم کرد و اعلام کردیم که هزینه بیمه برای هر نفر ۲۳ هزار تومان خواهد بود. در حال حاضر ۵ میلیون نفر بیمه نیستند که با این اقدام هم در زمینه دارو کمک خواهد شد و هم در زمینه هزینه‌های بیمارستان. محاسبات ما این است که هزینه‌های کل کاهش پیدا کند و سهم بیمار از نصف کمتر شود.

وی افزود: از اسفند پارسال تا امسال آنچه را که پرداخت کرده‌ایم حدودا ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است که ۴ هزار میلیارد تومان این مبلغ از بخش هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌شود و این مسئله را به وزیر بهداشت نیز گفته‌ایم،پس کسانی که در بیمارستان بستری می‌شوند، مبلغی که از سوی دولت و یا از طریق هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌شود،ثبت شود.

دکتر روحانی در پاسخ به این سوال که یکی از مشکلات مردم این است که نمی‌توانند از دفترچه‌های بیمه استفاده کنند و راهکار شما در این مورد چیست اظهار داشت: ما امسال تقریبا بدهی‌هایی که وزارت رفاه، تعاون، کار و امور اجتماعی به بخش‌های سلامت داشته پرداخت کرده‌ایم،قبلا شاهد بودیم که مردم اعلام می‌کردند،بیمه به ما پول نمی‌دهد،اما آنچه تا پایان ماه پرداخت شده باعث می‌شود که دفترچه‌های بیمه ارزششان افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: همچنین ۲۰۰ قلم دارو مشمول بیمه بود، ما علاوه بر اینکه این ۲۰۰ قلم را اعلام می‌کنیم، سعی می‌کنیم که این رقم را بالای ۳۰۰ قلم برسانیم و امیدواریم تا پایان سال بجای ۲۰۰ قلم قبلی ۳۵۰ قلم دارو تحت بیمه باشد و البته موارد دیگری هم هست که مسئولین توضیح می‌دهند.

دکتر روحانی همچنین تصریح کرد:از این به بعد هم بعدازظهر‌ها و هم شب‌ها بیمارستان‌ها متخصص خواهند داشت و در بسیاری از شهرستانهایی که متخصص نبود، دارای متخصص می‌شوند و در این زمینه شاهد تحولات چشمگیری خواهیم بود. البته مواردی هم وجود دارد که به زمان بیشتری نیاز دارد،مانند نوسازی بیمارستان‌ها،اما صحبت این است این موارد نیز انجام خواهد شد.

دکتر روحانی در ادامه در پاسخ به این سوال که مردم می‌خواهند بدانند که از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی نهایتا چه چیزی نصیبشان می‌شود،بیان کرد: زمانی که تورم را کاهش می‌دهیم، همه مردم از این مسئله سود می‌برند، از مردادماه تا اسفند سال ۹۲ تورم ۲۴ واحد درصد کاهش پیدا کرده و دولت کاری کرده که فردی که ۱/۵میلیون تومان درآمد داشته، نگذارد ۲۵۰ هزار تومان از آن کم شود، اما اگر تورم با همین روال پیش می‌رفت، قدرت خرید کاهش پیدا می‌کرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در بحث یارانه‌ها اقداماتی که انجام می‌گیرد،در راس آن نظام سلامت است.ما به نظام سلامت کمک می‌کنیم و مردم این مسئله را مشاهده می‌کنند.اگر دقت کنید می‌بینید که در بحث سلامت هزینه‌ها کاهش پیدا کرده و این مسئله تحولی بزرگ است.

پرداخت یارانه کالایی ،به افرادی که زندگی سختی دارند

رئیس جمهور با بیان این نکته که در این مرحله از هدفمندی یارانه‌ها به افرادی که زندگی سختی دارند یارانه کالایی نیز پرداخت خواهد شد، تصریح کرد: به همه افرادی که در کمیته امداد و یا بهزیستی هستند، که تعداد آن‌ها به ۱۱ میلیون نفر می‌رسد یارانه کالایی پرداخت خواهد شد و ما تلاش می‌کنیم تا پایان سال حداقل ۵ بار این مسئله صورت گیرد و این ۱۱ میلیون نفر نیازمند‌ترین افراد هستند. علاوه بر افرادی که ثبت نام نموده و درآمدهای خود را اعلام کرده‌اند.

دکتر روحانی با اشاره به این مطلب که مبنای ما اعتماد به مردم و کمک مردم در همه زمینه هاست،اظهارداشت:در این پردازش اگر ما احساس کردیم که افراد نیازمند دیگری هم هستند،مطمئنا به این لیست اضافه خواهد شد،ما از محل انصراف مردم از یارانه‌ها ۱۳۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرده‌ایم و اعلام می‌کنیم که در چه مواردی مصرف شده است.

دکتر روحانی در ادامه در خصوص محل صرف درآمدهای دولت از فاز دوم هدفمندی یارانه ها گفت: حوزه نظام سلامت وبخش محیط زیست دو موردی هستند که درآمدهای حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی و انصراف های یارانه ای مردم در آن ها صرف خواهد شد.

وی ادامه داد: در بخش محیط زیست اقدامات دولت عبارت است از گسترش شبکه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو و تامین بنزین پاک در شهرهای بزرگ تا بتوانیم به کاهش آلودگی این شهرها کمک کنیم.

روحانی تصریح کرد:در این مرحله حدود ۲۰ میلیون بخاری خانوارها تغییر خواهد کرد که این هم برای محیط زیست مفید است و هم برای مصرف مردم به صرفه است.

روحانی با اشاره به محل مصرف بخش دیگر از یارانه ها اظهار داشت: بخشی از یارانه ها هم درزمینه تولید مصرف می شود.

وی ادامه داد: در زمینه تولید ما چند کار مهم انجام می دهیم اول کمک هایی را به تولید برق می کنیم،چرا که اگر به این بخش کمک رسانی نکنیم در تابستان همین امسال با مشکل کمبود برق مواجه خواهیم شد.

در زمینه تولید ما چند کار مهم انجام می دهیم

وی افزود: ۲۳۰۰ میلیارد تومان به تولید برق اختصاص می یابد تا خاموشی در کشور ایجاد نشود.

رئیس جمهور بیان کرد:در این مرحله هم چنین ۲۲۰۰ میلیارد تومان جهت سود سرمایه در گردش به صورت یارانه تسهیلات پرداخت می شود.

روحانی در ادامه با اشاره به حوزه های نفت و گاز گفت:زمینه نفت و گاز بسیار مهم است و ما قدمهای مهمی در سال جاری برخواهیم داشت.

وی ادامه داد: امسال ۴ فاز از پارس جنوبی به بهره برداری می رسد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز به تولید کشور اضافه می شود که این امر به معنای این است که در زمستان امسال با مشکل کمبود گاز مواجه نخواهیم بود.

در تولید و فروش نفت به افزایش چشمگیری دست پیدا کرده ایم

رئیس دولت یازدهم با اشاره به افزایش تولید و فروش نفت در مدت تصدی دولت یازدهم گفت:در چند مدت اخیر ما در زمینه تولید و فروش نفت به افزایش چشمگیری دست پیدا کرده ایم.

وی ادامه داد: برنامه دولت این است که در سال ۹۴ ، ۴ فاز دیگر در پارس جنوبی به بهره برداری برسد.

روحانی در ادامه با اشاره به این که در پایان دولت یازدهم همه فازهای پارس جنوبی به بهره برداری خواهد رسید،خاطر نشان کرد: با برنامه هایی که دولت ترسیم کرده است ما در دولت یازدهم در زمینه مصرف فرآورده های نفتی مشکل نخواهیم داشت و هم چنین بخش پتروشیمی نیز فعال می شود.

در طول پنج سال آینده تحولات شگرفی در بخش کشاورزی ایجاد خواهد شد

روحانی در ادامه با اشاره به بازدید هفته گذشته خود از وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت: در طول پنج سال آینده تحولات شگرفی در بخش کشاورزی ایجاد خواهد شد؛البته در طول هشت ماه گذشته نیز در بخش کشاورزی نیز ما شاهد تحولاتی بوده ایم.

وی ادامه داد:یکی از معضلات اصلی در بخش کشاورزی کودرسانی به موقع به کشاورزان و مزارع است که دولت در سال گذشته موفق شد کود را به موقع به بخش کشاورزی برساند.

روحانی با اشاره به تضمین قیمت محصولات کشاورزی از جمله گندم در شهریورماه سال گذشته گفت: ما در شهریور سال گذشته اعلام کردیم که قیمت تضمین شده در کالاهای اساسی چه مقدار است و تاکنون هر محصول کشاورزی را که دولت قیمت آن را تضمین کرده است تمام و کمال به کشاورزان پرداخته است.

وی ادامه داد:تاکنون بیش از ۲۰۰ هزارتن گندم از کشاورزان خریده شده است و پول آن به موقع به این قشر زحمت کش پرداخت شده است.

رئیس جمهور گفت:در زمینه ابزار و وسایل کشاورزی نیز چه در زمینه تولید و چه در بخش واردات دولت یازدهم اقدامات موثری را انجام داده است. رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: برخی گفتند با توجه به اینکه امروز در تلویزیون حضور دارم به شایعه پراکنی‌ها پاسخ بدهم که فعلا باید بگویم در این زمینه نیازی نمی‌بینم.

وی افزود: اگر عده‌ای بخواهند رای اکثریت مردم را نادیده بگیرند و به منافع مردم لطمه بزنند مردم خودشان به صحنه خواهند آمد.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد:ما باید در بخش فرهنگ تلاش گسترده‌ای انجام دهیم،زیرا دولت نماینده مردم است.

در زمینه توافق نهایی با ۱+۵ قدمهای خوبی برداشته‌ایم

وی با بیان اینکه امروزه روابط بین ایران و سایر کشورهای جهان در حال بهتر شدن است،اظهارداشت:در زمینه بانکی ما امروزه در راستای تامین کالاهای اساسی وارد عمل شده‌ایم و روال خوبی در این زمینه اتخاذ شده است.

وی افزود: امروز اولین قدم در زمینه رفع تحریم‌ها برداشته شده است و ما شاهد یک تحول در نظام ساختاری هستیم.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: ما در زمینه توافق نهایی با ۱+۵ قدمهای خوبی برداشته‌ایم، لذا لازم می‌دانم از وزارت خارجه تشکر کنم، زیرا آن‌ها سربازان ما در خط مقدم هستند.

وی اظهار داشت: روندی که در حال حاضر در مذاکرات هسته‌ای در پیش گرفته شده است،روند پایان تحریم‌ها است. منتها ما باید حساب شده در این مسیر گام برداریم و رسانه‌ها نیز باید حواسشان جمع باشد.

رئیس جمهور افزود: آنچه مطرح است منافع همه آنچه در مذاکرات هسته‌ای مطرح است؛منافع همه ملت است و به طور حتم وضع درآمدی مردم نیز بهتر خواهد شد.

رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به سوالی درباره محتوای مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ گفت: باید به این نکته اشاره کنم که یک عده در کشور معتقد هستند که ما باید همیشه با دنیا سر جنگ داشته باشیم که این موضوع چالش‌های متعددی را برای کشور به وجود می‌آورد.

وی افزود: باید بگویم شرایط ما با کشورهایی همچون آمریکا دشوار بوده و خواهد بود،اما من معتقدم با هر کشوری که دچار تنش هستیم، می‌توانیم تنش را کاهش و روابط را توسعه دهیم.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم مسائلمان را با دنیا حل کنیم و در این زمینه حضور سیاسیون در کشورمان حائز اهمیت است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد:در مذاکرات هسته‌ای ما تحریم‌ها را ظلم بزرگی می‌دانیم و می‌توانیم و معتقدیم مذاکرات باید به صورت برد_ برد باشد.

وی افزود: در زمینه حق هسته‌ای خط قرمز ما حقوق ملت است، اما اینکه از این حقوق چگونه استفاده کنیم وابسته به تصمیمات نظام است و هرگز از حقمان کوتاه نخواهیم آمد و نمی‌گذاریم منافع ملی زیر چکمه متخاصمان قرار گیرد.

دکتر روحانی اظهار داشت: تیمی که مذاکره می‌کند تجربه لازم را در زمینه مذاکرات به خصوص در زمینه حقوقی و هسته‌ای دارد.

دنیا معتقد است که مسیر تحریم‌ها از بین رفته است

رئیس جمهور کشورمان خاطرنشان کرد:علی رغم اینکه بسیاری فکر می‌کنند این توافق قابل امکان نبود ما موفق شدیم که توافق را در راستای حقوق ملت ایران انجام دهیم.

وی افزود:ما می‌توانیم به توافق برسیم، زیرا فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران زیرنظر آژانس انرژی اتمی بوده است.

روحانی خاطرنشان کرد: دنیا معتقد است که مسیر تحریم‌ها از بین رفته است و تحریم‌هایی که غرب علیه ایران اتخاذ کرده است ضد حقوق بشری بوده است.

دنیای سیاست دنیای شعار نیست

وی اظهار داشت: متاسفانه غربی‌ها با تحریم کالاهایی همچون دارو و گندم برخلاف قوانین حقوق بشری،فعالیت‌های خود را دنبال کردند که این موضوع جای سوال دارد و باید بگویم که امروز افکار عمومی جهان پذیرای ادامه تحریم‌ها علیه ایران نیست و دنیا می‌داند ما با منطق حرف می‌زنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دنیای سیاست دنیای شعار نیست، اظهار داشت: سیاست این دولت سیاست تعامل سازنده است و ما درصدد هستیم طبق سند چشم انداز ۲۰ ساله که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند، تعامل سازنده‌ای را با دنیا داشته باشیم.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه خوشبینی و بدبینی در دنیای سیاست معنا ندارد،تاکید کرد: بنده با توجه به‌شناختی که از عالم سیاست دارم به این مذاکرات خوشبین هستم ولی طرف مقابل نیز باید با یک تعامل درست در مذاکرات وارد عمل شود.

برداشته شدن تحریم ها و برخورداری از حق هسته ای حق ماست

دکتر روحانی تاکید کرد:ما،ملت و کشور ما آماده هستیم تا در این مذاکرات با تعامل وارد عمل شویم.

رئیس جمهور با بیان این مطلب که آن چه جمهوری اسلامی ایران دراین معامله انجام خواهد داد شفاف سازی است،اظهار داشت: ما این کار را برای اعتماد بیشتر افکار عمومی انجام می دهیم و هیچ باکی نداریم که شفاف سازی کنیم ما بیش از حد خود و ملت ایران چیزی نمی خواهیم، برداشته شدن تحریم ها و برخورداری از حق هسته ای حق ماست.

رئیس جمهور با بیان این که برای شکسته شدن تحریم ها قدم هایی برداشته شده تصریح کرد: تحریم های خودرو، پتروشیمی ، قطعات هواپیما و چند حوزه دیگر برداشته شدند و اقداماتی هم در این زمینه شروع شده است حتی در زمینه پزشکی شاهد هستیم که قیمت لوازم پزشکی کاهش پیدا کرده و کمتر از یک سوم شده بنابراین در همه این زمینه ها قدم های خوبی برداشته شده که البته درتوافق نهایی قدم های دیگری نیز برداشته خواهد شد.

دکتر روحانی در پاسخ به این سوال که ما شاهد بهتر شدن روابط با اروپای شرقی هستیم، نتایج ملموس این رفت و آمدها چیست بیان کرد: سرمایه گذاری خارجی در جمهوری اسلامی ایران مورد اشتیاق همه آن هاست، اما باید این نکته را مد نظر داشت که بنای حل و فصل روابط کار یک شبه انجام نمی گیرد.

وی ادامه داد: شرکت های مهم خارجی در زمینه سرمایه گذاری اظهار علاقه کرده اند و مقدمات این کار نیز به طور تقریبی فراهم شده اما این که این کار انجام گیرد؛ باید یک سری مشکلات برداشته شود و تعاملات بانکی می خواهد.

دکتر روحانی تاکید کرد: معنای این رفت و آمدها یکی است،وقتی وزرای خارجه اروپایی به ایران سفر می کنند معنایش این است که همه به آینده امیدوارند و گرنه بیکار نیستند.

وی ادامه داد:معلوم است که امید دارند و خوش بین هستند به معنی این که قدم هایی برداشته شده و اگر با این روند جلو برویم می توانیم با عزت و حکمت و مصلحت کار را پیش ببریم نه تنها در مسئله هسته ای بلکه با کشورهای دیگر مانند عمان، ترکیه، عراق،جمهوری  آذربایجان و….. روابط خوبی داریم در مورد رابطه عربستان از نظر ما مانعی نیست اما امیدواریم این کشور شرایط منطقه را درک کند.

دکتر روحانی در پاسخ به این سوال که آیا در نشست های ایران و ۱+۵ در مورد مسائل هسته ای بحث می شود و یا این که مسائل حاشیه ای نیز وجود دارد اظهار داشت: ما با ۱+۵ مسئله ای نداریم و روابط خوبی خواهیم داشت.

امروز قوای سه گانه روابط خوبی با هم دارند

وی در پاسخ به این سوال که در حوزه سیاست داخلی با محورهای گوناگونی از جمله موافقان و مخالفان دولت و هم چنین مسائل اجتماعی روبه رو هستیم آیا در این زمینه خوش بین هستید یا خیر گفت: ملت ما بزرگ و فهیم است ما باید بپذیریم که جناح های مختلف وجود دارند باید نظرات مختلف را بشنویم و آستانه تحمل را بالا ببریم.

روحانی ادامه داد: ما امروز روابط بسیار خوبی با مجلس داریم و باید بگویم قوای سه گانه روابط خوبی با هم دارند و با یکدیگر تعامل برقرار می کنند.

رئیس جمهور با بیان این مطلب امروزه اقوام و اقلیت های ما شرایط بسیار خوبی دارند تصریح کرد: سفر من به سیستان و بلوچستان بسیار لذت بخش بود اقوام مختلف برادرانه در کنار یکدیگر بودند و از هم تجلیل و تعریف می کردند سیستان و بلوچستان استعداد زیادی برای شکوفایی دارد و هر چه توسعه بیشتر شود اختلافات هم کمتر خواهد شد.

دکتر روحانی ادامه داد:ما به وحدت نیاز داریم تمام اقوام ایرانی از حقوق شهروندی برخوردارند،همه عزیز و محترمند چه موافق و چه مخالف. تنها حرف ما این است که چارچوب منافع ملی،اخلاق و دیانت رعایت شود.

چارچوب منافع ملی،اخلاق و دیانت رعایت شود

دکتر روحانی تاکید کرد: از کسانی هم که تخریب می کنند می خواهم به این نکته توجه کنند که ما زیر یک سقف زندگی می کنیم ما نقد را قبول داریم،اما نگذارند اخلاق صدمه ببیند.شعار من اخلاق و تعامل سازنده با دنیا بود  من در روز ثبت نام و هم چنین در مناظره هایم اعلام کردم و به حرفهایم وفادارم اما مردم بدانم که همواره موارد یک روزه حل نخواهد شد.ما باید به یکدیگر کمک کنیم عجله کارها را سخت می کند من به خوبی می دانم چه قولی داده ام و می دانم باید چه کار کنم.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما باید یادمان باشد که زیر پرچم مقام معظم رهبری و ولایت فقیه هستیم و باید به بزرگان احترام بگذاریم بزرگان را شکستن هنر نیست،باید به یکدیگر احترام بگذاریم اختلاف نظرهایمان را بیان کنیم و به اخلاق پایبند باشیم.

دکتر روحانی تاکید کرد:من به ملت ایران اطمینان می دهم که دولت در مسیری که انتخاب کرده ثابت قدم است؛به ادامه مهار تورم، اشتغالزایی و هم چنین به بهبود سیاست خارجی خوش بینم.

کار‌شناسان و پیشکسوتان عرصه فرهنگ خود به صحنه بیایند

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی پیرامون مقوله فرهنگ گفت: ما باید به بخش فرهنگ کمک کنیم و حتما هم این کار را خواهیم کرد، اما اساس نظر دولت در بحث فرهنگ این است که کار‌شناسان و پیشکسوتان عرصه فرهنگ خود به صحنه بیایند و مسائل خطیر فرهنگی را خود بر دوش بگیرند.

دکتر روحانی در ادامه به بخش دانشگاه هم گریزی زد و اظهار داشت:من از وضع دانشگاه‌های کشور راضی هستم و دانشگاه‌های ما در چند وقت اخیر بسیار پویا و فعال بوده‌اند.

وی با اشاره به شرکت‌های دانش بنیان نیز بیان داشت: در زمینه شرکت‌های دانش بنیان،قدمهای بسیار مثبتی در جهت تجاری سازی فعالیت‌های آن‌ها در معاونت علمی رئیس جمهوری و بنیاد نخبگان و وزارت علوم برداشته شده است.

رئیس جمهور در ادامه صحبت‌هایش بخش ورزش را نیز از قلم نینداخت و اظهارداشت: در چند وقت اخیر جوانان ورزشکار ما افتخارات فراوانی را در عرصه‌های بین المللی کسب کرده‌اند که از همه آن‌ها کمال تشکر را دارم.

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به برگزاری جشن روز زن از سوی دولت گفت: برای اولین بار نهاد ریاست جمهوری تمام زنان سفرا را دعوت کرد و روز زن در فرهنگ ایرانی-اسلامی را به جهانیان نشان داد،البته برخی حاشیه سازی‌ها در این زمینه انجام شد.

رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: قول می‌دهم در آینده‌ای نزدیک بار دیگر با حضور در جمع خبرنگاران و نمایندگان صدا و سیما با مردم سخن بگویم.

انتهای پیام/منبع:باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=14330

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.