• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
3

گسترش روز افزون بیماران دیالیزی

  • کد خبر : 16468
  • 26 خرداد 1393 - 23:06
گسترش روز افزون بیماران دیالیزی

رییس هیئت مدیره انجمن نفرولوژی ایران از گسترش روز افزون بیماران دیالیزی در کشور خبر داد. مصطفی قاسمی رییس هیئت مدیره انجمن نفرولوژی ایران  با بیان اینکه مشکل فعلی بیماران کلیوی در کشور عدم همسان سازی سازمان های بیمه گر است، گفت: یکسان نبودن پرداخت سازمان های بیمه گر باعث شده تا بیماری داروی خود […]

رییس هیئت مدیره انجمن نفرولوژی ایران از گسترش روز افزون بیماران دیالیزی در کشور خبر داد.

مصطفی قاسمی رییس هیئت مدیره انجمن نفرولوژی ایران  با بیان اینکه مشکل فعلی بیماران کلیوی در کشور عدم همسان سازی سازمان های بیمه گر است، گفت: یکسان نبودن پرداخت سازمان های بیمه گر باعث شده تا بیماری داروی خود را رایگان و بیمار دیگر با ۳۰ درصد هزینه همان دارو را تهیه کند.

وی افزود: به جز همسان نبودن سازمان های بیمه گر، این موضوع که تعداد اقلام داروهای تحت پوشش بیمه کاهش و یا نوع و جنس آن تغییر کند نیز بیماران کلیوی را می ترساند چرا که وقتی بیمار به نوع خاصی از دارو وابسته می شود سازمان های بیمه گر با در نظر گرفتن اینکه داروی دیگری ارزان تر بوده آن را جایگزین داروی بیمار می کنند و قطعا نتیجه و بازده خوبی به همراه نخواهد داشت مخصوصا بیماران پیوند کلیه که شرایط بسیار حساسی را نسبت به بقیه بیماران دارند.

قاسمی از گسترش روز افزون بیماران دیالیزی ابراز نگرانی کرد و گفت: عدم آموزش صحیح و پیشگیری منجر به افزایش آمار بیماران دیالیزی شده و هزینه های هنگفتی را برای دولت و کشور به بار آورده زیرا به تبع آن نیاز به دستگاه های جدید، فضای بیمارستانی و آموزش و … بیشتر می شود.

رئیس نفرولوژی ایران با بیان اینکه در سال های اخیر تعداد عمل های پیوند کلیه به ۲۵۰۰ رسیده و روند مثبتی را در پیش گرفته بود، خاطرنشان کرد: به علت افزایش بیماران دیالیزی پیوند های کلیه نیز سیر نزولی پیدا کرده زیرا ورودی بسیار بیشتر از خروجی بوده و کلیه های اهدایی کفاف این همه بیمار دیالیزی را نمی دهد.

این متخصص نفرولوژی تصریح کرد: آمار مرگ و میر در بیماران دیالیز بالا رفته زیرا امکان دسترسی به دارو و درمان برای بسیاری از بیماران مهیا نبوده و اصطلاحا به درمان نمی رسند.

وی به ضعف آموزش و پیشگیری در مقوله ی ابتلا به بیماری کلیه تاکید کرد و افزود: ۴۰ درصد از بیماران دیالیزی قبلا دچار دیابت بوده و به خاطر اینکه آموزش و کنترلی بر رفتار ها و رژیم غذایی بیمار دیابتی وجود نداشته به تخت دیالیز سوق داده شده است.

قاسمی افزود: در بسیاری از کشورها بیماران دیابتی به چکاب سالی دو بار مجبور شده اند اما در کشور ما با وجود اینکه چکاب اینگونه بیماران رایگان است به دنبال پیشگیری و کنترل بیماری نرفته و وضعیت شان وخیم تر می شود.

رئیس نفرولوژی ایران با بیان اینکه وزارت بهداشت متولی امر سلامت و درمان است، ادامه داد: وزارت بهداشت با تحکیم و گسترش همکاری های بین بخشی با وزارت کار و رفاه اجتماعی و سازمان های بیمه گر می تواند امر اطلاع رسانی، آموزش، پیشگیری و تجهیز دستگاه درمانی را جدی تر دنبال کرده و کشور را از گسترش مهیب آمار دیالیز نجات دهد.

انتهای پیام/منبع:طبنا

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=16468

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.