• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
11

ماهواره ابزاری برای رخنه در فرهنگ اسلامی/ریشه ی بدحجابی و راهکار آن

  • کد خبر : 17673
  • 25 تیر 1393 - 9:03
ماهواره ابزاری برای رخنه در فرهنگ اسلامی/ریشه ی بدحجابی و راهکار آن

کارگاه آموزشی حجاب اسلامی در اداره ورزش  و جوانان شهرستان خرم دره برگزار شد. به گزارش نبض سحر،کارشناس برنامه “خلخالی “با بیان این مطلب که در عصر حاضر با توجه به فزونی جنگ، تورم، انفجار جمعیت، افزایش بیکاری، مهاجرت، از هم گسیختگی خانواده ها، افزایش بدحجابی و بی حجابی و تبدیل شدن زنان به کالایی […]

کارگاه آموزشی حجاب اسلامی در اداره ورزش  و جوانان شهرستان خرم دره برگزار شد.

به گزارش نبض سحر،کارشناس برنامه “خلخالی “با بیان این مطلب که در عصر حاضر با توجه به فزونی جنگ، تورم، انفجار جمعیت، افزایش بیکاری، مهاجرت، از هم گسیختگی خانواده ها، افزایش بدحجابی و بی حجابی و تبدیل شدن زنان به کالایی برای عرضه در کوچه و خیابان شاید بتوان عصر حاضر را عصر اضطراب و عصر فروپاشی ارتباطی و اطلاعاتی دانست.

وی افزود:عصری که علی رغم پیشرفت بشریت در اغلب عرصه های علم و تکنولوژی و راه یافتن ابزار جدیدی به نام اینترنت، تلفن همراه ، ماهواره و …. در زندگی روزمره یکایک افراد و رویارویی بشریت با هجمه بالای اطلاعاتی و عدم فرهنگ سازی در کشور  به منظور استفاده صحیح از این امکانات که بایستی زمینه حرکت افراد جامعه را به سمت پیشرفت و ترقی فراهم سازد باعث پسرفت و عقب گرد جامعه گشته و به جای افزودن صفا و صمیمیت و همدلی در بین اعضا خانواده باعث از هم گسیختن و خطور افکار ناپاکی همچون خیانت به همسر را در کانون گرم خانواده ها رواج داده است.

خلخالی گفت:دخترانی که در سنین ۱۴ -۱۵ سالگی نیاز به الگو دارند و دیدن کانال های مختلف ماهواره و الگو بردای از زنان و دخترانی که با هدف قبلی و از قبل برنامه ریزی شده و جلوه نمادهای گوناگونی همچون نمادهای شیطان پرستی از طریق مدل مو و انگشترها و پوشش های خاص و رخنه آرام و بی صدا در فرهنگ ایرانی- اسلامی ما، و غفلت ما خانواده های در تربیت فرزندان عزیز و دلبندمان نتیجه ای جز سقوط و تزلزل و ایمان ضعیف نسل بعدی در بر نخواهد داشت.

وی تاکید کرد:خانواده‌های متدین باید رابطه آرامش‌بخش متقابل بین پدر و مادر وجود داشته باشد تا فرزندان در کنار آموزه‌های دینی و شناختی که مستقیم از حجاب و نماز و ارزش‌های دینی پیدا می‌کنند احساس خوشایندی هم به این رفتارها داشته باشند.

این کارشناس تصریح کرد:در خانه‌ای که پدر و مادر محبوب هستند ‏‌در کنار انتقال ارزش‌های دینی‌، احساس قوی و غنی دینی در بچه‌ها ایجاد می‌شود زیرا فقط در صورتی که بچه‌ها شیفته پدر و مادر مذهبی خود باشند ،  احساس دینی در آنها به وجود می‌آید‌.

خرمدره/کارگاه حجاب
وی افزود:‌ اگر مادر رضایتمندی زوجیتی نداشته باشد و دچار رگه‌هایی از اضطراب و افسردگی شده باشد و از ازدواج خود ناراحت باشد، این مادر احساس خوشایندی را در فرزند خود ایجاد نمی‌کند بنابر‌این حجاب او تاثیر مثبتی در فرزندانش ایجاد نمی‌کند.
در ادامه عنوان کرد:بچه‌ها به طور قطع عروسک باربی را با آن سر و ظاهر به مادر با حجاب خود که چادر را موقع قهر کردن از خانه به سر می‌کند، ترجیح می‌ دهند.

وی گفت:چطور می‌توان انتظار داشت فرزندی به چادر علاقمند شود در صورتی که می‌بیند مادر وقتی از بیرون به منزل می‌آید چادر را به کناری پرت می‌کند و می‌گوید از گرما پختم! وقتی چادر این قدر بد است چطور می‌توان انتظار داشت که فرزندان بخواهند آن را به سر کنند.

وی بعضی از زمینه ها و ریشه های بدحجابی را عوامل زیر دانست:

۱- عدم آگاهی از حدود حجاب و ضررها و آثار بد حجابی در میان افراد جامعه.
۲- عدم اعتماد به نفس و عدم استقلال شخصیت در مقابل افراد بی حجاب و مورد احترام قرار گرفتن توسط دیگران.
۳- لجبازی با افراد با ایمان و با حجاب.
۴- عدم برخورد صحیح از طرف افراد با حجاب (برخورد جذبی).
۵- بد حجابی سیاسی با هدف تعرض به نظام جمهوری اسلامی.
۶- بد حجابی به منظور بی بند و باری و خود فروشی.
۷- بد حجابی به منظور آزاد کردن پتانسیل شور جوانی و نوجوانی.
۸- بد حجابی به منظور خود نمایی، زیبا نمایی و حس زیبایی دوستی.

خرمدره/کارگاه حجاب

چه باید کرد؟

خلخالی گفت:شاید به صراحت بتوان گفت در میان گمشده های جوانان ما امری مهمتر از معرفت نسبت به قابلیتهای فردی، هویتی و دینی خود نباشد. اگر این ادعا را اصل قرار بدهیم باید به جوانان کمک کرد تا این قابلیتها را که دست مایه ای از جنس عقل و عشق، دانش و همت و انگیزه و هدف است بشناسند.
گام اول: کمک به جوان در قرار گرفتن در مسیر ایمان به خالق برتر برای اتصال او به قدرتی بی انتها است.
جوانان ما اگر خمیرمایه معنوی خود را که مربوط به جهان بینی اسلامی است بیابند دیگر برای ابراز وجود نیاز به نمایشهای غیرمعمول ندارند و کامیابی های خود را در گرایش به ارزشهای اسلامی جستجو می کنند.
گام دوم: تبیین و تدوین استراتژی بلندمدت برای رشد و بالندگی جوانان است. در این فرآیند باید نقش والدین، همسالان، مربیان و… به گونه ای تعریف شود که هیچ کدام نقض یا خنثی کننده رفتار و عملکرد دیگری نباشد بلکه مکمل و همگی منجر به تکامل او شود.
گام سوم: تقویت باورهای دینی جوانان است. همه دستگاه هایی که متولی فرهنگ عمومی جامعه هستند اعم از صداوسیما سازمان و دفاتر تبلیغات اسلامی، حوزه های علمیه، مدارس، دانشگاه ها، خانواده ها و… می بایست رسالت خویش را در تقویت باورهای دینی جوانان به کار گیرند. تجربه دوران دفاع مقدس نشان می دهد اگر باورهای دینی در وجود جوانان ریشه بدواند و عمق پیدا کند مهمترین سرمایه برای جامعه و حتی خود فرد است.
گام چهارم: تطبیق انتظارات جامعه، خانواده ها و مسئولین از جوانان، توجه به توانمندیهای جوانان و هدایت آنها براساس میزان توانمندی موجب می شود انرژی و عشق و علاقه جوانان در مسیر صحیح قرار گیرد و کمتر فرصت پیدا کند بدلیل سرخوردگی های اجتماعی به انحراف اجتماعی تن دهند.

خرمدره/کارگاه حجاب
وی در پایان گفت: در طی ۸ سال دفاع مقدس بیش از۲۰۰هزار شهید دادیم آیا تاکنون از خود پرسیده اید فلسفه وجودی جنگ چه بوده؟ با چه هدفی جنگ را برپا نمودند؟ آیا تاکنون زندگی شهدا بزرگ  جنگ تحمیلی را خوانده اید؟ آیا از شهید چمران، باکری ها،ناصر بختیاری، نادر پور بندی و هزاران شهید دیگر اطلاعاتی دارید؟ آیا اگر امروز آن ها بودند الگوی نسل حاضر نبودند؟ آیا توانسته ایم حق خون آنها را ادا نماییم؟ آیا ما در قبال خون آنها مسولیتی نداریم؟

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=17673

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. متشکرم نکات ظریفی در روان شناسی دینداری و حجاب نوشتید که مفید برای من بود.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.