• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
17

امروز چشمانی منتظر آمدن شماست

  • کد خبر : 21271
  • 09 مهر 1393 - 13:48
امروز چشمانی منتظر آمدن شماست

۹ مهر روز جهانی سالمندان، بهانه ای است برای یاد کردن از افرادی که از جزوی از عزیزان ما می باشند.       به گزارش نبض سحر، تصاویر زیر مربوط به مرکز توانبخشی و نگهداری سالمندان “نرگس” خرمدره می باشد. چشمانی که منتظر آمدن فرزندانشان به در دوخته شده است.مادرانی که با هزاران سختی […]

۹ مهر روز جهانی سالمندان، بهانه ای است برای یاد کردن از افرادی که از جزوی از عزیزان ما می باشند.

 

 

 

به گزارش نبض سحر، تصاویر زیر مربوط به مرکز توانبخشی و نگهداری سالمندان “نرگس” خرمدره می باشد.

چشمانی که منتظر آمدن فرزندانشان به در دوخته شده است.مادرانی که با هزاران سختی و مشقت فرزندان خود را بزرگ کرده اند.

چه شبها که بر بالین فرزندانشان نخوابیدند،و با زحمت های فراوان از آنان مراقبت و نگه داری کردند و حال با سپردن آنان به خانه ی سالمندان آنان را از خود دور می کنند.

چگونه می شود که برخی از افراد این همه زحمات پدر ومادر را فراموش می کنند؟

مگر خداوند نمی فرماید:”إمّا یَبلُغَنَّ عِندَکَ الکبَرَ أحدُهُما أو کلاهُما فَلا تَقُل لَهُما اُفٍّ ‏،اگر یکى از آن دو یا هر دو (پدر و مادر) در کنار تو به سال‏خوردگى رسیدند به آنها [حتّى] «اوف» مگو”.

امام صادق(ع) مى فرماید: «اگر چیزى کم تر از “اُف” بود، خداوند از آن منع مى فرمود و این کلمه از پست ترین عقوق و نافرمانى است، حتى نگاه تند به پدر و مادر کردن از اقسام عاق شدن است(مرآت العقول، ج ۱۰، ص ۳۷۵.)».

ودر جای دیگر می فرماید:

وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَهِ وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما کما رَبَّیانی صَغیراً.(سوره اسراء ، آیه ۲۴)

بالهای محبّت و تواضع خویش را در برابرشان بگستران و بگو: پروردگارا! همان گونه که آنان مرا در کودکی تربیت کردند، مشمول رحمتشان قرار ده.

قرآن، تنها سخن ملال و تند نگفتن را در حفظ مقام و موقعیت پدر و مادر کافی نمی داند؛ بلکه یک سری دستورهایی می دهد که می تواند در قلوب آنها روح نشاط ایجاد کند.

لذا قرآن بر دوران پیری پدر ومادر تکیه کرده که در آن موقع، نیاز شدیدی به حمایت و محبّت و احترام دارند. آنها ممکن است بر اثر کهولت سن به جایی برسند که نتوانند بدون کمک دیگری حرکت کنند.

نکته ای که از این آیه استفاده می شود، این است که اگر پدر و مادر آنچنان پیر و ناتوان شدند که به تنهایی قادر بر حرکت انجام کارهای ضروری خویش نبودند، فراموش نکن که توهم در کودکی چنین بودی و پدر و مادر، تمام این زحمات دوران کودکی تو را تحمّل کردند. پس تو هم در مقابل، آن زحمات و محبّتها را جبران کن.

سید قطب در تفسیر خویش، نقل می کند که شخصی در حین طواف، مادر خود را هم طواف می داد. پیامبر صلی الله علیه و آله را دید. عرض کرد: «آیا حق مادرم را با این کار به جا آوردم» فرمود: نه، حتی جبران یکی از ناله های او را به هنگام وضع حمل نمی کند.(فی ظلال القرآن، ج ۵، ص ۳۷۱.)

آنان امروز در سن پیری نیازمند محبت و رسیدگی فرزندانشان هستند، پس بیایید کمی مهربان باشیم.

IMG_0470 IMG_0439 IMG_0454 IMG_0459 IMG_0455 IMG_0444 IMG_0448

 انتهای پیام/

 

 

 

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=21271

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. با سلام
    آقای مرادی عزیز از گزارش تاثیرگذارتان ممنونم.
    همانگونه که مقام معظم رهبری به بحث فرهنگ تاکید بیشتری دارند به نظر بنده فرهنگ ارادت به پدر و مادر و به کسانی که زمانی حاضر بودند جانشان را برای فرزندانشان به خطر بیندازند و ۱۰۰ درصد انداخته اند، باید مورد توجه همه عزیزان باشد.
    البته مراکزی اینچنین که سالمندان در آنجا هستند نیز می تواند با فکر صحیح و تغییراتی اساسی به محیط مناسبی برای آن ها تبدیل شود و آن ها در آن محل نمی گویم ۱۰۰ درصد راضی و شاد باشند، ولی حداقل ۸۰ درصد در آرامش و راحتی داشته باشند تا هم افرادی که خانوداه خود را از دست داده اند راحت باشند و هم افرادی که … (خدا آن روز را برای ما نیاورد انشالله). بازی روزگار است دیگر کاریش نمیشه کرد!.

  2. بنده آقایی را می شناسم که والدینش از خانه بیرون کرده اند و جایی و درآمدی ندارد او باید چه کند .
    والدین هم باید حق و حقوق بچه ها را رعایت کنند .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.