• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 17 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 26 March - 2024
3

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از جنایت و ناکامی +تصاویر

  • کد خبر : 22065
  • 07 آبان 1393 - 8:20
سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از جنایت و ناکامی +تصاویر

با سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی چقدر آشنا هستید؟ چه سازمان‌هایی در این رژیم وظیفه ترور، کسب اطلاعات و خرابکاری را بر عهده دارند؟ سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل تاکنون چه شخصیت‌هایی را ترور کرده و در ترور چه افرادی ناکام مانده‌اند؟ گزارش ویژه مشرق در ادامه آشنایی با سرویس‌های اطلاعاتی جهان، سرویس اطلاعاتی رژیم اسرائیل را مورد […]

با سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی چقدر آشنا هستید؟ چه سازمان‌هایی در این رژیم وظیفه ترور، کسب اطلاعات و خرابکاری را بر عهده دارند؟ سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل تاکنون چه شخصیت‌هایی را ترور کرده و در ترور چه افرادی ناکام مانده‌اند؟ گزارش ویژه مشرق در ادامه آشنایی با سرویس‌های اطلاعاتی جهان، سرویس اطلاعاتی رژیم اسرائیل را مورد بررسی دقیق‌تر قرار داده است.

 به گزارش نبض سحر به نقل از  مشرق – سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای صاحب قدرت در جهان بدلیل مخفی‌کاری ذاتی‌شان، همواره از موضوعات مورد علاقه رسانه‌ای بودند و بزرگترین بمب‌های خبری جهان (نظیر افشاگری‌های ویکی‌لیکس، اسنودن و …) نیز به افشای عملیات و فعالیت‌های سرویس‌های اطلاعاتی قدرت‌های جهانی اختصاص داشته است. در گزارش‌های قبلی سرویس اطلاعات انگلیس موسوم به اینتلیجنس سرویس و همچنین سرویس اسرارآمیز اطلاعات روسیه (کا.گ.ب) و عملیات‌ها و فراز و نشیب‌های آن در طول تاریخ حیاتشان مورد بررسی قرار دادیم.

گروه گزارش ویژه مشرق در سلسله‌ گزارش‌هایی، به معرفی مشهورترین سرویس‌های اطلاعاتی جهان از آغاز فعالیت‌ آن‌ها و مهمترین عملیات‌های این سرویس‌ها تا به امروز پرداخته است.

در ادامه معرفی سازمان‌های اطلاعاتی جهان، در این گزارش سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را معرفی و ساختار سازمانی و برخی از مهمترین عملیات‌ها و اقدامات آن‌ را بررسی خواهیم کرد. به جرأت می‌توان گفت بیشتر توان دستگاه‌های اطلاعاتی – امنیتی اسرائیل به حذف فیزیکی شخصیت‌های -فلسطینی و غیرفلسطینی – مربوط می‌شود که به نوعی با موجودیت این رژیم جعلی در تضاد است و برای بقای آن خطر محسوب می‌شود. عملکرد، شیوه ترور و اهداف اسرائیل نشان می‌دهد از افرادی با پیشینه صرفا علمی و دانشگاهی تا مقامات ارشد کشورهای دیگر، برای بنیان‌های متزلزل این رژیم تهدید محسوب شده و در لیست ترور قرار می‌گیرند.

پیش از این گزارش ویژه مشرق، برخی از اقدامات موساد در ایران و خرابکاری‌های این سرویس در داخل کشور را مورد بررسی قرار داده بود، لذا در این گزارش، به فعالیت‌های موساد در ایران پرداخته نشده است.

همه آنچه که باید درباره سرویس اطلاعاتی رژیم اسرائیل بدانید+تصاویر و فیلم

موساد

ریشه­ اولیه موساد به سال ۱۹۳۷ برمی‌­گردد که هاگانا سازمان “موساد لیالی‌ فی بیت به معنی دفتر مهاجرت” را تشکیل داد. اما تشکیل سازمان موساد به سال ۱۹۴۹، اندکی پس از اعلام دولت اسراییل برمی‌­گردد. در آن سال، با توجه به تعدد سازمان‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی، رهبری این رژیم تصمیم گرفت که سازمان ویژه‌ای برای هماهنگی میان فعالیت‌های این سازمان‌ها تاسیس کند. بدین ترتیب، سازمان توسعه همکاری اسراییل که موسس آن “رئوفین شیلواح” Reuven Shiloah بود، شکل گرفت و در حکم “دژ مستحکم برای خدمت به اسرائیل” بود. شیلواح، پس از تشکیل موساد رسما ریاست آن را عهده‌دار شد.

همه آنچه که باید درباره سرویس اطلاعاتی رژیم اسرائیل بدانید+تصاویر و فیلم

رئوفین شیلواح اولین رئیس موساد

شیلواح از طریق سازمانش که زیر نظر وزارت امور خارجه­ اسراییل اداره می­‌شد، اقدام به ایجاد تعاون در میان شاباک، آمان، و دفتر سیاسی امور خارجه کرد. در سال ۱۹۵۱، این سازمان به دستور مناخیم بگین -نخست وزیر وقت- رسما به موساد تغییر نام داد. موساد، در ژوئن ۱۹۵۱ همکاری مخفیانه با سازمان سیا را آغاز کرد.

با توجه به گزارشی که در سال ۱۹۹۶ منتشر شد، شمار کارکنان موساد به ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر از جمله ۵۰۰ افسر می‌رسید و هر کدام از آن‌ها در سن پنجاه و دو سالگی بازنشسته می‌شدند. موساد، شبکه گسترده‌‌ای از مزدوران در سراسر دنیا در اختیار دارد و هم‌اکنون بیش از ۳۵ هزار عضو (۲۰ هزار کارمند و بقیه موقتی) دارد.

موساد از چندین بخش تشکیل شده است که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

۱. بخش عملیات و جذب مزدور؛ مسئولیت این بخش فعالیت‌های جاسوسی در سراسر کشورهای جهان است. جاسوسی نیز از طریق دفاتری که با عناوین مختلف فعالیت می‌کنند صورت می‌گیرد. موساد از سال ۲۰۰۰ برای جذب تعداد بیشتری از جاسوسان به تبلیغات گسترده اقدام کرده است.

۲. بخش فعالیت‌های سیاسی و هماهنگی‌های بین‌المللی؛ این بخش فعالیت‌های سیاسی را با هماهنگی با سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای دوست و همچنین با کشورهایی که تل آویو با آن‌ها روابط نزدیک دیپلماتیک ندارد مدیریت می کند. پاریس یکی از مهمترین مراکز راهبردی است که موساد در ان مستقر است و سفارت اسرائیل در فرانسه کانون اصلی عملیات جاسوسی و جذب جاسوس و همچنین فعالیت‌های سیاسی و هماهنگی بین المللی است.

 

همه آنچه که باید درباره سرویس اطلاعاتی رژیم اسرائیل بدانید+تصاویر و فیلم
تصویری هوایی که گفته‌ می‌شود ساختمان اصلی موساد در سرزمین‌های اشغالی است.

۳. بخش عملیات ویژه؛ ترورها و حذف فیزیکیشخصیت‌هایی که تهدیدی برای امنیت اسرائیل محسوب می‌شود از وظایف این بخش است. اقدامات خرابکارانه پشتیبانی نظامی و جنگ‌های روانی از دیگر وظایف این بخش است.

۴. بخش جنگ روانی؛ این بخش مسئولیت جنگ روانی و تبلیغات رسانه ای و عملیات فریبکاری را به عهده دارد.

۵. بخش تحقیقات؛ تهیه گزارش‌های روزانه، هفتگی و ماهانه و گزارش‌های لحظه به لحظه از ماموریت‌های این بخش است. ماموریت‌های این بخش به عهده پانزده دفتر است که هرکدام یک منطقه جغرافیایی را پوشش می دهند که امریکا کانادا کشورهای اروپای غربی امریکای لاتین شوروی سابق چین افریقا کشورهای مغرب عربی مغرب الجزایر و تونس لیبی عراق اردن سوریه و ایران را شامل می شود. یک دفتر دیگر نیز به امور سلاح‌های هسته‌ای اختصاص دارد.

۶. بخش علوم و فن­آوری؛ توسعه همه امکانات علمی و وسایل نوین فناوری برای حمایت از عملیات موساد از وظایف این بخش است. موساد در اوریل سال ۲۰۰۱ اقدام به انتشار اعلامیه مهمی در مطبوعات اسرائیل جهت جذب مهندسان و دانشمندان متخصص در الکترونیک و رایانه برای کار در موساد کرد.”

وظایف سازمان موساد بشرح ذیل است:

جمع‌­آوری اطلاعات برون مرزی.

جلوگیری از تولید سلاح­‌های غیرمتعارف توسط کشورهای دشمن.

مبارزه با فعالیت‌های تروریستی برون مرزی.

توسعه و حفظ روابط محرمانه دیپلماتیک.

خروج یهودیان از کشورهایی که اجازه فعالیت آژانس­‌های مربوط به آلیا (کوچ اجباری یهودیان) را نمی­‌دهند.

تولید اطلاعات استراتژیک، سیاسی، و عملیاتی.

طراحی و اجرای عملیات ویژه برون مرزی.

شین بت (شاباک)

شین بت (شاباک) ISA سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی است. «مدافعین همیشه پنهان حریم ملی» عنوان شعاری این سازمان بوده و در کنار موساد و آمان یکی از اضلاع مثلث جامعه اطلاعاتی اسراییل به شمار می­رود.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم

هنگام تاسیس دولت عبری تعداد مأموران اطلاعاتی و امنیتی آن ۱۸۴ نفر بود. این افراد در آن زمان به دستور مقامات نظامی یک یگان نظامی موسوم به “شین بت” وابسته به ارتش صهیونیستی تشکیل دادند. شین بت خلاصه کلمه “خدمت به امنیت” است. ایسر هارئیل، از زمان شکل‌گیری این سازمان تا سال ۱۹۶۳ رئیس آن بود. نامبرده بعدها به ریاست موساد هم رسید. از جمله عملیات‌های موفق وی، عملیات ربایش و انتقال آدولف آیشمن -از مقامات ارشد حزب نازی آلمان در جریان جنگ جهانی دوم- از آرژانتین به اسرائیل بود.

همه آنچه که باید درباره سرویس اطلاعاتی رژیم اسرائیل بدانید+تصاویر و فیلمهمه آنچه که باید درباره سرویس اطلاعاتی رژیم اسرائیل بدانید+تصاویر و فیلم
ایسر هارئیل

شین‌بت در دهه اول شکل‌گیری‌ رژیم صهیونیستی مراقب تحرکات دشمنان حزب کار که تا سال ۱۹۷۷ بر “اسرائیل”‌ حکومت می‌کرد، بود. حزب کار، در این سال‌های طولانی توانست شین‌بت را به یک سازمان‌ اسطوره‌ برای حمایت از رژیم صهیونیستی در مقابل توطئه‌های داخلی و جاسوسان شوروی و فدائیان عرب که با پشت سر گذاشتن سیم‌های خاردار وارد سرزمین‌های اشغالی می‌شدند، تبدیل کند.

وظایف عمده­ این سازمان عبارتست از:

· جمع آوری اطلاعات مربوط به داخل مرزهای اسرائیل و مناطق خودمختار فلسطینی

· خنثی‌سازی فعالیت‌های تروریستی

· معرفی سازمان­‌های تروریستی به مردم اسراییل

· بازجویی از مظنونین عملیات تروریستی

· انجام عملیات‌های اطلاعاتی و ضدتروریستی در کرانه­ باختری و نوار غزه

· فعالیت­‌های ضد جاسوسی

· حفظ امنیت جانی مقامات ارشد اسراییلی

· حفظ امنیت زیرساخت‌ها و مراکز دولتی

· حفظ امنیت پروازهای ملی

· مراقبت از سفارت‌های اسراییل در نقاط مختلف دنیا

امان

یکی از نهادهای سازمان اطلاعاتی اسرائیل بوده و از لحاظ اداری وابسته به فرماندهی ستاد مشترک ارتش صهیونیستی و تحت نظارت فرمانده این ستاد است. اما در کل، مجری تصمیمات شورای عالی امنیت ملی رژیم صهیونیستی می­‌باشد. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که این سازمان شبیه دایره اطلاعات نظامی و مشابه‌ آن در ارتش‌های دنیاست.

همه آنچه که باید درباره سرویس اطلاعاتی رژیم اسرائیل بدانید+تصاویر و فیلم
نشان سازمان اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل

کلمه امان مشتق از عبارت عبری “اغاف مودیعین” و معنی آن دفتر اطلاعات و امنیت است و مخصوص امنیت نیروهای مسلح و جمع‌آوری اطلاعات مهم نظامی و تاکتیکی و عملیاتی درباره نیروهای مسلح عربی و توان سیاسی و اقتصادی ـ که شاید بتوان برای کمک به نیروهای نظامی و پیشبرد اهداف در عملیات‌ها از آن استفاده کرد ـ‌ است.

همه آنچه که باید درباره سرویس اطلاعاتی رژیم اسرائیل بدانید+تصاویر و فیلم
ژنرال آویو کوچی رئیس پیشین آمان

امان با تجزیه و تحلیل این معلومات و اطلاعات، نتیجه را به اطلاع مقامات عالی‌رتبه می‌رساند. این سازمان در تدوین طرح‌های جنگی و هماهنگی با دیگر سازمان‌ها نقش فعالی دارد و از افسران اطلاعاتی مستقر در مرزها و مناطق عملیاتی و افسران شناسایی ـ که از وسایل و ادوات ماهواه‌ای صنعتی، بی‌سیم و سیستم‌های الکترونیکی برای شناسایی و نظارت هوایی، دریایی، زمینی استفاده می‌کنند ـ اطلاعات جمع‌آوری می‌کند.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم
ژنرال هرتزل هالوی رئیس جدید آمان

عمده توطئه­‌های افشا شده­ موساد

ربودن آدولف آیشمن -یکی از عوامل حزب نازی- که متهم به کشتار جمعی یهودیان طی جنگ جهانی دوم بود. وی، پس از ربودن تحت شکنجه قرار گرفته و در دادگاهی نمایشی در بیت‌المقدس به مرگ محکوم و سپس اعدام شد.

همه آنچه که باید درباره سرویس اطلاعاتی رژیم اسرائیل بدانید+تصاویر و فیلمهمه آنچه که باید درباره سرویس اطلاعاتی رژیم اسرائیل بدانید+تصاویر و فیلم
همه آنچه که باید درباره سرویس اطلاعاتی رژیم اسرائیل بدانید+تصاویر و فیلمهمه آنچه که باید درباره سرویس اطلاعاتی رژیم اسرائیل بدانید+تصاویر و فیلم
تصاویر دادگاه رسیدگی به اتهام جنایت جنگی آدولف آیشمن در بیت المقدس

تشکیل جلسه محرمانه بین مقامات اسراییلی و اردنی در سال ۱۹۷۵ و جلسه دوم در سال ۱۹۷۷. مامورین موساد در اواخر دهه ۱۹۷۰ با اجرای عملیات موسی به قصد نجات صد گروگان اسراییلی در هواپیمای تسخیر شده در اوگاندا، به این کشور سفر کردند.

طراحی حمله به لبنان در سال ۱۹۸۲ و طراحی حمله به مراکز سازمان آزادیبخش فلسطین در تونس که منجر به مرگ ۵۶ شهروند فلسطینی شد.

ربودن مردخای وانونو–مهندس یهودی و مراکشی‌الاصل تاسیسات هسته‌ای دیمونا در سرزمین‌های اشغالی بود که در سال ۱۹۸۶ در رم ایتالیا برنامه هسته­‌ای محرمانه اسراییل را برای غربی‌ها فاش ساخت. او در این سال طی گفتگویی با نشریه انگلیسی ساندی تایمز، برای اولین بار اطلاعات مربوط محرمانه مربوط به دیمونا و تصاویری از کلاهک‌های هسته‌ای این رژیم را در اختیار ساندی تایمز قرار داد.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم
مردخای وانونو افسر موساد که اطلاعات محرمانه برنامه تسلیحات هسته‌ای اسرائیل را فاش کرد

تلاش برای ترور ترور صدام حسین در سال‌های ۱۹۹۱ و ۱۹۹۷.

تلاش برای ترور خالد مشعل و آزادی ۷۰ زندانی فلسطینی در ازای آزادی مامورین ناکام ترور مشعل.

مساعدت به سرویس امنیتی ترکیه در ربودن عبدالله اوجالانرهبر جدایی طلبان ترکیه- از کنیا در سال ۱۹۹۹.یک دهه بعد گوردون توماس -از عناصر اطلاعاتی سیا- که رابطه نزدیکی با موساد داشته است در کتاب خود مدعی شد که اساساً دستگیری اوجالان نه توسط نیروهای امنیتی آمریکا و ترکیه، بلکه مستقلاً توسط سازمان موساد اجرا شد و این سازمان پس از ربودن وی، او را به ترکیه تحویل داد.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم
عبدالله اوجالان رهبر جدایی‌طلبان ترکیه که گمان می‌رود موساد عملیات ربایش او را انجام داده باشد

استفاده دو تن از مامورین موساد با نام‌های “ایلی کارام و اوریل کلمان از پاسپورت‌های نیوزلندی در سال ۲۰۰۴ که منجر به دستگیری آنها، شش ماه حبس، و در نتیجه اعمال تحریم­‌های دیپلماتیک علیه اسراییل از سوی دولت نیوزلند شد.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلمسرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم
 ایلی کارام (راست) و اوریل کلمان (چپ) دو جاسوس اسرائیلی که بدلیل استفاده از پاسپورت جعلی نیوزلندی به شش ماه زندان محکوم شدند

ترور برخی از مامورین خود پس از اینکه به افشاء اسرار و یا روی گرداندن از این سازمان اقدام کردند؛ که از آن دست می­توان به ترور بن زیگی‌یر در زندان پس از دستگیری وی اشاره کرد. وی یک استرالیایی دارای همسر اسراییلی و دو فرزند بود که در سال ۲۰۱۰ به استخدام موساد درآمد. او ۴ ماه در محرمانه­‌ترین حال ممکن در سلولی به نام سلول آقای ایکس حبس بود بطوریه حتی نگهبانان اسم واقعی او را نمی­دانستند. پس از ۴ ماه جسد وی در حالی در سلول محافظت شده و عاری از هرگونه وسیله” دیده شد که خود را حلق­­‌آویز کرده بود.

کیدون: اهرم ترور

گوردون توماسمامور اطلاعاتی اسبق موساد- (Gordon Thomas) در مقاله­‌ای به تاریخ ۲ سپتامبر ۲۰۱۲ در پایگاه اینترنتی “رنس”، در رابطه با روح ترور و قتل در موساد مطالبی را ارائه کرد.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم

به گفته­ این روزنامه­‌نگار، رافی ایتانرییس اسبق موساد- (Rafi Eitan) در گفتگو با وی اینچنین می­‌گوید: بسیاری از اهداف ترور کسانی هستند که امکان انتقال آنها به اسراییل برای محاکمه وجود ندارد. لذا مجبور به ترور آنها هستیم. ایتان در مورد تجربه ترور توسط شخص خود به توماس گفت: وقتی اقدام به کشتن یک شخص می­کردم، تخم چشمش از حدقه بیرون می­زد. می­توانستم وحشت را در آن ببینم. نفس­‌هایش بوی ترس می‌داد . بعضی اوقات از دستان خود، کارد و یا اسلحه دارای صدا خفه­‌کن استفاده می­‌کردم. هیچ وقت از کشتن احساس پشیمانی نکردم.

مئیر آمیت در زمان ریاست بر موساد یک بار گفته بود: ما همانند مامور اعدام و یا پزشک اعدام هستیم و تمامی اعمال ما تحت نظارت دولت اسراییل انجام می­‌شود.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلمسرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم
مئیر آمیت رئیس سابق موساد

وقتی توماس به همراه آمیت مشغول دیدار از موزه­ یادبود موساد بوده، به مجسمه بزرگی برمی­‌خورد که به شکل مغز انسان بود و روی آن نام تمامی مامورینی که حین عملیات ترور کشته شده بودند، حک شده بود. آمیت به توماس می­‌گوید که در موساد عملیات ترور یک شخص به تاس انداختن معروف است.

در پی بمبگذاری هتل پارادایس جزیره مومباسا، که موساد آن اقدام را به منتسب به القاعده می­‌دانست، اعضای تیمی از کیدونشاخه بسیار محرمانه متخصص در عملیات ترور- بصورت جداگانه به مومباسا سفر می­‌کنند. آنها مجهز به انواع سموم آزمایشگاهی، کاردهای کوچک، سیم پیانو برای خفه­‌کردن، مواد منفجره به اندازه­ لوزه انسان برای انفجار سر شخص، انواع اسلحه سبک و تک تیرانداز بودند. زبان سواحیلی و دیگر زبان‌های بومی منطقه را می­‌دانستند و بعنوان تجار عرب و هندی وارد مومباسا شدند. پس از چند ماه تحقیق، سه نفر از طراحان انفجار مومباسا را ترور می‌کنند.

تکنیک‌­های ترور در موساد

زنان عضو کیدون، از تن­‌فروشی بعنوان قویترین ابزار کار خود استفاده می­برند. مئیر آمیت در تایید این عمل اینچنین می­‌گوید: تحریک به برقراری رابطه جنسی بهترین ابزار مامورین زن در سازمان ما است. درست است که این عمل با دشمن صورت می­‌گیرد، اما به تخلیه­ اطلاعاتی او می‌ارزد.

ویکتور اوستروفسکیمامور اسبق کیدون- (Victor Ostrovsky) استفاده از تجهیزات فوق الذکر و روش‌های عملیاتی گوناگون نظیر خفه‌سازی در شب با کارد برش پنیر یا اسلحه همراه با صدا خفه­‌کن و یا تزریق سم را تایید کرده است. او که امروز در آریزونای آمریکا زندگی می­کند، وقتی از وی سوال شد که چه کسانی را کشته است، پاسخ نداد و فقط علت استعفای خود از کیدون را انزجار از آدمکشی­‌های بشدت وحشیانه موساد اعلام کرد.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم

ویکتور اوستروفسکی مامور اسبق واحد کیدون سازمان موساد و نویسنده کتاب افشاگرانه «از رهگذر فریب»

مصداق روشن یکی از همین عملیات‌ها، ترور فردی ملقب به مهندس است که سرنوشتش مشابه سرنوشت یحیی عیاش بود. وی، به اتهام ساخت بمب برای سازمان حماس تحت پیگرد اسراییل قرار داشته و در قویترین شرایط امنیتی در کرانه باختری زندگی می­کرد. یک روز، پسر عموی وی برای دیدارش از غزه رهسپار خانه وی می­‌گردد. پس از اصرار مهندس به سپری کردن شب در آنجا، او از مهندس اجازه می­‌خواهد که با تلفن همراه وی با خانواده تماس بگیرد تا اقامتش را خبر بدهد. پسر عمو، برای برخورداری از آنتن قوی به حیاط خانه می­رود و با اشاره وی، دو تن از مامورین کیدون بر پشت بام خانه فرود آمده و در همان مدت کوتاه بمب لوزوی را در گوشی کار می­گذارند. فردا صبح، پس از ترک خانه از سوی پسر عمو، تماسی با تلفن همراه مهندس گرفته می­شود، و به محض پاسخ سر مهندس به همراه گوشی منفجر می­‌شود.

یکی از مامورین کیدون، با اشاره به ترور دکتر فتحی شقاقی–دبیرکل جهاد اسلامی- (Fathi Shkaki) و جرارد بولمهندس کانادایی تسلیحاتی صدام- (Gerald Bull) استفاده از یک روش برای دومین بار را منتفی دانسته و کیدون را مبدع انواع روش‌های ترور می­‌داند. به گفته وی، هر تیم ترور دارای ۴ نفر است. نفر اول، مکان­‌نمای هدف نام دارد که وظیفه­ وی کنترل لحظه به لحظه­ فرد هدف ترور می­‌باشد. نفر دوم، انتقال دهنده نام دارد که وظیفه­ وی دور کردن تیم ترور از محل پس از انجام عملیات است. دو نفر دیگر، انجام­‌دهندگان عملیات ترور هستند.

در مورد ترور بول، مسئولین ترور با کمک تیم “سایانیم که در عبری به معنای یاری دهندگان است، موجبات منحرف شدن حواس تیم حفاظتی وی را بوجود آورده و جهت کشتن بول وارد منزل او می­‌شود. هر دو ملبس به لباس شرکت FedEx بودند. زنگ در نواخته می­‌شود، به محض باز شدن توسط بول، فرد حامل جعبه لوازم FedEx، آن را به طرف وی پرتاب می‌کند. بول به عقب پریده و از پشت سر هدف گلوله در سر و گلو قرار می­‌گیرد.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم
تصویری از جرالد بول مربوط به سال ۱۹۶۴

بنابر اظهارات ایلی کوهن (Eli Cohen) مامور و جاسوس معدوم موساد-(که با نفوذ در دولت سوریه، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار رژیم صهیونیستی قبل از جنگ شش روزه گذاشت و سرانجام پس از کشف هویت در سال ۱۹۶۵ توسط سوریه اعدام شد) طرح ترور یک شخصیت ماه‌­ها و یا هفته­‌ها طول می‌­کشد. پس از انتخاب تیم ترور، افراد همین مدت را در یک مکان امن می­‌گذرانند. طرح ترور صدام حسین در یکی از همین مکان­‌ها برنامه­‌ریزی شد. مامورین موساد در عراق، رفت و آمد یکی از معشوقه­‌های وی -که بیوه­ یکی از فرماندهان او بود که بطرز مشکوکی مرده بود- بطور مکرر به ویلای صدام در خارج از بغداد رفت و امد می­‌کرد. قرار بر این بود که صدام پس از سوار شدن بر هلیکوپتر، هدف قرار گیرد، اما در آخرین لحظه پشیمان شده و وارد خودرو می­‌شود.

 

ویکتور اوستروفسکی در دو کتابی که پس از فرار، در آمریکا به رشته تحریر درآورد، چهره­ اصلی موساد را به جهانیان شناساند. وی در یکی از کتاب‌هایش این سازمان را دارای نیروهای گسترده در سراسر جهان می­‌خواند. این نیروهای وفادار به سیستم همان سایانیم­‌ها که شهروندان یهودی سرتاسر دنیا هستند را شامل می­‌شود. اسراییل دارای ۳۰ الی ۳۵ افسر یا کاتزاص در سراسر دنیا است که سایانیم­‌ها را با سفارت اسراییل در همان کشور جهت فعالیت‌های همراه با موساد هماهنگ کنند.

افرائیم هالوی -رییس اسبق موساد- جزییاتی از عملیات تروجان را افشا کرده است. طبق این عملیات، موساد با ارائه مدارک (که غالبا مدرک سازی بود) مبنی بر وجود شاخه­‌های تروریستی در سفارت‌های لیبی در سرتاسر جهان، سازمان سیا و MI6 را متقاعد کرد که باید علیه این کشور حمله نظامی صورت بگیرد. سرانجام آمریکا و انگلیس متقاعد می­‌شوند که حمله کنند و در روز ۱۴ آوریل ۱۹۸۶، یکصد و ۶۰ فروند جنگنده­ آمریکایی و ۲۴ فروند اف ۱۱۱ اس انگلیسی، بیش از ۶۰ تن بمب را بر سر لیبی خالی کردند.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم
افرائیم هالوی رئیس سابق موساد

فرانسه، با هوشمندی تمام دام عملیات تروجان را دریافته و اجازه استفاد­ه­ آمریکا از حریم هوایی این کشور جهت ورود به آسمان لیبی را نداد. موساد با عملیات موفیقت آمیز تروجان و ۱۷ سال بعد با تکرار مشابه آن در جریان حمله به عراق، آمریکا را بعنوان ابزار در جهت منافع خود قرار داد.

خاخام­‌های جاسوس

موساد برای سهولت بسیاری از عملیات­‌های خود و بالاخص کنترل جامعه­ اسراییل، خاخام­‌ها و بخصوص جوانترین­ آنها را به استخدام در می‌آورد. خاخام­‌ها طی دوره­‌های اموزشی، چگونگی همکاری با مامورین این سازمان را فراگرفته و در اعیاد مذهبی یهود همچون عید سبت و عید کوشر اعمال می­‌کنند. این حقیقت، توسط یکی از مامورین موساد که خواسته نامش فاش نگردد با خبرنگار روزنامه­ اسراییلی معاریو در میان گذاشته شده است.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم

خاخام‌های جاسوس

خاخام­‌های تازه به استخدام درآمده تحت آموزش­‌های نظری و تئوریک یک خاخام ارشد موساد قرار گرفته و هویت آنها به شدت محرمانه می‌باشد. ژنرال آویشای رونتزکی(Avichai Rontzki) بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ یکی از همین افسر خاخام­ها بوده است.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم
خاخام آویشای رونتزکی، افسر خاخام‌های جاسوس اسرائیلی

ترورهای موساد

در ۱۳ جولای سال ۱۹۵۶ ترور مصطفی حافظ سرهنگ ارتش مصر- (Mustafa Hafez) که متهم به بکارگیری افراد تروریست علیه اسراییل بود به وسیله بمب بسته­‌ای در نوار غزه صورت گرفت.

در ۱۴ جولای همین سال، صلاح مصطفی(Salah Mustafa) -یکی از افسران ارتش مصر- به وسیله بمب بسته­‌ای در امان ترور شد.

در ۱۱ سپتامبر ۱۹۶۲، هاینتز کروگ آلمانی (Heinz Krug) -دانشمند برنامه موشکی مصر- طی عملیات داموکلس در آلمان غربی ترور شد.

در ۲۸ نوامبر ۱۹۶۳، ۵ کارگر کارخانه موشک سازی ۳۳۳ در مصر، طی مرحله­ ۲ عملیات داموکلس بوسیله بمب بسته­‌ای ترور شدند.

در ۲۳ فوریه ۱۹۶۵، هربرتز کوکرز(Herberts Cukurs) خلبانی که به مشارکت در قتل عام – هولوکاست – یهودیان لیتوانی متهم بود، در مونته ویدئو اوروگوئه ترور شد.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم
هربرتز کوکرز خلبان لیتوانیایی

در ۲۵ جولای ۱۹۷۲، به جانبسام ابوشریف(Bassam Abu Sharif) -از اعضای ارشد جبهه مردمی آزادی فلسطین- سوء قصد شد. برای وی کتابی ارسال شده بود که حاوی بمب بود. ابوشریف جان سالم از این مهلکه بدر برد، اما یک چشم وی نابینا و یک گوش او کر شد و چهار انگشت خود را از دست داد.

در ۱۶ اکتبر ۱۹۷۲، وائل زعیتر(Abdel Wael Zwaiter) -یکی از اعضای ارشد جبهه مردمی آزادی فلسطین و کارمند سفارت لیبی در ایتالیا- در منزل‌­اش در رم هدف گلوله دو مامور موساد قرار گفت.

در ۸ جولای ۱۹۷۲، غسان کنفانی(Ghassan Kanafani) -نویسنده و یکی از اعضای ارشد جبهه مردمی آزادی فلسطین- در بیروت طی بمب‌گذاری در خودرو وی، ترور شد.

در ۸ دسامبر ۱۹۷۲، محمود همشاری(Mahmoud Hamshari) -نماینده سازمان آزادیبخش فلسطین در فرانسه و متهم به هماهنگ­‌کنندگی انفجار ۱۹۷۲ المپیک مونیخ – بوسیله بمب تعبیه شده در تلفن منزل، ترور شد.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم
محمود همشاری

در ۲۴ ژانویه ۱۹۷۳، حسین بشیر(Hussein Al Bashir) -نماینده­ سازمان فتح در نیکوزیا قبرس- بوسیله بمب کارگذاری شده در تخت­خواب هتل محل اقامت، ترور شد.

در۶ آوریل ۱۹۷۳، بصیل الکبیسی(Basil Al-Kubaissi) -عضو ارشد جبهه مردمی آزادی فلسطین و استاد دانشگاه امریکایی بیروت- در پاریس بوسیله شلیک اسلحه از سوی دو مامور موساد ترور شد.

در ۹ آوریل ۱۹۷۳، محمد یوسف النجار (Muhammad Youssef Al-Najjar) افسر عملیاتی گروه سپتامبر سیاه و کمال عدوان(Kamal Adwan) فرمانده گروه سپتامبر سیاه و عضو ارشد کمیته مرکزی سازمان فتح، و کمال ناصر(Kamal Nasser) سخنگوی سازمان آزادیبخش فلسطین در طی “عملیات بهار جوانی در بیروت ترور شدند.

در ۱۱ آوریل ۱۹۷۳، ، زیاد موکاسی(Zaiad Muchasi) -نماینده فتح در قبرس- در هتل محل اقامت خود در آتن یونان به ضرب گلوله ترور شد.

در ۲۸ ژوئن ۱۹۷۳، محمد بودیه(Mohammad Boudia) -افسر عملیاتی گروه سپتامبر سیاه- توسط مین فشاری تعبیه شده در زیر صندلی خوردو در پاریس ترور شد.

در ۲۱ جولای ۱۹۷۳، ترور نافرجامی علیه علی حسن سلامه(Ali Hassan Salameh) -عضو یکی از رهبران سازمان آزادیبخش فلسطین و متهم به طراحی کشتار ۱۹۷۲ مونیخ- در لیلهامر نروژ صورت گرفت. بنابر یک روایت، در اولین تلاش برای ترور او، شخص ترور شده سلامه نبود و مامورین موساد یک پیشخدمت را با او اشتباه گرفته و کشتند.

اما روایت رسمی از ترور سلامه از کشته شدن او به همراه ۴ محافظش و چند عابر دیگر در نتیجه انفجار یک بمب مغناطیسی متصل شده به خودروی حامل وی حکایت دارد. ترور موفق علی حسن سلامه در ۲۲ ژانویه ۱۹۷۹ رخ داد.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم

در ۲۸ مارس ۱۹۷۸، وادی حداد(Wadie Haddad) -فرمانده­ی جبهه آزادی مردم فلسطین و متهم به طراحی هواپیما ربایی­‌های دهه­‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰- در جمهوری دموکراتیک آلمان توسط شکلات تعارف شده به وی مسموم شد و یک ماه بعد درگذشت.

در ۲۶ جولای ۱۹۷۹، زهیر محسن(Zahir Muhsen) -فرمانده شاخه السیقا سازمان آزادیبخش فلسطین- در کن فرانسه به ضرب گلوله کشته شد.

در ۱۳ ژوئن ۱۹۸۰، دکتر یحیی المشاد(Yehia El-Mashad) دانشمند هسته‌­ای مصر طی عملیات ابوالهول در اتاق هتل محل اقامت در پاریس توسط مامورین موساد کشته شد. وی برنامه هسته‌ای عراق در زمان صدام حسین را اداره و پیگیری می‌کرد.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم
یحیی الماشد دانشمند هسته‌ای مصر که برنامه هسته‌ای عراق در زمان صدام حسین را مدیریت می‌کرد

در ۲۱ آگوست ۱۹۸۳، مامون مراعیش(Mamoun Meraish) -از اعضای ارشد سازمان آزادیبخش فلسطین- توسط دو موتور سوار در حالیکه رانندگی می­کرد در آتن یونان ترور شد.

در سال ۱۹۸۶، خالد نضال(Khalid Nazzal) -دبیر جبهه دموکراتیک آزادیبخش فلسطین- هنگام خروج از هتل محل اقامت در آتن یونان توسط مامورین موساد به ضرب گلوله کشته شد.

در ۱۶ آوریل ۱۹۸۸، خلیل الوزیر(Khalil al-Vazir) -معاون یاسر عرفات- و از بنیانگذاران جنبش فتح در تونس کشته شد.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم
خلیل الوزیر معاون یاسر عرفات

در ۲۰ مارس ۱۹۹۰، جرالد بول(Jerald Bull)-مهندس کانادایی و طراح پروژه­ بابل که تولید تسلیحات نظامی عراق را شامل می­‌شد- در بروکسل در منزلش توسط دو مامور موساد کشته شد.

در ۵ نوامبر ۱۹۹۱، رابرت مکسول(Ian Robert Maxwell) -سرمایه­‌دار رسانه­‌ای انگلیسی- در حالیکه با قایق بادبانی خود در جزایر قناری مشغول تفریح بود، در آب انداخته شده و غرق شد.

در ۱۶ فوریه ۱۹۹۲، سید عباس موسوی -دبیر کل حزب الله لبنان- در حالیکه خودروی وی در حال حرکت بود، توسط پرتاب دو فروند موشک از سوی یک هلیکوپتر اسراییلی ترور شد.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم
شهید سید عباس موسوی

در ۸ ژوئن ۱۹۹۲، عاطف بسیسو(Atef Bseiso) -یکی از مقامات ارشد فلسطینی- که متهم به طراحی کشتار ۱۹۷۲ مونیخ بود، در پاریس توسط دو مامور موساد از فاصله نزدیک به شلیک چند گلوله به مغز وی، کشته شد.

در ۲۶ اکتبر ۱۹۹۵، فتحی شقاقی-رهبر جهاد اسلامی فلسطین- در مالت در مقابل درب هتل دیپلمات با شلیک چند گلوله ترور شد.

در ۶ ژانویه ۱۹۹۶، یحیی عیاش(Yahya Ayyash) -مهندس تسلیحاتی سازمان حماس- از طریق تعبیه بمب در گوشی تلفن و در نتیجه انفجار، در نوار غزه ترور شد.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم
یحیی عیاش

در ۲۵ سپتامبر ۱۹۹۷، ترور نافرجامی در امان علیه خالد مشعل رهبر سیاسی حماس- صورت گرفت که طی آن دو مامور موساد با پاسپورت‌های کانادایی سعی در مسموم کردن مشعل داشتند. پس از این واقعه، دولت کانادا سفیر اسراییل را اخراج کرد.

در ۲۲ نوامبر ۲۰۰۰، جمال عبدالرازق(Jamal Abdel Raziq) -یکی از مقامات ارشد شاخه نظامی تنظیم سازمان فتح – توسط ارتش اسراییل به اتش تیربار گرفته شد. راننده­ وی و دو رهگذر بی­گناه نیز در این اقدام کشته شدند.

در ۱۷ دسامبر ۲۰۰۰، سمیح ملابی(Samih Malabi) -یکی از مقامات ارشد سازمان فتح – در قلندیه بوسیله بمب تعبیه شده در گوشی تلفن همراه، ترور شد.

در ۳ فوریه ۲۰۰۱، سرلشگر مسعود عیاض(Massoud Ayyad) -یکی از رهبران حزب الله لبنان- وقتی خودروی وی در نوار غزه در حال حرکت بود بوسیله پرتاب موشک از هلیکوپتر اسراییلی ترور شد.

در ۲۴ ژوئن ۲۰۰۱، اسامه جوابری(Osama Jawabiri) -عضو تیپ شهدای الاقصی- توسط بمب تعبیه شده در باجه تلفن همگانی ترور شد.

در ۱۷ جولای ۲۰۰۱، عمر سعده(Omar Saada) -فرمانده ناحیه­‌ای گردان‌های عزالدین قسام- با اصابت دو موشک به منزلش در بیت لحم ترور شد.

در ۳۱ جولای ۲۰۰۱، جمال منصور(Jamal Mansour) -یکی از مقامات ارشد شاخه سیاسی حماس در کرانه باختری- توسط پرتاب موشک به خودروی در حال حرکت وی در نابلس کشته شد.

در ۵ آگوست ۲۰۰۱، امر حدیری(Amr Hadiri) فعال دانشجویی سازمان حماس- توسط پرتاب موشک به خودروی در حال حرکت وی در طولکرم” کشته شد.

در ۲۰ آگوست ۲۰۰۱، عماد ابو اسننه (Imad Abu Sneneh)  در کرانه باختری رود اردن با شلیک تیمی از مامورین موساد ترور شد.

در ۲۷ آگوست ۲۰۰۱، ابوعلی مصطفیدبیر کل جبهه آزادی‌بخش مردم فلسطین- با شلیک دو موشک از هلیکوپتر آپاچی به دفترش در رام الله ترور شد.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم
شهید ابوعلی مصطفی

در ۱۴ ژانویه ۲۰۰۲، رائد کریمی(Raed Karmi) از رهبران تیپ شهدای الاقصی- بوسیله بمب‌گذاری در طولکرم کرانه باختری ترور شد.

در ۲۲ ژانویه ۲۰۰۲، یوسف سراجی(Yusif Suragji) رهبر کرانه باختری تیپ الاقصی- در اثر حمله ارتش اسراییل در نابلوس کرانه باختری کشته شد.

در ۲۴ ژانویه ۲۰۰۲، عدلی حمدان(Adli Hamadan) یکی از مقامات ارشد حماس- توسط حمله موشکی به خودروی در حال حرکت وی، ترور شد.

در ۲۴ ژوئن ۲۰۰۲، یاسر رازق و امر کوفه(Yasir Raziq & Amr Kufa) از رهبران گردان‌های عزالدین قسام، توسط شلیک موشکی به خودروی در حال حرکت، کشته شدند.

در ۲۲ جولای ۲۰۰۲، صلاح شهاده(Salah Shahade)رهبر گردان‌های عزالدین قسام حماس- با پرتاب بمب به وزن یک تن به ساختمان محل سکونتش به همراه ۱۴ نفر دیگر از جمله همسر و دخترش و اعضای یک خانواده دیگر در غزه کشته شد.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم

در ۲۱ آگوست ۲۰۰۳، اسماعیل ابوشنب(Ismail Abu Shanab) از مقامات ارشد حماس- توسط اصابت موشک به محل سکونتش در نوار غزه ترور شد.

در ۲۲ مارس ۲۰۰۴، شیخ احمد یاسین(Ahmed Yasin)-بنیانگذار و رهبر حماس- به همراه دو محافظ و ۹ همراهش توسط موشک‌های هلیکوپترهای آپاچی اسرائیل در نوار غزه کشته شد.

در ۱۷ آوریل ۲۰۰۴، عبدالعزیز رنتیسی(Abdel Aziz alRantisi) بنیانگذار و رهبر حماس- به همراه پسرش توسط موشک‌های هلیکوپتر آپاچی در نوار غزه کشته شد.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم
شهیدان شیخ احمد یاسین و عبدالعزیز رنتیسی

در ۸ ژوئن ۲۰۰۶، جمال ابو سمهدانه (Jamal Abu Samhadana) بنیانگذار کمیته مقاومت‌های مردمی سازمان فتح- ترور شد.

در ۱۲ فوریه ۲۰۰۸، عماد مغنیه (Imad Fayez Mughniyeh) فرمانده امنیتی حزب الله لبنان- توسط بمب تعبیه شده در خودرویش در دمشق سوریه ترور شد.

۱ آگوست ۲۰۰۸، ژنرال محمد سلیمان(Muhammad Suleiman)یکی ازفرماندهان ارتش سوریه و پل ارتباطی بین حزب الله و سوریه- توسط شلیک تک تیرانداز کشته شد.

در ۱ ژانویه ۲۰۰۹، نزار ریانفرمانده ارشد نظامی و یکی از تصمیم سازان حماس- به همراه همه اعضای خانواده توسط موشک‌های اسراییلی کشته شد. او را به عنوان مهمترین شکار اسراییل در سازمان حماس از سال ۲۰۰۴ تا همان تاریخ دانستند.

در ۳ ژانویه ۲۰۰۹، ابو ذکریا الجمال (Abu Zakaria al-Jamal) یکی از فرماندهان ارشد نظامی حماس- توسط موشک‌های اسراییلی در نوار غزه کشته شد.

در ۱۵ ژانویه ۲۰۰۹، سعید صیام (Said Seyam)وزیر امور داخله حماس- توسط حمله هوایی اسراییل به همراه برادر و پسرش، و صلاح ابوشراخ فرمانده سرویس امنیت عمومی- در جبلیه کشته شد.

در۱۲ ژانویه ۲۰۱۰، مسعود علیمحمدیدانشمند هسته‌­ای و استاد فیزیک دانشگاه تهران- به هنگام بیرون آمدن از منزلش بر اثر انفجار یک بمب کنترل از راه دور ترور شد.

در ۱۹ ژانویه ۲۰۱۰، محمود المبحوح(Mahmoud Al Mabhouh) یکی از مهمترین مقامات حماس- در هتلی در دوبی توسط چند نفر از مامورین موساد کشته شد.

در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۰، مجید شهریاری دانشمند هسته‌­ای ایران- توسط بمب تعبیه شده در خودرو در تهران ترور شد.

در ۲۳ جولای ۲۰۱۱، داریوش رضایی دانشمند هسته­‌ای ایران- به ضرب گلوله در مقابل منزلش و در برابر چشمان همسر و دختر خردسالش، در تهران ترور شد.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم

در ۱۰ ژانویه ۲۰۱۲، مصطفی احمدی روشن معاون بازرگانی سایت هسته‌­ای نطنز- توسط یک موتورسیکلت سوار با چسباندن یک بمب مغناطیسی به خودرو، در تهران ترور شد.

علی العجوری، مراد مرشود، ناصر جرار، ابراهیم المکظمه، مکلد حمید، محمد جوده، طراد جمال، ابراهیم دیری، عمار حسن، عدنان الغول، محمود المجذوب، خالد شلان، عیسی البطران، محمد نیمنیم، اسلام یاسین، محمد النجار، تایسیر ابو اسنیمه، ابو عود النیراب، و خالد سعاد نیز از مقامات و فرماندهان درجه ۲ و مبارزین فلسطینی هستند که تنها به ذکر اسامی آنها اکتفا می‌­کنیم.

ترور نافرجام خالد مشعل

موساد ترورهای خود را از دهه ۱۹۷۰ آغاز کرد و ترورهای بسیاری را در بیروت و دیگر شهرهای لبنان ،رم ، آتن و شهرهای بسیاری در جهان انجام داد. آنها در این ترورها اشتباهات وحشتناکی را نیز مرتکب شدند که از جمله آنها می‌توان به کشتن یک خدمتکار الجزایری در نروژ در سال ۱۹۷۳ که وی را به یک شبه نظامی فلسطینی به اشتباه گرفته بودند، اشاره کرد. همچنین دهه­ ۹۰ نیز این اشتباهات تکرار گردید و بزرگترین فضاحت تاریخ ترور در موساد، مربوط به ترور خالد مشعلرهبر سیاسی حماس- از طریق آلوده کردن وی به سم از طریق پوست در سپتامبر سال ۱۹۹۷، در امان اردن که منجر به دستگیری دو عامل موساد توسط تیم حفاظت مشعل و تحویل آنها به مقامات امنیتی اردن و در نتیجه آبروریزی سیاسی اسراییل شد، است. پس از این فضاحت، ملک حسین” –پادشاه اردن- تا مدت‌ها تمایلی به دیدار با بنیامین نتانیاهونخست وزیر اسراییل- نداشت. گفته می‌شود در نهایت، نتانیاهو از طریق برادر وی درخواست عذرخواهی می­‌دهد و ملک حسین تنها شرط پذیرش آن را تحویل پادزهر به اردن جهت نجات مشعل عنوان می­‌کند و نتانیاهو نیز این درخواست را می­‌پذیرد.

صدور دستور ترور مامور ارشد موساد از سوی اوباما

در سال ۲۰۱۰، خبرگزاری جی آر یو روسیه از صدور دستور ترور “رونالد اید(Ronald Eade)مامور ارشد موساد- از سوی باراک اوباما خبر داد. به گفته­ این خبرگزاری، اید ماموریت داشت تا با نفوذ در هالیوود بسیاری از اسرار موجود را در اختیار موساد بگذارد. اما ماموریت وی از سوی اف بی آی کشف شده و اوباما دستور سریع ترور وی را صادر می­‌کند. همچنین دستور بازداشت دامیان دیمیتریکوفسکی(Damian Dmytrykovfky) که از جاسوسان اسراییل در آمریکا بود، از سوی رییس جمهور آمریکا صادر می­‌گردد.

طرح ترور اوباما

در یکی از آخرین افشاگری‌های ویکی‌لیکس، طرح ترور اوباما افشا شد. به نقل از پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس، این موسسه با هک کردن ایمیل فرد برتون – معاون موسسه اطلاعاتی استراتفور- به طرح ترور اوباما پی برده است.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم
فرد برتون -معاون موسسه اطلاعاتی استراتفور- و از دوستان بسیار نزدیک بنیامین نتانیاهو

معاون این موسسه­ اطلاعاتی که توسط جورج فریدمن تاجر آمریکایی حامی صهیونیسم- تاسیس شده است، در ایمیل­‌های خود سخن از دیدگاه مشترک نتانیاهو و موساد نسبت به اوباما بعنوان تهدیدی برای اسراییل به میان آورده است.

در ایمیل ارسالی وی در ۱۲ می ۲۰۰۹ به یکی از دوستان بسیار نزدیکش، او نتانیاهو را قهرمان ملی که قدرت نابودی برنامه هسته­‌ای ایران را دارد معرفی می­کند و اوباما را بزرگترین مانع از نظر نتانیاهو برای انجام این امر می­‌داند.

در ایمیل ۲۲ فوریه ۲۰۱۰، برتون چیزی را می­‌گوید که بعد از فاش شدن توسط ویکی لیکس موجب می­شود که سازمان‌های اطلاعاتی امریکا با جان و دل از اوباما مراقبت کنند. متن اینگونه بود: “اگر کسی به فعالیت‌های اخیر موساد نگاه کند، متوجه نیت آن می­‌شود. من هم فکر می­کنم به زودی طرح ترور آن سگ بزرگA-Dogg را عملی کند.

در ۱۹ مارس ۲۰۱۰، برتون در ایمیل خود اینچنین می­‌نویسد: بی‌بی از اوباما اصلا خوشش نمی­‌آید. بعد از اینکه بایدن را هم به عنوان مشاور خود گماشته است، دیگر قابل تحمل نیست.

وی دوباره در ایمیل ۱۰ نوامبر ۲۰۱۰ می­‌نویسد: گمان می­کنم که نتانیاهو به اوباما گفته که «عملیات شمشیر گیدئون» را برای نابودسازی تاسیسات هسته­‌ای ایران آماده کرده است. این را هم به تو بگویم که دوست خوبمان بی‌بی همان اندازه که یاسر عرفات و وادی حداد را دوست دارد، اوباما را هم دوست دارد.

ویکی لیکس مدعی است که برتون چندین مرتبه از خود شخص نتانیاهو بعنوان منبع اطلاعاتی خود نام برده است. وی با توجه به سبقه قدرتمند اطلاعاتی خود چه در دوران فعالیت در وزارت خارجه امریکا و چه در دروان فعالیت در سازمان‌های اطلاعاتی این کشور، و وابستگی و وفاداری شدید صهیونیستی رفاقت بسیار نزدیکی با نتانیاهو دارد.

نکته مهم اینکه استفاده از واژه سگ بزرگ کاملا نژادپرستانه بوده و اشاره به سیاه و پست بودن اوباما دارد؛ باید توجه شود که با توجه به فرهنگ عامیانه امریکا، استفاده از حرف A در اینجا به معنی داشتن مقام بسیار بزرگ و Dogg (شکل عامیانه نوشتاری Dog) به معنای سگ که نماد پست و حقیر بودن است، می‌­باشد. برتون، می­خواسته که این عبارت کاملا شکل رمزی داشته باشد.

رابطه نتانیاهو و اوباما

به گفته تحلیلگران، پیروزی اوباما رژیم صهیونیستی را شوکه کرد. اوباما نیز همچون دیگر سیاستمداران آمریکایی از جاه طلبی و جنایت دوستی کافی برخوردار است اما به اندازه جمهوری‌خواهان تندرو و جنگ طلب نیست. نتانیاهو و موساد در سال ۲۰۰۸ همزمان با رقابت انتخاباتی آمریکا، تلاش بسیاری را برای پیروزی میت رامنی جمهوری‌خواه که به اهداف آنها بسیار نزدیکتر بود، کردند و احتمال پیروزی اوباما را بسیار کم می‌‌دانستند. اما پیروزی اوبامای دموکرات مساوی بود با جلوگیری از حمله به ایران و دیگر اقدامات تندرویانه. بطوریکه روزنامه یدیعوت آحارونوت که پرتیراژترین و مهمترین روزنامه اسراییل محسوب می­‌شود، پس از اعلام خبر پیروزی اوباما اینچنین تیتری زد: «یک پیروزی تلخ». تلخی این پیروزی برای صهیونیست­‌های تندرو تا آن حد بود که دنی دانونعضو ارشد حزب لیکود- گفت: دولت اسراییل در مقابل اوباما سر خم نخواهد کرد. ما دیگر هیچ دوستی در خارج از مرزهایمان نداریم و باید خودمان به فکر خودمان باشیم.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم

نتانیاهو در تاریخ ۹ مارس ۲۰۱۰، در طی دیدار خود با جو بایدندر اورشلیم، به وی یک قاب عینک با شیشه شکسته هدیه می­‌دهد و این جمله را می­گوید: همین حالا می­خواهم پیشنهادی را به شما بدهم و آن هم این عینک شکسته است. در علم سیاست، این دقیقا به معنای تهدید است.

از خلال ایمیل­‌های هک شده فرد برتون، مشخص شد که برنامه­ موساد این بود که اوباما را هم به سرنوشت خائیم رولدوس(Jaime Roldós) -رییس جمهور فقید اکوادور- دچار کند. خائیم رولدوس، در ۲۴ می ۱۹۸۱ در سن چهل سالگی در اثر نقص فنی هلیکوپتر و در نتیجه سقوط آن ترور شد. وی طرفدار واقعی حقوق بشر بود و توسط سیا ترور شد و جالب اینکه موساد و نتانیاهو طرح همین نقشه را برای اوباما در نظر داشتند.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم
خائیم رولدوس رئیس جمهور فقید اکوادور

هلیکوپتر مخصوص رییس جمهور امریکا، یک فروند هلیکوپتر نیروی دریایی است که توسط اسکادران یکم در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در کوآنتیکو ایالت ویرجینیا محافظت می­‌شود. از این هلیکوپتر برای سفرهای کوتاه داخلی و یا بین ایالتی استفاده می­‌شود. طرح موساد خرابکاری و دستکاری این هلیکوپتر در طی نشست گروه ۸ در ۱۸ و ۱۹ می بود. اما کاخ سفید با نظر تیم حفاظتیاوباما بطور غیرقابل پیش­‌بینی ناگهان محل برگزاری نشست گروه ۸ را از شیکاگو به کمپ دیوید تغییر می­‌دهد و در نتیجه تنها فرصت مغتنم موساد از دست می­‌رود.

ظاهرا، موساد و نتانیاهو بعد از این یا عملا قادر به طرح ریزی برای ترور نبودند و یا به دلایل سیاسی و زد و بندهای تعاملی خود با اوباما، دیدگاه خود را نسبت به ترور وی تغییر دادند.

پروژه­ اولیس

در دهه­ ۱۹۵۰، جاسوسان مرد سازمان موساد تحت پروژه اولیس با هویت جعلی اقدام به ازدواج با زنان فلسطینی کرانه باختری کرده و از آنها صاحب فرزند می­شدند و با جذب اعتماد کامل تدریجی، بعنوان تاجر در میان فلسطینیان نفوذ می­کردند. بدینوسیله شرایط جمع‌­آوری اطلاعات از سازمان‌هایی همچون فتح تسهیل شد که می­توان از پیامدهای آن به اقداماتی همچون تلاش برای ترور یاسر عرفات معروف به ابو عمار” و خلیل الوزیر معروف به ابو جهاد اشاره کرد.

در مقاله‌­ای که در تاریخ ۲۷ آگوست ۲۰۱۳ در روزنامه اسراییلی یدیعوت آحارونوت نوشته شد، رانن برگمن (Ronon Bergman) با افتخار از مثال‌های روشن و واضحی در این باره سخن گفت. وی از یوری یسراییل ماموری که ۱۵ سال با هویت جعلی زندگی کرد نام برد.

طبق ادعای این روزنامه، مامورین این پروژه، استخدام شدگانی بودند که برخی از آنها حتی ۲۰ سال هم نداشتند. برای آنها منازلی در یافاتهیه می­شد و طی یک و سال نیم اقامت در آنجا، موظف به تمرین قصه­ تعیین شده برای زندگی جدید و یادگیری کامل مبانی اسلام، اصول جاسوسی و خرابکاری بودند.

لزوم استفاده بیشتر موساد از مامورین زن

مجله فوربس آمریکا در مقاله­ خود به تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۲ به قلم مسینا زیگلر(Maseena Ziegler)، به نقل از تامیر پاردو (Tamir Pardo) رییس فعلی موساد- لزوم استفاده از مامورین زن را درک بهتر آنها از موقعیت، توانایی بیشتر در کدگشایی، و آگاهی عمیق‌تر از فضای کار دانست.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم
تامیر پاردو رئیس فعلی موساد

اما نگارنده مقاله، جلوتر اشاره به فیلم­‌های جاسوسی می‌­کند که در آنها معمولا قهرمان داستان یک مرد بوده و زنان به عنوان دستیار واقع شده‌­اند. که از آن دست می­توان به نام‌هایی چون جیمز باند و جیسون بورن اشاره کرد.

زیگلر در مصاحبه با سیمون کوهن(Simon Cohen) یکی از مامورین اسبق موساد- علت این که چرا غالب مربیان موساد زن هستند را جویا می‌‌شود. کوهن، در پاسخ، علت این امر را یادگیری سریع ماموران تازه وارد مرد تحت آموزش ماموران زن عنوان می­‌کند.

موساد و جدب آن‌لاین جاسوس

ماتیو کالمان(Matthew Kalman) در مقاله­‌ای به تاریخ ۱۲ می ۲۰۱۴ در روزنامه هارآرتص، خبر از تلاش موساد برای استخدام نیرو با جستجو در فیس بوک و دیگر شبکه­‌های اجتماعی از طریق ارزیابی ظرفیت­های موجود و مستعد داد.

نویسنده مقاله در ادامه به منسوخ شدن شیوه­‌های قدیمی تبلیغات و جایگزین شدن آنها با روش‌های نوین تبلیغاتی از طریق شبکه­‌های اجتماعی اشاره کرده و موساد را یکی از فعالترین نهادهای این عرصه می‌­داند. وی نقش شعار معروف موساد «جنگ بزرگ را در اختفا جلو ببر» را بسیار حیاتی می­‌داند.

نمونه­‌ای از پیام تبلیغاتی علیه نفوذ موساد در فیس بوک و شبکه­‌های اجتماعی

کالمان به بنرهای تبلیغاتی مختلف اسراییل تحت عنوان «موساد به دنبال شما است» یا «اگر به دنبال فعالیت در مکانی بی­نظیر و پر چالش هستید، رزومه خود را برای ما ارسال کنید، و هم اکنون عضوی از ما شوید» و فریبندگی آنها اشاره می­کند.

وی به نکته‌­ای بسیار جالب می­‌پردازد؛ بدین شرح که با ورود به بخش استخدام آنلاین موساد، شمار زیادی از استخدام شدگان را می­‌یابد و این سوالات بسیار تامل برانگیز را مطرح می­‌سازد: “آیا یک سازمان هر چقدر هم که نیاز به منابع اطلاعاتی داشته باشد- تا چه حد ظرفیت پذیرش نیرو را دارد؟ آیا نیروهای جدید جای خالی نیروهای قدیمی­‌تر را پر می­‌کنند؟ براستی هم اکنون نیروهای قدیمی کجا هستند؟ آیا موساد آنها را در نیل به خواب ابدی کمک کرده است؟ بیماری مصلحتی؟ مرگ مشکوک؟ و آیا سرنوشت این استخدام شدگان جدید به معدومین قبل از خودشان دچار خواهد شد؟

کتاب “از رهگذر فریب”

از رهگذر فریب(By way of deception) نام کتاب اعترافات و افشاگری­‌های بسیار جنجالی ویکتور اوستروفسکی(Victor Ostrovsky) -مامور اسبق موساد- است که از سوی این سازمان به شدت پیگیری و از تمامی کتابفروشی­‌های سراسر جهان جمع­‌آوری شده است. فقط وبسایت آمازون با تاسی بر قانون آزادی اطلاعات در مقابل تهدیدات موساد ایستادگی نموده و اقدام به فروش این کتاب می­‌کند. تنها دسترسی به این کتاب از طریق وبسایت آمازون ممکن است.

اوستروفسکی در بخشی از کتاب اینچنین می­‌آورد: من از دل صهیونیسم بیرون آمدم و حالا با دانستن مجموعه­‌ای از رازها طی سالیان فعالیتم در موساد، به جرات می­‌گویم که اسراییل در رفع کژمداری و بداخلاقی سیاسی ناتوان است. سال‌ها کشتار تلاش بیهوده­ای برای ابقاء خودمان کردیم. بیرون از این اراضی، هیچکس جز خود ما از ما دفاع نمی­‌کند. وارثان سرزمینی با پیشینه دو هزار ساله هستیم که امروز اندر خم کوچه سرنوشت اسیر شده­‌ایم. من، فرماندهان سیاسی و نظامی اسراییل را همچون قهرمان می­دیدم و از این رو به موساد پیوستم. گمان می­‌کردم که وارد سازمانی از نوابغ میهن­‌پرست شده­ام. اما دریغ و درد که موساد سازمان جنایتکاری است که به شدت گرفتار حرص و طمع بوده و هیچ ارزشی به زندگی انسانها قائل نیست”.

وی در بخش‌های دیگر کتاب از واقع شدن در خطر مرگ به علت این افشاگری و علاقه و ایمانش به صهیونیسم و افسوس از اینکه حاکمان امروز اسراییل رویای صهیونیست را تبدیل به کابوس امروز کرده‌­اند، سخن به میان می­آورد و در پایان، موساد را سازمانی غیر قابل کنترل می­‌خواند که نه نخست وزیر اسراییل و نه هیچ قدرت دیگر یارای کنترل آن را ندارد.

افشاگری بزرگ

در هفته­ آخر فوریه ۲۰۱۳، گروهی موسوم به “ناشناس که نماد آن نقاب معروف گای فوکس(Guy Fawkes) است، وبسایت موساد را هک کرد. در طی این عملیات، حقیقت وجود شبکه بزرگ شامل ۳۰ هزار مامور مخفی موساد در سراسر دنیا فاش شد. حال، رژیم صهیونیستی اخطار داده که در صورت افشای جزییات مربوط به این شبکه، تحت هر شرایطی که شده افراد این گروه را یافته و با آنها برخورد خواهد کرد؛ که البته طبق سنت موساد، چیزی به غیر از مرگ آنها را در بر نخواهد داشت.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم
نقاب معروف گای فوکس نماد “گروه ناشناس”

گوردون داف(Gordon Duff) تحلیلگر سیاسی– در وبسایت کهنه سرباز امروز این را اقدام را موجب خشم بیش از اندازه­ی اسراییل و انتقام‌گیری شدید از گروه ناشناس از طریق قتل آنها و حتی عزیزانشان می­‌داند.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم
نمونه‌­ای از تی­شرت تبلیغاتی موساد با شعار “با موساد در نیفتید”

وی اقداماتی از جمله کشتار جمعی دانش‌­آموزان مدرسه، کشتار شهروندان بی­گناه و ترور مقامات رسمی را از جمله اتفاقات تلافی­‌جویانه پیش­رو می‌داند که طبق روال همیشه در صورت شکست اطلاعاتی از سوی اسراییل برمی‌­آید، و در این اشاره­ خود، از حادثه یازده سپتامبر یاد می­‌کند.

جمع‌­بندی

۱. سازمان موساد یا علاقه وافری به کسب شهرت در زمینه ترور برای ایجاد رعب و وحشت در سرتاسر دنیا علیه مخالفان خود دارد، و یا شدت وحشت این سازمان و رژیم صهیونیستی از مخالفان خود به حدی است که بهترین راه برای مقابله با آنها را ریشه‌کن کردن آنها می‌­داند. و البته احتمال سومی هم وجود دارد و آن لزوم وجود هر دو علت است.

۲. با توجه به مستندات ارائه شده در این گزارش، مشخص گردید که تلافی­‌جویی یکی از مهمترین خصیصه­‌های موساد است . این سازمان، در پی هر عملی که علیه‌اش صورت گیرد، درصدد انتقام جویی برآمده و از تمامی روش‌ها (بالاخص ترور) که ممکن است، برای انتقام بهره می­‌گیرد. نمونه شفاف و واضح این امر را می­‌توان در طرح ترور اوباما و تهدید هکرهای “گروه ناشناس دید.

۳. بکارگیری جنبه‌های جنسی و ابا نداشتن از تن فروشی مامورین زن برای تخلیه اطلاعاتی و افتخار کردن به آن، یکی دیگر از بخش‌­های شایان توجه عملکرد این سازمان است. کافی است نگاهی به جمله مئیر آمیت در بخش مربوط به کیدون بیاندازید تا عمق حقیقت را دریابید. این سازمان، با نامگذاری واژه زیبای پرستو” بر جاسوسان زن و با ارائه وجه تسمیه زیبا، سعی در مشروع جلوه دادن فعالیت این تن‌فروشان و توجیه آن دارد. چه اینکه خاخام‌های موساد نیز حکم به حلال بودن ارتباط جنسی ماموران زن خود با طعمه‌های اطلاعاتی – برای کسب اطلاعات – داده‌اند.

۴. سازمان‌های اطلاعاتی اسراییل و بالاخص موساد، سازمان‌هایی سرکش و یاغی هستند. با عنایت به مطالب و نقل قول برخی از مقامات اسراییلی و کارشناسان، در خواهیم یافت که کنترل این سازمان به امری تقریبا غیرممکن برای مقامات اسراییلی کمی میانه‌­روتر تبدیل گردیده و این سازمان با رویکردی بسیار تندرویانه و در اختیار گروه‌های تندرو اسراییلی قرار گرفته است.

 

منابع و مآخذ:

http://www.topspysecrets.com/mossad-history.html

http://www.gerdab.ir/fa/news/681

http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=165305

http://www.theaustralian.com.au/news/everything-you-need-to-know-about-mossad/story-e6frg6n6-1226576706338?nk=b6740ec57f02b6bd2f156ea716d42b3b

http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/177559#.U-nzr4XaNco

http://www.timesofisrael.com/mossad-appoints-spy-rabbi/

http://theuglytruth.wordpress.com/2014/02/17/mossad-now-hiring-rabbis-for-assassins-spiritual-needs/

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Terrorism/hits.html

http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4422919,00.html

http://www.forbes.com/sites/crossingborders/2012/09/30/why-the-best-spies-in-mossad-and-the-cia-are-women/

http://www.mahdifazel.blogfa.com/post-22.aspx

http://www.rense.com/general32/ruth.htm

Horror in Israel: 30,000 Mossad Spies Exposed

http://www.haaretz.com/blogs/outside-edge/.premium-1.590155

http://whatreallyhappened.com/WRHARTICLES/deception.html

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2462132/Did-Mossad-kill-Arafat-radioactive-poison-toothbrush.html

http://www.whatdoesitmean.com/index1330.htm

http://rt.com/news/iran-obama-assassination-scientists-443/

http://sabbah.biz/mt/archives/2012/11/08/mossad-assassinate-obama/

http://www.opinion-maker.org/2012/03/stratfor-leak-assassination-of-obama/

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=22065

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.