• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 17 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 26 March - 2024
5

دگزامتازون؛ دوست یا دشمن؟

  • کد خبر : 23966
  • 30 آذر 1393 - 11:43

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه گفت: نخستین عارضه‌ دگزامتازون پوکی استخوان است و فشار خون، چاقی، مشکلات بینایی از قبیل کاهش بینایی، آب مروارید، آب سیاه، خونریزی گوارشی، اختلالات بسیار شدید هورمونی از عوارض دگزامتازون هستند. کامران دهقان معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ضمن توصیه به مردم جهت انجام […]

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه گفت: نخستین عارضه‌ دگزامتازون پوکی استخوان است و فشار خون، چاقی، مشکلات بینایی از قبیل کاهش بینایی، آب مروارید، آب سیاه، خونریزی گوارشی، اختلالات بسیار شدید هورمونی از عوارض دگزامتازون هستند.

کامران دهقان معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ضمن توصیه به مردم جهت انجام دستورات پزشکان در به حداقل رساندن مصرف داروهای تزریقی اظهار داشت: دگزا متازون یا آنطور که بعضاً گفته می‌شود دگزا یکی از داروهایی است که در اشکال مختلف خود (شربت، قرص، قطره، آمپول و پماد و محلولها) یکی از پرکاربردترین داروهاست.

وی ادامه داد: دگزامتازون دارویی از دسته کورتیکو استروئیدهاست. از داروهای معروف دیگر در این دسته می‌توان به بتامتازون- کورتیزون -پردنیزولون و هیدروکورتیزون اشاره کرد.

دهقان بیان داشت: کورتیکواستروئیدها یا همان کورتون‌ها داراری اثرات گسترده‌ای در قسمت‌های مختلف بدن هستند که این اثرات گسترده همانطور که می‌توانند در درمان طیف زیادی از بیماری‌ها مفید باشند، می‌توانند عوارض جانبی زیادی هم به جا بگذارند.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با عوارض داروی دگزامتازون اظهار داشت: متأسفانه پزشکان و بیماران علاقه‌ خاصی به این دارو دارند، چون به سرعت التهاب، تب و عوارض کوفتگی عضلانی را از بین می‌برد، داروی بتامتازون، دگزامتازون، تریامسینولون، داروهای تزریقی کورتون‌دار است، این دارو مانند شمشیر دو لبه عمل کرده و عوارض خطرناکی به سیستم ایمنی بدن وارد می‌سازد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه افزود: کورتون هر چند علائم بیماری را کاهش می‌دهد اما بیماری را از میان نمی‌برد.

دهقان نخستین عارضه‌ دگزامتازون را پوکی استخوان دانست و گفت: کورتون مانع رسوب کلسیم در استخوان‌ها می‌شود و فرآیند استخوان‌سازی را کاهش می‌دهد

وی گفت: فشار خون، چاقی، مشکلات بینایی از قبیل کاهش بینایی، آب مروارید، آب سیاه، خونریزی گوارشی، اختلالات بسیار شدید هورمونی از دیگر عوارض دگزامتازون است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در رابطه با افرادی که از دیابت و فشار خون رنج می‌برند، عنوان کرد: این افراد پیش از استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت کنند.

دهقان خاطرنشان کرد: پزشکان و مردم مصرف داروهای تزریقی را به حداقل برسانند و بیشتر از داروهای خوراکی مصرف کنند.

ایرنا

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=23966

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.