• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2

مشارکت کشاورزان درحفاظت از آبهای زیرزمینی ضروری است

  • کد خبر : 25310
  • 22 دی 1393 - 12:47
مشارکت کشاورزان درحفاظت از آبهای زیرزمینی ضروری است

فرماندار خرم دره در همایش بزرگ آبیاری تحت فشار شهرستان خرم دره گفت: با توجه به کاهش آبهای زیرزمینی شهرستان، مشارکت کشاورزان در حفاظت از آبهای زیرزمینی یکی از ضروریات است. به گزارش نبض سحر،  جمشید شیخی  با بیان اینکه در حال حاضر ۲۶۵ حلقه چاه عمیق در خرم دره  وجود دارد ،اظهار کرد: از […]

فرماندار خرم دره در همایش بزرگ آبیاری تحت فشار شهرستان خرم دره گفت: با توجه به کاهش آبهای زیرزمینی شهرستان، مشارکت کشاورزان در حفاظت از آبهای زیرزمینی یکی از ضروریات است.

به گزارش نبض سحر،  جمشید شیخی  با بیان اینکه در حال حاضر ۲۶۵ حلقه چاه عمیق در خرم دره  وجود دارد ،اظهار کرد: از این چاهها تعداد ۲۵۰ حلقه دارای مجوز و ۱۵ حلقه چاه نیز بدون مجوز هستند.

شیخی با تاکید بر اینکه در بخش کشاورزی شهرستان خرم دره ۵ برابر سد کینه ورس از  آبهای زیرزمینی برداشت می شود، گفت :در بخش کشاورزی  شهرستان، ۳۸ میلیون متر مکعب آب زیرزمینی برداشت می شود.

وی با اشاره به اینکه در سفر ریاست جمهوری به استان مقرر شد ۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار گیرد، افزود :با اجرای این طرح بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان تحت پوشش این نوع آبیاری قرار خواهد گرفت که کشاورزان باید از این فرصت استفاده کنند.

نماینده عالی دولت در شهرستان خرم دره با بیان اینکه هدف از اجرای آبیاری تحت فشار جلوگیری از برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی است ، عنوان کرد :با اجرای این طرح مشکلات کشاورزان  نیز حل می شود .

در ادامه این همایش نیز علیرضا اسداللهی رییس جهاد کشاورزی شهرستان خرم دره با بیان اینکه میزان آب مصرفی بخش کشاورزی ۷۰ میلیون متر مکعب است، افزود : از سد  کینه ورس  ۵/۷ میلیون متر مکعب به بخش کشاورزی ابهر و خرم دره اختصاص داده شده است که در حال حاضر آبیاری تحت فشار پایاب این سد به مساحت ۱۶۰۰ هکتار در حال اجراست.

وی  با تاکید بر اینکه مجهز شدن مزارع کشاورزی به آبیاری ها نوین در حفاظت از آبهای زیرزمینی موثر است، تصریح کرد : در آبیاری بارانی راندمان آبیاری از ۲۲ درصد به ۷۰ درصد و در آبیاری قطره ای به ۹۰ درصد ارتقا می یابد.

این مسول با بیان اینکه تلاش بر این است که حتی الاامکان روال تشکیل پرونده برای کشاورزان آسان شود ،افزود : برای تشکیل پرونده در راستای مجهز کردن مزارع به آبیاری تحت فشار ابتدا کشاورزان باید به جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کرده وسپس به کشاورزان مشاوره لازم ارائه شده و در نهایت به سازمان نظام مهندسی شهرستان هدایت می شوند.

انتهای پیام

 

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=25310

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. با سلام. یک سوالی داشتم چرا ما هنوز داریم کشاورزی را به روش ماد ها انجام می دهیم. دیرشده نزدیک ۴۰ سال که دیر شده ما باید از چهل سال پیش کشاورزی را مدرن می کردیم .تازه اقایون الان یادشون افتاده که اب های سفره های زیر زمینی محدود هستند . و روزی تمام میشوند. بدبختی این است نه کشاورزان اهمیت می دهند .نه دولت وام های میلیاردی به این بخش اخاصاص می دهد. وقتی به باغ های خرمدره میروم و می بینم هر هزار متری یک موتور خانه زده اند .دلم به درد می اید. وقتی که پدرم تعریف میکند که خرمدره رودی دایمی وجود داشت که همه فصول سال دارای اب و پبش از ۳ رود فصلی و قنات های پر اّب و اب بند های زیادی وجود داشت به پدرم حسودی میشود چون که او این هارا دیده. والان به مدت هفت سال در خرمدره خشکسالی خفیف وجود دارد و وخداوند نیر ما را از بارانش دریغ میکند . ولی خشکسالی این قدر تاثیر ندارد و اگر خشکسالی نبود . این مشکلات نیز به وجود می امد ولی یک کم دیرتر. ودر پایان : کاش میشد نام نحس لوبیا از زمین های خرمدره پاک کنیم . رضا کلانتری ۱۷ ساله

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.