به گزارش نبض سحر به نقل از جهان نیوز: یا اباصالح المهدی (عج)! روزهایم برای «تو»ست.امروز و دیروز و…. شبها را با این امید می گذرانم که خوابهایم هم برای «تو» باشد.
انگار من مدتهاست تمام شده ام و همه فقط تویی.
نگار نازنینم! نه. برای نامیدن «تو» این واژه کم است. «تو» برایم باارزش تر ، مهم تر و اصلا” نفسی هستی که دم به دم باید باشی که اگر نباشی مجنون می شوم. هرچند مدتهاست مجنون توأم.
مجنون نام زیبایت ، یادت و هر آنچه قلم توان گفتنش را ندارد.
«تو» را فقط می توان همانی نامید که خدایت نام نهاد و حبیب او محمد صلی الله علیه وآله و سلم.
«تو» را فقط می توان با اسم « مهدی» شناخت و صدا … نه . فریاد زد.
مهدی جان! دور تنهاییت بگردم. فدای غربتت شوم. من به قربان آوارگی هزار و چند صد ساله ات.
مهدی جان ! بتاب بر روزگار بنده ای که اشتیاقش وصل به یاد «تو»ست که جد بزرگوارت فرمود، یادتان یاد خداست.(۱)
چرا به امام عصر (عج) امام مهدی می گوییم؟
از مشهورترین و معروفترین نامهاى امام زمان علیه السّلام «مهدى» است، چه در شیعه و چه سایر فرقههاى اسلامى.
از جهت لغت «مهدى» اسم مفعول است و به معناى هدایتیافته مىباشد،»(۲) «امام صادق علیه السّلام فرموده است: «لأنّه یهدى الى کلّ امر خفى»(۳)
«به جهت اینکه او [امام مهدی (عج)] به تمامى امور پنهان هدایت مىشود.»
بر این اساس مهدى «من هداء الله» است؛ کسى که خدا او را هدایت کرده است.
مهدى همان راه مستقیم الهى و کمال معنویت و انسانیت است. او در اوج هدایت و راهیابى قرار دارد؛ بنابراین مىتواند همگان را به قلۀ رستگارى و ایمان رهنمون شود؛ چنانکه پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله به حضرت على علیه السّلام فرمود: «لقب مهدى بر او گذاشته شده؛ چون او مردم را به سوى خداوند هدایت مىکند.»(۴)
امّا اینکه چرا این مفهوم را که براى هادى است در مهدى معنا مىکنند، با توجّه به آیه قرآن:
قُلْ هَلْ مِنْ شُرَکٰائِکُمْ مَنْ یَهْدِی إِلَى اَلْحَقِّ قُلِ اَللّٰهُ یَهْدِی لِلْحَقِّ أَفَمَنْ یَهْدِی إِلَى اَلْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لاٰ یَهِدِّی إِلاّٰ أَنْ یُهْدىٰ فَمٰا لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ.(سوره یونس/۳۵)
«بگو: آیا هیچیک از معبودهاى شما، به سوى حق هدایت مىکند؟ ! بگو: تنها خدا به حق هدایت مىکند! آیا کسى که هدایت به سوى حق مىکند براى پیروى شایستهتر است، یا آنکس که خود هدایت نمىشود مگر هدایتش کنند؟ شما را چه مىشود، چگونه داورى مىکنید؟ !»
کسى مىتواند هادى باشد که خودش هدایت شده (مهدى) باشد و کسى که خودش هدایت نیافته، نمىتواند هادى و امام باشد.
و این نیز دعاى ما در هرروز جمعه:
و صلّ على الخلف الهادى المهدىّ امام المؤمنین» ؛ «و خدایا درود فرست بر آن جانشین شایسته که هم هادى است و هم مهدى، او که امام مؤمنان است.»(۵)»
آداب انتظار در کلام معصومین علیه السلام
عبدالرحمن بن کثیر گوید: نزد امام صادق ع بودم که مهزم برحضرت وارد شد و به او عرض کرد: فدایت شود مرا از این امر که منتظرش هستیم آگاه ساز که آن کی خواهد بود؟ فرمود: ای مهزم آنان که وقت تعیین می کنند دروغ می گویند و آنانکه شتابجوی اند هلاک شوند، و آنان که در مقام تسلیم اند نجات یابند.(۶)
معارف منتظران در کلام امام مهدی (عج)
به دنبال کارهایی بروید که شما را به محبت و دوستی ما نزدیک کند و از کارهایی که باعث دوری و خشم و غضب ما می شود، کناره گیری کنید.
متن عربی: فَیَعْمَلُ کُلُّ امْرِئٍ مِنْکُمْ مَا یَقْرُبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنَا وَ لِیَتَجَنَّبَ مَا یُدْنِیهِ مِنْ کَرَاهِیَتِنَا وَ سَخَطِنَا(۷)
« این مطلب سرّ ظهور است. یعنی هرانسانی در هر جایگاهی که هست،کاری کند که او را به ولایت ایشان نزدیک کند و سنخیت و همرنگی میان او و اهل بیت علیهم السلام افزایش یابد؛ به گونه ای که اهل بیت از نسبت دادن او به خودشان احساس شرم نکنند.(۸)
تشرفات
تشرّف سیّد بحر العلوم در حرم امیر المؤمنین علیه السّلام
عالم ربّانى، ملاّ زین العابدین سلماسى رحمه اللّه فرمود:
روزى جناب سیّد بحر العلوم رحمه اللّه وارد حرم امیر المؤمنین علیه السّلام شد. در آنجا این بیت را با خود مىخواند:
«چه خوش است صوت قرآن ز تو دلربا شنیدن»
از سیّد سؤال کردم: علّت خواندن این بیت چیست؟ فرمود: همینکه وارد حرم امیر المؤمنین علیه السّلام شدم، مولایمان حضرت ولىّ عصر علیه السّلام را دیدم که در بالاى سر مطهّر، با صداى بلند، قرآن تلاوت مىفرمود.
وقتى صداى آن بزرگوار را شنیدم، این بیت را خواندم و همینکه داخل حرم شدم، حضرت قرائت قرآن را ترک نموده و از حرم تشریف بردند.(۹)
منابع:
۱- در کتاب ترجمه مکیال المکارم ج۲ ص۲۱۲ به نقل از اصول کافی۲/۴۹۶ ح ۲ از امام باقر علیه السلام روایت شده که فرمودند: همانا یاد ما از[مصادیق] یاد خداست و یاد دشمنان از [مصادیق] یاد شیطان می باشد.
۲- اوصال المهدی (عج) احمد سعیدی ص۱۸۳
۳-کتاب الغیبه، ص ۴۷۱؛ الغیبه النعمانى، ص ۲۳۷
۴- مهدویت (پیش از ظهور) حجه الاسلام رحیم کارگر ص۹۶
۵- اوصال المهدی (عج) احمد سعیدی صص۱۸۴-۱۸۳
۶- غیبت نعمانی ترجمه مجتبی عزیزی ص۶۱۲
۷- اولین نامه امام مهدی (عج) به شیخ مفید علیه الرحمه ، احتجاج مرحوم طبرسی ، ج ۲ ص۴۹۵
۵۹۷-۵۹۴ ترجمه ج ۱۳ بحارالانوار/ص
۸- کلمات قصار امام زمان (عج) ، محمدتقی اکبرنژاد ص۷۲
۹- برکات حضرت ولی عصر (عج) ، جواد معلم صص۴۴-۴۳ برگرفته از عبقری حسان علامه نهاوندی ج۲ ص۶۸ س۱۲