• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

التیماتوم تهران به واشنگتن/ مجبور به کوتاه آمدن هستید

  • کد خبر : 28100
  • 08 اسفند 1393 - 12:40

القدس العربی در تحلیل رزمایش پیامبر اعظم ۹ آن را التیماتوم ایران به غرب دانست که در آن تهران خواستار دریافت نهایت امتیازها در توافق احتمالی پیش رو شده است. به گزارش نبض سحر به نقل از فرهنگ نیوز، از زمان آغاز رزمایش نیروی دریای سپاه پاسداران در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، […]

القدس العربی در تحلیل رزمایش پیامبر اعظم ۹ آن را التیماتوم ایران به غرب دانست که در آن تهران خواستار دریافت نهایت امتیازها در توافق احتمالی پیش رو شده است.

به گزارش نبض سحر به نقل از فرهنگ نیوز، از زمان آغاز رزمایش نیروی دریای سپاه پاسداران در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، رسانه های منطقه و بین المللی به پوشش گسترده آن پرداخته اند و با دعوت از کارشناسان نظامی و امنیتی به تحلیل این رزمایش و اهداف آن پرداخته اند.

محرک مفید

القدس العربی رزمایش دریایی سپاه پاسداران را از زوایای مختلفی بررسی کرده و آن را به مانندی تحرکی مفید از نگاه ایرانیان آن هم در آستانه اتمام مهلت گفتگوهای هسته ای تهران و ۱+۵ ارزیابی کرده است.

این رسانه عرب زبان هدف ایران از این اقدام را هشداری به آمریکا دانسته که در آن به واشنگتن اخطار می دهد که می بایست پیش از تمام شدن فرصت گفتکوها نهایت امتیاز را به ایران دهد، چرا که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات آنگونه که منافع تهران تامین گردد، آمریکا بایستی خود را برای هرگونه رویارویی با ایران آماده سازد و ایران تبحر خود در این زمینه را با رزمایش اخیر به رخ طرف مقابل کشیده است.

القدس العربی سپس به تشریح فعالیت قایق های تندرو سپاه پرداخته و از اقدام این نیروی نظامی در تمرین نحوه مین ریزی در تنگه هرمز سخن رانده است. بر اساس گزارش فوق تمرینات مین گذاری در تنگه هرمز هشداری صریح به آمریکا و جهان به نظر می رسد زیرا همه این کشورها به این گذرگاه حیاتی نیاز دارند که روزانه هفده میلیون بشکه نفت از آنجا عبور می کند.

به گزارش القدس العربی، تهران پیش از این تهدید کرده بود در صورت بروز جنگ اهداف آمریکایی را در  سطح خلیج فارس هدف قرار خواهد داد. مانورهای دیروز با این ادعاها همزمان شد که تاکید شد برخی کشورهای حوزه خلیج فارس آماده اند در صورتی که لازم باشد حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای اسرائیلی برای بمباران تاسیسات هسته ای ایران ، باز کنند.

همزمانی با ورود ناو دوگل

شبکه الجزیره در گزارشی به برآورد رزمایش پیامبر اعظم ۹ پرداخت. بر اساس این گزارش در رزمایش فوق، موشک های سپاه ماکت یک فروند ناوهواپیمابر را که مشابه ناو هواپیمابر آمریکا بود نابود کردند.  الجزیره گزارش داده که در این رزمایش که نام رسول اعظم بر آن نهاده شده بود شامل عملیات کاشت مین دریایی و شلیک موشک های بسیار دقیق بود.

الجزیره گزارش داده که رزمایش فوق در مقطع زمانی صورت پذیرفته که ناو هواپیمابر شارل دوگل فرانسه عازم خلیج فارس شده است. ناو فوق جهت حمایت از نیروهای ائتلاف ضد داعش عازم منطقه خلیج فارس شده است.

هم اکنون علاوه بر ناو هواپیمابر شارل دوگل ناو هواپیما بر کارل وینسون آمریکا نیز در آب های خلیج فارس حضور دارد.

موفقیت رزمایش

شبکه المیادین در گزارشی به موفقیت رزمایش اشاره کرده و آورده است که از زمان آغاز  این مانور تا کنون سپاه به تمامی خواسته های خویش دست یافته است. گزارشگر ویژه این شبکه که در محل برگزاری عملیات حضور داشته به اهمیت تنگه هرمز در مناسبات سیاسی-اقتصادی و توانایی ایران در اخلال در ورود خروج نفت از این تنگه اشاره کرده است.

به  گزارش المیادین، نیروهای سپاه پاسداران در این رزمایش از موشک فاتح که برد آن به سیصد کیلومتر می رسد استفاده کرده و همچنین موشک های نصر و غدیر را نیز مورد آزمایش قرار داده است.

اظهارات چالش انگیز سرلشکر جعفری!

شبکه تلوزیونی بی بی سی به بررسی چرایی عملیات در مقطع فوق پرداخته و آورده است، ایران همزمان با مذاکرات ماراتونی هسته ای، مانور بزرگ نظامی نزدیک تنگه هرمز برگزار کرد. بر اساس این گزارش این مانورها همزمان با دور جدید مذاکرات بین ایران با آمریکا و پنج کشور دیگر برگزار می شود. طرفهای شرکت کننده در این گفتگوها امیدوارند به توافقنامه اصولی درباره پرونده هسته ای ایران دست پیدا کنند تا توافقنامه نهایی پیش از ماه ژوئیه آینده به دست آید.

به گزارش بی بی سی، در مانور فوق نیروهای سپاه پاسداران ایران تمرین های دریایی اجرا کردند که شامل شلیک موشک هایی به طرف ماکتی شبیه ناوهواپیمابر آمریکا بود. در این مانورها همچنین موشک هایی برای سرنگون کردن هواپیماهای بدون سرنشین شلیک شد. مین گذاری دریایی، حملات غافلگیرکننده قایق های ایرانی به کشتی ها از جمله دیگر بخش های این مانورهاست.

بی بی سی مدعی شد که مقامات ایران این فرصت را برای بیان سخنان بحث برانگیز از دست ندادند. در این باره محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران گفت مشکل ایران دشمنان فرامنطقه ای هستند و ان شاء الله روزی فرا خواهد رسید که کشورهای منطقه با یکدیگر متحد خواهند شد و دشمنان، منطقه را ترک خواهند کرد.

تنگه هرمز در تیررس ایرانی ها

روزنامه اینترنتی نیویورک تایمز در یادداشت امروز خود و با اشاره به رزمایش نظامی سپاه نوشت: «نیروی دریایی ایران ممکن است در مقایسه با نیروی دریایی آمریکا کم اهمیت باشد، اما روز چهارشنبه خسارت جدی به یک ناو هواپیمابر آمریکا ( البته ماکت ناو هواپیمابر) وارد ساخت. فرماندهان ایرانی با افتخار از وارد شدن ضربات سنگین به آن ماکت با شبیه سازی شرایط یک جنگ واقعی سخن گفتند.

در این گزارش با اشاره به تصاویر پخش شده از تلویزیون دولتی ایران درباره آن رزمایش و شرکت قایق های تندرو در حمله به ناو آمریکایی نوشت: «گرچه ایران و آمریکا درگیر گفتگوهای هسته ای اند، ایران اغلب تهدید کرده است به تلافی هر حمله ای به مراکز هسته ای اش تنگه هرمز را مسدود خواهد کرد. حمله روز چهارشنبه بخشی از راهبرد ایران برای نشان دادن توان نظامی خود با وجود مذاکرات مستقیم با آمریکا دشمن دیرینه خود بود.»

رزمایشی با دستاوردهای بالا

ناظران بین المللی در تحلیل رزمایش فوق به دستاوردهای آن در ابعاد گوناگون پرداخته اند. به باور آنها این مانور در مقطع زمانی کنونی و در فاصله نزدیک به پایان زمان مذاکرات می تواند دستاوردهای مثبتی را نصیب ایران نماید.

به باور آنها در صورت تمایل طرفین به وضع توافق نامه، این رزمایش می تواند زمینه نرمش هرچه بیشتر را در مواضع طرف غربی ایجاد نماید. طیف خواهان گفتگو با ایران در غرب از سوی عناصر افراطی نظیر کنگره آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی تحت فشار است که از انجام هرگونه توافقی در این باره سر باز زند. این رزمایش می تواند در حکم تلنگری برای عناصر افراطی محسوب شده و آنها را به حمایت از توافقی که در آن مصالح ایران تامین شده سوق دهد.

از سویی دیگر و در صورت کارشکنی های احتمالی که ممکن است مانع از وضع توافق میان ایران و شش قدرت جهانی گردد، چنین رزمایش هایی موجب تعقل هرچه یبشتر طرف غربی در کاربرد استفاده از اینکه همه گزینه ها روی میز است خواهد شد. بواقع رزمایش فوق نه تنها نمی تواند عامل منفی در خلال مذاکرات کنونی به شمار آورد، بلکه می توان آن را پشتوانه ای برای کسب امتیازهای حداکثری در صورت توافق طرفین و ضامنی برای امنیت کشور در صورت عدم وضع توافق هسته ای دانست، امری که در هر دو حالت در راستای منافع جمهوری اسلامی قابل ارزیابی است.

انتهای پیام
لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=28100

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.