• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 17 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 26 March - 2024
9

آماری جالب درباره سیگاری‌ ها و قلیانی ها

  • کد خبر : 30127
  • 14 فروردین 1394 - 12:48
آماری جالب درباره سیگاری‌ ها و قلیانی ها

حتی مصرف کم دخانیات سبب بیماری‌های بسیاری می‌شود و مصرف قلیان نیز می تواند با مشکلات جدی همراه باشد. به گزارش نبض سحر به نقل از  فرهنگ نیوز ، دخانیات عامل ۹۰ تا ۹۵ درصد بروز سرطان‌های ریه و ۴۰ درصد بیماری‌های قلبی و عروقی‌ست. همچنین ۵۰ تا ۷۰ درصد سرطان‌های دهان، حلق، حنجره و […]

حتی مصرف کم دخانیات سبب بیماری‌های بسیاری می‌شود و مصرف قلیان نیز می تواند با مشکلات جدی همراه باشد.

به گزارش نبض سحر به نقل از  فرهنگ نیوز ، دخانیات عامل ۹۰ تا ۹۵ درصد بروز سرطان‌های ریه و ۴۰ درصد بیماری‌های قلبی و عروقی‌ست. همچنین ۵۰ تا ۷۰ درصد سرطان‌های دهان، حلق، حنجره و ۴۰ درصد سرطان‌های لوزالمعده و ۳۰ درصد سرطان‌های مثانه در اثر مصرف دخانیات است. طرز مصرف قلیان که در آن قسمت دهانی شلنگ بین افراد جابه‌جا می‌شود باعث انتقال بیماری‌هایی مثل هپاتیت، تبخال و سل می‌شود. اعتیاد به نیکوتین موجود در قلیان در ابتدا با تمایل به استنشاق بوی قلیان شروع می‌شود، به طور قطع قسمتی از نیکوتین قلیان توسط آب گرفته می‌شود ولی در نهایت مقدار کلی نیکوتین به حدی بالاست که چند برابر سیگار حاوی نیکوتین است.

دود سیگار مثل دود قلیان تلخ نیست

به طور قطع مواد افزودنی بیشتری به توتون قلیان اضافه کرده‌اند در نظر بگیرید که دود قلیان به دلیل ذغالی که در سوختن آن به کار می رود بیشتر حاوی مونوکسید‌کربن است. به جز اینکه قلیان در حرارت پایین‌تری نسبت به سیگار می‌سوزد و در نتیجه مونوکسید‌کربن و قطران بالاتری دارد. بعد از مصرف یک قلیان به مدت ۴۵ دقیقه مونوکسید‌کربن به ۴۵ تا ۷۰ پی‌پی‌ام می‌رسد که برابر است با مصرف ۴۵ تا ۷۰ سیگار در عرض یک ساعت. بدانیم که در اروپا وقتی مونوکسید‌کربن به ۳۵پی‌پی‌ام می‌رسد ماشین‌ها اجازه تردد ندارند.

باید دقت کنیم که اولین گام‌های اعتیاد به نیکوتین و بسیاری از انواع دیگر مواد مخدر می‌تواند با استعمال قلیان آغاز شود. توتون تنها یک چهارم وزن ماده‌ای که برای استعمال قلیان مصرف می‌شود است و بقیه آن را مواد افزودنی تشکیل می‌دهد، در نتیجه ماده‌ای که مصرف می‌شود حاوی نیکوتین و بسیاری مواد سمی دیگر است. به دلیل وجود نیکوتین کمتر پک‌های مصرف کنندگان قلیان عمیق‌تر و در نتیجه ضررهای قلیان نسبت به سیگار به مراتب بیشتر است.

تهیه‌کنندگان توتون قلیان به خوبی از ترفندهای گوناگون برای فروش هر چه بیشتر محصولات خود استفاده می‌کنند.در نظر بگیریم که با مصرف قلیان در اماکن عمومی فقط قلیان به شما تحویل داده می‌شود و بسته‌های آلوده و فاسد شده توتون قلیان را نمی‌بینید. از آن گذشته سازمان بهداشت جهانی با بررسی ۱۸ نوع تنباکوی قلیان که در کشورهای مختلف دنیا به مصرف کنندگان عرضه می‌شود به این نتیجه رسید که در هیچکدام از آنها برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان هشدار بهداشتی و یا مشخصات محتویات آن اعلام نشده بود.

بنابر اعلام دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات، در سال‌های گذشته مصرف قلیان به طور قابل توجهی در کشور ما افزایش یافته است. بر اساس مطالعات مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات که در سال‌های ۸۵ و ۸۶ صورت گرفته مشخص شد قلیان فراورده‌ای‌ست که نیمی از مردان ایرانی آن را تجربه کردند و ۵۰ درصد مردان و ۳۷ درصد زنان تجربه مصرف سیگار را داشته‌اند. همچنین در مطالعاتی که انجام گرفته ۲۳ درصد سیگاری‌ها حداقل یکبار در هفته قلیان مصرف می‌کنند. این رقم در غیرسیگاری‌ها ۲۵ درصد است این بدین معناست که غیرسیگاری‌ها حتی بیش از سیگاری‌ها در حال مصرف قلیان هستند و به سمت اعتیاد به آن پیش می‌روند.

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=30127

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.