• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 17 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 26 March - 2024
7

۴.۵میلیارد دلار با خام‌فروشی سنگ‌آهن از جیب دولت و ملت رفت

  • کد خبر : 30497
  • 17 فروردین 1394 - 20:02
۴.۵میلیارد دلار با خام‌فروشی سنگ‌آهن از جیب دولت و ملت رفت

در حالی سال ۹۳ حدود ۱۷میلیون و ۳۶۰هزار تن سنگ‌آهن به‌ارزش بیش از یک‌میلیارد دلار صادر شده که در صورت تبدیل آن به فولاد بیش از ۵.۵میلیارد دلار عاید کشور می‌شد و ۴.۵میلیارد دلار از جیب دولت و مردم نمی‌رفت. یکی از الزامات توسعه بخش‌های معدنی کشور جلوگیری از خام‌فروشی و فراوری کردن مواد معدنی […]

در حالی سال ۹۳ حدود ۱۷میلیون و ۳۶۰هزار تن سنگ‌آهن به‌ارزش بیش از یک‌میلیارد دلار صادر شده که در صورت تبدیل آن به فولاد بیش از ۵.۵میلیارد دلار عاید کشور می‌شد و ۴.۵میلیارد دلار از جیب دولت و مردم نمی‌رفت.

یکی از الزامات توسعه بخش‌های معدنی کشور جلوگیری از خام‌فروشی و فراوری کردن مواد معدنی در داخل است. اما متأسفانه هرساله شاهد خام‌فروشی مواد معدنی هستیم، به‌عنوان نمونه به‌خلاف تمام اظهارات تولیدکنندگان سنگ‌آهن که این محصول به‌صورت خام صادر نمی‌شود اما عدم فراوری کردن آن و البته فروش ارزان این کالا در بازارهای صادراتی مشکلاتی را برای سایر تولیدکنندگان به وجود آورده است چراکه آنان مجبورند نیاز خود را از محل واردات تأمین کنند.

براساس آخرین آمار گمرک ایران در یازده‌ماهه منتهی به بهمن ماه سال ۹۳ حدود ۷میلیون و ۴۰۰هزار تن سنگ‌آهن کمتر از خلوص ۴۰ درصد و ۸میلیون و ۷۰۰هزار تن سنگ‌آهن با خلوص بیشتر از ۴۰ درصد صادر شده است. البته اگر صادرات ۱میلیون و ۱۵۰هزار تنی کنسانتره و گندله را هم به این رقم اضافه کنیم در مجموع طی یازده‌ماهه سال ۹۳ حدود ۱۷میلیون و ۳۶۰هزار تن سنگ‌آهن با ارزش ۶۱.۴دلاری در هر تن صادر شده است.

حال اگر میانگین قیمت سنگ‌آهن را در همین بازه زمانی با نوسانات قیمت معادل ۶۱ دلار در نظر بگیریم بیش از ۱میلیارد و ۵۰میلیون دلار بابت صادرات سنگ‌آهن به دست آمده است. این در حالی است که اگر همین میزان سنگ‌آهن در داخل کشور فراوری می‌شد حجم زیادی از نیاز واردات فولاد کشور برطرف می‌گردید.

بنا بر اظهارات رضا شهرستانی عضو انجمن تولید‌کنندگان فولاد، به‌ازای هر تن سنگ‌آهن می‌توان نصف واحد فولاد تولید کرد. بنابراین به‌جای صادرات ۱۷میلیون تن سنگ‌آهن می‌توانستیم بیش از ۸.۵میلیون تن فولاد تولید کنیم که با احتساب متوسط قیمت هر تن فولاد ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار بیش از ۵.۵میلیارد دلار عاید کشور می‌شد و دیگر نیازی هم به واردات نبود. با این حساب بیش از ۴.۵میلیارد دلار از جیب ملت رفته است.

مطابق آمار گمرک حجم کل واردات فولاد در یازده‌ماهه ۹۳ حدود ۳میلیون و ۸۵۹هزار تن بوده است که بخش اعظم این واردات به ورقهای فولادی به‌میزان ۲میلیون و ۵۲۰هزار تن اختصاص یافته است.

بنا به اذعان تولیدکنندگان فولاد ما مجبوریم برای ارزان‌ترین ورقهای میل‌گرد فولادی وارداتی ۵۰۰ دلار هزینه پرداخت کنیم در حالی که اگر سنگ‌آهن داخلی را فراوری می‌کردیم ارزش افزوده زیادی برای کشور به وجود آمده و نیاز تولیدکنندگان فولادی نیز از داخل کشور تأمین می‌شود.

انتهای پیام/تسنیم

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=30497

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.