• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
5

کارشناس مسائل سیاسی ؛ تعجیل در رسیدن به نتیجه مذاکرات مشکل ایجاد می کند/هر اندازه که متن نهایی غیر قابل تفسیر باشد، برای ما مطلوب تر است/جزئیات بعضا از کلیات نیز مهمتر است

  • کد خبر : 30889
  • 23 فروردین 1394 - 10:33
کارشناس مسائل سیاسی ؛ تعجیل در رسیدن به نتیجه مذاکرات مشکل ایجاد می کند/هر اندازه که متن نهایی غیر قابل تفسیر باشد، برای ما مطلوب تر است/جزئیات بعضا از کلیات نیز مهمتر است

ناصر ایمانی خاطر نشان کرد: اعتماد به تیم هسته ای الزاما به این معنا نیست که نتایجی که تیم مذاکره کننده به دست می آورد نیز قابل قبول است. ناصر ایمانی کارشناس مسائل سیاسی کشورمان  با بیان اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری نکات بسیار مهمی را دربر داشت، عنوان کرد: بیانات رهبر معظم انقلاب به […]

ناصر ایمانی خاطر نشان کرد: اعتماد به تیم هسته ای الزاما به این معنا نیست که نتایجی که تیم مذاکره کننده به دست می آورد نیز قابل قبول است.

ناصر ایمانی کارشناس مسائل سیاسی کشورمان  با بیان اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری نکات بسیار مهمی را دربر داشت، عنوان کرد: بیانات رهبر معظم انقلاب به بخشی از اختلاف نظرهای داخلی در خصوص بیانیه لوزان و مذاکرات هسته ای پایان داد. چراکه این موضوع در حال تبدیل شدن به دو دستگی در جامعه بود و فرمایشات رهبری تا حد بسیاری از چنین شرایطی جلوگیری بعمل آورد.

 

این سیاستمدار اصولگرا در ادامه خاطر نشان کرد: اعتماد به تیم هسته ای الزاما به این معنا نیست که نتایجی که تیم مذاکره کننده به دست می آورد نیز قابل قبول است. تیم هسته ای مورد اعتماد نظام هست اما پیچیدگی مذاکرات ممکن است در ۳ ماه آینده نتایج قابل قبولی نباشد. بنابراین به علت خطیر بودن مسئله، باید فضا را برای منتقدان باز کرد تا آنها مطالب خودشان را بیان کنند. دولت می بایست انتقاد صاحب نظران را دور هم جمع کرده و مطالب آن را شنیده و از آنها استفاده کند.

وی همچنین اظهار داشت: تاکید در به نتیجه رسیدن در مذاکرات مطلوب نیست. هر چند تاخیر در آن نیز مطلوب نخواهد بود اما برای حصول نتیجه نباید عجله کرد. معمولا غربی ها برنامه خود را به گونه ای تنظیم می کنند که مذاکرات به روزها و ساعات پایانی موکول شود. در چنین شرایطی به علت فشردگی مباحث، معمولا امکان اشتباه بالاتر می رود. بنابراین اگر زمان توافق نهایی مقداری هم تمدید شود هیچ اشکالی ندارد، بلکه این تعجیل در رسیدن به نتیجه است که مشکل ایجاد می کند. اگر تیم هسته ای احساس می کند که زمان بیشتری نیاز دارد، نباید در قید و بند زمان های معمول قرار گیریم. در این باره باید توجه داشت که اگر زمانی برای توافق نهایی در نظر گرفته شد، کل این مدت زمان ۳ ماهه مورد استفاده قرار گیرد، نه اینکه طوری برنامه ریزی شود که مذاکرات حساس بر سر جزئیات، به روزهای آخر کشیده شود، چراکه این فشردگی کار امکان خطا را بالا می برد.

ایمانی عدم اعتماد به طرف مقابل را یکی از نکات اصلی در روند مذاکرات دانست و گفت: رهبری از آغاز مذاکرات تاکنون بارها بر عدم اعتماد به طرف غربی تاکید داشته اند و این مسئله در مذاکرات لوزان و بیانیه پایانی آن به خوبی خود را نشان داد. یعنی آنهایی هم که معتقدند می توان به غرب اعتماد کرد، می توانند به روشنی مسئله بی اعتمادی به غرب را در لوزان مشاهده کنند. چراکه هنوز کنفرانس مطبوعاتی آقای ظریف تمام نشده بود، رئیس جمهور آمریکا پشت تریبون قرار گرفت و مطالبی را بیان کرد که بسیاری از آنها مغایر با متن قرائت شده در لوزان بود. بعد از آن نیز همان ادعا توسط وزیر امور خارجه این کشور و حتی در فکت شیت آمریکایی ها نیز مشخص شد. این نشان دهنده این است که طرف غربی قابل اعتماد نیست و این قابل اعتماد نبودن آنها به معنای عدم مذاکره نیست، بلکه به معنای دقت بیشتر در مذاکرات است. یعنی که هیئت ایرانی در متنی که با طرف غربی در توافق نهایی منعقد خواهد کرد، باید دقت بسیاری در جزئیات، کلمات و حتی نقطه ها داشته باشد. چون آنها به سادگی می توانند تفسیرهایی که خودشان از بیانیه دارند را بیان کنند و از آنجایی که سازمان های بین المللی نیز تحت نفوذ غربی ها قرار دارد، در نهایت آنگونه که خودشان می خواهند توافق را به اجرا می گذارند. از همین رو هر اندازه که متن غیر قابل تفسیر باشد، برای ما مطلوب تر خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین المللی در بخش پایانی اظهارات خود توجه به جزئیات را ضروری دانست و گفت: ما نباید فقط به کلیات توجه کنیم، البته هر چند کلیات نیز برای ما دستاوردهایی داشت اما در این مذاکرات از آن دست مذاکراتی است که جزئیات در آن اهمیت بسیاری دارد. حتی این جزئیات بعضا از کلیات نیز مهمتر است. به عنوان مثال در نحوه بازرسی ها یا چگونگی لغو تمامی تحریم ها، اگر جزئیات با دقت نگاشته نشود ممکن است اصل ماجرا و کلیت مذاکرات را زیر سوال رود.

انتهای پیام/دانا

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=30889

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.