• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
8

اوباما رییس جمهور بی اختیار

  • کد خبر : 31798
  • 04 اردیبهشت 1394 - 9:12
اوباما رییس جمهور بی اختیار

تحلیلگر سیاسی و نویسنده کتاب راز قطعنامه گفت: توافق برد-برد لوزان فقط یک درصد به نفع ایران و ۹۹درصد به نفع امریکا است. کامران غضنفری شامگاه چهارشنبه در نشست علمی با عنوان ۳۷ سال بعد، نقد و بررسی ابعاد مختلف بیانیه لوزان که در سالن اجتماعات دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی برگزار شد اظهار کرد: ما […]

تحلیلگر سیاسی و نویسنده کتاب راز قطعنامه گفت: توافق برد-برد لوزان فقط یک درصد به نفع ایران و ۹۹درصد به نفع امریکا است.

اوباما رییس جمهور بی اختیار

کامران غضنفری شامگاه چهارشنبه در نشست علمی با عنوان ۳۷ سال بعد، نقد و بررسی ابعاد مختلف بیانیه لوزان که در سالن اجتماعات دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی برگزار شد اظهار کرد: ما پیش از این اقدامات زیادی برای اعتماد سازی کردیم از جمله در معاهده سعدآباد در مهر ۸۲ و در معاهده پاریس که آبان ۸۳ منعقد شد اما طرف مقابل به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرد.

وی با اشاره به نامه روحانی در دوران دبیری شورای عالی امنیت ملی به البرادعی گفت: روحانی در این نامه به البرادعی گفت که ما برای اعتمادسازی همه کاری کرده ایم حتی داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا کردیم اما طرف ما ذره ای از خواسته های خود کوتاه نیامد و حتی به وعده های خود عمل نکرد.

تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: آن ها حتی در مسئله نیاز ما به سوخت رآکتور تهران را که برای رادیودارو و درمان بیماران که یک مسئله انسانی بود حاضر نشدند به ما سوخت بفروشند.

وی در خصوص اینکه آیا بیانیه لوزان با استراتژی برد- برد حاصل شد ادامه داد: آنچه در سوم آذر سال ۹۲ اتفاق افتاد همه گفتند توافقی برد-برد است و قدرت های جهانی حق ما را به رسمیت شناختند و به زودی دیوارهای تحریم فروخواهد ریخت و اکنون بعد از گذشت ۱۶ ماه دوباره همین حرف ها گفته می شود.

غضنفری ادامه داد: سوال این است که اگر دستاورد مذاکرات در سال ۹۲ به رسمیت شناختن حق هسته ای ما و لغو تحریم ها بوده است چرا همین مطالب به عنوان دستاوردهای مذاکرات لوزان مطرح می شود.

توافق ژنو تنها ۵درصد به نفع ایران بود

وی تأکید کرد: در خوش بینانه ترین حالت در مذاکرات ژنو تنها ۵ درصد نتیجه برد-برد مذاکرات متعلق به ایران و ۹۵ درصد آن متعلق به طرف مقابل بود و در مذاکرات لوزان این رقم برای ایران به ۱درصد کاهش پیدا کرده است.

غضنفری با بیان این که ۵+۱ می داند که ما به دنبال بمب اتم نیستیم گفت: رهبر معظم انقلاب از همان ۱۲ سال پیش می گفتند که این ها می دانند ما به دنبال سلاح هسته ای نیستیم اما عمدا این را به عنوان یک بهانه مطرح می کنند تا بتوانند فعالیت های خودشان را توجیه کنند.

وی بازرسی هر روزه آژانس انرژی اتمی از سایت های ایرانی را تحقیر ملت ایران قلمداد کرد و گفت: آن ها در سایت های ما دوربین نصب کرده اند و ۲۴ ساعته از سایت های ما سرکشی می کنند این یک تحقیر علیه ملت ایران است و یعنی مردم ایران آنقدر افراد خطرناکی هستند که باید هر روز مورد بازرسی قرار گیرند.

پرونده هسته ای به دلایل سیاسی امنیتی شد

غضنفری با اشاره به سخنان البرادعی مبنی بر این که پرونده هسته ای ما وقتی به شورای امنیت ارجاع داده شد مشکل حقوقی یا فنی نداشت گفت: مشکل پرونده هسته ای ما مشکلی سیاسی بود و پرونده ما نه به علت تهدید علیه صلح و امنیت جهانی بلکه به دلیل مسائل سیاسی به شورای امنیت ارجاع شد.

وی با بیان این که ما طی سال های ۸۲ تا ۸۴ به تعهداتمان عمل کردیم و آنها نه ادامه داد: آیا همین مقدار کافی نیست آن ها به ما وعده دادند تحریم بیمه نفت کش های ما را لغو خواهند کرد و به هواپیماهای مسافربری ما قطعات یدکی خواهند فروخت اما تا کنون نه تحریم بیمه نفت کش ها و نه تحریم قطعات یدکی هواپیماها لغو نشده است.

غضنفری ادامه داد: خود امریکایی ها به کنگره اطمینان داده اند که این توافق ها فقط در کاغذ است و عملیاتی نخواهد شد مانند وعده لغو تحریم طلا و فلزات گرانبها که امریکایی ها گفتند ایران برای وارد کردن این فلزات نیاز به ارز دارند که پولشان در بانک های خارجی بلوکه شده است.

وی افزود: بعد از توافق ژنو هر شرکت ایرانی که خواست با یک شرکت خارجی برای تأمین قطعات خودرو قرارداد ببندد امریکایی ها با تهدید آن شرکت ها را از عقد قرارداد با ایران منصرف می کردند و این گونه در اجرایی شدن توافق ژنو سنگ می انداختند.

اوباما رییس جمهور بی اختیار

غضنفری اوباما را رئیس جمهور بدون اختیارات در حوزه مذاکرات هسته ای خواند و گفت: اوباما و جان کری در همین یک سال گذشته چندین بار اعلام کرده اند که در نهایت فقط ۵درصد از تحریم های ایران برداشته خواهند شد.

وی افزود: همان زمانی که سیاست تعامل مثبت را با جهان در پیش گرفته بودیم ۶ قطعنامه علیه ما در شورای حکام آژانس بین المللی اتمی صادر شد و به ازای هر قدم عقب نشینی ما در معاهده های سعدآباد و پاریس آن ها دو قطعنامه صادر کردند.

غضنفری راهکار حل مشکل اقتصادی و تحریم ها را اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: مقام معظم رهبری بارها گفته اند که عقب نشینی نکنید.

وی با بیان این که در اوج تحریم ها خلاقیت جوانان ما بروز کرده است گفت: در مذاکرات سال ۸۶ که تعدادی سانتریفیوژ ساخته بودیم دشمن حاضر به پذیرش همین مقدار شده بود و این یعنی عقب نشینی نکردن.

زمان اثبات حقانیت براساس دیپلماسی سر رسیده است

در ادامه این جلسه جلال دهقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی مذاکرات پیشین جمهوری اسلامی ایران با ۱+۵ را حجت تمامی نظام با آنها دانست و گفت: دو سال قبل نمی توانستیم از این موضع سخن بگوییم و اکنون زمانی است که باید از مواضعمان با قاطعیت دفاع کنیم.

وی با بیان این که در سال های گذشته یک اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی شکل گرفت گفت: امروز زمان اثبات حقانیت مان براساس سیاست خارجی و دیپلماسی است.

دهقانی مهمترین هدف مذاکرات را پذیرفتن ایران هسته ای عنون کرد و ادامه داد: اکنون ظرفیت غنی سازی اهمیت ندارد و در مراحل بعد باید به آن بپردازیم.

وی پذیرفتن چرخه سوخت هسته ای در ایران را نتیجه مذاکرات دانست و گفت: برای ارزیابی یک امر شمردن تعداد مهم نیست ممکن است ۱۰ امتیاز بیخود بدهیم اما یک امتیاز مهم بگیریم و این می تواند دستاورد مهمی باشد.

دهقانی با بیان این که نباید منتظر به رسمیت شناختن انرژی هسته ای مان باشیم گفت: با این حال اکنون به حق غنی سازی ما احترام می گذارند و در بسیاری توافق ها باید سقف خواسته هایمان را پایین بیاوریم تا بتوانیم کف آن را حفظ کنیم.

وی دستاوردهای هسته ای را به متنی و فرامتنی تقسیم کرد و ادامه داد: آنها با فضاسازی سیاسی ما را به شورای امنیت و ذیل فصل هفت بردند و همین که اکنون پرونده هسته ای ما یک پرونده امنیتی نیست یکی از دستاوردهای فرامتنی مذاکرات است

دهقانی با بیان این که باید حقوقمان را حلقوم آمریکا بیرون بکشیم گفت: اکنون به دلیل وجود اهرم های قدرت که طی چندماه گذشته ایجاد کرده ایم آن ها حاضر شده اند پای میز مذاکره بیایند.

دیپلماسی تا چه زمانی؟

وی با اشاره به این که در ایران هیچ کس جز افراد خائن نمی خواهند دستاوردهای هسته ای را به آمریکایی ها واگذار کنیم گفت: هشت سال با امریکایی ها در مسئله هسته ای تقابل کردیم اما این تقابل تا کی باید ادامه پیدا کند دیپلماسی باید یک جایی وارد کار شود و در حفظ دستاوردهای غنی سازی کمک کند.

دهقانی گفت: وقتی کشوری به سطحی از غنی سازی رسید یعنی به تکنولوژی ساخت بمب رسیده است و اکنون ما باید با دلیل به آن ها ثابت کنیم که سلاح هسته ای نمی خواهیم.

وی به دیپلماسی هراسی ایرانیان اشاره کرد و گفت: البته یک دیپلماسی هراسی در ایران و براساس تجربیات تاریخی وجود دارد. به ندرت شده است که در مذاکراتی دست پر بیرون بیاییم.

دهقانی اجماع ایرانیان در مسئله هسته ای را مهم دانست و گفت: اکنون در میان کنگره و دولت امریکا اختلاف افتاده است و با این که نه حزب دموکرات امریکا و نه جمهوری خواهان نمی خواهند سربه تن ایران باشد اما اکنون هر کدام تلاش می کنند تا از این مذاکرات به سود خود بهره ببرد.

وی عقب نشینی هدفمند را یک استراتژی عنوان کرد و گفت: با امریکا هر قراردادی هم ببندیم بعدا عمل نخواهد کرد اما باید با این کلاهبردار به صورت قانونی به توافق برسیم.

افکارنیوز

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=31798

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.