• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
9

در ایام اعتکاف چه کتاب هایی بخوانیم/ پیشنهادی برای معتکفین رجب

  • کد خبر : 32028
  • 07 اردیبهشت 1394 - 11:26
در ایام اعتکاف چه کتاب هایی بخوانیم/ پیشنهادی برای معتکفین رجب

به مناسبت فرارسیدن ایام البیض و اعتکاف در مساجد، چند کتاب را برای استفاده بهتر معتکفین از فضای معنوی اعتکاف معرفی می نماییم. به گزارش نبض سحر به نقل از گروه فرهنگی فرهنگ نیوز، هر ساله تعداد زیادی از مؤمنین و مؤمنات مخصوصاً از قشر نوجوان و جوان به مراسم معنوی اعتکاف می روند و […]

به مناسبت فرارسیدن ایام البیض و اعتکاف در مساجد، چند کتاب را برای استفاده بهتر معتکفین از فضای معنوی اعتکاف معرفی می نماییم.

به گزارش نبض سحر به نقل از گروه فرهنگی فرهنگ نیوز، هر ساله تعداد زیادی از مؤمنین و مؤمنات مخصوصاً از قشر نوجوان و جوان به مراسم معنوی اعتکاف می روند و سه روز در مساجد بیتوته می کنند.

اعمال بسیاری برای ایام اعتکاف سفارش شده است. از نماز و قرائت قرآن تا شب زنده داری و … اما در این میان یکی از فعالیت های بسیار مناسب مطالعه کتب دینی می باشد.

فرهنگ نیوز به مناسبت فرارسیدن ایام البیض و اعتکاف در مساجد ، چند کتاب را برای استفاده بهتر معتکفین از فضای معنوی اعتکاف  معرفی می نماید.

شما مخاطبین گرامی نیز می توانید از قسمت نظرات کتاب های مفید مورد نظر خودتان را معرفی نمائید.

الف) صحیفه سجادیه

امام خامنه ای برای اعتکاف کتاب صحیفه سجادیه را پیشنهاد می کنند و می فرمایند:بخصوص من در این ایام اعتکاف، صحیفه‏ سجادیه را توصیه می‌کنم، این صحیفه‏ سجادیه واقعاً کتاب معجزنشانى است. خوشبختانه حالا ترجمه هم شده و ترجمه‏هائى هست. سال گذشته ترجمه‏ خوبى از صحیفه‏ سجادیه را به من دادند و آن را دیدم؛ ترجمه‏ بسیار خوبى است. از این معارف موجود در دعاهاى حضرت على‏بن‏حسین (سلام اللَّه علیه) در صحیفه‏ سجادیه، استفاده کنند؛ بخوانند؛ تأمل کنند.اینها فقط دعا نیست؛ درس است؛ این کلمات امام سجاد – و همه‏ ادعیه‏اى که از ائمه (علیهم‏السّلام) مأثور است و بدست ما رسیده است – پر است از معارف.

ب)نگاهی به رابطه عبد و مولا

این کتاب که مهرماه سال گذشته توسط انتشارات بیان معنوی به چاپ رسیده بود، در آستانه ماه رجب و ایام اعتکاف به چاپ دوم رسید.

حجت الاسلام علیرضا پناهیان در این کتاب به سوالهای زیر پاسخ داده است:

  • اولین راه برای زنده کردن حسّ پرستش در وجود انسان چیست؟
  • رابطه با مولا یعنی چه؟ یک عبد چگونه می‌تواند با مولای خود رابطه داشته باشد؟
  • ارتباط با خدا چگونه برقرار می‌شود؟
  • مهمترین جلوۀ محبت مولا به عبد چیست؟
  • «ابهام» چگونه عبد را تربیت می‌کند؟
  • چرا باید از هفت سالگی بچه‌ام را به نماز دعوت کنم، در حالی که هنوز خودش نمی‌تواند بفهمد و انتخاب کند؟
  • اگر عبد با مولا رابطه داشته باشد یعنی چه حسی دارد؟
ج)مناظره دکتر و شیخ

کتاب «مناظره دکتر و شیخ» نوشته دکتر محمد حسن شجاعی فرد توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شد.

در مقدمه کتاب آمده است:در اولین سفر سال ۶۰ به حج متوجه شدم باید برای مکالمه عربی هم کار کنم، چون موارد زیادی را در اعمال مسلمانان اهل تسنن می‌دیدم که با اصول خود آنان هم مغایر بود ولی نمی‌توانستم به خوبی به آنان توضیح دهم. در نتیجه مکالمه عربی را آموختم و از سال‌های بعد که به سفر حج مشرف می‌شدم به بحث با برادران اهل تسنن بویژه علما آن‌ها می‌پرداختم و این کتاب گزارش بعضی از این بحث‌ها است.

گزارش این مناظره به هیچ عنوان قصد شیعه نمودن برادران و خواهران اهل تسنن را ندارند و صرفا به عنوان یک آئینه در برابر این عزیزان قرار گرفته است تا نشان دهد، اسلام حقیقی با اعتقاد این عزیزان چه قدر فاصله دارد.

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب و یا هر محصول فرهنگی دیگری(در صورت موجود بودن در بازار) کافی است با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

د)احکام اعتکاف

کتاب احکام اعتکاف به همت حجت الاسلام علی رضا محمدی نژاد به شیوه ای نوین با نگاه به نیاز معتکف به احکام قبل، حین، و بعد از اعتکاف تدوین شده است. این اثر با بهره گیری از آخرین استفتائات مراجع بزرگوار تقلید و همچنین فتاوای رهبر معظم انقلاب گردآوری شده است و به صورت خطابی جهت تدریس مبلغین همراه با ارائه نمونه ها و مصادیق کاربردی تنظیم شده است. همچنین با توجه به تغییر برخی از فتاوای مراجع محترم درمورد مسائل اعتکاف سعی شده است که برای تدوین این کتاب به آخرین استفتائات مراجع تقلید دسترسی پیدا شود و براساس آن احکام مربوطه نوشته شود.

از ویژگی های این کتاب روان سازی متن آن است به گونه ای که اصطلاحات نامتعارف آن حذف و توضیحات بیشتری برای آن مطالب بیان شده است.این کتاب که به همت جامعه ایمانی مشعر به چاپ رسیده در قالب هفت بخش تهیه شده است. «احکام اعتکاف» در ۸۰۰۰ نسخه و در فروردین امسال به قیمت ۷۸۰۰ تومان به چاپ رسیده است. علاقه مندان و مسئولان امر اعتکاف و معتکفین گرامی می توانند جهت تهیه کتاب به سایت www.bookroom.ir مراجعه فرمایند

ه)کتاب شکوه امر خدا
این کتاب که علاوه بر محتوای شیرین و معنوی، جمع و جور و خوش دست نیز هست، بر جلوه های شکوه امر و نهی الهی در مراسم اعتکاف اشاره می کند و به این سوال که چرا خداوند عزوجل امر می کند و دستور می دهد، پاسخ می دهد.کتابی که هم برای معتکفین در ایام ماه مبارک رجب و هم برای هرکسی که خود را عبد خدا می داند، تهیه و تنظیم شده است.

 این کتاب دو بخش دارد:

۱. “اقامت در خانه‌ی خدا” یادداشتی برای معتکفین است که دربرگیرنده‌ی نکاتی برای بهره‌برداری بهتر از فرصت‌های معنوی اعتکاف است. در این متن نویسنده توانسته از زوایای گوناگون به اعتکاف نگاه کند و تعاریف مختلف را در مورد اعتکاف ارائه دهد. این تعاریف اعتکاف از زوایای مختلف، می‌تواند آغازی برای اندیشیدن درباره‌ی این عبادت ویژه باشد و تفکر انسان را در مورد این عبادت برجسته برانگیزاند.

۲. “شکوه امر خدا”، درصدد است تا با نگاهی تربیتی و اخلاقی، به سؤال “چرا خدا امر می‌کند؟” پاسخ داده و در ضمن این پاسخ، برخی از مفاهیم عمیق تربیتی دین اسلام را به زبانی ساده توضیح دهد. اثر ارزشمند این بخش از کتاب، تصویر لذت‌بخش، باشکوه و دلنشینی است که از مفهوم “امر خدا” در خاطره‌ی خواننده باقی می‌ماند و ناخوداگاه اثر خود را در رشد معنوی او به‌جای می‌گذارد.

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=32028

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.