• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
11

دیوار ندبه چیست؟ + عکس

  • کد خبر : 41170
  • 04 آبان 1394 - 12:22
دیوار ندبه چیست؟ + عکس

این روزها در شبکه های اجتماعی مطلبی در خصوص “دیوار ندبه” در حال انتشار است که در ادامه به این موضوع می پردازیم. به گزارش نبض سحر، متنی که در شبکه های اجتماعی در خصوص دیوار ندبه در حال منتشر شدن است به شرح زیر است: ” این دیوار در شهر اورشلیم (فلسطین اشغالی) قرار […]

این روزها در شبکه های اجتماعی مطلبی در خصوص “دیوار ندبه” در حال انتشار است که در ادامه به این موضوع می پردازیم.

به گزارش نبض سحر، متنی که در شبکه های اجتماعی در خصوص دیوار ندبه در حال منتشر شدن است به شرح زیر است: ” این دیوار در شهر اورشلیم (فلسطین اشغالی) قرار داره و مقدس ترین مکان برای یهودیان دنیاست. یهودی ها نماز های سه گانه شون رو، رو به این دیوار می خونن و یه جورایی قبله شون محسوب میشه.
مطلبی که می خوام بگم، عمل خاصی هست که یهودی ها درباره این دیوار انجام میدن. اونها آرزوها و دعاهاشون رو توی تکه ای از کاغذ می نویسن و لای درزهای این دیوار میذارن. سالانه بیش از یک میلیون تکه کاغذ لابلای درز های این دیوار قرار میگیره و قرار بر این شده که بانک الکترونیکی ایجاد بشه و متن این دعاها و نیایش های مردم رو حفظ کنه.
بحثم اینجاست: هیچ کجا شما درباره  اینکه این دعا نوشتن ها خرافاته و خشک مذهبیه و به دردنخوره؛ نه چیزی میخونید و نه چیزی می شنوید. برعکس، با غرور و مباهات از این مکان نام برده میشه و از مقامات درجه اول دنیا تا یهودی های معمولی، با احترام با این مکان برخورد میکنن و بهش اعتقاد دارن. عکس هایی که در ادامه میذارم، نشون میده دیوار ندبه یکی از مکان های یه که سران کشورها برای نشون دادن احترامشون به یهود، قطعا از اون بازدید میکنن و گاها (مثل روسای جمهور امریکا) دعا می نویسن و لابلای درز این دیوار قرار میدن؛ خیلی شیک و باکلاس!
حالا رسانه ها و جوامع تحت یوغ همین اسرائیل، چه ها که برای زیارت گاه های شیعه نگفتن و نمیگن! و گاهی بعضی از روشنفکرنماهای کشور خودمون چه مته ای که به خشخاش این مباحث نمی ذارن! از زیارت و دعا خوندن و تبرک گرفتن ها…
اونقدر که خود ما مذهبی ها گاهی خجالت می کشیم تبرک بگیریم از بارگاه این معصومین {که مبادا ببینن و بگن فلانی اُمّله!}
این دیوار تنها قطعه ی باقی مونده از معبد حضرت سلیمان هستش، تاریخچه ش به صدها سال قبل از ائمه معصوم ما بر میگرده. ببینید چطور روسای عالی رتبه ی دنیا رو وادار به احترام و اعتقاد به این دیوار میکنن، اونوقت من و شما باید بابت زیارت ضریح امام ها مون به هر کسی (حتی وهابی و یهودی) جواب پس بدیم!”

و حال دیوار ندبه چیست؟

دیوار نُدبه  مقدس‌ترین مکان مذهبی یهودیان است که بر روی تپه «موریا» در شهر اورشلیم قرار دارد. به باور یهودیان دیوار ندبه از آخرین باقی‌مانده‌های هیکل سلیمان و دومین پرستش‌گاه اورشلیم و مرکز دعا و منبع الهام برای یهودیان در اسراییل و سراسر جهان می‌باشد.مسلمانان آن را دیوار بُراق (به عربی: حائِط البُراق) می‌خوانند و معتقدند پیامبر اسلام مرکب خود را در شب معراج به آن بست. در نماز سه گانه (روزانه) یهودیان جهان، مختصات این مکان به عنوان قبله استفاده می شود.

به اعتقاد یهودیان، این دیوار بخش باقی‌مانده از دیوار هیکل سلیمان یا معبد باستانی یهودیان است که در اورشلیم شده‌بود و بعدها توسط رومی‌ها، ویران شد.

یهودیان هر روز جمعه در جلو آن گرد می‌آمده‌اند و بر ویرانی بیت‌المقدس شیون و ندبه می‌کرده‌اند. این رسم از سدهٔ نخست میلادی سابقه داشته‌است.

دیوار مقدس ندبه قسمتی از دیوار غربی مسجدالاقصی است. این مکان برای یهودیان، مسیحیان بسیار مقدس است و پیروان ادیان ابراهیمی در این مکان به عبادت می‌پردازند.

در حال حاضر، اداره‌ی دیوار ندبه در دست مرکزی اسراییلی به نام بنیاد کوتل است که زیر نظر وزارت امور مذهبی اسراییل فعال است. گفتنی است در تمام روزهای سال و در تمامی ساعات شبانه‌روز، تمامی افراد، چه مسلمان و چه یهود و …، می‌توانند از آن دیدن کنند.

دیدگاه وهابیون در خصوص توسل و تبرک:

وهابیون مى گویند: تبرّک جستنى به آثار و یا وسائل پیامبر و یا اولیاء الهى حرام و بدعت مى باشد و لذا مجاز نمى باشد،

یکی از چیزهائی که وهابّیان بسیار در مورد آن گرد و غبار راه انداخته اند ، ناسازگار بودن اندیشه ی توسّل با اصل توحید است . آنان در نوشته های خود بسیار بر علیه شیعه سمپاشی و تبلیغ می کنند که شیعه چون قائل به توسّل است لذا مشرک است و از دین خارج گشته است و توحید آنان ، توحید نیست. به نظر قاصر آنان ، اعتقاد به توسّل با اعتقاد به توحید منافات دارد .(همایون همتّی ، ۱۳۶۷ هـ ش، ص۱۹۰) وهابّی ها می گویند: جایز نیست به مردگان که در نزد خدا مقامی دارند ، توسّل جست و از آنها حاجت خواست. آنها گاهی به گفته ی محمد بن عبدالوهاب استناد می کنند که می گوید : «توسّل به مردگان ، خطاب به معدوم است و از نظر عقل کار زشتی است. زیرا مرده ، قدرت بر اجابت تقاضای زندگانی ندارد». (محمدحسن موسوی قزوینی، ۱۳۸۹ هـ ش، ص ۱۶۵)

نتیجه:

یقینا دیدگاه وهابیون عبس و باطل است و خودشان با این کار خود یعنی “ندبه بر دیوار “خط بطلانی بر عقائد و پوچ خود می کشند. در شرایط کنونی مسلمانان باید با یکدیگر وحدت کلمه داشته باشند و از ایجاد هرگونه اختلاف خودداری نمایند و در یک صف، نقشه های دشمنان اسلام را که شبانه روز علیه اسلام تبلیغ می کنند ، نقش برآب نمایند .

 وهابیون با درک نادرست از مفهوم بدعت و شرک سایر فرقه مسلمین را مطرود دانسته و اعمال آنها را تخطئه مى کنند و حال آنکه خود به اعمالى روى آورده اند که از نظر خودشان کاری خوب و پسنیدیده است . و همانطور که در طول تاریخ نیز نشان داده شده، اگر نبود پشتوانه سیاسى این فرقه، این تفکرات در میان جوامع اسلامى هیچگونه جایگاهى نداشت.

دیوار ندبه (۲) دیوار ندبه (۳) دیوار ندبه (۴) دیوار ندبه (۵) دیوار ندبه (۶) دیوار ندبه (۷) دیوار ندبه (۸)

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=41170

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.