• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

با هرکشوری جز آمریکا می‌شود مذاکره کرد/سران کشورها در دیدارهای اخیر با رهبری مجذوب ایشان شدند

  • کد خبر : 42613
  • 06 آذر 1394 - 14:11
با هرکشوری جز آمریکا می‌شود مذاکره کرد/سران کشورها در دیدارهای اخیر با رهبری مجذوب ایشان شدند

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: سران کشورها در این دیدار مجذوب رهبری شدند و باید می‌شدند، چرا که چنین رهبری در دنیا ندیدند. امام جمعه موقت تهران در خطبه اول نماز جمعه این هفته با بیان اینکه پذیرش مسئولیت کار بسیار سختی است، تأکید کرد : حتی‌الامکان از پذیرش مسئولیت خودداری کنیم و تنها […]

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: سران کشورها در این دیدار مجذوب رهبری شدند و باید می‌شدند، چرا که چنین رهبری در دنیا ندیدند.

امام جمعه موقت تهران در خطبه اول نماز جمعه این هفته با بیان اینکه پذیرش مسئولیت کار بسیار سختی است، تأکید کرد : حتی‌الامکان از پذیرش مسئولیت خودداری کنیم و تنها در صورتی آن را بپذیریم که مطمئن هستیم که شایستگی و تقوای لازم را داریم و این کار را فقط برای خدا انجام می‌دهیم. در غیر این صورت از پذیرش آن خودداری کنیم.

آیت الله موحدی کرمانی با اشاره به اینکه در اسلام و در بیانات امیرالمؤمنین (ع) شرایط سختی برای یک مسئول وارد شده است، ادامه داد : کسی که مسئولیت می‌پذیرد باید مروری دقیق و کامل بر عهدنامه مالک اشتر داشته باشد و ببیند که امیرالمؤمنین چه وظایفی را برای حاکم و مسئول یک حکومت بیان فرموده است.

وی در ادامه به اختصار به شماری از این وظایف اشاره کرد و از جمله ویژگی‌های یک حاکم را با توجه به این عهد نامه، داشتن تقوای الهی در تمام برنامه‌های زندگی و یاری کردن خدا با قلب و نیت، علاوه بر دست و زبان، نام برد.

همچنین وی مطرح کرد که یک حاکم اسلامی باید سعی کند که با اعمالش نام نیکی از خود برجای گذارد و به فکر سعادت مردم باشد. وی در ادامه و به نقل از امیرالمؤمین گفت : ای مالک  . . . بدان مردم در کارهای تو دقت می‌کنند و درباره تو همان چیزهایی  را می‌گویند که تو درباره حکومت‌های قبلی می‌گویی.

آیت‌الله موحدی کرمانی در تکمیل سخنان خود به نحوه برخورد حاکم اسلامی با مردم اشاره کرد و در این باره بیان کرد که حاکم اسلامی باید مصلحت، رضا و توان مردم را در نظر بگیرد و مطابق با آن به تصمیم‌گیری و سیاستگذاری بپردازد.

وی درباره برداشت مسئولان – نمایندگان و هیأت دولت –  از امر حکمرانی افزود : نباید این طور باشد که مثلاً : «هیأت دولت بگوید که نشستیم و برخواستیم و راجع به این موضوع تصمیمی گرفتیم.  فرمان دست ماست. ما باید تصمیم بگیریم و تصمیم هم می‌گیریم و باید اجرا بشود. یا [اینکه مثلاً] نمایندگان مجلس بگویند که در مورد طرح یا لایحه‌ای تصمیم می‌گیریم و به صورت قانون در بیاید و وقتی قانون شد و شورای نگهبان هم تأیید کرد، همه باید امتثال کنند». بلکه باید توان، مصلحت و رضای مردم را هم در نظر بگیرند.

وی در این باره به جمله‌ای از امیرالمؤمنین خطاب به مالک اشتر اشاره کرد : لا تقل أنَّ إنّی مُأمَّرٌ آمرٌ فمُطاع.

امام جمعه موقت تهران، همچنین با استناد به فرمایش‌های امیرالمؤمنین، حکمرانی را وظیفه‌ای دانست که خداوند برای امتحان حکمران به او محوَّل کرده است.

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=42613

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.