• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
14

مدارس رسمی در شهرستان خرمدره چگونه شکل گرفت؟

  • کد خبر : 44192
  • 23 دی 1394 - 22:28
مدارس رسمی در شهرستان خرمدره چگونه شکل گرفت؟

در شهرستان خرمدره اولین دبستان به صورت چهار کلاسه در منزل استیجاری آقای پیرمحمد قاسملو تأسیس شد.به گزارش نبض سحر، قبل از تأسیس مدارس رسمی خرمدره مکتب‌خانه‌های ملاسونا، ملاگلین، ملاخلیل، شیخ صفر لطفی و یوسف نوری دایر بودند که در سال ۱۳۱۱ شمسی با تلاش برخی از فرهنگ‌دوستان و روشن­فکران خرمدره با درخواست و پیگیری […]

در شهرستان خرمدره اولین دبستان به صورت چهار کلاسه در منزل استیجاری آقای پیرمحمد قاسملو تأسیس شد.به گزارش نبض سحر، قبل از تأسیس مدارس رسمی خرمدره مکتب‌خانه‌های ملاسونا، ملاگلین، ملاخلیل، شیخ صفر لطفی و یوسف نوری دایر بودند که در سال ۱۳۱۱ شمسی با تلاش برخی از فرهنگ‌دوستان و روشن­فکران خرمدره با درخواست و پیگیری از اداره فرهنگ زنجان اولین دبستان به صورت چهار کلاسه در منزل استیجاری آقای پیرمحمد قاسملو تأسیس شد و به نام «سعدی» نامگذاری شد.

از اولین معلمان آن مدرسه شیخ اسماعیل تهذیبی، یحیی آموزگار،‌ حصونی، حسن امامی، محمود شیخ‌لو، سید محمود سعید و ابوالحسن رومی را می‌توان نام برد.

در سال ۱۳۱۳ با آمدن “سید محمود سعید” که از فعالان فرهنگ خرمدره بود مدرسه به ۶ کلاسه تبدیل شده و به منزل استیجاری ملاکریم کلانتری انتقال یافت و در سال ۱۳۱۶ مدارس اکابر و شبانه خرمدره در همان مدرسه تأسیس شد.

در حدود سال­های ۲۷ و ۲۸ شمسی با افزایش تعداد دانش‌آموزان و به علت جوابگو ­­نبودن مدارس استیجاری پس از اهدای زمین به مساحت تقریبی ۵۰۰ متر توسط حاج میرزا احمد کلانتری، اولین بنای ساخت مدرسه در محل دبستان فعلی نواب صفوی با همت آقایان ابراهیم همتیان (مدیر و معلم وقت دبستان سعدی)، حاج محمدحسین صالحی و حاج احمد صالحی و با تبلیغات موثر و کمک فکری حاج موسی محدث. و جمع‌آوری مبلغ ۱۵۰۰ تومان کمک مالی از اهالی خرمدره و با کمک مالی مجدفطن‌السلطنه سناتور وقت و از مالکان خرمدره با تهیه مصالح مورد نیاز از طرف کلیه‌ی فرهنگ‌دوستان محلی، ساختمان مدرسه تکمیل شد و در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۳۰ به دولت تحویل شد(حجازی،۱۳۳۷ص ۲۴). و در همان سال اولین دبیرستان به نام سعدی بصورت ۳ کلاسه (سیکل اول متوسطه) تأسیس شد و دبیرستان از دبستان جدا شد و دبستان سعدی به پاس خدمات روحانی و عالم محلی مذکور بنام «محدث» نام‌گذاری شد و نواقصات آن ساختمان از محل اعتبارات دولتی تکمیل شد..

در سال ۱۳۲۷ اولین دبستان دخترانه بنام پروین در منزل استیجاری یداله کلانتری با آموزگاری خانم عذرا ساتوری افتتاح شد که برابر آمار همان سال ۲۵ دانش‌آموز و ۲ آموزگار که دانش‌آموزان آن مدرسه در شش پایه تحصیل می‌نمودند و اجاره‌ بهای آن ساختمان از محل اعتبارات دولتی تامین می‌گردید(حجازی،۱۳۳۷).

انتهای پیام/

منبع: آموزش پرورش زنجان

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=44192

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. اهل خرمدره هستم ۱۷ سالمه بله اولین مدرسه رو این روحانی گران قدر تاسیس کردن که خیلی هم معروف هستن و خانمان هم یه ۱۰ سالی هست که فوت کردن و رفت و آمد داریم با بچه هاشون.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.