• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

سیدعلی مومنی اگر به عقب برگردیم شعر «رقاصم» را نمی‌خوانم

  • کد خبر : 48146
  • 26 اردیبهشت 1395 - 11:48
سیدعلی مومنی اگر به عقب برگردیم شعر «رقاصم» را نمی‌خوانم

سیدعلی مومنی در گفت‌وگویی صریح و صمیمی به سوالاتی در ارتباط با حواشی مطرح شده پیرامون وی در چند سال گذشته در ارتباط با مداحی پاسخ داد.

سیدعلی مومنی، از مداحان جوان و مطرح کشوری، در گفت و گویی صمیمی و صریح به سوالاتی پیرامون حواشی چند سال گذشته پاسخ داد که متن این گفت‌وگو در ادامه خبر آمده است. لازم به ذکر است، بخش اول این مصاحبه را می‌توانید در اینجا بخوانید.

اتفاقاتی افتاد تا در ذهن مردم این مسئله شکل بگیرد که سیدعلی مومنی بعضی از کارها را برای معروف شدن انجام می‌دهد؟

نه به امام حسین (ع). به خود حضرت زهرا (س) هیچ نیتی نداشتم. اگر نیتی داشته‌ام، ان شاء الله که خود خانم حنجره‌ام را بگیرد. در بساط امام حسین (ع) نمی‌توانید بازی دربیاورید.

وقتی شخصی معروف می‌شود به زیر ذره‌بین مردم می‌رود. لباس و شلوارم قیمت آن چنانی ندارد. اهل خریدن لباس‌های اورجینال نیستم؛ پولش را ندارم که بخرم چون قسط هیئت واجب‌تر است. ما اعتقادی کار انجام می‌دهیم و ملاک ما امام حسین (ع) است.

بهمن ماه ۹۴ برای شرکت در همایش مداحان نخبه جوان که مداحان مطرح کشوری در آن حضور داشتند به مشهد رفته بودم که در آن جمع، مسئله‌ای را مطرح کردم.

 

ماجرای بلاک کردن خانمی که در اینستاگرام به سیدعلی مومنی ناسزا گفت

می‌شود برای ما هم بگویید؟

بله. خیلی زیباست. برخلاف موج نمی‌شود شنا کرد. من شور «رقاصم» را خواندم. خانمی که دین هم نداشت، زیر یکی از پست‌های من در اینستاگرام، در کامنت بی‌ادبانه‌ای به شیعه و سنی ناسزا گفت. در زیر پست من نوشته بود «تو غلط کردی که گفتی رقاصم. خاک بر سرت». با خودم گفتم شخصی که دین ندارد و اهل سوییس است برای من در این مورد کامنت می‌گذارد و تعجب کردم. زود پیام را پاک و آن خانم را بلاک کردم. چه کسی این را پخش کرد؟

در تاریخ فقط ۱۴ نفر داریم که معصوم هستند. حالا اگر کسی هم اشتباه کرد، باید با او به بدترین شکل ممکن رفتار کنیم؟ اگر به عقب برگردیم شعر «رقاصم» را نمی‌خوانم. شخصی هم حتی در نماز جمعه در پشت تریبون این شعر را خواند و من را مورد حمله قرار داد. ایشان وقتی این مسئله را مطرح کرد، همه مردم کنجکاو شدند تا ببینند که چه کسی این نوحه را خوانده است. چرا باید دامن بزنیم و این موضوع را سراسری کنیم؟ چرا باید کاری کنیم تا حتی کسانی هم که نشنیده‌اند، بشنوند. آیا کسی که اشتباهی را مرتکب می‌شود و سپس معذرت خواهی می‌کند نباید بخشیده شود؟ چه کسی اشتباه نکرده است؟

این موضوع هم درست است. اما ارتکاب چنین اشتباهی از مداحی که در دامن یک روحانی پرورش یافته توقع نمی‌رود.

احسنت. من را به گوشه‌ای بکشید و بگویید که این کار تو اشتباه بود و من هم معذرت خواهی می‌کنم. که متاسفانه بزرگان ما این کار را انجام ندادند.

۲۰:۳۰ من را به عنوان مداح دست نشانده انگلیس معرفی کرد!

پنجم محرم ۹۴، اخبار ۲۰:۳۰ مداحی من را به عنوان اولین خبر پخش کرد و گفت که این مداح، شعرهایش را از انگلیس می‌گیرد و … . کسی نبود بگوید که اشعار من برای استاد سازگار و علی اکبر لطیفیان است. چرا به جای اینکه در محرم، دل‌های مردم را به سمت امام حسین (ع) ببریم، از سیدعلی مومنی حرف می‌زنیم و روشنگری می‌کنیم؟

 

عروسی گرفتن برای حضرت قاسم (ع) را جزو اشتباهاتم نمی‌دانم

قبول داری که «عروسی غم» اشتباه است؟

خیر. این یک کار اعتقادی است و اسناد معتبری هم دارد. اولین سند آن تورات است. مقام معظم رهبری، مرحوم کمپانی را قبول دارند و مرحوم کمپانی هم شعر طویلی برای عروسی حضرت قاسم (ع) دارد. ضمن اینکه تمام اسناد عروسی حضرت قاسم (ع) را در هیئت‌ برای مخاطبان بیان کردیم. ما در عروسی حضرت قاسم (ع) که بزن و بکوب نداریم. ما با برگزاری این مراسم می‌خواهیم بگوییم که این عروسی، نقطه مقابل عروسی‌های آنچنانی امروزی است.

خوب این مقوله را قبول می‌کنم که یک امر اعتقادی است. اما مقوله دوم استفاده از سبک ترانه‌های غربی است. در این باره حرفی داری؟

من به لطف اهل بیت (ع)، شاعر و سبک ساز هستم. من در کل شاید ۷، ۱۰ یا نهایتا ۱۵ سبک ترانه خوانده‌ام و هر سبکی را هم که خواندیم، پشت بلندگو اعلام کردیم که این نوحه، سبک است چون در برهه‌ای خیلی ترانه‌خوانی باب شده بود.

ما حتی در حسینیه هم عکس پیرغلام‌ها را زده بودیم و می‌گفتیم که سبک ترانه نخوانید. به ما گفتند که تو نمی‌توانی سبک بخوانی و بلد نیستی. من هم پشت میکروفون گفتم که چند سبک ترانه می‌خوانم تا متوجه بشوید که من هم بلد هستم. همه می‌خواندند اما نمی‌دانم چرا من را سپر بلا کردند.

به قدیم برگردیم. سبک‌های قدیمی را یک نگاه بیندازید. سبک‌های ۵۰ سال پیش را نگاه کنید. شعر زبان حال حضرت زینب (س) با عنوان «مرا یک دم ساربان افتاد ناقه‌ی زینب مانده اندر گل». این چه سبکی است؟ شما بگویید؟

سبک «شبانگاهان» مختاباد.

بله درست است. اما قبل از آقای مختاباد، یک خواننده زن غربی این را خوانده بود.

این از اولین مورد. یک نوحه معروف دیگر هم با عنوان «همه جا کربلا همه جا نینوا» داریم. آیا می‌دانستید که این نوحه برگرفته از سبک یک ترانه معروف عربی است؟ من نمی‌خواهم کارهایم توجیه کنم.

در گذشته امکانات امروزی نبوده که مردم بتوانند با یک کلیک کردن، آهنگ‌ها را گوش و دریافت کنند.

من از بزرگترهایم شنیده‌ام که حاج اکبر ناظم تا کربلا می‌رفته و نوحه‌های دسته‌های عربی را گوش می‌کرده و بر روی آن‌ها شعر می‌گذاشته است. اگر بخواهیم وارد ماجرای ترانه‌خوانی شویم باید همه را دادگاهی کنیم. من نمی‌گویم که کار من درست بوده است اما می‌گویم که که چرا همه تیربارها را به سمت من گرفته‌اند؟ حتی بیشتر سبک‌های سنتی و قدیمی هم سبک ترانه بودند.

مقام معظم رهبری فرمودند که نوآوری کنید. ۹۵ درصد سبک‌هایم را خودم می‌گویم. سبک عربی می‌سازم. شاید از ۵۰۰ مداحی من، چند سبک ترانه پیدا کنید. مقام معظم رهبری خیلی زیبا فرمودند که «حتی به آهنگساز پول بدهید و بگویید که این سبک را برای من بساز». وقتی خود شخصی شعری را بگوید و شعرش معروف شود، لذت می‌برد. من همین حرف‌ها را در همایش مداحان نخبه جوان در مشهد هم گفتم.

چند اسم می‌برم و دیدگاهت را در ارتباط با این اسامی بگو.

حسین طاهری: جزو مداحان اصیل است. چون حتی اجدادش هم مداح بوده‌اند. من افتخار نفس زدن در کنار پدربزرگ ایشان، حاج محمدتقی طاهری، را داشته‌ام.

رحیم‌پور ازغدی: (باخنده) ایشان پدر و مادرم را لعنت کرد. من هم در کلیپی گفتم که شما گفتی لعنت بر پدر و مادرت، من هم می‌گویم رحمت بر پدر و مادرت.

حاج سعید حدادیان: خیلی بزرگوار هستند. در این برهه خیلی کمکم کرده و همانند یک پدر برایم بوده است. حاج سعید به من بدی نکرده و خیلی خوبی کرده است.

حاج منصور ارضی: حاجی ماه است.

خیلی از طرفداران من از روی تعصب و احساسی که داشتند، حاج منصور را به عنوان فردی می‌شناختند که در برهه‌ای از زمان به سیدجواد ذاکر بد گفته است. شما با گوش خودتان شنیده‌اید که حاج منصور پشت سیدجواد حرف زده است؟ یا دهان به دهان چرخیده است؟ حاج منصور همیشه مدافع مداحان جوان بوده است. ایشان از رفیق‌های ۳۰ ساله پدر من هم هستند.

جواد مقدم: سبک را خوب پیاده می‌کند و صدای خوبی هم دارد.

رفاقت هم دارید؟

من اکنون در شرایطی قرار گرفته‌ام که با کسی رابطه زیادی ندارم. اما جواد را دوست دارم. رفاقت هم داشتیم و داریم. ایشان زمانی که مطرح نشده بودند به هیئت ما می‌آمدند.

این یعنی اینکه سیدعلی مومنی در گذشته از جواد مقدم مطرح‌تر بوده است؟

بله. حتی آقای هلالی هم همینطور. از خودشان بپرسید.

با چه دلیلی این حرف را می‌زنی؟

شما خیلی سوالات را باز می‌کنید و خدایی ناکرده من هم چیزی می‌گویم و موجب ایجاد سوء تفاهم می‌شود و بد برداشت می‌کنند. من به کاشان رفتم و این عزیزان در تهران ماندند و رشد کردند. سپس من هم به تهران برگشتم و به لطف ارباب مطرح شدم. البته همه یک امام حسین (ع) بیشتر نداریم و مهم نیست که چه کسی مطرح بشود.

این موضوع در بین هیئتی‌ها مطرح است که می‌گویند کاشانی‌ها برای مداحان حساسیت بالایی دارند و پول زیادی هم خرج می‌کنند. آیا این درست است؟

بخدا چیزی به من نرسیده است. از کاشان فقط گرسنگی‌هایش برای من مانده است. در جلسه‌ای که من می‌خواندم، پولی در کار نبود و حتی پول هم از من برای کمک به هیئت دریافت می‌کردند.

کربلا مشرف شدید؟

خیلی.

می‌توانید تعدادش را بگویید؟

هر سال می‌روم. شاید ۸ یا ۹ بار.

اگر به سیدعلی مومنی بگویند که دیگر حق نداری بخوانی چه می‌کنی؟

طبیعی است که هیچ کسی نمی‌تواند چنین حرفی را بزند.

سوالم را اصلاح می‌کنم. اگر روزی نتوانی برای امام حسین (ع) نفس بزنی چه می‌کنی؟

آوارگی و بیچارگی دارد. ما یک مسئله را فراموش کرده‌ایم. ما باید خودمان را خرج امام حسین (ع) کنیم نه اینکه امام حسین (ع) و اهل بیت را خرج خودمان کنیم.

اگر مقدماتی فراهم بشود و حدود یکی دودقیقه به شما اجازه بدهند که ارباب را ببینید، چه می‌گویید؟

می‌گویم که آقا من را ببخش. آن چیزی که می‌خواستی نشدم. من به به و طیب‌الله را از مستمعان نمی‌خواهم بلکه از شما می‌خواهم. کاری کنید تا شبیه اصحاب شما شوم.

برای کربلایی شدن حتما باید به کربلا رفت؟

خیر اصلا این طور نیست. شمر و عمر سعد هم به کربلا رفتند.

برای زائر امام حسین (ع) شدن چطور؟

معصوم فرمودند «هر کجا که نام ما برده می‌شود و روضه ما را می‌خوانند» حرم ما است.

 

 

منبع: دانا

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=48146

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.