• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
3

خرمدره، طلایه دار نرخ بیکاری استان زنجان!

  • کد خبر : 50275
  • 30 تیر 1395 - 14:00
خرمدره، طلایه دار نرخ بیکاری استان زنجان!

معضل بیکاری مهمترین مشکل شهرستان خرمدره طی چند سال اخیر بوده است به طوری که بیشترین نرخ بیکاری در استان برای شهرستان خرمدره است.

به گزارش نبض سحر، کار ارزش محوری جامعه است و موضوع اشتغال و دستیابی افراد به شغل مورد نظر از اساسی‌ترین نیازهای جامعه محسوب می‌شود. بیکاری به عنوان یک پدیده مخرب اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی  مطرح بوده  و رفع آن همواره از جمله دغدغه‌های برنامه ریزان بوده است. اشتغال و بیکاری از جمله موضوعات مهم اقتصادی هر کشوری است، به گونه‌ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع تلقی می‌شود.

امروزه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، بیکاری یکی از مهمترین مسائل اجتماعی است و یکی از نامطلوب ترین پدیده‌های اجتماعی اقتصاد که پیامدهای مختلفی را در زمینه‌های مختلف به دنبال دارد؛ به طوری که در سال‌های اخیر به ویژه در حال حاضر اقتصاد ایران علاوه بر معضل بیکاری‌، گریبانگیر پیامد‌های آن و مشکلات دیگری مثل فقر و ناهنجاری‌های روانی، خرابکاری و بزهکاری، مهاجرت، قاچاق مواد مخدر، طلاق و … می‌باشد. با توجه به اینکه رهبری معظم انقلاب نیز در پیام نوروزی سال ۱۳۹۵ در حرم مطهر رضوی (علیه السلام) «ایجاد اشتغال و رفع بیکاری» را از مسائل اصلی در اقتصاد برشمردند و «اقتصاد مقاومتی» را علاج مشکلات اقتصادی و پاسخ به مطالبات مردم خواندند.

بر اساس نتایجی که مرکز آمار ایران اعلام کرده نرخ بیکاری کشور از ۱۰٫۶ درصد سال گذشته به ۱۱ درصد رسیده است وسهم استان زنجان از نرخ بیکاری ۹٫۶ درصد است و جزو ۹ استانی هستیم که نرخ بیکاری یک رقمی را دارا هستند.

در میان شهرستان خرمدره با جمعیت بیش از ۶۵ هزار نفر بالاترین نرخ بیکاری استان زنجان را به خود اختصاص داده است و نرخ بیکاری در این شهرستان ۱۴٫۸ درصد است.

بالا بودن نرخ بیکاری در شهرستان خرمدره تبدیل به یک معضل برای خانواده ها شده است و جوانان بیکار را درگیر خود کرده است .

رئیس اداره کار خرمدره  در آخرین آمار خود گفته است: در شهر خرمدره ۵۵واحد تولیدی، صنعتی داریم که ۲۱واحد از این تعداد فعال هستند.

images

فرماندار شهر خرمدره علت نرخ بالای بیکاری را  مهاجر پذیر بودن و از سوی دیگر اقتصاد کشاورزی حاکم در این شهرستان دانست و افزود: فعالیت تعاونی ها می تواند گره گشای مشکلات اقتصادی باشد که در این زمینه باید فرهنگ سازی لازم در جامعه صورت بگیرد.

استاندار زنجان هم در افتتاحیه کارخانه “زرتاک‌داران خرم” گفته بود: شهرستان خرمدره در موقعیت مناسب در زمینه حمل‌ونقل جاده ای و ریلی قرار دارد و ازجمله راهکارهای مؤثر برای کاهش نرخ بیکاری شهرستان خرمدره گسترش بخش خدمات است چون خرمدره در مسیر جاده ترانزیت قرارگرفته و تمام زمینه‌های لازم برای توسعه بخش خدمات را دارد.

جوانان بیکار شهرستان خرمدره همچنان امیدوار برای رونق اقتصادی و گشایش در رفع  معضل بیکاری هستند.

وقتی که جوانان شهر درگیر پیدا کردن کار هستند و از آن طرف اخبار فیش های نجومی برخی مدیران دولتی  منتشر می شود قلب تک تک جوانان بیکار به درد می آید و از آن سو هم منتظر تحقق وعده های انتخاباتی روحانی در خصوص کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال به ویژه برای فارغ التحصیلان هستند.

دولت می تواند با پرداخت وام به متقاضیان جویای کار در امر اشتغال زائی کمک شایانی کند اما با کمترین روند اداری و بروکراسی که متقاضی در میانه راه از دریافت تسهیلات منصرف نشود و همچنین حمایت از واحد های صنعتی نیمه فعال در زمینه رونق بخشی به آنان در شهرستان اقدام کند.

گزارش جدید مرکز آمار از آمارگیری نیروی کار سال ۹۴ حاکی از افزایش نرخ بیکاری در تمام سنین است. میانگین نرخ بیکاری در سال ۹۳ معادل ۱۰.۶درصد بود که میزان بیکاری سال ۹۴ رشد ۰.۴درصدی نسبت به آن داشته است.

 

۵۶۷۹۹۸۹۶_۹۱۳۳_۴ffc_898b_19f6733be26a

انتهای پیام/تهیه و تنطیم: حمداله مرادی

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=50275

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.