• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
13

اصالت در ذهن و قلب افراد است و نه در محل سکونت و دفن اجداد!

  • کد خبر : 50617
  • 08 مرداد 1395 - 11:38
اصالت در ذهن و قلب افراد است و نه در محل سکونت و دفن اجداد!

نبض سحر: شاید شما به این تمایز و تفکیک قائل باشید و شاید هم نه! ولی در هر صورت متاسفانه نمیتوانید وجود اصطلاحاتی مثل شمال شهر،جنوب شهر ،خرم دره ای اصیل و غیر اصیل و تازه کندی و کهنه کندی و شاید چند اصطلاح ناشایست دیگر  و باور های پنهان در پشت این اصطلاحات را […]

نبض سحر: شاید شما به این تمایز و تفکیک قائل باشید و شاید هم نه! ولی در هر صورت متاسفانه نمیتوانید وجود اصطلاحاتی مثل شمال شهر،جنوب شهر ،خرم دره ای اصیل و غیر اصیل و تازه کندی و کهنه کندی و شاید چند اصطلاح ناشایست دیگر  و باور های پنهان در پشت این اصطلاحات را انکار کنید!
این اصطلاحات  مربوط به شهروندانی است که عموما طی پنجاه سال اخیر در این شهر ساکن شده اند.
بر باور بعضی ها ،خرم دره ای اصیل بودن یک فضل بی دلیل و بی انتهاست و از آنجا که خرم دره ای به اصطلاح غیر اصیل نیز از این دیدگاه او آگاه است ،اختلافی بین شهروندان بوجود می آید که متاسفانه  بسیاری از مشکلات شهر در آن ریشه می دواند!
جالب این است که بسیاری از  این اصطلاحات فقط ویژه افرادیست که از روستاها و شهرهای کوچکتر به این شهر آمده اند !گویا از نقطه نظر نام گذاران، وسعت بزرگتر خرم دره نسبت به روستاها و بعضی از شهرهای مجاور که مبدا مهاجرت بعضی از شهروندان بوده است ، وجه امتیازی برای اینجاست که در این صورت و با همین دلیل ،مقایسه وسعت خرم دره با صدها شهر بسیار بزرگتر میتواند باعث حقارت این شهر و شهروندان باشد!
ونکته دیگر این است که ادعای اصالت از این نوع برای افراد ،در عین اینکه غیر قابل قبول است ،غیر قابل اثبات نیز هست،چراکه اصولا یا برای بیش از  سه یا چهار نسل افراد اطلاعی در دست نیست و یا اینکه عموما این گونه از اطلاعات غیر مستند و غیر مستدل است !
در طول تاریخ  اصل مهاجرت یک حق طبیعی برای تمام  افراد بشر بوده است و در یک نگاه کلی تر و تاریخی تر و بر اساس قدیمیترین اسناد اوستا، خاستگاه اولیه تمام ایرانیان نیز مناطق سرد شمالی آسیای میانه و حتی شاید سیبری بوده است!
اکنون سالهاست که در کشورهای توسعه یافته ،تمام جهان مانند یک دهکده جهانی تلقی میشود که سرنوشت همگی آنها به هم گره خورده است
متاسفانه  در این شرایط ما بین خیابانهای یک شهر کوچک تمایز  قایل میشویم و بین شهروندان آن  تفاوت!
اصالت در ذهن و قلب افراد است و نه در محل سکونت و دفن اجداد!
اصولا همه ما مهاجریم و زمانی مهاجرت کرده ایم وتنها تفاوت ما در زمان مهاجرت بوده است!
هر کس در این شهر زندگی می کند و شرایط اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی زندگی او با سایر شهروندان گره میخورد یک خرم دره ای است و خرم دره ای اصیل نیز کسی است که به اصول قانونی و اخلاقی شهروندی پایبند است. همدیگر را همشهری خطاب کنیم!

نویسنده: دکتر بهنام شیرمحمدی

photo_2016-07-29_12-12-47

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=50617

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.