• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

سرانجام نامعلوم قراردادهای ایران ایر با بوئینگ و ایرباس

  • کد خبر : 50659
  • 09 مرداد 1395 - 9:14
سرانجام نامعلوم قراردادهای ایران ایر با بوئینگ و ایرباس

یک شبکه تلویزیونی آمریکایی در گزارشی نوشت احتمال اجرایی شدن قراردادهای ایران با شرکت‌های هواپیمایی بوئینگ و ایرباس بسیار ضعیف است.

سرانجام نامعلوم قراردادهای ایران ایر با بوئینگ و ایرباس  شبکه تلویزیونی «دبلیو‌پی‌تی‌زد» (WPTZ) با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: نقشه‌های بزرگ ایران برای خرید هواپیما از بوئینگ آمریکا و ایرباس فرانسه با مشکل مواجه شده است. شرکت هواپیمایی دولتی «ایران ایر» ماه گذشته، قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیما را با شرکت هواپیمایی آمریکایی «بوئینگ» به امضا رساند. این قرارداد نخستین معامله بزرگ میان دو کشور پس از لغو تحریم‌های ایران محسوب می‌شود. ایران ایر پیش‌تر در ماه ژانویه نیز با شرکت هواپیمایی اروپایی «ایرباس» و رقیب بوئینگ، برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیما وارد معامله شده بود.
ایران و دو شرکت مذبور می‌گویند روند گفتگوها همچنان ادامه دارد. با این وجود، تنش‌های بوجودآمده در داخل ایران بر سر این قراردادها، عدم وجود بودجه کافی و مخالفت برخی گروه‌های سیاسی در آمریکا سرنوشت این قراردادها را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. پیش‌بینی می‌شود حجم این معاملات حتی در صورت نهایی شدن آن‌ها، کاهش یابد.
در ادامه گزارش آمده است: وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز انجام قرارداد فروش هواپیما میان ایران ایر و بوئینگ را صادر کرده است. این در حالی است که قانونگذاران جمهوری‌خواه کنگره تلاش می‌کنند از اجرایی شدن این توافق جلوگیری کنند. مجلس نمایندگان آمریکا چندی پیش، قانونی را به تصویب رساند که به موجب آن هزینه کردن دلارهای مالیاتی برای صدور چنین مجوزهایی ممنوع می‌شود. این قانون همچنین بانک‌های آمریکایی را از سرمایه‌گذاری در این معاملات منع می‌کند.
مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند، با امضای توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی و لغو تحریم‌های این کشور مخالف بود و برای جلوگیری از حصول چنین توافقی بسیار تلاش کرد.
در ادامه گزارش آمده است جمهوری‌خواهان می‌گویند قانون تصویب‌شده اخیر فروش هواپیماهای هر دو شرکت بوئینگ و ایرباس را به ایران متوقف خواهد کرد. ایرباس از فناوری آمریکایی استفاده می‌کند، بنابراین این شرکت هواپیمایی فرانسوی نیز مشمول قانون کنگره خواهد شد.
این قانون هنوز در مجلس سنای آمریکا به رأی گذاشته نشده است. «باراک اوباما،» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، تهدید به وتوی قانون مذکور کرده است. این در حالی است که تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا زمان زیادی باقی نمانده است. به نظر می‌رسد مجلس نمایندگان با تصویب چنین قانونی به هدف خود برای به تعویق انداختن امضای قرارداد نهایی فروش هواپیما به ایران تا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دست یافته باشد. این بدان معناست که احتمال نهایی شدن قرارداد میان ایران ایر و بوئینگ بسیار ضعیف است.
انتهای پیام/
 باشگاه خبرنگاران
لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=50659

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.