• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

تریبون دارهای فحاش !

  • کد خبر : 50731
  • 11 مرداد 1395 - 10:32
تریبون دارهای فحاش !

متأسفانه نشریه یالثارات با انتشار عکس بازیگران سینما و تلویزیون و همسران آن‌ها که باز متأسفانه حجاب درستی نداشتند تیتر “دیوث کیست” را استفاده نموده است.

به گزارش نبض سحر به نقل از  فرهنگ نیوز، عبدالصالح شمس اللهی: چندی پیش یک مرجع تقلید در موضوع مهم استقلال ملی واژه‌ای جدید به اسم دیاثت سیاسی را وارد ادبیات سیاسی کشور کردند و بدون مشخص کردن مصداق، معیاری برای شمول در این مفهوم مشخص نمودند. این کار که توسط شخصیتی علمی، آگاه، سیاس و اندیشمند با دقت‌های خاص فقهی و اخلاقی صورت گرفت، متأسفانه از چندی بعد توسط افراد دیگر که آن دقت‌های عالمانه را نداشتند و در موارد مختلف مورد سوءاستفاده قرار گرفت و با تعمیم غیرمنطقی و به‌دوراز ادب این واژه به حوزه فرهنگ و اقتصاد کار را به حوزه مصداق رساندند و به‌صورت صریح شروع به فحاشی به کسانی نمودند که اگرچه کارشان اشتباه است، اما هیچ جواز شرعی برای فحاشی به آن‌ها وجود ندارد.

 اوج این کار قبیح متأسفانه در متن منتشره در کنار گزارش تصویری نشریه یالثارات از جشن حافظ شیراز صورت گرفت که متأسفانه این نشریه با انتشار عکس بازیگران سینما و تلویزیون و همسران آن‌ها که باز متأسفانه حجاب درستی نداشتند تیتر “دیوث کیست” را استفاده نمود.

این کار ناپسند باعث شد تا سینما گران در فضای مجازی با انتشار تصاویری که بوی تمسخر حجاب از آن می‌آمد به حریم این واجب الهی تعدی کرده و آن را تلویحاً مورد تحقیر قرار دهند و این دقیقه همان چیزی است که قرآن درآیه ۱۰۸ سوره انعام در مورد آن هشدار داده بود:

وَلا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّه‏ِ فَیَسُبُّوا اللّه‏َ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْمٍ

کسانى را که غیر خدا را مى‌خوانند، دشنام ندهید که از سر دشمنى و نادانى، خداوند را دشنام دهند.

 نکته قابل‌توجه این است که رسانه‌های در طراز انقلاب اسلامی باید در دایره شرع حرکت کنند و هدفشان هدایت امت باشد و آنچه یقینی است، فحاشی کسی را هدایت نمی‌کند و آن چیزی که جذب‌کننده دل‌ها و مؤلفه القلوب است اخلاق است لذا در روایات و متون تاریخی آمده است که عمده کسانی که مسلمان شدند مسلمان اخلاق پیامبر شدند. این شیوه که بعضی از عناصر فرهنگی نامطلوب پیش‌گرفته‌اند یقیناً ثمره‌ای جر دشمن سازی ندارد و این آن چیزی نیست که اسلام و انقلاب اسلامی به دنبال آن است نظام اسلامی هدایت را حق همگان می‌داند و برای همگان برنامه هدایت دارد یقیناً اگر قرار بود از این ادبیات در برخورد با خطاکاران استفاده شود امروز هیچ نامی از اسلام و شریعت باقی نمی‌ماند و اگر روزی کسی در گوشه‌ای اسمی از اسلام می‌آورد شمشیرها برایش از نیام درمی‌آمد.

روایت زیر کوتاه است ولی یک اصل است:

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: به مردم ناسزا نگویید، که با این کار در میان آن‌ها دشمن پیدا می‌کنید.(۱ و ۲)

دراین‌بین اطلاعات و زیرکی خاصی لازم است تا انسان پشتوانه این‌گونه فحاشی‌ها را به دست آورد؛ آیا واقعاً تریبون دارهای فحاش نیروهای حقیقی حزب‌الله هستند و یا در دهه ۷۰ با پشتوانه مالی جریانی خاص در موازات حزب‌الله حقیقی یک حزب‌الله بدلی درست شد تا در مواقع لزوم به کمک همان جریان خاص بیاید و هر وقت قرار است چیزی فراموش شود جنجالی بیافریند.

فحاش در روایات اسلامی به صفت نفاق تعریف‌شده است و اگر معیار بودن روایات اهل‌بیت پذیرفته شود شناخت این جریان به‌راحتی ممکن می‌شود.

 امام صادق علیه‌السلام فرمودند: دشنام‌گویی و بدزبانی و دریدگى از (نشانه‌های) نفاق است.(۳ و ۴)

جای آن دارد که اهل دقت با این دید به تریبون دارهای فحاش نگاه کنند؛ شاید آبشخور این فحاشی‌ها جای دیگری است.

۱٫      لا تَسُبُّوا الناسَ فَتَکتَسِبُوا العَداوَهَ بَینَهُم؛

۲٫      کافى (ط-الاسلامیه) ج ۲، ص ۳۶۰، ح ۳

۳٫      الفُحشُ و البَذاءُ و السَّلاطَهُ مِن النِّفاقِ؛

۴٫      کافی (ط-الاسلامیه) ج ۲، ص ۳۲۵، ح ۱۰

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=50731

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.