• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
13

مشکلات خبرنگاران خرم دره نیازمند توجه جدی مسئولین است/ حق طلبی و حق گویی، از مهم ترین ویژگی های یک خبرنگار است

  • کد خبر : 50831
  • 15 مرداد 1395 - 23:47
مشکلات خبرنگاران خرم دره نیازمند توجه جدی مسئولین است/ حق طلبی و حق گویی، از مهم ترین ویژگی های یک خبرنگار است

مشکلات عدیده خبرنگاران خرمدره که هر سال در روز خبرنگار مطرح می شود ولی هیچ وقت به این مشکلات رسیدگی نشده است که نیازمند توجه جدی مسئولین به این مشکلات است.

به گزارش نبض سحر، در هفدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۷، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در حدیثی فرموده است: «حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس». ویژگی حق محوری، حق طلبی و حق گویی، از مهم ترین ویژگی های یک خبرنگار موفق و خداترس است. در مقابل، سخن چینی، بدگویی و به جان هم انداختن مردمان، از ویژگی های نکوهیده ای است که هر انسان عاقلی از آن ها بیزاری می جوید. پس چه نیکوست که صاحبان بنگاه های خبری و نیز خود خبرنگاران، همواره به دنبال واقعیت باشند و از جنجال آفرینی و بد کردن مردم با هم بپرهیزند.

 رسانه به عنوان واسطه بین مردم، واقعیت­‌ها و رویدادها بایستی آینه وفادار رخدادهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و غیره باشد. خبرنگار به عنوان چشم بیدار و هوشیار جامعه در دستیابی به حقایق و واقعیت­‌ها رسالتی بس خطیر بر عهده دارد و کانون این اهمیت، صداقت و قابل اعتماد بودن خبرنگار و رسانه است. زیرا حق مردم در دستیابی به اطلاعات سازنده و مفید نخستین اصل بین‌المللی اخلاق حرفه‌‍­ای در خبرنگاری است.

بر اساس این اصل حرفه­‌‍ای مردم و افراد حق دارند تصویری واقعی از جهان بیرونی را از طریق دستیابی به اطلاعات صحیح و جامع در اختیار داشته و علاوه بر این بتوانند آرای خود را با استفاده از رسانه­‌های گوناگون فرهنگی و ارتباطاتی به طور آزادنه اعلام و ابراز نمایند، اگر مردم نسبت به پدیده­‌ها و موضوعات آگاهی و اطلاع نداشته باشند نسبت به آن قدرت انتخاب نخواهند داشت و بلکه در برابر آن موضع خواهند گرفت­.

خبرنگار و رسانه در حقیقت امانتدار مردم در دستیابی به اطلاعات هستند و باید این امانت را به خوبی ادا کنند. حق مردم در جامعه اسلامی بر رسانه‌­ها این است که از اخبار مفید، لازم و منطبق با مصالح جامعه برخوردار باشند.

اقتضای امانتداری صحیح، نگهداری امانت به صورت دست نخورده و سالم است. دست بردن در اخبار با هدف تغییر محتوا و ماهیت آن به نوعی خیانت در امانت است که اسلام از آن نهی کرده است. بارزترین وظیفه خبرنگار این است که با رعایت حق مردم برای دستیابی به اطلاعات معتبر و درست، شرافت حرفه­‌ای خود را در خدمت واقعیت عینی قرار دهد. به نحوی که واقعیت­‌ها وجداناً با محتوای اصلی خود انعکاس یافته و بدون ایجاد تحریف، نشان دهنده ارتباطات اساسی باشد.

 رسالت اصلی خبرنگار و رسانه یعنی انعکاس مسائل و واقعیت­‌های اجتماع و تلاش برای بهبود اوضاع جامعه و کمک به توسعه اجتماعی با در نظر گرفتن مصالح و منافع جامعه است.

بیشتر خبرنگاران در شهرستان خرم دره  به صورت افتخاری و بدون هیچ درآمدی مشغول به فعالیت هستند و در امر اطلاع رسانی زحمات بسیاری را متحمل می شوند ولی افسوس که همان مسئولینی که به دنبال درج اخبار خود در مطبوعات و رسانه ها هستند به این قشر جامعه توجه ای نمی کنند.

اگر همین خبرنگاران نباشند عملکرد این آقایان در هیچ جائی به اطلاع مردم رسانده نمی شود ، خبرنگاران  درامد آن چنانی ندارند و به خاطر علاقه و ادای تکلیف در برابر انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی دست به قلم  می شوند و اخبار را در اختیار مردم می گذارند وبا پیگیری مطالبات مردم درصدد رفع مشکلات آنان هستند.

مشکلات خبرنگاران هر سال در یک روز که به عنوان روز خبرنگار  است توسط خود آنان مطرح می شود و مسئولین هم با وعده های خود به آنان این روز را به پایان می رسانند ولی باز این خبرنگاران هستند که علی رغم بی مهری برخی مسئولین به کار خود با عشق و علاقه تمام ادامه می دهند.

اکثر خبرنگاران خرمدره بیمه خبرنگاری ندارند و هیچ گونه حمایت خاصی از آنان نمی شود، حتی دریغ از یک وام قرض الحسنه که به این قشر تعلق بگیرد.

احمد نجفی مدیرمسئول نشریه آرمان مردم خرمدره در خصوص مشکلات قشر خبرنگاران می گوید: در شهرستان یک اتحادیه یا صنف برای خبرنگاران تشکیل شود و  خبرنگاران طبق سوابق سازماندهی شوند  و خواستار پرداخت وام با درصد پایین به خبرنگاران شد.

علی عباسی هم از خبرنگارن شهر خواستار رسیدگی به بیمه خبرنگاران شد.

دلسوزی خبرنگاران خرمدره برای منعکس کردن اخبار و اتفاقات شهرستان مثال زدنی است، آنان در تمامی مراسمات ملی و مذهبی و رویدادهای فرهنگی،سیاسی اجتماعی و … حاضر و در حال  تهیه خبر هستند ، آنان با دغدغه های فراوان در راستای ارتقاء شهر خود تلاش می کنند ولی در این بین هم   مسئولین به مشکلات این قشر هم توجه کافی بکنند.

متاسفانه هنوز جایگاه خبرنگار در این شهرستان به خوبی تبیین نشده است و نیازمند یک هم افزائی از سوی خود خبرنگاران و مشارکت مسئولین شهر می رود  که با همدلی و همزبانی بتوانند جایگاه و منزلت یک خبرنگار را به طور دقیق و شفاف تشریح کنند.

در پایان روز خبرنگار را به تمامی همکاران و دلسوزان عرصه خبر و اطلاع رسانی تبریک عرض می کنم.

 xzxzx

انتهای پیام/ نویسنده: حمداله مرادی

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=50831

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.