• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 17 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 26 March - 2024
4

از هر ۸۰۰ ایرانی، یک نفر ایدز دارد

  • کد خبر : 51395
  • 25 مرداد 1395 - 16:55
از هر ۸۰۰ ایرانی، یک نفر ایدز دارد

وزیر بهداشت، اخیراً در یک برنامه تلویزیونی از ابتلای ۱۰۰ هزار ایرانی به ایدز خبر داده است. این عدد، بسیار فاجعه بار است چرا که نشان می دهد از هر ۸۰۰ ایرانی، یک نفرشان مبتلا به ایدز اس

از هر 800 ایرانی، یک نفر ایدز دارد/ جای آزمایش و آموزش خالی است

به بیان دیگر، همه ما هر روز در خیابان، افراد مبتلا به ایدز را می بینیم، افرادی که بسیاری شان، از بیماری شان خبر ندارند و این، فاجعه را تشدید می کند چرا که آنها، ناخواسته به انتقال ایدز می پردازند.

الگوی انتقال ایدز در سال های اخیر ، از “سرنگ آلوده معتادان” به سمت “روابط جنسی” رفته است. یعنی اگر قبلاً بیشترین انتقال ها بین معتادانی بود که از سرنگ های مشترک استفاده می کردند، هم اکنون روابط جنسی جایگزین آن شده و به همین دلیل ویروس ایدز، از جمع معتادان فراتر رفته و کل جامعه ایران، به ویژه جوانان را به طرز مرگباری تهدید می کند.

واقعیت این است که فقدان ساز و کارهایی برای پاسخ سالم به نیازهای جنسی جوانان و مشخصاً ازدواج بهنگام، باعث شده است که بسیاری از افراد روش های خطرناک را برای ارضای نیازهای طبیعی شان در پیش بگیرند که این امر، به طور شگفت انگیزی می تواند آمار ابتلا به ایدز را افزایش دهد.
فاجعه بزرگ تر هنگامی است که افراد مبتلا به ایدز، بی آن که خود بدانند حامل این ویروس هستند، ازدواج می کنند و همسر بی گناه شان را نیز آلوده به این ویروس مرگبار می کنند و سپس، فرزندانی که به طور مادرزاد، مبتلا به ایدز هستند به دنیا می آیند.

چند وقت پیش، طرحی مطرح شد که آزمایش ایدز، قبل از ازدواج اجباری شود ولی با این استدلال که ایدز دوره نهفته ای دارد که در آن دوره قابل شناسایی نیست، با آن مخالفت کردند.
ولی آیا حداقل فایده طرح، این نبود که افراد مبتلا در مراحل پیشرفته تر را مشخص می کرد؟ و آیا بهتر نیست وزارت بهداشت، بار دیگر این طرح را کارشناسی و بررسی کند تا بلکه اجرایی شود و جان افرادی را نجات دهد؟

گذشته از این ها، موضوع مهم و مغفول، اطلاع رسانی و آموزش است. نمی شود که به بهانه غیر رسمی و غیرقانونی بودن برخی روابط جنسی، آموزش های لازم را از جامعه دریغ داشت. با این حال، حساسیت بحث باعث شده است رسانه ها ورود جدی به این بحث نداشته باشند چرا که ممکن است برخی سوء تفاهم ها و کج فهمی ها، برای رسانه ها دردسر ساز شود.

لذا لازم است هماهنگی های لازم بین وزارت بهداشت، فرهنگ و ارشاد اسلامی و قوه قضاییه صورت گیرد تا چارچوبی برای ارائه آموزش های لازم در سطح عمومی و رسانه ای تعریف شود و جان انسان های زیادی نجات یابد.

این خطر وجود دارد که با اهمالکاری در این باره، در آینده ای نه چندان دور، سونامی ایدز فراگیر شود و ناگهان وقتی به خود بیاییم که کار از کار گذشته و ایدز همه جا را فرا گرفته است.

عصرایران
لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=51395

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.