• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
8

کشتی فرنگی ایران چطور به این حال و روز افتاد؟

  • کد خبر : 51515
  • 27 مرداد 1395 - 20:23

کشتی فرنگی ایران با ۲مدال برنز به کار خود در المپیک ریو پایان داد. مدال های برنزی که درقیاس با المپیک گذشته و ۳ مدال طلایی که کسب شد شکست بزرگی به حساب می آید.

 کشتی فرنگی ایران با ۲مدال برنز به کار خود در المپیک ریو پایان داد. مدال های برنزی که درقیاس با المپیک گذشته و ۳ مدال طلایی که کسب شد شکست بزرگی به حساب می آید علی الخصوص وقتی که بدانیم هم کادر فنی همان کادر فنی گذشته بوده و هم ستاره ها همان هایی هستند که در لندن افتخار آفریده بودند. اما چطور چنین اتفاقی رخ داد؟

هرچند کارشناسان معقدند که امید نوروزی با ناداوری حذف شده و در دو کشتی دیگر داوری می توانسته به نفع ایران عمل کند اما نشانه هایی در نتایج کشتی فرنگی ایران در کاروان وجود دارد که نشان می دهد بدون اشتباهات داوری هم کشتی فرنگی ایران از پیش شکست خورده بوده است. نشانه های که شامل دو دسته تصمیمات مدیریتی و تصمیمات فنی می شوند.

دلایل فنی نتیجه گیری ضعیف کشتی فرنگی

تفاوت فنی تیم ملی ایران از ۴ سال قبل تا امسال تقریبا در همه چیز است. یعنی تیم ملی کشتی فرنگی ایران در المپیک لندن با مشخصه های فنی ای به نتیجه رسید که امسال هیچ کدام از آنها را نداشت.

۱- کادرفنی : هرچند سرمربی تیم ملی ایران در هر دو دوره محمدبنا بوده است اما در لندن ، جمشیدخیرآبادی و ناصرنوربخش به عنوان تمرین دهنده کنار او بودند و در ریو یکی شان به آذربایجان رفته بود و آن یکی خانه نشین شده بود. عضوکمیته فنی فدراسیون دربرنامه شب گذشته به خوبی گفت که همه درخشش لندن به اشتباه پای بنا نوشته شد و به همین دلیل سنگینی شکست این دوره هم به سمت دستیارانش نرفت.

۲- غرور زیاد وانگیزه کم:هیچ کدام از شاگردان بنا زیر با برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی نرفتند. تنها کشتی گیری که در انتخابی شرکت کرد اخلاقی بود که باخت . اما علی رغم باخت باز هم در تیم ملی ماند. شاگردان بنا مغرور به نتیجه گرفته شده در ۴ سال قبل زیر بار قانون نرفتند و این انگیزه را نداشتند که در انتخابی ها کشتی بگیرند و پیروز شوند. در نتیجه تیمی بدون آمادگی و براساس نتیجه گیری ۴ سال قبل به روی تشک رفت و باخت.

۳- شرایط سنی : شاگردان بنا ۴ سال قبل معدل سنی ۲۵ سال داشتند . تیمی بسیار جوان که آماده شکست دادن کشتی گیران مسن تر از خود بودند. نکته ای که پس از ۴ سال حالا ایران را به معدل سنی ۲۹ سال رسانده و کشتی گیران ایرانی به راحتی مقابل کشتی گیران ۲۲ تا ۲۴ ساله شکست می خورند.

۴- بدنسازی اشتباه: شاید در اثر کیفیت و علم کم دستیاران بنا و شایدبه خاطر شرایط ، بازیکنان تیم ملی شدیدا تحت فشار بوده اند. به غیر از قاسم رضایی همه کشتی گیران ایران در وقت دوم با مشکل بدنی مواجه می شدند و در اصل کم می آوردند. این اثرفشار زیاد به بدن ها و بدنسازی اشتباه کشتی گیران است.

دلایل مدیریتی نتیجه گیری ضعیف کشتی فرنگی

نمی شود تیم ملی نتیجه بد بگیرد و فقط کادر فنی مقصرباشد مخصوصا که تصمیمات مدیریتی درست می توانست بنا را کنترل کند. البته شاید به دلیل رعایت برخی ملاحظات در برخورد بشود خادم را هم مقصر دانست. نه فقط خادم که همه مدیران مربوط

۱- مدل بازگشت بنا : دراینکه محمد بنا بهترین گزینه سرمربیگری تیم ملی کشتی فرنگی ایران است شکی وجود ندارد اما شیوه ای که بنا را به سرمربیگری تیم ملی رساند تاثیرش را در روزها بعد نشان داد. بنا از تیم ملی رفته بود و برخلاف نظر کمیته ملی المپیک و فدراسیون کشتی و اعضای کمیته فنی فدراسیون و با توصیه های وزارت ورزش به تیم ملی بازگشت . مدل بازگشت او به یک آنارشی تمام نشدنی تبدیل شد که کار را به اینجا رساند.

۲- استراتژی های اشتباه: بنا همه چیز را در اختیار گرفت او تصمیم گیرنده اول و آخر کشتی بود و رییس فدراسیون را مجبور کرد که در نظراتش در مسائل مختلف کوتاه بیاید. از جمله شرکت کردن و یا نکردن در تورنمنت های مختلف ، چه مسابقات جهانی و چه مسابقات دیگر.

۳- عدم برگزاری انتخابی : کشتی فرنگی در برابر قانون مقاومت کرد و آن را هم اجرا نکرد. انتخابی المپیک برگزار نشد به خاطراینکه سرمربی تیم زیر باربرگزارکردن اینمسابقات نرفت و در ۶ وزن فقط یک وزن انتخابی داشت که نتیجه اش هم لحاظ نشد.

منبع: عصر ایران

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=51515

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.