• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
12

بازخوانی چگونگی شکست حصر آبادان+ تصاویر وفیلم

  • کد خبر : 53046
  • 04 مهر 1395 - 9:55
بازخوانی چگونگی شکست حصر آبادان+ تصاویر وفیلم

پنجم مهر سالگرد آغاز عملیات بزرگ ثامن الائمه و شکست حصر آبادان در ۱۳۶۰ است که رزمندگان اسلام توانستند آبادان را از دست رژیم بعثی نجات بدهند.

به گزارش نبض سحر، به فرمان امام خمینی(ره)، در مهر ماه ۵۹ ارتش متجاوز عراق با عبور از رود کارون موفق شد که نیروهای خود را برای تسخیر شهر آبادان به شرق کارون اعزام و جاده‌ی ارتباطی آبادان به ماهشهر و اهواز را قطع کند و آبادان را محاصره نماید. در مهر ماه ۶۰ با برگزاری عملیات ثامن الائمه، حصر شهر آبادان شکسته شد.

رزمندگان دلیر اسلام، در عملیاتی سریع و هماهنگ علیه مواضع ارتش اشغالگر عراق، موفق به شکستن حلقه محاصره شهر آبادان شدند.

این شهر از ابتدای جنگ تحمیلی به مدت حدود یک سال، در محاصره نیروهای نظامی عراق بود و به خاطر وجود استحکامات متعدد دشمن، شکست محاصره آن بسیار دشوار به نظر می‏رسید.

اما رزمندگان اسلام در عملیات ثامن‏الائمه با رشادت، این محاصره را شکستند و اولین پیروزی بزرگ خود را در جنگ به ثبت رساندند.

۱۸۴۷۲۰۲

عملیات بزرگ ثامن‏ الائمه با رمز نورانی “نصرُ من اللَّه و فتحٌ قریب” در جبهه جنوب و شمال آبادان در شرق رود کارون در وسعت ۱۵۰ کیلومتر مربع از ۵ مهر ۱۳۶۰، با هدف شکست حصر آبادان و با همکاری ارتش و سپاه انجام شد.

بدین ترتیب، اولین همکاری سپاه و ارتش در این عملیات و در مقیاس وسیع به منصه ظهور رسید و تحقق یافت.

نتایج عملیات بزرگ ثامن الائمه:

تلفات نیروی انسانی دشمن: ۱۸۰۰ نفر اسیر، ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر کشته و زخمی؛

سایر نتایج: آزادسازی ۱۵۰ کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی شامل دو جاده استراتژیک اهواز – آبادان و ماهشهر – آبادان و خروج شهر آبادان از محاصره؛ تجهیزات و امکانات: تانک و نفربر: ۹۰ دستگاه انهدامی و ۱۶۰ دستگاه اغتنامی، خودرو: ۱۰۰ دستگاه انهدامی و ۱۵۰ دستگاه اغتنامی و…

۱۸۴۷۲۰۰

بازتاب رسانه‌ای عملیات ثامن‌الائمه (ع)

ساعاتی پس از انهدام پل حفار و شکست کامل دشمن، سخنگوی ارتش عراق از عقب‌نشینی ارتش این کشور از زمین‌های اشغالی شرق رودخانه کارون خبر داد. در این اظهارات سعی شد سنگینی شکست در لابلای جملات و ادبیات بکار رفته مخفی شده و شکست نیروهای عراقی، عقب‌نشینی و با تصمیم فرماندهی ارتش عراق و تاکتیک نظامی قلمداد شود (خبرگزاری پارس ۷/۷/۱۳۶۰: ۱۹-۲۰).

دو روز بعد سخنگوی سرفرماندهی ارتش عراق در توجیه دلایل شکست ارتش این کشور در شرق کارون گفت:(خبرگزاری پارس، ۹/۷/۱۳۶۰: ۱۹).

هرچند رژیم عراق در تبلیغات رسانه‌ای از دست دادن شرق کارون و عقب‌نشینی از این منطقه را نوعی تاکتیک نظامی خواند اما ارتش عراق در مکاتبات و دستورالعمل‌های نظامی علاوه بر اعتراف به شکست، دلایل آن را تحلیل کرده و مورد اشاره و تأکید قرار داده است.

در دستورالعملی با عنوانکه توسط سپاه سوم عراق تهیه و به یگان‌های تحت امر ابلاغ شده، به دلایلی از جمله،،،،،واز جمله مواردی است که در این تحلیل به آنها اشاره شده است (مرکز مطالعات و اسناد دفاع مقدس، ۱۲/۷/۱۳۶۱: ۱-۵).

خبر پیروزی عملیاتبازتاب وسیعی در کشور داشت. برگزاری راهپیمایی، اقامه نماز شکر در مساجد و حسینیه‌ها و توزیع شیرینی، شربت و نقل، سردادن فریاد ا… اکبر در بام منازل بخشی از ابراز احساسات مردم در سراسر کشور بود.

با قطعی شدن موفقیت عملیات، پیام تبریکی از سوی سرتیپ فلاحی، سرتیپ ظهیرنژاد و محسن رضایی به امام خمینی(ره) مخابره شد. ایشان نیز در پاسخ، از ارتش، سپاه و تمامی نیروهای مسلح تقدیر و تشکر کردند (موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، ۱۳۶۰: ۲۵۴-۲۵۵).

۱۸۴۷۲۰۴

پیامدهای شکسته شدن محاصره آبادان

موفقیت عملیات ثامن الائمه (ع) درابعاد مختلف پیامدهایی به همراه داشت که آن را در دو محور عمده، داخلی و خارجی ارزیابی می کنیم.

الف – پیامدهای داخلی
۱- با انجام موفقیت آمیز اولین عملیات وسیع ایران در جبهه ها ، روحیه نیروهای رزمنده تقویت وتوانمندانه تر از پیش به نبرد با دشمن پرداختند.
۲- از نظر سیاسی وضعیت سیاسی کشور منسجم تر شد و کمتر از یک هفته بعد از این عملیات، مردم با شرکت در سومین انتخابات ریاست جمهوری، حضرت آیت ا… خامنه ای را به ریاست جمهوری برگزیدند، که این امر منجر به موفقیت بیشتر در سیاست های خارجی نظام نیز گردید.
۳- با تثبیت دولت اسلامی و وحدت نظر مسئولین نظام، موضع گیری های قاطعانه و به موقعی در قبال مسائل خارجی انجام گرفت.

ب: پیامدهای خارجی
مهم ترین پیامد خارجی این عملیات تشکیل شورای همکاری خلیج فارس توسط کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، به منظور جلوگیری از گسترش و نفوذ انقلاب اسلامی و یاری رساندن به رژیم متجاوز عراق بود، همچنین تحرکات نظامی امریکا در خلیج فارس به منظور اعمال فشار بر ایران و حمایت از کشورهای منطقه بیشتر شد. آمریکا با اعزام ناوگان نظامی خود در خاورمیانه و آب های دریای عمان، مانورهایی انجام داد و تهاجم تبلیغی گسترده ای را علیه ایران آغاز کرد و با نشر اکاذیب و شایعات، وحشت بی مورد رژیم های منطقه را از ایران بیشتر کرد. صدام نیز که خود را ناتوان از تصرف آبادان می دید، بعداز یازدهمین نشست سران عرب در «امان» که در ۶ آذر ۱۳۵۹، تشکیل شد، چنین گفت:
ما نمی خواهیم کشورگشایی کنیم. ما فقط می خواستیم، تهدید ایران را از شهرهای خود دور سازیم!

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=53046

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.